Langs het Koordekanaal, Milheeze te Noord-Brabant

13 km Wandelroute Langs het Koordekanaal, te Milheeze

Wandeltocht door de Nederheide, de Stippelberg, het Beestenveld en de Klotterpeel. Deze gebieden vormen samen het grootste aaneengesloten natuurgebied in het oosten van Noord-Brabant. Het van oorsprong ontginningsbos ontwikkeld zich hoe langer hoe meer tot een afwisselend bos. De wandeltocht gaat onder andere langs de oude stuifduinen die als 'stippels' in het landschap liggen. Het gebied de Stippelberg dankt zijn naam aan deze oude stuifduinen. De Klotterpeel is een klein peelgebiedje dat aan de grote ontginging ontkomen is. Er is wel kleinschalig geprobeerd het te ontginnen maar dit bleek niet rendabel te zijn. Het gebied hersteld weer tot de moerassige omstandigheden die begin van deze eeuw nog veel voorkwamen met een groot ven in het midden. Tijdens de wandeltocht komt men langs een restant van het Koordekanaal en een waterloop de Peelseloop waarvan delen onderdeel uitmaakte van het Koordekanaal. Het Koordekanaal zelf was onderdeel van de Peel-Raamstelling een Nederlandse verdedigingslinie die in 1939 werd aangelegd het vormde een tweede linie om een deel van de linie bij het Defensiekanaal te versterken. In de nacht van 10 op 11 mei 1940, de eerste Nederlandse oorlogsdag, tijdens de terugtrekking van Peel-Raamstelling werd ook het Koordekanaal verlaten. Door de paniek werd een deel van de bruggen over het Koordekanaal te vroeg opgeblazen, waardoor burgerevacuees opgesloten raakten. Zij hadden de grootste moeite om het gebied te verlaten. 95% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers op: 7-2-2020

Op het parkeerterrein vanaf grote natuurpoortsleutel richting horecagelegenheid vertrekken vervolgens voor bord “Ingang strandbad” RA bospad met aan beide zijde kleine natuurpoortsleutels inlopen, oranje-paarse route.
Bij kruising LA richting ingang strandbad, oranje-paarse route.
Direct na gebouwtje (kassa) op terrein van recreatieplas het pad met bocht naar rechts verder volgen, oranje-paarse route.
Bij kruising met verharde weg RD, oranje-paarse en wn route.
Bij kruising RD, oranje-paarse en wn route, het slingerend bospad verder volgen.
Bij 4-sprong RD, oranje-paarse en wn route, iets verder passeert men een informatiepaneeltje “Nederheide”.
Bij ruime 5-sprong RD, oranje-paarse en wn route, het pad buigt naar rechts richting open gebied met waterplas.
Voor de waterplas, bij 3-sprong RA, oranje-paarse en wn route, pad met waterplas linkerhand, men passeert informatiepaneeltje “Poelen”.
Ca. 40m voorbij het informatiepaneeltje RA, richting bosrand, oranje-paarse route, t.h.v. van de bosrand buigt het pad naar links het bos in.
Bij kruising met ATB pad RD, oranje-paarse route.
Bij kruising met iets breder pad RD, oranje-paarse route.
RD, pad aan rechterhand negeren, paarse route, de oranje route wordt verlaten.
Bij kruising RA, de paarse route wordt verlaten, het pad volgen tot kruising met breed pad.
Bij deze kruising RD, pad met houten afsluitboom en NM bordje Stippelberg, het pad ca. 400m volgen tot pad aan rechterhand dat verderop door een open plek gaat.
Bij dit pad RA, verderop gaat het pad door de open plek met aan linkerhand verspreid staande berkenbomen.
Voorbij de open plek, bij T-splitsing LA.
Bij kruising RD, wn route.
Na ca. 100m RA, kn71 volg 34, verderop slingert het pad tussen voormalige stuifduinen door.
Het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, wn34.
Bij kruising met breed ruiterpad RD, wn route.
Na ca. 100m, direct na flauwe bocht naar links RA, wn route, verderop gaat het pad door een open plek en passeert men aan rechterhand een uitzichtpunt met bankje op een heuveltop.
Bij 3-sprong links aanhouden, wn route
T.h.v. bankje RD, pad aan linkerhand negeren, wn route, direct daarna LA, de wn route wordt verlaten, verderop op 1ste heuvelrug passeert men geel NM routepaaltje, voorbij top 2de heuvelrug met bankje dalend pad met traptreden.
Bij T-splitsing LA, licht slingerend bospad, wn route.
Bij T-splitsing LA, breder recht pad, wn route.
Bij kruising RA, “Keiweg”, de wn route wordt verlaten, het pad volgen tot kruising met pad en gescheiden grind-/fietspad, zijpad negeren.
Bij deze kruising RD, pad met houten afsluitboom en SBB bordje, “Emmalaan”.
Bij kruising RA, eveneens een wat breder pad.
Bij kruising met smal pad RD, rode (paaltjes) route.
Na ca. 110m, bij kruising LA, wn en rode route, het pad volgen tot kruising.
# Na ca. 250m passeert men aan linkerhand een lage heuvelrug resten van het gedempte Koordekanaal. Dit kanaal was onderdeel van de “Peel-Raamstelling”, een Nederlandse verdedigingslinie die in 1939 werd aangelegd en op 10 mei 1940, de eerste Nederlandse oorlogsdag is gevallen.
Bij deze kruising LA, beukenlaan, wn en rode route.
# Iets voor volgende kruising passeert men aan de linkerhand een gedeelte van het “Koordekanaal” dat niet gedempt is.
Bij kruising RA, pad met aan rechterhand open plek grasland, wn en rode route.
Na ca. 160m, t.h.v. bosschages door de open plek LA, bospad, wn en rode route.
Bij T-splitsing RA, pad met brede waterloop aan linkerhand, wn en rode route, het pad volgen tot kruising voor brede waterloop.
# De brede waterloop “Peelseloop” is onderdeel geweest van het “Koordekanaal”, voor degene die een extra stukje het oorspronkelijke “Koordekanaal” wil volgen kan bij deze kruising LA, smal pad pal naast de waterloop met de waterloop aan rechterhand, wn route, de rode route wordt verlaten. Bij 5-sprong 1ste pad aan rechterhand inlopen, het pad aan overzijde van de waterloop, direct daarna bij splitsing links aanhouden. Bij kruising RA, het pad volgen tot kruising voorbij de brede waterloop. Bij deze kruising LA, smal pad met de waterloop aan linkerhand, rode route. Ga verder bij punt 6 2de regel.

Bij deze kruising RA, smal pad pal naast de brede waterloop met de waterloop aan linkerhand, rode route, de wn route wordt verlaten, verderop buigt het pad samen de waterloop iets naar links met een bankje aan rechterhand.
Bij 5-sprong het 2de pad aan rechterhand inlopen, pad met waterloop aan linkerhand, rode route met SBB “Beestenveldroute” routewijzer.
Iets voorbij stuw RA, rode route.
Na ca. 130m, voorbij half open plek LA, rode route.
Bij T-splitsing RA, breed pad, wn en rode route.
Bij kruising LA, kn74 volg 19/13, de rode route wordt verlaten.
Bij T-splitsing LA, fietspad langs doorgaande weg volgen, direct daarna RA doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!!!, fietspad volgen, wn route.
Aan einde van het fietspad, bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
Ca. 80m na passeren van woning nr.1 RA door houten draaihekje met SBB bordje “Klotterpeel”, de wn route wordt verlaten, direct daarna voorbij het draaihekje bij 3-sprong links aanhouden, verderop buigt het pad naar links, vervolgens het pad rond het vennengebied volgen tot draaihekje aan linkerhand.
# Iets voorbij een bankje passeert men t.h.v. betonnen duiker de plaats van het gedempte “Koordekanaal”.
Bij dit draaihekje LA via draaihekje het gebied verlaten, direct daarna bij T-splitsing RA, verharde weg, vervolgens bij kruising met doorgaande weg RD, let op drukke weg!!!, onverhard pad met gescheiden grind-/fietspad, “Gemertsendijk”.
Bij kruising LA, pad met houten afsluitboom en NM bordje “Stippelberg”, kn73 volg 30
Bij kruising RD, “Bergweg”, wn route.
Bij kruising LA, kn30 volg 34 .
Bij Y-splitsing links aanhouden, direct daarna bij kruising RD, wn en rode route.
Voor houten afsluitboom rechts aanhouden, smal pad.
Voor waterloop RA, rode route, direct daarna LA de waterloop over, rode route.
Op parkeerplaats RA, iets verder passeert men een houten afsluitboom.
Bij splitsing links aanhouden, rode en blauwe route.
Bij 4-sprong RD, rode en blauwe route.
Bij kruising LA, rode en blauwe route richting parkeerterrein natuurpoort.
Voorbij straatnaambordje “Bergweg”, bij 4-sprong RD heuvelrug met aan overzijde picknicktafel en twee bankjes over, rode en blauwe route, voorbij de heuvel RD, het pad volgen tot verharde weg, zijpaden negeren.
Bij de verharde we RD het smalle pad aan overzijde van de weg inlopen, rode en blauwe route, direct daarna RA, smal bospad, rode en blauwe route, iets verder buigt het pad naar links.
Bij kruising RD, rode en blauwe route, na verlaten van het bos is het parkeerterrein, het startpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
NM=Natuurmonumenten
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Parkeerplaats Natuurpoort Nederheide, Kaak 11, 5763 PK te Milheeze. Plan Route

De natuurpoort is gelegen aan de weg Stippelberg tussen De Rips en Milheeze. Parkeren kan op het verhard parkeerterrein van de natuurpoort of op het grotere onverhard parkeerterrein links van de weg iets voor de natuurpoort.

Bushalte Boswachterij aan de weg Stippelberg, De Rips. Het parkeerterrein tegenover de boswachterswoning oplopen, vervolgens het pad aan achterzijde inlopen. Start de routebeschrijving bij punt 8 4de regel.

Aan de rand van zandwinningsgebied Adrie: Aan de rand van zandwinningsgebied
Open plek in de Stippelberg Adrie: Open plek in de Stippelberg
Pad met voorbeeld van grondlagen Adrie: Pad met voorbeeld van grondlagen
Laan door het Beesteveld Adrie: Laan door het Beesteveld
Peelseloop onderdeel van het Koordekanaal Adrie: Peelseloop onderdeel van het Koordekanaal
Stuw in de Peelseloop Adrie: Stuw in de Peelseloop
Restant van het Koordekanaal Adrie: Restant van het Koordekanaal
Pad door het Beesteveld Adrie: Pad door het Beesteveld
Klotterpeel Adrie: Klotterpeel
Pad door de Stippelberg Adrie: Pad door de Stippelberg

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart langs-het-koordekanaal.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.