Langs Klein Karelke, Altweerterheide te Limburg

22 km Wandelroute Langs Klein Karelke, te Altweerterheide

Wandeltocht door het beekdal van de Tungelroyse Beek, door het Wijffelterbroek, het Smeetshof, de Kettingdijk en de Laurabossen. Het ontstaan van Altweerterheide is te danken aan de Weerter graanhandelaar Jan Henderiks, bijgenaamd Bolle Jan. Deze Bolle Jan kocht 80 hectare bos en heide en stichtte het ontginningsbedrijf "Karelke" genoemd naar Karelke Schaeken, die zijn lapje grond en boerderij aan Bolle Jan had verkocht. Zijn boerderijtje kreeg de naam "Klein Karelke", de grote ontginningsboerderij werd "Groot Karelke" genoemd. Via het beekdal van Tungelroyse Beek en de Raam gaat de tocht naar Wijfelterbroek en het Smeetshof. Beide gebieden zijn restanten van een groot moerasgebied. Het moerasgebied wordt tegenwoordig omringd door vochtige weilanden, de wandeltocht gaat langs het moerasgebied en door de weilanden. Tijdens de nattere jaargetijden kunnen paden dan ook wat modderig zijn. Na verlaten van het Smeetshof wordt de Kettingdijk bezocht een groot begrazingsgebied, voor taurossen. Als laatste komt men door de Laurabossen, deze bossen danken hun naam aan de Lauramijn in Zuid-Limburg (NL). Het bos leverde hout voor de onderstutting van mijngangen. Nu word het bos geleidelijk omgevormd tot een gevarieerd eiken-berkenbos, een deel van bos is ook een begrazingsgebied met Exmoorpony's. Aan het einde van de wandeltocht komt men langs het boerderijtje "Klein Karelke" waaraan de routenaam is ontleend. 88% van deze wandeltocht is onverhard.
Een deel van de wandeltocht gaat over gras-/onderhoudspaden langs waterlopen zoals de Rietbeek en de Veldhouwerbeek. Vooral in het voorjaar kunnen deze paden ruig zijn, stevige wandelschoenen en een lange broek zijn zeer aan te raden.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 29-1-2014, laatst bijgewerkt op: 22-5-2023

Met de rug naar het plein voor de kerk RA vertrekken, “Bocholterweg”, ww240 volg gr, de weg ca. 750m volgen tot weg “Dijkerpeelweg” aan linkerhand, overige zijwegen negeren.
Bij deze weg LA, “Dijkerpeelweg”, ww256 volg gr.
Voorbij klein bosperceel aan rechterhand RA, onverhard pad, gr route.
In bocht naar rechts RD door klaphek, voorbij het klaphek rechts aanhouden richting brugje, gr route, vervolgens LA het brugje over, direct daarna aan overzijde bij T-splitsing eveneens LA, gras-pad met beek aan linkerhand, ww257 volg gr.
Bij kruising met verharde weg RD door klaphek, ww258 volg bx, verderop de zijarm van de beek via stuw oversteken.
Voorbij deze stuw, bij T-splitsing RA, vervolgens na ca. 40m LA door klaphek het grasland inlopen met afrastering aan linkerhand tot klaphek aan overzijde.
Voorbij het klaphek RD met haag rond woning aan linkerhand, verderop t.h.v de inrit buigt het pad naar rechts en gaat verderop over in een verharde weg.
Bij kruising RA, direct daarna bij 4-sprong RD, na ca. 70m gaat de smalle weg over in een onverhard pad.
T.h.v. bankje, in bocht naar links van het doorgaande pad rechts aanhouden, bv route, pad door de bosrand.
Na verlaten van het bos RA, pad met bosrand aan rechterhand, bv route.
Bij kruising met verharde weg RD, ww150 de bv route wordt verlaten.
Bij 3-sprong LA.
Bij T-splitsing RA, smalle verharde weg met gescheiden fietspad, iets verder buigt de smalle weg “Pruiskensweg” naar links en gaat over in een grindpad, het grindpad dat verderop weer overgaat in een verharde weg volgen tot verharde weg aan linkerhand iets voor klaphek met veerooster ca. 200m voorbij een kleine woning.
Bij deze weg LA, verharde weg, direct daarna RD, klaphek aan rechterhand negeren, ww173 volg rd.
In bocht naar links van de weg RA, ww174 volg rd, direct daarna RD, klaphek aan rechterhand negeren.
Voorbij bocht naar links RD, klaphek aan rechterhand negeren, ww175 volg rd.
Bij T-splitsing RA, breed grindpad met gescheiden verhard fietspad, ww176 volg rd, iets verder buigt het pad naar links.
Bij 4-sprong RA, ww154 volg rd.
# Voor een bezoek aan een horecagelegenheid hier even RD, volg de borden “Nieuw Vosseven”.
Voor overgang naar verharde weg, t.h.v. kombord “Bocholt” RA, ww160 volg pv, iets verder passeert men een klaphek.
Bij T-splitsing LA, smalle verharde weg, pv route, iets verder gaat de weg over in een grindpad, het grindpad volgen tot bocht naar rechts.
Bij deze bocht het grindpad met bocht naar rechts verder volgen, gras-pad richting klaphek aan linkerhand negeren, ww165 volg pv.
RD, pad langs waterloop aan linkerhand negeren, ww166 volg pv.
# Verderop in het Smeetshof is een pad over een lengte van 50m drassig en passeert men een vervallen brugje, bij twijfel volg de omleiding zie ook de oranje lijn op de Google Maps kaart: Voorbij klaphek met veerooster RA door klaphek, pv route, verderop buigt het pad naar links en gaat ruim voorbij deze bocht een knuppelbrugje over. Aan einde van het knuppelbrugje, voor brugje LA, onverhard pad, iets verder voorbij klaphek bij T-splitsing RA, het pad door de berm van de weg met iets verder grenspaal No.164 volgen tot breed pad aan linkerhand. Bij dit pad LA, “Kettingdijk”, breed grindpad, ww170 volg gz, het grindpad volgen tot pad aan linkerhand met knuppelbrugje en NM bordje “Kettingdijk” ca. 250m voorbij boerderij de “Kettinghoeve”. Ga verder bij punt 5 1ste regel 2de deel ww39 volg rd, het pad ca. 950m volgen………
Voorbij veerooster met klaphek RD, klaphek aan rechterhand negeren, direct daarna voorbij bosschages aan linkerhand LA door grasland richting de bosrand lopen, ww169 volg rd.
In het bos, ca. 70m voorbij de bosrand RA, ww168 volg gz.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, direct daarna LA, gras-pad, gz route, iets verder passeert men een knuppelbrugje over een poel, verderop na verlaten van een klein bosperceel passeert men een houten brugje en buigt naar links met een brede waterloop aan linkerhand, het gras-pad verder volgen tot betonnen brugje met metalen afsluitboom.
Bij dit brugje LA het brugje over, onverhard pad, gz route.
Na ca. 250m RA, ww38 volg gz, het smalle perceel grasland inlopen naar overzijde, na verlaten van het grasland buigt het gras-pad voorbij een houten brugje naar links, het gras-pad met waterloop aan de linkerhand, na ca. 500m buigt het gras-pad naar rechts weg van de waterloop met een afrastering aan rechterhand, voorbij een houten (vervallen) brug met aan linkerhand NM-bordje “Verboden Toegang” buigt het pad naar rechts, het pad met het beekje aan rechterhand ca. 150m volgen tot klaphek aan linkerhand met NM bordje “Kettingdijk”, vervolgens LA door het klaphek en een lang knuppelbrugje over, gz route.
Voor bankje, bij T-splitsing LA, breed onverhard pad met bosrand aan linkerhand, ww39 volg rd, het pad ca. 950m volgen tot T-splitsing direct na doorgang voor vee met dicht na elkaar twee klaphekken met veerooster en houten poort.
Bij deze T-splitsing RA, ww40 volg lw.
RD, pad aan linkerhand negeren, lw route, verderop passeert men een doorgang voor vee met dicht na elkaar twee klaphekken.
Bij 4-sprong met aan rechterhand pad met klaphek RD, direct daarna bij kruising met verhard fietspad eveneens RD, ww41 de lw route wordt verlaten, pad met iets verder houten afsluitboom en een bankje en met afrastering aan rechterhand.
Bij kruising met in het pad aan rechterhand een houten poort LA, het pad volgen tot houten poort met klaphek voorbij perceel grasland aan rechterhand, zijpaden en zijpaden bij kruisingen negeren, iets voor het houten poort loopt het pad aan linkerhand parallel aan een verhard fietspad.
Voorbij het klaphek RA door 2de klaphek, gras-pad met aan beide zijde bosschages, ww43 volg bv, verderop buigt het gras-pad met flauwe bocht naar rechts richting klaphek tegen de bosrand, bv route.
Ruim voorbij het klaphek, in het bos bij 3-sprong links aanhouden, bv route, licht slingerend bospad, verderop na ca. 160m buigt het pad naar links, ca. 130m voorbij deze bocht buigt het pad t.h.v. kleine open plek met bankje naar rechts, bv route.
Ca. 160m voorbij deze bocht RA, bv route.
Bij T-splitsing LA, de bv route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA, het pad volgen tot klaphek aan linkerhand, overige zijpaden negeren.
Bij dit klaphek LA door het klaphek, direct daarna bij 3-sprong LA, direct daarna buigt het pad naar rechts, men loopt nu door militair oefenterrein, het pad volgen tot 3-sprong bij breed zandpad, klaphek aan linkerhand negeren.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, breed zandpad met half open heidegebied aan rechterhand.
Voorbij veerooster, bij T-splitsing RA, men heeft het militair oefenterrein weer verlaten.
RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren.
Na ca. 70m LA, bospad tevens ruiterpad (ruiterroute 26), verderop voor een afrastering buigt het pad naar rechts.
Bij kruising LA, ruiterpad, pad met de afrastering aan linkerhand verder volgen, verderop t.h.v. houten poort buigt het pad naar rechts, voorbij deze bocht het pad langs de afrastering rond het golfterrein verder volgen tot 4-sprong.
Bij deze 4-sprong links aanhouden, ww249 volg rd, verderop t.h.v. ingang naar het golfterrein gaat het onverharde pad over in een verharde weg met aan linkerhand “St. Jozefhoeve”.
Bij T-splitsing LA, “Diesterbaan”, ww248 volg rd, de weg volgen tot bosperceel aan rechterhand.
Voor het bosperceel RA, onverhard pad met bosrand aan linkerhand, rd route.
Voorbij flauwe bocht naar links LA, ww247 volg rd, het bospad volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RD, ww48 volg rd, het pad volgen tot kruising met verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, “Gebergweijersweg”, de rd route wordt verlaten, het pad volgen tot kruising iets voorbij witte woning aan rechterhand.
Bij deze kruising RA, smalle verharde weg, “Meijbaan”, iets verder gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Voorbij omheind perceel RD, pad langs de omheining aan rechterhand negeren, het pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, verderop gaat de verharde weg over in een grindpad.
Bij 4-sprong RA, “Karelkeweg”, verharde weg, de weg volgen tot woningen aan rechterhand.
# Langs deze weg passeert men het boerderijtje met de naam “Klein Karelke”, zie kleine informatiepaneeltjes langs de weg.
Voorbij de 1ste woning RA, verhard voetpad, iets verder bij T-splitsing LA, de weg buigt naar rechts.
Bij T-splitsing LA, de weg die verderop met flauwe bocht naar rechts buigt volgen tot T-splitsing, zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing LA, vervolgens bij T-splitsing RA richting de kerk, het startpunt.

NM = Natuurmonumenten.
W-R = LAW pad met wit-rode route markeringen.
Kempen-Broek wandelnetwerk:
ww = wandelwisselnummers vergelijkbaar met knooppuntnummers met gekleurde symbolen gr = groene rechthoek, rd = rode driehoek, bv = blauwe vierhoek, gz = gele zeshoek, pv = paarse vierhoek, bx = bruine X en lw = langeafstand wandeling voor de richting.

Kerk, Bocholterweg 112, 6006 TN te Altweerterheide. Plan Route

Parkeren kan op het plein bij de kerk.

Bushalte Kerk Altweerterheide.

Op weg naar de Laurabossen Adrie: Op weg naar de Laurabossen
De Laurabossen Adrie: De Laurabossen
Het Wijffelterbroek Adrie: Het Wijffelterbroek
Het Wijffelterbroek, begrazingsgebied Adrie: Het Wijffelterbroek, begrazingsgebied
De Tungelroyse Beek Adrie: De Tungelroyse Beek
Tungelroyse Beek in een ander seizoen Adrie: Tungelroyse Beek in een ander seizoen
Kettingdijk Adrie: Kettingdijk
Wild zwijn met Galloway runderen in het Smeetshof Adrie: Wild zwijn met Galloway runderen in het Smeetshof
Knuppelbrugje in het Smeetshof Adrie: Knuppelbrugje in het Smeetshof

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart langs-klein-karelke.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Nieuw Vosseven op ca. 300m

Lochtstraat 28
6039 RV Stramproy

Clubhuis Crossmoor golfterrein

Laurabosweg 4
6006 VR Weert

1. Inge 6 juli 2023 om 19:10

Wat een prachtige route! Heb genoten van al dit moois in de buurt. Erg duidelijke routebeschrijving, bedankt Adrie, ook voor alle leuke paadjes. Doordat ik zelf niet goed heb gelezen de gewone route en de alternatieve route gevolgd, maar dat was geen straf.

Op sommige plaatsen staan de brandnetels en distels erg hoog, met een lange broek lopen heeft dan ook de voorkeur

2. Adrie 22 mei 2023 om 19:08

De werkzaamheden project Wijffelterbroek – Kettingdijk zijn beëindigd, het oorspronkelijke pad door het Wijffelterbroek kan niet meer gelopen worden. Dit pad dat als alternatief beschreven was is uit de wandeltocht gehaald. Het pad door het Smeetshof dat over ca. 50m drassig kan zijn en over een vervallen brugje gaat kan wel belopen worden, bij twijfel de omleiding volgen.

3. Adrie 12 december 2022 om 19:27

Er is gestart met project Wijffelterbroek – Kettingdijk, gerealiseerd wordt een natuur- en moerasgebied dat werkt als klimaatbuffer. In de routebeschrijving en op de Google Maps kaart is een tijdelijke omleiding beschikbaar.

4. Adrie 26 september 2022 om 18:04

Vrijdag 23 september 2022 de wandeltocht gecontroleerd. Bij punt 3 het pad door het Wijfelterbroek is nog steeds niet begaanbaar door een door bevers gebouwde dam in de beek. Een stuk het pad ingelopen tot het te drassig werd, de bevers hebben degelijk werk verricht. Ook het vervallen brugje in het Smeetshof is inmiddels in een zee slechte staat. Voorlopig voor het Wijfelterbroek keuze A: over goed begaanbare paden en voor het Smeetshof de omleiding zeker nu dat het weer natter wordt. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

5. Adrie 5 mei 2022 om 17:22

Bij punt 3 is het pad door het Wijfelterbroek niet begaanbaar, door een door bevers gebouwde dam in de beek staat het pad onder water. Voorlopig keuze A: over goed begaanbare paden volgen.

6. Adrie 7 maart 2022 om 18:18

In het Smeetshof is een pad over een lengte van 50 meter zeer drassig en passeert men een vervallen brugje over de Lozerbroeksbeek. Bij het drassige deel is vorig jaar een vervallen knuppelbrug verwijderd, nu 7-3-2022 alleen te passeren met hoge waterdichte schoenen, bij het brugje is het even opletten. Wil men dit vermijden in de routebeschrijving punt 3 is bij beide keuze mogelijkheden een omleiding beschreven zie ook de oranje lijn op de Google Maps kaart.

7. Adrie 24 oktober 2021 om 17:09

Het knuppelbrugje bij grenspaal No.164 is inmiddels vervangen zie mijn reactie op 25 oktober 2020. Het brugje is wat korter geworden met aan het eind enkele traptreden voorbij het brugje is het pad iets opgehoogd. Het lange knuppelbrugje (vlonderpad) zie ook mijn reactie 17 oktober 2021 en onderstaande foto tussen de Belgische grens en de Kettingdijk is bijna gereed op enkele ontbrekende planken na en wat resthout van de oude knuppelbrug dat nog opgeruimd moet worden. Het tijdelijk alternatief is weer verwijderd uit de routebeschrijving en van de Google Maps kaart.

8. Adrie 17 oktober 2021 om 18:20

LET OP: t/m 25 oktober 2021 is het vlonderpad tussen de Belgische grens en de Kettingdijk gesloten voor onderhoud.

9. Roeland 25 oktober 2020 om 17:52

Vandaag deze schitterende wandeling gedaan op een regenachtige zondag. Ik zou iedereen aanbevelen om door het Wijffelterbroek te lopen. Zelfs op deze regenachtige dag prima te doen met stevige wandelschoenen.

@Adrie: Als je het Wijffelterbroek uitkomt en langs Grenspaal 164 kan je op dit moment niet over de Knuppelbrug, die brug is geheel verdwenen. Het water staat erg hoog daar. Wij zijn verder langs de weg gelopen en dan bij de Smeetshof linksaf geslagen en even verder weer rechtsaf, dan ben je weer op de wandeling.

@Adrie2: Dit stuk tekst klopt niet meer en is ook erg onduidelijk vinden wij: “Na ca. 250m RA, ww38 volg gz, smal perceel grasland met klein informatiepaneeltje “Smeetshof” inlopen richting overzijde, verderop na verlaten van het grasland buigt het gras-pad voorbij een houten brugje naar links met waterloop aan linkerhand, het gras-pad volgen tot klaphek aan linkerhand met NM bordje “Kettingdijk” ruim voorbij 2de bocht naar rechts, men passeert twee langere knuppelbrugjes en een brugje over een beekje.”
    De knuppelbruggen zijn beide verdwenen. Wellicht beter om er iets anders van te maken. Bijvoorbeeld “Na ca. 250m RA, ww38 volg gz, smal perceel grasland met klein informatiepaneeltje “Smeetshof” inlopen richting overzijde, verderop na verlaten van het grasland buigt het gras-pad voorbij een houten brugje naar links met waterloop aan linkerhand. Het gras-pad volgen met beek aan de linkerhand. Het pad gaat na ongeveer 500m scherp rechts, nu doorlopen tot brugje, na het brugje gaat het pad scherp rechts . (Links NM-bord “Verboden Toegang”). Pad ongeveer 150m volgen (beekje aan rechterhand), tot klaphek aan linkerhand met NM bordje “Kettingdijk”, daar LA door het klaphek over een lange knuppelbrug.”

1. Adrie 25 oktober 2020 om 18:51

Roeland bedankt voor het melden! De knuppelpaden waren al wat langer in een slechte staat. Voorlopig een alternatief voor het ene knuppelpad in de routebeschrijving opgenomen zie ook de oranje lijn op de Google Maps kaart. Het wijzigingsvoorstel voor de twee verwijderde knuppelpaden overgenomen.

10. Adrie 29 november 2017 om 17:51

De wandeltocht is vernieuwd! Het alternatief dat in januari 2016 in de route is opgenomen was nauwelijks te belopen, het mooie maar ook drassige pad door het Wijfelterbroek was nu na een redelijk droge herfst al heel nat. In de huidige versie is het pad door het Wijfelterbroek nog als alternatief te volgen. De hoofdroute gaat over paden die het hele jaar door goed te lopen zijn, tevens passeert men halverwege de tocht op ca. 300m een horecagelegenheid.

11. Adrie 13 februari 2017 om 19:15

Vandaag 13 februari 2017, een mooie zonnige dag, de wandelroute gecontroleerd. Er waren wat wijzigingen in het wandelnetwerk van het Kempen-Broek. Het wandelnetwerk werkt tegenwoordig met genummerde “wandelwissels”, deze nummers zijn vergelijkbaar met de knooppuntnummers. Op plaatsen waarbij deze nummers als extra herkenningspunten iets bijdragen zijn ze in de routebeschrijving opgenomen. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

12. Adrie 10 januari 2016

De wandeltocht gaat over een pad in het Wijffelterbroek dat gedurende nattere jaargetijden heel drassig kan zijn. Voor nattere jaargetijden is voor het pad een alternatief gezocht. Men heeft nu de keuze uit het pad dat drassig kan zijn of over een gras-pad langs een beekje. Veel wandelplezier!

13. Adrie 10 juli 2015

10 juli 2015 de wandelroute gecontroleerd, de routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

14. D.Kokx 25 september 2014 om 15:04

Prachtige route! Zeer afwisselend

15. Lennard 4 februari 2014

Afgelopen zondag met werkelijk stralend weer gelopen.

Ik vond het een heel aardige route die voor een groot deel in rustig gelegen gebied loopt. Hier en daar kan het inderdaad wat modderig zijn, maar met "broek" in de naam was dat te verwachten…

De route is correct en bovendien duidelijk beschreven.