Langs Dennenlust, Someren te Noord-Brabant

13 km Wandelroute Langs Dennenlust, te Someren

Wandeltocht voor de liefhebber van open landschappen. De wandeltocht gaat door de Somerense Heide, Lieropsche Heide en de Strabrechtse Heide. De drie gebieden vormen samen het grootste aaneengesloten heidegebied in Noord-Brabant. In het heidegebied komt men langs diverse vennen zoals het Witven, Starven, Beuven en het Grafven. Inmiddels zijn er in het heidegebied twee stuifzandgebied aan het ontstaan. Het stuifzandgebied op de Lieropsche Heide is ontstaan na herstelwerkzaamheden van de grote brand die er in juli 2010 heeft gewoed. Het stuifzandgebied op de Strabrechtse Heide is met wat hulp van beheersmaatregelen inmiddels uitgegroeid tot een flink gebied. Op het pad langs dit stuifzandgebied is duidelijk te zien welke invloed de wind op het zand heeft. Op de Lieropsche Heide komt men langs de resten, een gemetseld fornuis, van het onderduikerskamp Dennenlust. Dit kamp heeft onderdak geboden aan zo'n 30 onderduikers en 15 geallieerde piloten. Op de grens van de drie heidegebieden staat een oude grenspaal de Hoenderboom. De paal geeft de plaats aan waar vroeger de grenzen van Heeze, Mierlo, Lierop, Someren en Sterksel bij elkaar kwamen. Voor een deel zijn deze grenzen nog zichtbaar in de vorm van wegen, greppels en wallen. 99% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 23-8-2017, laatst bijgewerkt op: 1-5-2023

Met de rug naar het parkeerterrein LA richting doorgaande weg vertrekken.
Bij T-splitsing RA, fietspad langs de doorgaande weg.
Na ca. 80m LA de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!!!, breed onverhard pad.
Iets voorbij metalen afsluitboom RD, pad aan linkerhand negeren, het pad verder volgen tot bocht naar rechts.
Bij deze bocht het doorgaande pad met bocht naar rechts verder richting brugje volgen, pad met klaphek aan linkerhand negeren, voorbij het brugje pad met de waterloop aan rechterhand.
Bij kruising LA, kn64 volg 63, grind-/fietspad.
Na ca. 80m in flauwe bocht naar rechts van grindpad LA, de wn route wordt verlaten, t.h.v bankje buigt het pad naar rechts, iets voorbij deze bocht de afrastering aan linkerhand volgen, de afrastering met iets verder een houten poort volgen tot grindpad met aan linkerhand een klaphek met veerooster.
Bij het grindpad door het klaphek, het grindpad met verderop een klaphek met veerooster volgen tot kruising met aan linkerhand een grindpad langs de afrastering.
Bij deze kruising LA, kn63 volg 57, het grindpad ca. 1,5km volgen tot 4-sprong in een bocht naar links van het grindpad, zijpaden negeren, ruim voor deze 4-sprong passeert men in een bocht naar rechts een pad aan linkerhand naar een vogelkijkhut en bij de volgende bocht naar rechts een vogelkijkscherm.
Bij deze 4-sprong het grindpad met bocht naar links verder volgen, kn57 volg 56, direct daarna RA, smal slingerend pad, de wn route wordt verlaten.
Voor omheind perceel met hoog klaphek, bij kruising LA.
Voorbij het omheind perceel, bij kruising RA, pad met omheining aan rechter- en bosrand aan linkerhand, wn route.
Voorbij omheind perceel, bij kruising LA, wn route.
Na ca. 140m RA, smal pad met vennetje aan linkerhand, wn route.
T.h.v. grote zwerfkei het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, ruiterpad aan linkerhand negeren, vervolgens na ca. 50m RD, pad aan rechterhand negeren.
# Voor een bezoekje aan het onderduikerskamp Dennenlust een klein stukje het pad aan rechterhand inlopen.
Bij kruising LA, de wn route wordt verlaten, pad met omheind perceel aan rechterhand.
Voor brandweerpaaltje 23, bij T-splitsing RA, breed pad met gescheiden smal ATB pad, het pad ca. 400m volgen tot pad met SBB bordje “Strabrechtse Heide” aan linkerhand, twee zijpaden aan rechterhand negeren.
Bij dit pad LA, wn route, pad door open gebied.
Pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, kn51 volg 52, het pad verder volgen tot pad aan linkerhand ca. 300m voorbij omheind nat grasland met ven Heerenven aan rechterhand .
Bij dit pad LA, kn52 volg 53.
Bij Y-splitsing links aanhouden LA, wn route, iets verder passeert men een stuifzandgebied.
Bij T-splitsing LA, pad met gescheiden fiets-/grindpad, kn53 volg 56.
Doorgaand pad met bocht naar rechts verder volgen, fiets-/grindpad aan linkerhand negeren, wn route, vervolgens na ca. 80m rechts aanhouden, pad aan linkerhand negeren, kn56 volg 89, het pad met verderop een smal beekje 1,6km volgen tot een pad aan linkerhand t.h.v. een oude grenspaal, direct na een klein vennetje aan rechterhand.
# De grenspaal is de gemeentelijke grenspaal “Hoenderboom”, zie tekst op paal, hier kwamen vanouds vijf gemeenten bij elkaar Heeze, Maarheeze, Someren, Lierop en Mierlo. Het vennetje met de naam ’t Rond Venneke iets voor de grenspaal is een pingoruïne, een overblijfselen van een pingo uit de laatste IJstijd.
Bij dit pad LA, wn route, pad met afrastering aan linkerhand, na ca. 500m passeert men een klaphek.
Voorbij het klaphek links aanhouden richting het knuppelbrugje links van het bankje lopen, vervolgens het knuppelbrugje over, kn89 volg 64, iets voorbij het knuppelbrugje buigt het pad t.h.v. een bankje naar rechts, wn route.
Voorbij klaphek, bij kruising met breed pad RD richting bos, wn route.
Bij kruising RA, het rechte pad volgen tot kruising met breed pad voor een klaphek, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD door het klaphek, het pad buigt naar rechts richting bankje, voorbij het bankje het pad met een ruime bocht naar links verder volgen tot volgend bankje, smalle paadjes aan linkerhand richting het ven negeren.
Voorbij dit bankje rechts aanhouden, iets verder buigt het pad naar rechts.
Iets voorbij deze bocht het pad voor de bosrand met bocht naar links verder volgen, Witven (zeshoekig bordje) route, verderop buigt het pad naar rechts.
Voorbij klaphek, bij T-splitsing LA, Witven route.
Bij T-splitsing LA, het fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, let op drukke weg!!!, vervolgens t.h.v. bosrand RA, Witven route, het onverhard pad dat iets verder door de bosrand gaat volgen tot T-splitsing bij een verhard pad.
Bij deze T-splitsing LA, verhard pad, Witven route.
Bij kruising LA, verharde weg, de weg volgen tot parkeerterrein, het startpunt.

Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppunt paaltje met genummerde richting, wn staat voor een netwerk paaltje met alleen richting of met een genummerde richting

Parkeerterrein bij natuurpoort Vennenhorst, Bosrandweg 6, 5711 RJ te Someren. Plan Route

Rijd naar de Provincialeweg in Someren tot afslag Natuurpoort Vennenhorst. Er is een ruim parkeerterrein bij de natuurpoort.

Bushalte Keelven, Huize Witven/Prov.weg.

Restant onderduikerskamp Dennenlust Adrie: Restant onderduikerskamp Dennenlust
Stuifzandgebied in ontwikkeling na de grote brand in juli 2010 Adrie: Stuifzandgebied in ontwikkeling na de grote brand in juli 2010
Invloed van de wind op het zand Adrie: Invloed van de wind op het zand
Strabrechtse Heide Adrie: Strabrechtse Heide
In de verte het Grafven Adrie: In de verte het Grafven
Schotse hooglander Adrie: Schotse hooglander
De Hoenderboom Adrie: De Hoenderboom
Paarden op de Somerense Heide Adrie: Paarden op de Somerense Heide

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart langs-dennenlust.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

De Soete Inval Vennenhorst

Bosrandweg 6
5711 RJ Someren

1. Mark 6 december 2022 om 20:50

Vanochtend met eerst wat lichte regen, maar later met een heerlijk zonnetje, dit rondje over de Lieropsche en Strabrechtse Heide en rond het Beuven gelopen. De route gaat idd voor een groot gedeelte over brede zand- en kiezelpaden, maar het uitzicht verveelt geen moment. Zeker niet als je onderweg ook nog een schaapskudde tegenkomt. De vennen die je passeert hebben veel te lijden gehad van de droogte van de afgelopen jaren en staan voor een groot gedeelte droog. Mede daarom zijn er weinig (water)vogels op het Beuven te zien. Het in eerdere reacties genoemde knuppelbruggetje was niet prettig lopen. Was erg glad met her en der rotte stukken. Mede als gevolg van de droogte, kun je er langs aflopen. Mede omdat ik het gebied redelijk goed ken en omdat de route vrij recent is gecontroleerd, de route op kaart gelopen.

2. Adrie 19 oktober 2022 om 06:26

14 oktober 2022 de wandeltocht gecontroleerd. Een knooppuntpaaltje was verplaatst naar een ander zijpad verder geen veranderingen gezien. Momenteel wordt er gewerkt aan het herstel van het Heerenven de wandeltocht gaat erlangs maar men heeft er geen hinder van. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Diane 24 augustus 2021 om 12:56

Gisteren gelopen en het was geweldig! De heide staat vol in bloei. Van de fieters geen last gehad, de paden zijn breed genoeg. Wel was het stuk over de knuppelbrug afgesloten.

1. Adrie 24 augustus 2021 om 13:36

Diane bedankt voor het melden van het gesloten pad met het knuppelbrugje! Binnenkort ga ik kijken.

2. Adrie 26 augustus 2021 om 11:52

Inmiddels gaan kijken, het knuppelbrugje wordt momenteel hersteld. Er is in het veld een tijdelijke omleidingsroute beschikbaar.

4. Peter 30 mei 2020 om 20:42

Redelijk eentonige route over brede grind- en zandpaden, weinig afwisseling. Geen leuke eenmanspaadjes en weinig bos. Veel fietsers over dezelfde paden.

1. Adrie 31 mei 2020 om 05:26

Beste Peter bedankt voor de reactie! Jammer dat het wat tegengevallen is, dar er niet veel door bos gelopen wordt dat had U al kunnen lezen in de eerste zin van de omschrijving “Wandeltocht voor de liefhebber van open landschappen”.

5. Adrie 28 maart 2019 om 15:27

Gisteren 27 maart 2019 de wandelroute gecontroleerd. In de Lieropsche Heide is een nieuw slingerend pad door een bosperceel met nieuwe aanplant aangelegd. Dit pad wordt nu gevolgd. De routebeschrijving is weer actueel. Inmiddels is het stuifzandgebied bij de Galgeberg een omvangrijk gebied geworden, zie foto. Veel wandelplezier!