Laurabossen-tocht, Altweerterheide te Limburg

15 km Wandelroute Laurabossen-tocht, te Altweerterheide

Wandeltocht door de Laurabossen, verder wordt de meanderde Tungelroyse Beek bezocht en gaat men door de rand van het natuurgebied aan de Kettingdijk. De Laurabossen danken hun naam aan de Lauramijn in Zuid-Limburg (NL). In de Laurabossen staan dan ook grote stukken bos met grove dennen, dergelijke dennen werden gebruikt voor de onderstutting van mijngangen. Nu word het bos geleidelijk omgevormd tot een gevarieerd eiken-berkenbos. Het gebied gelegen aan de Kettingdijk is van oorsprong een restant van een groot moerasgebied dat ontgonnen is tot landbouwgebied. Enkel jaar geleden is het weer omgevormd tot moarasgebied omringd door vochtige weilanden. 82% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers op: 2-2-2019

Met rug naar de kerk RA vertrekken, “Bocholterweg”, ww240 volg rd, vervolgens RA, “Herenvennenweg”, ww240 volg rd.
RD, weg aan rechterhand negeren.
Bij kruising met kruisbeeld LA, breed onverhard pad, ww254 volg rd.
Bij splitsing voor bosrand links aanhouden, ww253 volg rd, direct daarna t.h.v. routepaaltje RA, smal licht slingerend bospad, let op het pad is tevens een ATB pad, de rd route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong.
Bij deze 4-sprong LA, breed pad.
Bij kruising RD, ww252 volg rd, verderop buigt het pad naar rechts, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg, iets voor de T-splitsing passeert men ww247.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, rd route.
Voor beek LA, gras-pad met beek aan rechterhand, rd route, verderop passeert men een klaphek.
RA betonnen brug over richting klaphek rechts van metalen hek, na passeren van het klaphek gras-pad met waterloop aan linkerhand volgen, rd route, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, rd route.
Voor bocht naar links RA, “Hazenweg”, smalle weg met omheinde heuvel aan linkerhand, rd route, verderop t.h.v. poort gaat de verharde weg over in een grindpad.
Grindpad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, rd route.
Bij T-splitsing LA, klinkerweg, ww251 de rd route wordt verlaten, vervolgens voorbij elektriciteitskast RA, pad met verhard fietspad.
RD, klaphek aan rechterhand negeren.
Fietspad met bocht naar rechts verder volgen, klaphek links en rechts van het fietspad negeren.
In bocht naar links van het fietspad RD door klaphek, pad met waterloop aan rechterhand.
RD, pad met bordje “Militair oefenterrein” aan rechterhand negeren, direct daarna LA, bospad met bankje, bv route.
Voor flauwe bocht naar links LA, bv route, verderop voor klein informatiepaneeltje “De oudste bomen” buigt het pad naar rechts, bv route.
Na passeren van klaphek RA, verhard fietspad, bv route, direct daarna voorbij bankje LA, onverhard pad, bv route.
Na passeren van metalen afsluitboom, bij T-splitsing RA, bv route, verderop passeert men een klaphek, vervolgens het pad met aan beide zijde bomen volgen tot verhard fietspad aan rechterhand, iets voorbij 2de draaihekje.
Voorbij het 2de draaihekje RA, via greppel naar het fietspad lopen, bij het fietspad rechts aanhouden, verhard fietspad, rd route.
In bocht naar rechts van het fietspad LA, bospad met NM bordje, bv route, verderop buigt het pad naar rechts, direct na deze bocht passeert men een klaphek, ruim voorbij bocht naar links passeert men informatiepaneeltje “Noodvelling”.
Bij kruising met aan rechterhand een bankje LA door klaphek, smal bospad, bv route.
Bij T-splitsing RA, pad met gescheiden verhard fietspad, bv route, men passeert inrit woning nr.3.
Bij kruising RA, de bv route wordt verlaten, voorbij houten afsluitboom passeert men een bankje.
Bij kruising met aan rechterhand houten poort met klaphek LA.
Bij kruising RA, ww42 volg gr.
Bij T-splitsing LA, gr route, recht bospad.
Na ca. 160m RA, gr route, vervolgens RD, pad aan rechterhand negeren, ww45 volg gr en bv, men passeert een bankje.
Na ca. 140m LA, gr en bv route.
Voorbij bocht naar links RA, gr en bv route.
Bij T-splitsing met aan linkerhand een bankje RA, gr en bv route, vervolgens na ca. 50m RD, pad aan linkerhand negeren, de gr en bv route worden verlaten.
Bij T-splitsing RA, vervolgens het pad volgen tot klaphek aan linkerhand, overige zijpaden negeren.
Bij dit klaphek LA door het klaphek, direct daarna bij 3-sprong LA, men loopt nu door militair oefenterrein, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong met breed zandpad, klaphek aan linkerhand negeren.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, breed zandpad met heidegebied aan rechterhand.
Na passeren van veerooster, bij T-splitsing RA, men verlaat weer het militair oefenterrein.
RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren.
Na ca. 70m LA, bospad tevens ruiterpad, verderop voor afrastering buigt het pad naar rechts.
Voorbij afrastering, bij kruising RD.
RD, smal pad aan rechterhand negeren.
Doorgaand pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, ATB pad aan linkerhand negeren.
Voor omheind bosgebied, bij T-splitsing RA.
Bij 4-sprong LA door klaphek, ww47 volg lw(inkorting), direct daarna RD, pad met bordje “Militair oefenterrein” aan linkerhand negeren.
Bij kruising met aan rechterhand waarschuwingsbord LA, ww250 volg rd.
Bij kruising RD, rd route, men passeert veerooster, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong, zijpaden negeren, verderop buigt het pad naar links.
Bij deze 4-sprong RA, breed grindpad, ww249 volg rd.
RD, verharde weg, weg aan linkerhand negeren, men passeert “St. Jozefhoeve”.
Bij T-splitsing LA, “Diesterbaan”, ww248 volg rd, vervolgens de weg volgen tot bosgebied aan rechterhand.
Voor het bosgebied RA, onverhard pad met bosrand aan linkerhand, rd route.
Voorbij flauwe bocht naar links LA, smal bospad, ww247 volg rd.
Bij kruising met breed pad RD, ww48 volg rd, vervolgens het pad volgen tot kruising met verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, “Gebergweijersweg”, de rd route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot kruising iets voorbij witte woning aan rechterhand.
Bij deze kruising RA, smalle verharde weg, “Meijbaan”, iets verder gaat de weg over in een onverhard pad.
Voorbij omheind perceel RD, pad langs omheining aan rechterhand negeren, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, verderop gaat de verharde weg over in een grindpad.
Bij 4-sprong RA, “Karelkeweg”, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot woningen aan rechterhand.
# Langs deze weg passeert men het boerderijtje met de naam “Klein Karelke”, zie kleine informatiepaneeltjes langs de weg.
Voorbij de 1ste woning RA, “Heidebeemd”, verhard voetpad, direct daarna bij T-splitsing LA, de weg buigt naar rechts.
Bij T-splitsing LA.
RD, weg aan rechterhand negeren, vervolgens de weg verder volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA.
Bij T-splitsing RA richting de kerk, het startpunt.

Kempen-Broek wandelnetwerk:
ww = wandelwisselnummers zijn vergelijkbaar met knooppuntnummers. De gekleurde symbolen gr = groene rechthoek, rd = rode driehoek, bv = blauwe vierhoek en lw = langeafstands wandeling geven de richting aan.

Kerk, Bocholterweg 112, 6006 TN te Altweerterheide. Plan Route

A2/E25, neem afrit 38-Weert-Noord. Volg de Eindhovenseweg en Ringbaan-West naar de Bocholterweg. Parkeren kan voor de kerk.

Station Weert. Bus 44. Bushalte Kerk Altweerterheide.

Zonsopkomst met op achtergrond boerderij het Groot Karelke Adrie: Zonsopkomst met op achtergrond boerderij het Groot Karelke
Tungelroyse Beek in het ochtendlicht Adrie: Tungelroyse Beek in het ochtendlicht
Uitzicht vanuit de Tungelroyse Beek Adrie: Uitzicht vanuit de Tungelroyse Beek
Uitkijkplateau in omgeving Kettingdijk Adrie: Uitkijkplateau in omgeving Kettingdijk
Laurabossen Adrie: Laurabossen
Militair oefenterrein Kruispeel en Achterbroek Adrie: Militair oefenterrein Kruispeel en Achterbroek
Pad aan de rand van de Laurabossen Adrie: Pad aan de rand van de Laurabossen
Voormalig boerderijtje Klein Karelke Adrie: Voormalig boerderijtje Klein Karelke

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart laurabossen-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.