Langs Walburg en de Teggerse plas, Stevensweert te Limburg

15 km Wandelroute Langs Walburg en de Teggerse plas, te Stevensweert

Wandeltocht door het vestingstadje Stevensweert, langs de Teggerse Plas, de Dilkensplas, de Schroevendaalse Plas en de Molenplas. Deze wandeltocht is een heuse struintocht met een klein beetje historie op een eiland in de Maas met het vestingstadje Stevensweert en het plaatsje Ohé en Laak. Het vestingstadje Stevensweert, met zijn zevenhoekige omtrek en geometrische stratenpatroon ontstond in de vroege middeleeuwen op het eiland waarbij de oostelijke tak de Oude Maas was. In de 2de helft van de 20ste eeuw werd grind gewonnen op het eiland waardoor een aantal plassen ontstonden zoals de Teggerse Plas, Dilkensplas, Schroevendaalse Plas en de Molenplas, de Huyskensplas en de Visplas. Grindwinning vindt er niet meer plaats, de plassen zijn ingericht als natuurgebied. De wandeltocht gaat langs vier van de zes genoemde plassen waarvan de Molenplas in het stroomgebied van de Oude Maas ligt. Aan de Molenplas staat een bomencirkel met zwarte bomenstammen die bij de grindwinning naar boven gekomen, het zijn eiken die 1.500 tot 2.000 jaar geleden onder het grind van de maas bedolven zijn en op die manier geconserveerd zijn gebleven. Als bezienswaardigheden zijn er het historische centrum van Stevensweert, de uitkijktoren op de funderingsresten van het kasteel Walburg, het kasteel met de naam Hasselholt ("Het Geutje") en de Hompesche Molen te zien. Het vestingstadje Stevensweert werd tijdens de Tachtigjarige Oorlog door de Spanjaarden tot vestingstad omgebouwd, het plaatsje heeft tot op heden zijn zevenhoekige omtrek en geometrische stratenpatroon behouden. Kasteel Walburg, is rond 1650 gebouwd en later verbouwd tot een imposant buitenverblijf in Versailles-stijl. In het begin van de 20ste eeuw is het kasteel verkocht en raakte het steeds verder in verval, wat rest zijn stukjes fundering. In 2020 zijn de contouren van het kasteel weer zichtbaar gemaakt, vanuit de 10 meter hoge uitkijktoren krijgt men een goede indruk van de grootte van het verdwenen kasteel. Kasteel Hasselholt dat op enige afstand gepasseerd wordt is gebouwd tussen 1500 en 1600. De Hompesche Molen is een achttiende-eeuwse stellingmolen met aan de bovenste wiek bijna 37 meter hoog en daarmee de hoogste molen van Limburg. Bij hoogwater van de Maas kan deze wandeltocht niet gelopen worden. Ook doet men er verstandig aan om met hoge waterdichte wandelschoenen op pad te gaan. Vooral bij de stapstenen kunnen bijvoorbeeld na een stevige regenbui enkele stenen onder het water liggen. 81% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 26-9-2022, laatst bijgewerkt op: 17-7-2023

Op de parkeerplaats P-kern en met de rug naar de ingang richting de informatiepanelen aan de achterzijde lopen, vervolgens bij deze informatiepanelen RA het verhard voetpad volgen.
Aan einde van het verhard voetpad, bij T-splitsing LA, verharde weg, hwds (Historische wandelroute door Stevensweert) route.
T.h.v. woning nr.6 RA, smal grindpad, hwds route.
Aan het einde van het pad, bij 4-sprong LA, hwds route.
Bij T-splitsing LA, direct daarna RA, “De Wal”, voet-/fietspad met metalen sluis, hwds route.
Iets voorbij woning nr.3, bij 3-sprong RA, klinkerweg, hwds route, iets verder bij 4-sprong LA.
T.h.v. woning nr.19a RA de weg “Kazernestraat” inlopen, vervolgens voor pleintje LA, direct daarna bij 4-sprong RA, “Molenstr. Zuid”, weg met het pleintje aan rechterhand.
Voorbij het pleintje, bij kruising LA, “Jan van Steffeswertplein”, direct daarna RD, weg aan rechterhand negeren, hwds route.
Bij splitsing links aanhouden, weg met iets verder wit kerkje aan linkerhand, “Singelstr. West”, vervolgens voorbij woning nr.15, bij 3sprong rechts aanhouden, “Maaspoort”.
Voor grenspaal en kanon de weg met bocht naar links verder volgen, “Maasdijk”, weg aan rechterhand negeren.
Voorbij metalen steiger RA, wn route, half verhard pad, vervolgens bij 3-sprong LA, gras-/onderhoudspad met waterloop aan linkerhand.
RD het gras-/onderhoudspad de langs waterloop verder volgen, pad richting de dijk aan linkerhand negeren.
Voorbij bosschages aan linkerhand, bij 3-sprong LA, wn route, het pad buigt naar rechts richting de dijk, vervolgens bij T-splitsing RA, verharde weg, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 90m, voor haag met veldkruis LA, onverhard pad met de haag aan rechterhand.
Ruim voorbij hoogspanningsmast, bij Y-splitsing RA, grindpad over de dijk met verderop kapel aan linkerhand.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, “St. Annadijk”, vervolgens voorbij woning nr.3 LA, iets verder gaat de half verharde weg over in een grindpad.
Bij T-splitsing LA, eveneens een grindpad.
RD, pad aan linkerhand negeren.
Aan einde van het pad LA door klaphek met NM bordje “Walburg” richting klaphek aan de overzijde van het grasland, na verlaten van het grasland buigt het pad naar links en gaat met een boog om een laagte richting de uitkijktoren.
Bij de uitkijktoren LA, wn route, grindpad met verderop aan beide zijde van het pad de contouren van het kasteel Walburg dat hier gestaan heeft.
# Kasteel Walburg, is rond 1650 gebouwd en later verbouwd tot een imposant buitenverblijf in Versailles-stijl. In het begin van de 20ste eeuw is het kasteel verkocht en raakte het steeds verder in verval, wat rest zijn stukjes fundering.
Op cirkel RA, verharde weg, kn10 volg 50, bij het verlaten van het terrein passeert men twee veeroosters met klaphek, voor de Maas buigt de weg naar links met de Maas aan rechterhand.
Iets voorbij deze bocht RD door draaihekje, smal onverhard pad langs afrastering met de Maas aan rechterhand, wn route.
Voorbij de afrastering RD, pad tussen de waterplas en de Maas, kn50 volg 65, voorbij de waterplas passeert men een klaphek met houten poort, voorbij het klaphek de Maas verder aan rechterhand volgen.
Voorbij twee landbouwpercelen aan linkerhand RD, houten poort met klaphek aan linkerhand negeren, de Maas verder aan rechterhand volgen, verderop passeert men grenspaal No.123.
Iets voorbij de waterplas aan linkerhand LA door klaphek, wn route, het haventerrein met camperplaatsen oplopen, vervolgens bij de verharde weg links aanhouden.
Voor toiletgebouw, bij T-splitsing RA, verderop het haventerrein verlaten.
Na verlaten van het haventerrein, bij T-splitsing RA, verharde weg, kn65 volg 64.
Bij bocht naar links van de weg rechts aanhouden door het linker klaphek, de wn route wordt verlaten, grindpad over de dijk.
# Ruim verder passeert men op enige afstand aan linkerhand kasteel Hasselholt, dit kasteel is gebouwd tussen 1500 en 1600.
Voorbij klaphek met metalen poort RA door klaphek met NM bordje “Schroevendaalseplas” richting waterplas lopen, vervolgens voor de waterplas LA, de waterplas aan rechterhand volgen.
Na ca. 200m links aanhouden richting klaphek met bankje op de dijk lopen.
Voorbij het klaphek, bij T-splitsing RA, verhard fietspad, verderop gaat het fietspad over in een verharde weg.
Weg met flauwe bocht naar links verder volgen, grindpad aan rechterhand negeren, kn43 volg 42.
RD, “Contelmostraat”, weg aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing RA richting “Echt”, wn route, de weg met verderop voorbij de dijk kn42 volg 41 volgen tot klaphek aan linkerhand iets voor een brug.
Bij dit klaphek LA door het klaphek met NM bordje “Molenplas”, gele (NM pijl) route, de wn route wordt verlaten, onverhard pad met verderop de dijk aan linkerhand, voorbij bocht naar links met aan linkerhand de dijk het pad verder door het begrazingsgebied volgen tot men bij een klaphek met een houten poort het begrazingsgebied verlaat, klaphekken aan linkerhand negeren, gele route, voorbij het klaphek doorlopen 3-sprong op een kade.
Bij deze 3-sprong rechts aanhouden, grindpad, iets verder trapje op, voorbij het trapje met aan rechterhand twee bankjes RD trapje af, pad aan linkerhand negeren, het grindpad met verderop een brugje volgen tot uitkijkpunt aan rechterhand op een heuvel.
# Voor een pauze t.h.v. de heuvel is aan linkerhand bij de molen een horecagelegenheid. Deze molen de Hompesche Molen is een achttiende-eeuwse stellingmolen.
T.h.v. van de heuvel RD richting “Vogelkijkplaats”, pad richting metalen poort aan linkerhand negeren, kn62 volg 35, gele route, iets verder links aanhouden door het klaphek rechts van de houten poort, verderop buigt het grindpad voor een heuvel naar links en volgt de voet van de heuvel, het klaphek aan linkerhand negeren, gele route..
Ruim voorbij de heuvel, op graskade met aan linkerhand een hoogspanningsmast rechts aanhouden, gele route, vervolgens bij kruising met aan linkerhand een houten poort met klaphek RA, gele en wn route, het pad buigt naar links met hogere bosschages aan rechterhand.
T.h.v. een grote loods het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad langs de loods aan linkerhand negeren, gele route, kn35 volg 40, voorbij een brugje buigt het pad naar rechts, iets voorbij het brugje de stapstenen over, voorbij de stapstenen buigt het pad naar links, ruim voorbij de stapstenen passeert men het vogelkijkpunt een kleine uitkijktoren.
Iets voor heuvel, bij splitsing links aanhouden, kn40 volg 34, de gele route wordt verlaten, pad met de heuvel aan rechterhand.
Iets verder LA het brugje over, wn route, voorbij het brugje RA, wn route, iets verder de geul (vispassage) oversteken en aan overzijde LA, het pad met de geul aan linkerhand en iets verder een kleine parkeerplaats aan rechterhand volgen tot bocht naar links voor talud van brug over de Oude Maas.
Iets voorbij deze bocht rechts aanhouden de talud oplopen richting klaphek, voorbij het klaphek de betonnen trap op kn34 volg 33, boven aangekomen bij T-splitsing LA de brug over, doorgaande weg, wn route.
Voorbij de brug RA de betonnen trap af, kn33 volg 32, beneden het grindpad met bocht naar links volgen (eventuele gemaaide graspaden langs en rond de visvijver zijn niet vernoemd).
Voor visvijver, bij T-splitsing LA, grindpad met visvijver aan rechterhand, kn32 volg 31.
Iets voorbij bankje LA, wn route, de visvijver wordt verlaten.
RD, verhard voetpad aan linkerhand negeren, iets verder bij 3-sprong LA richting witte kapel, verharde weg, wn route.
Voor de kapel, bij T-splitsing RA, direct daarna LA, wn route.
Voorbij plantsoentje RD de doodlopende half verharde weg “De Heggestraat” inlopen, weg aan linkerhand negeren, vervolgens RA langs slagboom, direct daarna bij 3-sprong LA, kn31 volg 30, het half verhard pad dat verderop over gaat in een grindpad met omheining aan rechterhand volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RD, aan rechterhand is het parkeerterrein “P-kern”, het startpunt.

NM = Natuurmonumenten.
hwds = Historische wandelroute door Stevensweert
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting  of een genummerde richting.

Parkeerplaats P-kern, Sportlaan, 6107 CD te Stevensweert. Plan Route

Parkeren kan op de parkeerplaats P-kern.

Bushalte Gouv. Houbenstraat aan de Nieuwendijk, 6107 AV Stevensweert. Aanlooproute: Loop naar het westen op de Nieuwendijk, richting de Julianalaan. Sla RA naar de Julianalaan. T.h.v. woning nr.6 LA, smal grindpad. Start bij punt 1 4de tregel.

Aan de Maas met aan de overzijde België Adrie: Aan de Maas met aan de overzijde België
Uitkijktoren bij de laatste resten van kasteel Walburg Adrie: Uitkijktoren bij de laatste resten van kasteel Walburg
Uitzicht over de contouren van het kasteel Adrie: Uitzicht over de contouren van het kasteel
De Dilkensplas Adrie: De Dilkensplas
Kasteel Hasselholt Adrie: Kasteel Hasselholt
Aan de rand van de Molenplas Adrie: Aan de rand van de Molenplas
De Hompesche Molen Adrie: De Hompesche Molen
Bij de Hompesche Molen Adrie: Bij de Hompesche Molen
Stapstenen in de Molenplas Adrie: Stapstenen in de Molenplas

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart langs-walburg-en-de-teggerse-plas.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Stevensweert

1. Adrie 17 juli 2023 om 17:40

Nu ook de herinrichting van het centrum is Stevensweerd is afgerond de wandeltocht afgelopen zondag 16 juli 2023 gecontroleerd. In het centrum van de plaats waren wat kleine veranderingen. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Adrie 13 december 2022 om 19:34

De vispassage Verlengde Oude Maas aan de oostzijde van de Molen- en Biltplas bij Stevensweert is klaar. De routebeschrijving en kaarten zijn aangepast aan de nieuwe situatie. Veel wandelplezier!

3. Adrie 26 september 2022 om 15:58

Momenteel wordt er nog gewerkt door Waterschap Limburg en Rijkswaterstaat aan een nieuwe beek (vispassage) van ongeveer twee kilometer langs de Molenplas. Op een klein stukje na bij deze wandeltocht kan de wandeltocht langs de nieuwe beek gelopen worden. Voor het kleine stuk is een tijdelijke omleiding in de routebeschrijving beschikbaar zie ook de oranje lijn op de Google Maps kaart.