Langs Klein Karelke, Altweerterheide te Limburg

22 km Wandelroute Langs Klein Karelke, te Altweerterheide

De tocht start in het plaatsje Altweerterheide en gaat door de natuurgebieden Tungelerwallen, het Wijffelterbroek, het Smeetshof en de Laurabossen om vandaar weer terug te keren naar Altweerterheide. Het ontstaan van Altweerterheide is te danken aan de Weerter graanhandelaar Jan Henderiks, bijgenaamd Bolle Jan. Deze Bolle Jan kocht 80 hectare bos en heide en stichtte het ontginningsbedrijf "Karelke" genoemd naar Karelke Schaeken, die zijn lapje grond en boerderij aan Bolle Jan had verkocht. Zijn boerderijtje kreeg de naam "Klein Karelke", de grote ontginningsboerderij werd "Groot Karelke" genoemd. Het eerste gaat de tocht door een stukje van de Tungelerwallen, een gevarieerd dennenbos. Via de Tungelroyse Beek en de Raam gaat de tocht naar Wijfelterbroek en het Smeetshof. Beide gebieden zijn restanten van een groot moerasgebied. Het moerasgebied wordt tegenwoordig omringd door vochtige weilanden, de tocht gaat langs het moerasgebied en door de weilanden. Tijdens de nattere jaargetijden kunnen paden dan ook wat modderig zijn. Als laatste komt men door de Laurabossen, deze bossen danken hun naam aan de Lauramijn in Zuid-Limburg (NL). Het bos leverde hout voor de onderstutting van mijngangen. Nu word het bos geleidelijk omgevormd tot een gevarieerd eiken-berkenbos. Aan het einde van de tocht komt men langs het boerderijtje "Klein Karelke" waaraan de routenaam is ontleend. 88% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 29-1-2014, laatst bijgewerkt op: 31-1-2019

Met de rug naar het plein voor de kerk RA vertrekken, “Bocholterweg”, ww240 volg gr, vervolgens de weg ca. 750m volgen tot weg “Dijkerpeelweg” aan linkerhand, overige zijwegen negeren.
Bij deze weg LA, “Dijkerpeelweg”, ww256 volg gr.
Aan einde van klein bosperceel aan rechterhand RA, onverhard pad, gr route.
In bocht naar rechts RD door klaphek, vervolgens rechts aanhouden richting brugje, gr route.
LA het brugje over, direct daarna bij T-splitsing aan overzijde eveneens LA, gras-pad met beek aan linkerhand, gr route.
Bij kruising met verharde weg RD door klaphek, ww258 volg bx, verderop de zijarm van de beek via stuw oversteken.
Na passeren van deze stuw bij T-splitsing RA, vervolgens na ca. 40m LA door klaphek, de linkerzijde van het grasland volgen tot klaphek.
# Zou het klaphek met ketting gesloten zijn als alternatief RD de waterloop verder volgen tot T-splitsing t.h.v. betonnen brugje.Bij deze T-splitsing LA, vervolgens na ca. 80m het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, gras-pad aan linkerhand negeren. Ga verder bij punt 2. laatste regel.

Na passeren van het klaphek RD richting woning, verderop t.h.v de inrit buigt het pad naar rechts.
Bij kruising RA, verharde weg, direct daarna bij 4-sprong RD, na ca. 70m gaat het weggetje over in een onverhard pad.
In bocht naar links met bankje rechts aanhouden, bv route.
T.h.v. rand bosgebied RA, pad langs de bosrand volgen, bv route.
Bij kruising met verharde weg RD, ww150 de bv route wordt verlaten.
Bij 3-sprong LA.
Bij T-splitsing RA, smalle verharde weg met gescheiden fietspad, iets verder buigt de smalle weg naar links, “Pruiskensweg”, vervolgens de weg volgen tot pad aan linkerhand ca. 200m voorbij een kleine woning, de smalle weg is gedeeltelijk onverhard.
# Bij het pad aan linkerhand heeft men de keuze uit A: over goed begaanbare paden waarbij men op 400m een horecagelegenheid passeert of B: een heel mooi maar tijdens natte jaargetijden heel drassig pad door het “Wijfelterbroek”.
A: over goed begaanbare paden.
Bij dit pad LA, onverhard pad, direct daarna RD, klaphek aan rechterhand negeren, ww173 volg rd.
In bocht naar links RA, ww174 volg rd, direct daarna RD, klaphek aan rechterhand negeren.
Voorbij bocht naar links RD, klaphek aan rechterhand negeren, ww175 volg rd.
Bij T-splitsing RA, breed pad met gescheiden verhard fietspad, ww176 volg rd, iets verder buigt het pad naar links.
Bij 4-sprong RA, ww154 volg rd.
# Voor een bezoek aan een horecagelegenheid hier even RD, volg de borden “Vosseven”.
Voor overgang naar verharde weg, t.h.v. kombord “Bocholt” RA, ww160 volg pv, iets verder passeert men een klaphek.
Bij T-splitsing LA, smalle verharde weg, pv route, iets verder gaat de weg over in een onverhard pad, vervolgens het pad volgen tot bocht naar rechts.
Bij deze bocht het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, gras-pad richting klaphek aan linkerhand negeren, ww165 volg pv.
RD, pad langs waterloop aan linkerhand negeren, ww166 volg pv.
Na passeren van veerooster RD, klaphek aan linkerhand negeren, direct daarna LA richting bosrand, ww169 volg rd.
Ga verder bij C:

B: door het “Wijfelterbroek”.
RD, het onverharde pad aan linkerhand negeren, “Pruiskensweg”.
Voor bosgebied, in bocht naar rechts RD door klaphek, pad met NM bordje “Wijffelterbroek“ door rand bosgebied, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing aan overzijde van een smal brugje, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna RA, bospad.
Bij kruising LA, gras-pad links van de verharde weg volgen, ww170 volg pv.
Bij grenspaal 164 LA door klaphek, direct daarna RA door 2de klaphek, knuppelbrugje, ww92 volg pv, verderop ca. 90m na passeren van het knuppelbrugje buigt het pad naar rechts en volgt afrastering aan linkerhand, rd route.
Na passeren van klaphek, bij T-splitsing RA, direct daarna LA richting bosgebied, ww169 volg rd.
Ga verder bij C:

C: route vervolg:
Ca. 70m na passeren van bosrand RA, ww168 volg gz.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, direct daarna LA, gras-pad, gz route, iets verder passeert men een knuppelbrugje, verderop een houten brugje, voorbij het houten brugje brede waterloop aan linkerhand volgen, vervolgens het gras-pad verder volgen tot betonnen brugje met metalen afsluitboom.
Bij dit brugje LA het brugje over, onverhard pad, gz route.
Na ca. 250m, t.h.v. smal grasland met klein informatiepaneeltje “Smeetshof” RA, ww38 volg gz, door het grasland naar de overzijde lopen, verderop na verlaten van het grasland buigt het gras-pad voorbij een houten brugje naar links met waterloop aan linkerhand, vervolgens het gras-pad volgen tot klaphek aan linkerhand met NM bordje “Kettingdijk” ruim voorbij 2de bocht naar rechts, men passeert twee langere knuppelbrugjes en een brugje.
Bij dit klaphek LA door klaphek het knuppelbrugje over, gz route.
Bij T-splitsing met bankje LA, grindpad met bosrand aan linkerhand, ww39 volg rd, vervolgens het pad ca. 500m volgen tot pad aan rechterhand voor verkeersbord “Pas op voorde”.
Bij dit pad RA, ww40 volg lw.
Bij 4-sprong voor bosrand rechts aanhouden, lw route, direct daarna bij kruising met verhard fietspad RD, ww41 de lw route wordt verlaten, iets verder passeert men een bankje.
Bij kruising met in het pad aan rechterhand een houten hek LA, W-R route, vervolgens het pad volgen tot houten hek met klaphek voorbij perceel grasland aan rechterhand, zijpaden en zijpaden bij kruisingen negeren.
Na passeren van het klaphek RA, gras-pad met aan beide zijde bosschages, ww43 volg bv, verderop buigt het gras-pad met flauwe bocht naar rechts richting klaphek tegen bosrand, bv route.
Iets voorbij het klaphek, bij 3-sprong in het bosgebied links aanhouden, bv route, licht slingerend bospad, verderop na ca. 160m buigt het pad naar links.
T.h.v. bankje het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, bv route.
Na ca. 160m RA, bv route.
Bij T-splitsing LA, de bv route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA, vervolgens het pad volgen tot klaphek aan linkerhand, overige zijpaden negeren.
Bij dit klaphek LA door het klaphek, direct daarna bij 3-sprong LA, men loopt nu door militair oefenterrein, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong met breed zandpad, klaphek aan linkerhand negeren.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, breed zandpad met heidegebied aan rechterhand.
Na passeren van veerooster, bij T-splitsing RA, men verlaat weer het militair oefenterrein.
RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren.
Na ca. 70m LA, bospad tevens ruiterpad, verderop voor afrastering buigt het pad naar rechts.
Bij kruising LA, ruiterpad, de afrastering aan linkerhand verder volgen, verderop t.h.v. houten poort buigt het pad naar rechts, vervolgens het pad langs afrastering rond het golfterrein verder volgen tot 4-sprong.
Bij deze 4-sprong LA, ww249 volg rd.
RD, verharde weg, weg aan linkerhand negeren, men passeert “St. Jozefhoeve”.
Bij T-splitsing LA, “Diesterbaan”, ww248 volg rd, vervolgens de weg volgen tot bosgebied aan rechterhand.
Voor het bosgebied RA, onverhard pad met bosrand aan linkerhand, rd route.
Voorbij flauwe bocht naar links LA, ww247 volg rd, smal bospad.
Bij kruising met breed pad RD, ww48 volg rd, vervolgens het pad volgen tot kruising met verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, “Gebergweijersweg”, de rd route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot kruising voorbij witte woning aan rechterhand.
Bij deze kruising RA, smalle verharde weg, “Meijbaan”, iets verder gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Voorbij omheind perceel RD, pad langs omheining aan rechterhand negeren, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, verderop gaat de verharde weg over in een grindpad.
Bij 4-sprong RA, “Karelkeweg”, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot woningen aan rechterhand.
# Langs deze weg passeert men het boerderijtje met de naam “Klein Karelke”, zie kleine informatiepaneeltjes langs de weg.
Voorbij de 1ste woning RA, “Heidebeemd”, verhard voetpad, direct daarna bij T-splitsing LA, de weg buigt naar rechts.
Bij T-splitsing LA.
RD, weg aan rechterhand negeren, vervolgens de weg verder volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA.
Bij T-splitsing RA richting de kerk, het startpunt.

NM = Natuurmonumenten.
W-R = LAW pad met wit-rode route markeringen.
Kempen-Broek wandelnetwerk:
ww = wandelwisselnummers vergelijkbaar met knooppuntnummers met gekleurde symbolen gr = groene rechthoek, rd = rode driehoek, bv = blauwe vierhoek, gz = gele zeshoek, pv = paarse vierhoek, bx = bruine X en lw = langeafstand wandeling voor de richting.

Kerk, Bocholterweg 112, 6006 TN te Altweerterheide. Plan Route

A2/E25, neem afrit 38-Weert-Noord. Volg de Eindhovenseweg en Ringbaan-West naar de Bocholterweg. Parkeren kan op het plein voor de kerk.

Station Weert. Bus 44. Bushalte Kerk Altweerterheide.

Op weg naar de Laurabossen Adrie: Op weg naar de Laurabossen
De Laurabossen Adrie: De Laurabossen
Het Wijffelterbroek Adrie: Het Wijffelterbroek
Het Wijffelterbroek, begrazingsgebied Adrie: Het Wijffelterbroek, begrazingsgebied
De Tungelroyse Beek Adrie: De Tungelroyse Beek
Tungelroyse Beek in een ander seizoen Adrie: Tungelroyse Beek in een ander seizoen
Kettingdijk Adrie: Kettingdijk
Wild zwijn met Galloway runderen in het Smeetshof Adrie: Wild zwijn met Galloway runderen in het Smeetshof
Knuppelbrugje in het Smeetshof Adrie: Knuppelbrugje in het Smeetshof

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart langs-klein-karelke.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Nieuw Vosseven op ca. 300m

Bocholterweg 136
6006 TP Altweerterheide

1. Adrie 29 november 2017 om 17:51

De wandeltocht is vernieuwd! Het alternatief dat in januari 2016 in de route is opgenomen was nauwelijks te belopen, het mooie maar ook drassige pad door het Wijfelterbroek was nu na een redelijk droge herfst al heel nat. In de huidige versie is het pad door het Wijfelterbroek nog als alternatief te volgen. De hoofdroute gaat over paden die het hele jaar door goed te lopen zijn, tevens passeert men halverwege de tocht op ca. 300m een horecagelegenheid.

2. Adrie 13 februari 2017 om 19:15

Vandaag 13 februari 2017, een mooie zonnige dag, de wandelroute gecontroleerd. Er waren wat wijzigingen in het wandelnetwerk van het Kempen-Broek. Het wandelnetwerk werkt tegenwoordig met genummerde “wandelwissels”, deze nummers zijn vergelijkbaar met de knooppuntnummers. Op plaatsen waarbij deze nummers als extra herkenningspunten iets bijdragen zijn ze in de routebeschrijving opgenomen. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Adrie 10 januari 2016

De wandeltocht gaat over een pad in het Wijffelterbroek dat gedurende nattere jaargetijden heel drassig kan zijn. Voor nattere jaargetijden is voor het pad een alternatief gezocht. Men heeft nu de keuze uit het pad dat drassig kan zijn of over een gras-pad langs een beekje. Veel wandelplezier!

4. Adrie 10 juli 2015

10 juli 2015 de wandelroute gecontroleerd, de routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

5. D.Kokx 25 september 2014 om 15:04

Prachtige route! Zeer afwisselend

6. Lennard 4 februari 2014

Afgelopen zondag met werkelijk stralend weer gelopen.

Ik vond het een heel aardige route die voor een groot deel in rustig gelegen gebied loopt. Hier en daar kan het inderdaad wat modderig zijn, maar met "broek" in de naam was dat te verwachten…

De route is correct en bovendien duidelijk beschreven.