Langs Halder, Sint-Michielsgestel te Noord-Brabant

22 km Wandelroute Langs Halder, te Sint-Michielsgestel

De tocht gaat door het stroomgebied van het riviertje de Dommel en de beek Essche Stroom. Bij buurtschap Halder komen de Dommel en de Essche Stroom samen. Een groot deel van de tocht volgt de oever van de Dommel en de Essche Stroom, hierbij worden een drietal kleinere natuurgebiedjes aangedaan. In het stroomgebied van de Dommel gaat de tocht door het landgoed Zegenwerp. Dit landgoed is aangelegd in Engelse landschapsstijl met statige lanen, glooiende graslanden, bossen en landerijen. Na de Dommel verlaten te hebben gaat de tocht door het natuurgebied Venrode, een bijzonder mooi vennengebied met een recent ontdekte grafheuvel. In het stroomgebied van de Essche stroom wordt het landgoed Eikenhorst aangedaan Omdat dit landgoed al oud is staan er diverse monumentale inlandse eiken, beuken, tamme kastanjebomen en exotische solitaire bomen. 87% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 21-10-2012, laatst bijgewerkt op: 7-7-2017

Op diverse punten wordt verwezen naar route paaltjes. De vermeldingen zijn alleen bedoeld als extra herkenningspunten.
Met de rug naar de houten deur van de Oude Toren weg (fietspad) rechts van parkeerterrein richting brug over de Dommel volgen.
RD de brug oversteken, fietspad aan rechterhand negeren.
Bij kruising LA, “Zegenwerp”.
RD, brug aan linkerhand negeren, na ca. 200m gaat gedeeltelijke verharde weg over in onverhard pad.
Voor metalen poort RA, wn route.
Na passeren van twee woonboerderijen LA, wn route.
Na ca. 140m LA, kn58 volg 26, vervolgens pad volgen tot kasteel, zijpaden negeren
Voor dit kasteel het pad met flauwe bocht naar links verder volgen, wn route.
# Aan rechterhand is “’t Huys Zegenwerp”.
RD, men passeert achtereenvolgens houten poort en brugje, pad aan linkerhand negeren, wn route.
RA, stuw oversteken, wn route, vervolgens aan overzijde bij T-splitsing RA, kn26 volg 23, verderop na ca. 150m buigt het pad met bocht naar links een klein bosgebied in, wn route.
Na verlaten van het bosgebied bij T-splitsing RA, verharde weg, kn23 volg 22.
Bij kruising RD, onverhard pad, “Brede Pad”, kn22 volg 21.
Rechts aanhouden, pad aan linkerhand negeren, kn21 volg 71, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing RA, wn route.
Na ca. 150m LA, “De Hogert”, wn route.
In flauwe bocht naar rechts, voorbij inrit van woning nr.1 LA, gras-pad, kn71 volg 72, iets verder buigt het pad naar rechts, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, aan einde van het pad passeert men aan rechterhand een begraafplaats.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, de wn route wordt verlaten.
Na passeren van woonboerderij nr. 5/5a LA, onverhard pad, “De Hogert 4”.
Bij T-splitsing voor het riviertje de Dommel LA, wn route.
RD, klaphek aan linkerhand negeren, kn86 volg 88.
Bij T-splitsing RA, kn88 volg 39, breed pad, de Dommel verder volgen.
Bij 3-sprong RA de brug over, kn39 volg 38.
In bosgebied bij T-splitsing RA, kn38 volg 40, pad met gescheiden fietspad, vervolgens het pad volgen tot boerderij aan rechterhand.
T.h.v. deze boerderij LA, direct daarna eveneens LA, gele paaltjes route, verderop volgt het pad op enige afstand aan rechterhand een groot ven.
Aan smalle zijde van het ven LA, men volgt nu ook een ven aan rechterhand, gele paaltjes route.
# Voordat men LA gaat even het volgende pad LA inlopen, na enkele meters staat men bij een grafheuvel.
Na passeren van een trapje bij T-splitsing RA het viaduct over, verharde weg.
RD, “De Ketting”, weg aan linkerhand negeren, kn37 volg 42. vervolgens de weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, kn42 volg 59.
T.h.v. ingang museum “Oertijd” LA, smal bospad met informatiepaneeltje “Niet alle hout is brandhout”, vervolgens bij 4-sprong RA.
Bij T-splitsing LA, pad dicht tegen de rand van het bosgebied volgen.
Bij kruising RD, het pad dicht tegen de rand van het bosgebied verder volgen.
Bij kruising RA, pad met vier houten palen, vervolgens het pad aan bosrand volgen tot kruising.
Bij deze kruising met kapelletje RA, breed pad.
Na passeren van twee zuilen het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
Bij kruising met verharde weg RD, onverhard pad met BL bordje “Eikenhorst”, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren.
Na ca. 80m voor klein ven aan rechterhand RA, smal slingerend gras-pad, rode paaltjes route, verderop t.h.v. een imposante beuk buigt het pad naar links, rode paaltjes route, vervolgens het smalle pad met waterplas aan linkerhand volgen tot kruising met breed gras-pad.
Bij deze kruising RD, rode paaltjes route, verderop voorbij grasland met houten gebouwtje buigt het pad voor een waterloop naar links, rode paaltjes route.
Bij 3-sprong RA het houten brugje over, rode paaltjes route.
Bij 4-sprong RD, het pad kruist een laan, rode paaltjes en wn route, pad met BL bordje “Eikenhorst”.
Bij 3-sprong RA, kn18 volg 17, rode paaltjes route wordt verlaten, na passeren van een klaphek buigt het pad voor een beekje naar links, het beekje aan rechterhand volgen, verderop buigt de route naar rechts over een brugje, wn route, vervolgens de brede beek “Essche Stroom” aan linkerhand volgen.
RD, stuw aan linkerhand negeren, vervolgens de “Essche Stroom” aan linkerhand verder volgen tot T-splitsing voor de snelweg.
Bij deze T-splitsing RA, direct daarna eveneens RA, verhard fietspad volgen, “Tolpad”, kn17 volg 56, het fietspad buigt met een bocht naar links en gaat onder de snelweg door, na passeren van de tunnel het fietspad verder volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, onverhard pad met gescheiden fietspad, wn route, vervolgens het pad volgen tot witte houten afsluitboom iets voorbij een haakse linkerbocht, zijpaden negeren.
Direct na deze afsluitboom RD, “Barrierweg”, pad aan rechterhand negeren, wn route, verderop gaat het onverhard pad over in een verharde weg.
Bij 4-sprong LA, “Het Volmeer”, kn56 volg 20.
Bij kruising op de dijk LA, direct daarna RA, gras-pad over de dijk volgen, wn route.
RD, verbindingspad richting verharde weg aan rechterhand negeren, direct daarna links aanhouden, de dijk afdalen, het gras-pad volgt het riviertje aan linkerhand, verderop passeert men twee hangbrugjes, tijdens natte jaargetijden kan men ook de dijk verder volgen, t.h.v. grote steen komen beide paden weer samen.
T.h.v. steen met munten links aanhouden, de dijk volgen.
Rechts aanhouden, gras-pad gaat over in verharde weg, wn route.
Bij 4-sprong RD doorgaande weg oversteken, kn20 volg 5, direct daarna voor woningen LA, wn route.
RD, brug aan linkerhand negeren, kn5 volg 6.
In bocht naar rechts LA, onverhard pad, het riviertje “de Dommel” aan linkerhand volgen, kn6 volg 1.
Bij kruising met brug RD, pad langs het riviertje “de Dommel” blijven volgen, kn1 volg 28, vervolgens het riviertje aan linkerhand volgen tot 5-sprong t.h.v. brug, zijpaden aan rechterhand negeren.
Bij deze 5-sprong LA de brug over, vervolgens aan overzijde bij 4-sprong RA.
Bij T-splitsing voor doorgaande weg LA richting het plein bij de Oude Toren, het startpunt.

Legenda
RA = rechtsaf
RD = rechtdoor
LA = Linksaf
BL = Brabants Landschap.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppunt paaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk paaltje met alleen richting aanduiding.

De Oude Toren op het Petrus Dondersplein, Petrus Dondersplein 18, 5271 GA te Sint-Michielsgestel. Plan Route

Volg de A2 naar de Bosscheweg/Gestelseweg in Boxtel. Neem afrit 25-Boxtel-Noord vanaf de A2/E25 Volg de Gestelseweg en Esscheweg naar de Schijndelseweg in Sint-Michielsgestel.

Station s-Hertogenbosch Bushalte Centraal Station, s Hertogenbosch Bus 156 (richting Eindhoven) Bushalte Petrus Dondersplein.

Molen de Genenberg Adrie: Molen de Genenberg
De Dommel Adrie: De Dommel
Veld met klaprozen langs de Dommel Adrie: Veld met klaprozen langs de Dommel
Kleurrijk geheel Adrie: Kleurrijk geheel
Een ven in Venrode Adrie: Een ven in Venrode
Het gebied Venrode Adrie: Het gebied Venrode
Het landgoed Eikenhorst Adrie: Het landgoed Eikenhorst
Beek de Essche Stroom Adrie: Beek de Essche Stroom
Spannend brugje over de Essche Stroom Adrie: Spannend brugje over de Essche Stroom
Kunstwerk als blijvende herinnering aan een gevonden Romeinse muntschat Adrie: Kunstwerk als blijvende herinnering aan een gevonden Romeinse muntschat
Kasteel Nieuw-Herlaer bij buurtschap Halder Adrie: Kasteel Nieuw-Herlaer bij buurtschap Halder
De Oude Toren Adrie: De Oude Toren

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart langs-halder.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Gasterij de Zwaantjes

Bosscheweg 74
5283 WB Boxtel

1. nellie wesel 6 december 2017 om 16:13

Vandaag deze route gelopen. Allereerst mooi weer, droog en +/- 9 graden, maar ook een bijzonder mooie tocht. Een van de mooiere uit de tochten die we eerder liepen.
    Veel water, beekjes, stroompjes, vennen, maar ook mooie vergezichten, twee heel mooie bruggetjes, mooie gebouwen en ook nog door de bossen. Een echte aanrader.
    Dank weer voor een heerlijke wandeltocht.

2. Adrie 8 juli 2017 om 18:18

De wandelroute iets gewijzigd. De tocht gaat nu voor een groter deel over onverharde paden. Ook komt men nu halverwege tocht langs twee horecagelegenheden. Veel wandelplezier!

3. Yolanda 26 mei 2017 om 06:47

Prachtige wandeling! Prima beschreven.

4. Harrie en Nellie 12 mei 2015

12-5-2015
    Prachtige route veel afwisseling goed bewijzerd

5. Adrie 3 mei 2015

De werkzaamheden bij de Essche Stroom zijn afgerond, het is een mooi beekdal met daarin een meanderende Essche Stroom geworden. De wandelroute volgt de dijk met uitzicht over het brede beekdal. Veel wandelplezier!

6. Adrie 18 juli 2014

Deze route is tijdelijk niet beschikbaar geweest op de Klik, Print en Wandel site als gevolg van werkzaamheden bij de Essche Stroom. Een gedeelte, de Halsche Beemden, zijn inmiddels weer toegankelijk voor wandelaars. Het tweede deel, bij Landgoed Bleijendijk, is voorlopig nog gesloten. Voor dit deel is een alternatief gemaakt. Te zijner tijd, als de werkzaamheden zijn afgerond, ga ik weer eens kijken of dit deel weer in de route op te nemen is. Tevens is de rest van de route gecontroleerd en de beschrijving weer actueel. Veel wandelplezier!

7. Adrie 1 augustus 2013

De beschrijving is aangepast, Hans Vissers bedankt voor de reactie!

8. Hans Vissers 1 augustus 2013

01-08-2013 tocht gelopen heel mooi ,eerste deel tot esche stroom is het mooiste.
    RD, fietspad blijven volgen richting tunnel onder de A2, fietspad op rechterhand negeren, wn route.
    Einde fietspad op kruising RA, kn59 volg 60.
    RA, “de Eikenhorst”, onverhard pad, wn route wordt verlaten, direct daarop RD, pad op linkerhand negeren.

Bij einde fietspad dat is niet meer, ze hebben een nieuw fietspad aangelegd ,dat moet worden fietspad volgen tot (RA , "de eikenhorst")

9. Lennard 21 oktober 2012

Vandaag deze mooie en afwisselende wandeling gemaakt.

Een paar kleine foutjes ontdekt:
    Punt 2, 2e zin: "RA, sluis oversteken, wn route."
    "Sluis" moet "stuw" zijn.
    Punt 6, 4e zin: "Direct na het passeren van houten slagboom RD, “Bannerweg”, pad op rechterhand negeren, wn route."
    "Bannerweg" moet "Barrierweg" zijn.

Dan nog een opmerking bij punt 3, laatste zin: "Na 250 meter ter hoogte van 6de betonnen paaltje langs fietspad LA, smal bospad, wn route wordt verlaten."
    Men heeft hier op het smalle bospad kluiten van pas gerooide bomen gelegd waardoor het pad minder goed opvalt. Je kunt er overigens wel makkelijk omheen.

1. Adrie 21 oktober 2012 om 17:46

Het in de loop van de tijd ontstane pad bij laatste regel punt 3. lijkt niet meer toegankelijk zijn, zie opmerking Lennard. De vennen in het gebied Venrode zijn dan nog slechts via een plek bereikbaar. Zou het pad bij laatste regel punt 3. niet meer toegankelijk zijn dan doorlopen tot boerderij op rechterhand. Vervolgens tegenover deze boerderij LA direct daarop weer LA de gele paaltjes route volgen. De gele paaltjes route loopt in een lus om dit mooie vennengebied. Uiteindelijk komt de gele route weer op dit punt uit. Zie 2de regel punt 4. De beschrijving is voor de overige opmerkingen al aangepast. Lennard bedankt voor je reactie!