Langs de Roer, Sint Odiliënberg te Limburg

22 km Wandelroute Langs de Roer, te Sint Odiliënberg

Wandeltocht in het stroomgebied van de Roer voor de liefhebber van open landschappen met mooie vergezichten. De wandeltocht start in Sint Odiliënberg en gaat naar Herkenbosch om vervolgens via Vlodrop aan de andere zijde van de Roer weer terug te keren naar Sint Odiliënberg. De Roer is een zijrivier van de Maas, die door Nederland, België en Duitsland stroomt. Vanuit het Duitse Heinsberg stroomt de Roer naar Vlodrop, waarna hij via Herkenbosch, Sint Odiliënberg en Melick naar Roermond slingert. In Roermond mondt de Roer uit in de Maas. De Roer is ongeveer 165 km lang, waarvan 21,5 km door Nederlands grondgebied stroomt. Als bezienswaardigheden zijn er bij het startput de basiliek en kapel aan de rand van het dorp. In de 8e eeuw stichtten drie priesters, Plechelmus, Wiro en Otger, op de Sint-Petrusberg een abdij, die in de 11e en 12e eeuw volledig werd vervangen. De huidige kerk in romaanse stijl is niet meer volledig origineel. Na eeuwen te zijn verwaarloosd werd het gebouw tussen 1879 en 1886 gerestaureerd door architect Johannes Kayser. Naast de basiliek staat de O.L. Vrouwekapel, die in de 11e eeuw werd gesticht als parochiekerk en als zodanig tot 1680 dienst deed. Doordat de kapel minder wijzigingen heeft ondergaan dan de basiliek, is hij van grote historische waarde. T.h.v. Melick molen Prins Bernhard, een standerdmolen die is ingericht als korenmolen. De molen is in 1999 herbouwd op de plaats van de in 1945 door Duitse troepen opgeblazen molen. In Herkenbosch komt men langs het Kasteel Daelenbroeck. Kasteel Daelenbroeck werd begin veertiende eeuw gebouwd door Godfried van Heinsberg, de Gulikse leenheer van Wassenberg. Hij gebruikte het als woon- en als jachtslot.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 21-6-2019, laatst bijgewerkt op: 28-8-2020

Met de rug naar de basiliek RA vertrekken.
Voorbij horecagelegenheid LA, “Raadhuisplein”, kn57 volg 58.
Bij 3-sprong met aan rechterhand kapel LA, “Past Siebensstraat”, wn58.
Bij kruising met doorgaande weg LA, het fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, kn58 volg 77, iets verder passeert men het riviertje de Roer.
Ca. 150m voorbij de brug RA, verharde weg, kn77 volg 4.
RD, grindpad aan linkerhand negeren, kn4 volg 5, direct daarna eveneens RD, gras-pad aan rechterhand negeren.
Bij kruising met gras-pad en aan linkerhand schuilhut RD.
Bij 3-sprong met fietsknooppunt bord 76 LA, kn5 volg 6.
T.h.v. stallen, in flauwe bocht naar links RA, pad met smalle waterloop aan linkerhand.
Bij kruising met gras-paden langs waterloop RD.
Bij T-splitsing RA.
Doorgaand pad met ruime bocht naar links verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, kn8 volg 10.
Voorbij flauwe bocht naar rechts RA, gras-pad met metalen afsluitboom en met smalle waterloop aan linkerhand, verderop voor bosrand buigt het pad met een scherpe bocht naar links.
Voorbij bankje, bij 3-sprong rechts aanhouden, licht stijgend pad.
Bij T-splitsing RA richting molen, verharde weg.
# De molen Prins Bernhard is een standerdmolen die is ingericht als korenmolen. De molen is in 1999 herbouwd op de plaats van de in 1945 door Duitse troepen opgeblazen molen.
T.h.v. de molen, direct na horecagelegenheid LA, grindpad, wn11.
Iets voorbij de achterzijde van de horecagelegenheid, bij splitsing links aanhouden, wn11, iets verder volgt het pad de bosrand aan rechterhand.
RD, pad langs bosrand aan rechterhand negeren, wn11, men loopt nu door het bos.
Bij T-splitsing RA, grindpad met bosrand aan rechterhand, kn11 volg 38, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, wn38.
Voor kruisbeeld, in flauwe bocht naar links van de weg rechts aanhouden, onverhard pad, wn38.
Voor boerderij, bij T-splitsing LA, kn38 volg 14, verharde weg.
RD, onverhard pad aan linkerhand negeren.
Bij Y-splitsing RA, wn14, de weg volgen tot 5-sprong voorbij kombord “Herkenbosch”.
Bij deze 5-sprong RD, “Muytertweg”, kn14 volg 18.
Bij T-splitsing RA, wn18, direct daarna de weg met flauwe bocht naar links verder volgen, weg “Kempke” aan rechterhand negeren.
Bij 5-sprong 2de weg aan rechterhand inlopen, “Steegstraat”, kn18 volg 19, de weg volgen tot woning nr.30.
Iets voorbij deze woning RA, grindpad.
# Indien het grindpad i.v.m. schuttersfeesten is gesloten RD de weg verder volgen, grindpad aan rechterhand negeren, wn19. Iets voor T-splitsing RA, “Steegstraat 76t/m82 45t/m49”, kn19 volg 20. In bocht naar links RD, grindpad, de wn route wordt verlaten. Bij kruising LA, verharde weg, wn20. Ga verder bij punt 4. 4de regel Bij 5-sprong RD……

T.h.v. gildeterrein met schutterslokaal “St. Sebastianus” RD, pad met omheining rond gildeterrein aan rechterhand inlopen, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg.
Bij kruising RD, wn20.
Bij 5-sprong RD, het grindpad aan overzijde van de verharde weg inlopen, kn20 volg 30, het grindpad volgen tot kruising met aan rechterhand poort naar kasteel.
Bij deze kruising RA door de poort, verharde weg, kn30 de wn route wordt verlaten.
Iets voor poortgebouw, bij kruising LA.
Voor verlaten van het terrein rond het kasteel, voorbij grasveld RA, onverhard pad met afrastering aan rechterhand.
Voorbij klein brugje, bij T-splitsing RA, gras-pad met waterloop aan rechterhand, MSN route.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, MSN route, direct daarna RD, pad langs waterloop aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing LA, fietspad langs verharde weg, MSN route.
RD, pad langs bosrand aan rechterhand negeren.
Na ca. 200m, voor bosschages RA, grindpad met metalen afsluitboom, MSN route, verderop buigt het pad naar links, direct na deze bocht via klaphek links van een houten hek het grasland inlopen, vervolgens RD door grasland, na ca. 100m passeert men aan rechterhand een waterplas omringt door bosschages, verderop voor het riviertje de “Roer” buigt het gras-pad met flauwe bocht naar links met het riviertje aan rechterhand, MSN route, na ca. ca. 200m buigt gras-pad met bocht naar links weg van het riviertje.
Bij smal betonnen brugje over waterloop RA het betonnen brugje over, MSN route, gras-pad met afrastering aan linkerhand, het gras-pad volgen tot metalen klaphek ca. 50m voorbij 2de bocht naar links, iets voor de 2de bocht gaat het gras-pad over in een grindpad.
Bij dit klaphek RA door het klaphek, MSN route, verderop voor het riviertje buigt het gras-pad naar links, iets verder passeert men een klaphek, het pad met het riviertje aan rechterhand volgen tot T-splitsing bij verharde weg, MSN route.
Bij deze T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van de weg volgen, MSN route.
Bij T-splitsing met rotonde RA, “Tussen de bruggen”, de MSN route wordt verlaten.
RD, weg “Effelderweg” aan linkerhand negeren, wn34.
Voorbij brug over de Roer RD, “Grootestraat”, weg aan linkerhand negeren, kn34 volg 36.
Voorbij woning nr.35 RA, wn36, vervolgens bij splitsing rechts aanhouden, “Steinwinkelweg”, wn36.
Bij 4-sprong RA, “Steinwinkelweg”, wn36.
Voorbij woningen, bij 4-sprong RD, de wn route wordt tijdelijk verlaten, iets verder grindpad.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, wn36.
Bij T-splitsing RA, “Lange Paalweg”, wn36, direct daarna LA, “Wilgenpad”, de wn route wordt verlaten.
Voorbij plantsoentje met speeltoestellen, bij T-splitsing RA.
Bij T-splitsing RA, “Bennebroekweg”.
Na ca. 300m RD, grindpad aan linkerhand negeren.
RD, weg aan rechterhand negeren, wn36, iets verder gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Bij bosrand aan linkerhand LA, wn36, smal bospad met metalen afsluitboom, verderop na ca. 130m buigt het pad naar rechts en volgt de bosrand.
Ca. 60m voorbij deze bocht RD, pad door het bos aan linkerhand negeren, wn36, smal pad met bosrand aan linkerhand, verderop buigt het pad met flauwe bocht naar links het bos in.
Bij T-splitsing LA, breed grindpad, wn36, het pad volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RD, kn36 volg 40, breed grindpad, het pad volgen tot volgende kruising.
Bij deze kruising met kruisbeeld RD, de wn route wordt verlaten.
# Indien het pad RD i.v.m. schuttersfeesten afgesloten is ga bij kruising voor het gildeterrein RA, verharde weg, de wn route wordt verlaten, vervolgens de weg volgen tot boerderij aan rechterhand. T.h.v. deze boerderij RD, grindpad aan linkerhand negeren, “Holsterweg”. Ga verder bij punt 9. 1ste regel.

Bij 4-sprong RA, lang recht pad door de velden.
Bij T-splitsing RA, kn5 volg 2, eveneens een grindpad.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, “Holsterweg”, wn2.
Voorbij woning nr.18 RA, wn2.
In flauwe bocht naar rechts LA, kn2 volg 1, onverhard pad met omheining aan linkerhand, verderop volgt het pad de bosrand aan rechterhand.
Iets voorbij bocht naar rechts, bij T-splitsing LA, verharde weg, wn1.
Bij kruising RD, “Holsterweg”, kn1 volg 3, verderop voorbij woning gaat de verharde weg over in een onverhard pad, iets verder buigt het pad naar rechts.
Iets voorbij deze bocht RD, pad aan linkerhand negeren, de wn route wordt tijdelijk verlaten, pad met visvijver aan linkerhand, het pad verder volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, breed grindpad, wn52, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, kn52 volg 51.
Na ca. 100m, voor kombord “Paarlo” LA, grindpad, kn51 volg 79.
Na ca. 500m, iets voor einde bosperceel aan rechterhand LA, gras-/onderhoudspad met metalen poort en waterloop aan linkerhand, de wn route wordt verlaten, verderop buigt het gras-pad naar rechts.
RD, pad aan linkerhand negeren, er is een kleine knik in het gras-/onderhoudspad, het gras-pad langs de waterloop verder volgen.
Voorbij metalen poort, bij T-splitsing RA, grindpad.
T.h.v. witte woning, in flauwe bocht naar rechts van het grindpad links aanhouden, pad met omheining aan linkerhand, vervolgens bij T-splitsing LA, fietspad langs weg volgen.
Na ca. 60m, voorbij inrit woning nr.2A LA, wn79, onverhard pad, verderop volgt het pad de bosrand aan linkerhand.
Bij kruising RD, wn79, het pad gaat door het bos, het pad verder volgen tot men het bos weer verlaat.
Na verlaten van het bos RA, kn79 volg 58, pad met bosrand aan rechterhand, het pad langs de bosrand volgen tot bosrand aan linkerhand, smalle zijpaden aan rechterhand negeren.
Bij bosrand aan linkerhand LA, smal pad door de bosrand, wn58.
T.h.v. hoek in bosgebied, bij 4-sprong RD, wn58.
Bij splitsing rechts aanhouden, wn58.
Bij T-splitsing LA, verhard fietspad, wn58.
Iets voor doorgaande weg RA, “Houtkempke”, wn58.
Voorbij woning nr.5 gaat weg over in een verhard fietspad, direct daar LA, de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!, kn58 volg 57, aan overzijde een klein stukje fietspad dan de weg.
In flauwe bocht naar links RA, “Raadhuisstraat”, wn57.
Bij T-splitsing RA, kn57 volg 56, “Kerkplein”, iets verder is aan linkerhand het startpunt.

MSN = Maas-Swalm-Nette route met blauwe witte markeringen als richting aanduiding.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Basiliek, Kerkplein 15, 6077 AA te Sint Odiliënberg. Plan Route

Parkeren kan op een van de kleine parkeerterreinen in de directe omgeving van de basiliek.

Bushalte Bernhardlaan, Sint Odiliënberg. Loop vanuit de bushalte naar kruising. Bij de kruising de weg “Houtkempke” rechts van de doorgaande weg inlopen. Start de routebeschrijving bij punt 11. 8ste regel Voorbij woning nr.5.......

Basiliek van Sint Odiliënberg Adrie: Basiliek van Sint Odiliënberg
Basiliek met op de voorgrond de Roer Adrie: Basiliek met op de voorgrond de Roer
Prins Bernhard Molen Adrie: Prins Bernhard Molen
Zicht op Herkenbosch Adrie: Zicht op Herkenbosch
WOII monument, ter nagedachtenis aan gevallen bemanningsleden Adrie: WOII monument, ter nagedachtenis aan gevallen bemanningsleden
Kasteel Daelenbroeck Adrie: Kasteel Daelenbroeck
De Roer Adrie: De Roer
Kleurrijk veld Adrie: Kleurrijk veld

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart langs-de-roer.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Sint Odiliënberg, Herkenbosch en Vlodrop

Oetsjpanning de Meuleberg

Waterschei 71
6074 ES Melick

1. Ton Geers 29 mei 2020 om 16:45

Op 29 mei 2020 ben ik naar het zuiden afgezakt en wel naar het Limburgse Odilliënberg om vandaar door het Roerdal naar Vlodrop en weer terug te wandelen. De toch begint bij de Baseliek van Odilliënberg en loopt over zeer rustige geasfalteerde landwegen en zandpaden. Het is een open en weids landschap waar het graan op veel plaatsen aanwezig is. De Roer ontmoet je slechts op een klein gedeelte van de tocht en viel mij een beetje tegen. Maar, mooi weer, prachtig landschap, onderweg een koffie-to-go, veel rust, wat wil ik nog meer? Zie voor de foto’s van mijn tocht: