Langs de Molenplas, Stevensweert te Limburg

13 km Wandelroute Langs de Molenplas, te Stevensweert

Wandeltocht door het vestingstadje Stevensweert, langs de Visplas, de Huiskensplas, de Biltplas en de Molenplas. Het vestingstadje Stevensweert, met zijn zevenhoekige omtrek en geometrische stratenpatroon ontstond in de vroege middeleeuwen op het eiland in de Maas waarbij de oostelijke tak de Oude Maas was. Het middeleeuwse Stevensweert bestond uit een machtig kasteel met daaromheen een dorpje. Tijdens de Tachtigjarige Oorlog van 1568-1648 sloopten de Spanjaarden een deel van de bestaande bebouwing en maakten van het dorp een vesting met een bijna perfecte meetkundige opzet. Rondom kwam een hoge aarden wal met zeven uitspringende bastions en aan de buitenkant daarvan een gracht met vijf ravelijnen (versterkte eilandjes). Na 1874 werd de vesting geleidelijk ontmanteld en de grachten gedempt. Aan de noordkant van Stevensweert is een ravelijn van de verdwenen vestingwerken gereconstrueerd, de wandeltocht gaat door deze ravelijn. In de 2de helft van de 20ste eeuw werd grind gewonnen op het eiland waardoor een aantal plassen ontstonden zoals de Visplas, de Huyskensplas, de Biltplas en de Molenplas,. Grindwinning vindt er niet meer plaats, de plassen zijn ingericht als natuurgebied. De wandeltocht volgt een struinpad langs de waterplassen. De Molenplas en de Biltplas liggen in het stroomgebied van de Oude Maas, in 2022 is een vispassage aangelegd zodat de vissen beter hun weg weten te vinden naar de Oude Maas. Als verdere bezienswaardigheden passeert men de Hompesche Molen, een achttiende-eeuwse stellingmolen. 82% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 19-12-2022, laatst bijgewerkt op: 18-7-2023

Het parkeerterrein P-kern bij een van de twee in-/uitgangen RA verlaten, vervolgens voorbij het parkeerterrein bij kruising met aan rechterhand een verhard voetpad LA, het onverharde pad met omheining aan linkerhand inlopen, verderop buigt het pad naar rechts.
Het pad met bocht naar links verder volgen, verbindingspad met slagboom naar grindpad aan rechterhand negeren, kn31 volg 71, ruim voorbij een bocht naar rechts buigt het pad t.h.v. een groen metalen poort naar rechts weg van de omheining.
Bij T-splitsing LA, verharde weg , wn route.
Iets voorbij woning nr.72 LA, vervolgens t.h.v. kapel, bij 3-sprong RA.
Bij 3-sprong links aanhouden, doodlopende weg richting dijk, voorbij de dijk de weg met verderop kn71 volg 82(3,5km) RD volgen tot onverhard pad aan linkerhand, zijpaden aan rechterhand negeren.
Bij dit pad LA, onverhard pad, wn route.
Iets voorbij klaphek met NM bordje “Huykensplas”, bij 3-sprong rechts aanhouden, pad met de waterplas aan linkerhand.
Voorbij de waterplas, bij T-splitsing RA door klaphek, wn route, iets verder voor 2de klaphek LA, wn route, het begrazingsgebied met dubbele afrastering aan linkerhand inlopen (paden zijn er niet er wordt gestruind), verderop voor de Maas buigt de struin naar rechts, de brede graskade volgen tot een groen-witte paal voor de scheepvaart met groene hoed, vlak voor deze paal buigt de struin een rechts met de Oude Maas aan linkerhand, na verlaten van het begrazingsgebied bij klaphek en draaihekje door de rand van een landbouwperceel (grasland) lopen, wn route, verderop passeert men weer een draaihekje, nu ook weer de rand volgen, bij een draaihekje het perceel verlaten en iets verder door een klaphek met NM bordje “Oude Maas” en iets verder langs het pad een bankje.
RD, pad aan de rechterhand negeren, kn82 volg 32.
Aan einde van het pad de weg met bocht naar rechts volgen, wn route, iets voorbij deze bocht LA, grindpad richting visvijver (eventuele gemaaide graspaden langs en rond de visvijver zijn niet vernoemd), wn route, vervolgens voor de visvijver, bij 3-sprong LA, wn route, grindpad met de visvijver aan rechterhand.
Voorbij 2de bocht naar rechts, aan andere zijde van de visvijver LA richting trap tegen talud lopen, kn32 volg 33, vervolgens de trap op.
Boven aangekomen bij kruising LA de brug over, verharde weg, kn33 volg 34.
Iets voorbij de brug RA de betonnen trap af, wn route, voorbij klaphek met NM bordje “Biltplas” links aanhouden, kn34 volg 40, door begrazinggebied met de geul (vispassage) aan rechterhand, iets verder buigt de geul naar rechts, de geul aan rechterhand verder volgen tot een klein parkeerterreintje aan linkerhand direct na een hoogspanningsmast.
Iets voorbij het parkeerterreintje RA de geul over, wn route, aan overzijde RD tot brugje aan linkerhand.
LA het brugje over, wn route, aan overzijde RA, wn route, door begrazingsgebied met heuvel aan linkerhand, voorbij de heuvel RD, kn40 volg 35 (het routepaaltje staat iets aan linkerhand aan voet van de heuvel), verderop passeert men een uitkijktoren, ruim voorbij de uitkijktoren de stapstenen aan rechterhand over, iets voorbij de stapstenen het brugje aan linkerhand over.
T.h.v. een grote loods het pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad langs de loods aan rechterhand negeren, kn35 volg 62, verderop buigt het pad naar rechts richting graskade.
Op de graskade voor klaphek LA, wn route, het pad over de graskade volgen, vervolgens iets voor hoogspanningsmast LA, smal grindpad, de graskade wordt weer verlaten.
T.h.v. heuvel RD, klaphek aan rechterhand negeren, de voet van de heuvel volgen met de heuvel aan linkerhand, het grindpad dat iets verder naar rechts weg buigt van de heuvel volgen tot uitkijkpunt op een heuvel aan linkerhand iets voorbij een klaphek links van een houten poort
# Voor geïnteresseerde is er iets voorbij het uitkijkpunt langs de waterplas een Bomenmonument te zien, dit zijn zwarte eikenstammen die 1500 tot 2000 jaar geleden onder het grind verdwenen zijn en tijdens de grindwinning gevonden zijn.
T.h.v. het uitkijkpunt RA door metalen poortje iets verder, kn62 volg 61, voorbij het poortje, bij kruising RD het grindpad voorbij bankje richting de molen aan overzijde van de weg inlopen.
Voorbij de molen RA, kn61 volg 30, verderop t.h.v. een boerderij gaat het grindpad over in een verharde weg.
Bij Y-splitsing links aanhouden, iets verder bij 4-sprong LA richting “Ohé en Laak”, “St. Annadijk”, wn route, vervolgens RA de dijk over, wn route, voorbij de dijk gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Voorbij bocht naar links, bij 3-sprong scherp RA, wn route, pad met bosschages aan rechterhand.
RD, pad richting de dijk aan rechterhand negeren.
Bij 3-sprong RA richting de dijk, wn route, vervolgens op de dijk, bij T-splitsing LA, verharde weg met verderop grenspaal Nr.124 aan linkerhand.
T.h.v. de grenspaal, in bocht naar rechts van de weg links aanhouden, “Maaspoort”, de wn route wordt verlaten.
Voorbij begraafplaats RA, onverhard dalend pad, iets verder buigt het pad naar links met gracht aan linker- en wallen aan rechterhand, doorlopen tot kruising met aan rechterhand een tunneltje.
Bij deze kruising RA door het tunneltje, na verlaten van het tunneltje, bij kruising RD, “Mandenmakersstraat”, de verharde weg volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna voor pleintje RA.
Voorbij het pleintje LA, “Markt”, weg met aan beide zijde parkeervakken, direct daarna RA, “Kazernestraat”, de weg volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, vervolgens voorbij woning nr.3, bij 4-sprong RA, iets verder bij T-splitsing LA.
Voorbij metalen voetgangerssluis, bij T-splitsing LA, “Veldstraat Oost”, direct daarna voorbij boog over de weg RA het steegje inlopen.
Na ca. 70m RA, smal grindpad met wegwijzer “Oostervoetpad”.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing LA, verharde weg.
Iets voorbij flauwe bocht naar links van de weg RA, voetpad met iets verder het parkeerterrein, het startpunt.

NM = Natuurmonumenten.
hwds = Historische wandelroute door Stevensweert
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

Parkeerplaats P-kern, Sportlaan, 6107 CD te Stevensweert. Plan Route

Parkeren kan op het parkeerterrein P-kern

Bushalte Gouv. Houbenstraat aan de Nieuwendijk, 6107 AV Stevensweert. Aanlooproute: Loop naar het westen op de Nieuwendijk, richting de Julianalaan. Sla RA de Julianalaan in, de weg volgen tot verhard voetpad aan rechterhand voorbij loods bij woning nr.8. RA het voetpad in, iets verder is het parkeerterrein P-kern.

De Huiskensplas Adrie: De Huiskensplas
Passage met stapstenen Adrie: Passage met stapstenen
Nu met  een iets hogere waterstand Adrie: Nu met een iets hogere waterstand
Konikpaarden bij de Molenplas Adrie: Konikpaarden bij de Molenplas
Op de achtergrond de Hompesche molen Adrie: Op de achtergrond de Hompesche molen
Nogmaals de Hompesche molen Adrie: Nogmaals de Hompesche molen
Stevensweert op de grens met België Adrie: Stevensweert op de grens met België
Tunneltje naar de herstelde ravelijn Adrie: Tunneltje naar de herstelde ravelijn

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart langs-de-molenplas.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.