Langs de Lage Raam, Langenboom te Noord-Brabant

19 km Wandelroute Langs de Lage Raam, te Langenboom

Wandeltocht door de Langenboomse Bossen, het Langven en de Maurik, het Landgoed Tongelaar, langs de Lage Raam en door de Kuilen. De Langenboomse Bossen is van oorsprong een productiebos dat door het huidige beheer een gevarieerder en aantrekkelijk bos is geworden. Na het verlaten van de Langenboomse Bossen gaat de wandeltocht naar het Langven en de Maurik. In dit nog jonge natuurgebied ligt het mooie Langven, vanuit de lage stuifduinen heeft men een prachtig zicht over het ven. Vervolgens gaat de wandeltocht door het Landgoed Tongelaar, een gevarieerd gebied met enkele boerderijen met kleine akkers en niet te vergeten het kasteel Tongelaar. Via de Kuilen en de Langenboomse Bossen gaat de wandeltocht weer richting Langenboom. Vooral de Kuilen waar ooit zandgraafmachines stonden is een verrassend plassengebied dat steeds meer een natuurlijk karakter krijgt. 79% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 9-7-2014, laatst bijgewerkt op: 22-2-2024

Met de rug naar het plein voor de kerk RA vertrekken, vervolgens voorbij woning nr.26 LA, “Vuursteen”.
Voor plantsoen, bij T-splitsing LA, “Kiezellei”, voorbij het plantsoen buigt de weg naar rechts en gaat over “Bergkristal”, iets verder RD, weg aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing LA, “Streepgraniet”, vervolgens RD, weg aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing RA, de weg volgen tot 5-sprong voor bosrand, zijweg negeren.
Bij deze 5-sprong RD, grind-/fietspad links van bankje met houten afsluitboom en iets verder informatiepaneel “Langenboom Militair Oefenterrein”.
Na ca. 190m RA, smal bospad met bord “Militair oefenterrein”, kn22 volg 23.
RD, pad aan linkerhand negeren, vervolgens na ca. 40m, bij 5-sprong RD het pad aan overzijde van iets bredere pad inlopen, direct daarna rechts aanhouden, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn23 volg 40, direct daarna LA, wn route.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, wn route, vervolgens bij 4-sprong RD, wn route.
Na ca. 100m LA, wn route.
Bij kruising LA, wn route, eveneens een breder pad.
Bij kruising RA, wn route, het pad volgen tot open plek aan linkerhand met heide.
Voor deze open plek LA, smal pad, de wn route wordt verlaten, iets verder slingert het pad licht door de bosrand.
Bij kruising RA, het zanderige pad met aan rechterhand de open plek met heide volgen tot kruising voorbij de open plek.
Bij deze kruising LA, breed pad.
Bij kruising RD, het pad ca. 180m volgen tot hoge zandwal aan rechterhand met voorbij de zandwal een open plek met gras, zijpaden negeren.
Iets voorbij de open plek, bij 4-sprong RA, eveneens een breed pad.
Ruim voor doorgaande weg LA, het pad dat verderop door de bosrand gaat volgen tot T-splitsing voorbij een houten afsluitboom, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing RA, fietspad langs doorgaande weg.
Na ca. 130m LA de doorgaande weg oversteken, “Russendaalweg”, verderop bij bosrand aan rechterhand gaat de verharde weg over in een grindpad.
# T.h.v. de overgang van verharde weg naar het grindpad loopt men door de historische buitenplaats Russendaal met aan linkerhand in het bosperceel het landhuis.
Voor inrit nr.6, bij T-splitsing LA, “Campagnelaan”, verharde weg.
Na ca. 220m RA, “Zeisweg”, kn39 volg 60, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad met uitzicht over het langven aan rechterhand, het pad volgen tot kruising, zijpad negeren.
Bij deze kruising RA, breed grindpad, kn60 de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing LA, “Karweg”, direct daarna RA, smal pad met houten afsluitboom, vervolgens voor beek, bij T-splitsing RA, smal pad door de bosrand met de beek aan linkerhand, na ca. 200m buigt het pad naar rechts weg van de beek.
Bij T-splitsing LA, direct daarna RD, pad aan rechterhand negeren, wn route, pad met iets verder SBB informatiepaneel “Langven en de Maurik” en veerooster, na ca. 100m buigt het pad naar rechts, verderop voor lage heuvels buigt het pad naar links met iets verder de bosrand aan rechterhand en gaat voorbij een bankje en een kazemat door het bos.
# In de bocht naar links even de heuvel oplopen voor een mooi uitzicht over het Langven.
Na verlaten van het bos, bij Y-splitsing links aanhouden, grindpad, kn19 volg 18, iets verder gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
In bocht naar rechts van de weg RD, “Campagnelaan”, onverhard pad, wn route.
Voorbij kapelletje RD, verharde weg, weg aan rechterhand negeren, kn18 volg 17, de weg geheel uitlopen tot einde van de weg t.h.v. woning nr.24/26, aan einde van de weg LA, het grindpad met BL bordje “Tongelaar” en metalen poort inlopen, wn route.
RD, grindpad aan rechterhand langs bosschages met kazemat negeren, kn17 volg 68, iets verder passeert men een brugje.
Ca. 100m voorbij het brugje RA richting kasteel “Tongelaar”, kn68 volg 69, verderop voorbij metalen afsluitboom gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Voorbij bakhuisje, bij kruising RD, kn69 volg 51, de weg volgen tot bocht naar rechts voorbij het kasteel.
# Kasteel De Tongelaar, het oudste deel van het huidige kasteel is een vroeg-15e-eeuwse vierkante poorttoren.
In deze bocht RD, onverhard pad met metalen afsluitboom, de wn route wordt verlaten, men passeert een schuurtje, direct daarna voor bocht naar links RA, gras-pad met perceel grasland aan linkerhand, verderop voor 2de perceel buigt het gras-pad naar links.
Voor bankje, bij T-splitsing RA, verderop voorbij draaihekje het grasveld oplopen links van de haag en de boerderij, voorbij de woonboerderij de laan inlopen, aan einde van de laan voorbij een metalen afsluitboom gaat het grindpad over in een verharde weg.
Iets voorbij beek “Lage Raam” RA, onverhard pad met aan linkerhand picknicktafel, iets verder in bocht naar links RA langs metalen afsluitboom, smal pad parallel aan de beek met de beek aan rechterhand, verderop buigt het pad naar links weg van de beek.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
Voor brug, bij 4-sprong schuin naar links het grindpad met de beek “Lage Raam” aan rechterhand inlopen, kn51 volg 42.
Na ca. 850m het grindpad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, wn route, het pad verder volgen tot 4-sprong voorbij brug over het “Peelkanaal”.
Bij deze 4-sprong met aan rechterhand een kazemat RD, kn42 volg 41.
RD, pad richting visvijver “de Bus” aan linkerhand negeren, verharde weg, wn route.
RD, “Schipperdijk”, weg aan linkerhand negeren, wn route, verderop buigt de weg naar rechts.
Iets voorbij deze bocht LA, wn route.
Bij T-splitsing LA, fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, “Graafseweg”, iets verder RA, kn41 volg 46, het grindpad met metalen afsluitboom volgen tot pad met klaphek aan linkerhand in flauwe bocht naar rechts van het pad.
Bij dit pad LA door het klaphek, wn route, het smalle grindpad met NM bordje “De Kuilen” ca. 1,2km volgen tot T-splitsing voor een grote waterplas en aan linkerhand een hoge zandwal.
Bij deze T-splitsing LA, grindpad tussen de zandwal en waterplas, kn46 volg 45.
RD, pad met klaphek aan linkerhand negeren.
# Voor pauze even LA door het klaphek naar “Bezoekerscentrum De Kuilen / de Valkhoeve”.
Het grindpad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad met klaphek aan linkerhand negeren, kn45 volg 25, verderop passeert men een klaphek.
Voorbij 2de klaphek, bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route, vervolgens na ca. 60m RA door klaphek, kn25 volg 24, het smalle grind-/fietspad met de waterplas aan rechterhand volgen tot volgend klaphek.
# Bij dit klaphek is rechtdoor horecagelegenheid Paviljoen De Kuilen.
Voor dit klaphek LA richting klaphek, vervolgens voorbij het klaphek bij T-splitsing RA, verharde weg.
Iets voor metalen afsluitboom LA, “Dijkweg”, vervolgens voorbij omheind perceel aan linkerhand, bij T-splitsing LA, grindpad.
Voorbij woning nr.20, bij bosrand het 2de pad aan rechterhand volgen, wn route, het grind-/fietspad met NM bordje “Langenboomse Bossen” buigt met ruime bocht naar rechts.
Het pad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, iets verder bij 3-sprong links aanhouden, direct daarna LA, wn route, het grind-/fietspad volgen tot 5-sprong t.h.v. de bosrand, zijpaden negeren, ruim voor de 5-sprong wordt de wn route verlaten.
Bij deze 5-sprong LA, de verharde weg richting bebouwde kom volgen tot weg aan linkerhand voorbij woning nr.6 in de bebouwde kom, overige zijwegen negeren.
Bij deze weg LA, “Streepgraniet”, de weg volgen tot 3-sprong voorbij woning nr.6, zijweg aan linkerhand negeren.
Bij deze 3-sprong RA, “Bergkristal”, iets verder RD, weg langs het plantsoen aan linkerhand negeren, voorbij het plantsoen buigt de weg naar links en gaat over in “Kiezellei”, vervolgens voorbij woning nr.1 RA, “Vuursteen”.
Bij T-splitsing RA, “Dominicanenstraat”, de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

NM = Natuurmonumenten.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting.

Kerk, Dominicanenstraat 27, 5453 JN te Langenboom. Plan Route

Parkeren kan op het parkeerterrein voor de kerk.

Bushalte Kerk, Langenboom.

Natuurgebied Langven en Maurik, het Langven Adrie: Natuurgebied Langven en Maurik, het Langven
Begrazingsgebied Langven en de Maurik Adrie: Begrazingsgebied Langven en de Maurik
Natuurgebied Langven en Maurik, nogmaals het Langven Adrie: Natuurgebied Langven en Maurik, nogmaals het Langven
Bakhuisje bij kasteel Tongelaar Adrie: Bakhuisje bij kasteel Tongelaar
Kasteel Tongelaar Adrie: Kasteel Tongelaar
Kazemat langs het Peelkanaal Adrie: Kazemat langs het Peelkanaal
De Kuilen Adrie: De Kuilen
De Kuilen, zwaan met jongen Adrie: De Kuilen, zwaan met jongen
De Kuilen, schotse hooglander Adrie: De Kuilen, schotse hooglander

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart langs-de-lage-raam.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Langenboom

Fazantenweg 16
5453 JM Langenboom

1. Adrie 16 september 2022 om 17:44

Vandaag 15 september de wandeltocht gecontroleerd. Ook hier waren de gevolgen van de droge zomer goed te zien, het Langven stond nagenoeg droog. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Harm 30 april 2022 om 10:38

Wat een prachtige route!! Afgelopen zondag de route eerst hardgelopen, en afgelopen woensdag terug gegaan (met ons trui) om de route te wandelen. Tip: halverwege de toch kun je genieten van de horeca van kasteel Tongelaer, deze is echter enkel op woensdag en zondag voor een gedeelte van de dag open.

3. Jan 22 januari 2022 om 18:59

Vandaag zijn we weer op pad gegaan, Ton Adrie en ik.
    Het is rustig winterweer en niet te koud. Wat ons duidelijk werd door spandoeken dat erop DE Kuilen geen vakantie woningen moeten komen.

Deze tocht is zeker een aanrader.

4. Frans 24 maart 2021 om 21:10

Vandaag gelopen, een afwisselende leuke wandeltocht, van alles wat.
    Bedankt

5. Adrie 25 augustus 2018 om 16:01

Gisteren 24 augustus 2018 de wandeltocht gecontroleerd. Tevens voor degene die 19 kilometer wat lang vind de 15 kilometer variant de “Langven en de Maurik-tocht” van deze tocht gemaakt. Tijdens de controle geen grote veranderingen gezien. In de Langenboomse Bossen en Kuilen wordt een deel van een Natuurmonumenten tocht gevolgd, de looprichting van deze tocht was omgekeerd met als gevolg dat de vermelding van de Natuurmonumenten routepaaltjes als extra herkenningspunten is komen te vervallen. Op de foto een van de waterplassen in de Kuilen. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

6. Rian van den Brand 5 maart 2017 om 12:05

Gisteren met mijn twee wandelmaatjes deze route gelopen. Een prachtige wandeling. Heel afwisselend, door het bos en langs het water. Veel ruimte en open stukken. Ook erg rustig. Je komt weinig verkeer tegen.
    De routebeschrijving was heel erg duidelijk. Alles klopte nog. We zijn niet één keer verkeerd gelopen. Adrie, hartelijk bedankt voor het uitzetten van deze wandeling. We hebben ervan genoten.

7. Adrie 1 juli 2016

De wandelroute 10 juni 2016 gecontroleerd. Op een plaats was een nagenoeg dichtgegroeid pad weer duidelijk herkenbaar met als gevolg dat de T-splitsing in oorspronkelijke tekst niet meer klopte. Het punt kan weer als kruising gezien worden, tevens voor dat punt een extra herkenningspunt in de routebeschrijving opgenomen om eventuele vergissingen te voorkomen. De routebeschrijving is weer actueel, Veel wandelplezier!

8. Hans en Titia 12 januari 2016

Op 12-01-2016 deze route gelopen (de korte variant). Het was een mooie wandeling.
    De route is duidelijk beschreven. Hoewel wij redelijk in de buurt van Langenboom wonen, waren wij nog nooit in de Langenboomse Bossen en De Kuilen geweest. De volgende maal gaan wij de lange route lopen!

9. peter en yvonne swinkels 15 oktober 2015

Zondag11-10-2015 de route gelopen op gps geen problemen tegen gekomen
    Jammer van de motor cros geluiden maar verder was het een mooie route door een rustig gebied en zeker het lopen waard.
    En nu de herfst komt alleen is de route nog mooier

10. Esther 28 september 2015

Afgelopen zaterdag hadden we deze wandeling uitgekozen en zeker geen spijt van! Heerlijk door de natuur, zo rustig en steeds weer een andere omgeving, echt enorm van genoten, dankjewel!!

Oh ja, bij het betreden van het open gebied waar een ‘nieuw’soort schotse hooglanders in de weg stond ( zwarte macho o.a. met enorme horens en duidelijk niet heel blij dat wij wilden passeren, snuiven en aanstalten maken ..) kortom, wij zijn daar maar met een grote boog omheen gewandeld… met de bruine variant nog nooit last mee gehad… )

11. Johanna 26 augustus 2015 om 12:56

Langenboom, nog nooit geweest. Klein plaatsje zo’n 35 km. van huis. Toch maar eens naar toe gereden om deze wandelroute te lopen. En we hebben geen spijt. Prachtige route. Gewoon DOEN ! Bedankt Adrie. Routebeschrijving perfect.

Foto: kunstwerk, gans van voren, pauw van achter.

12. Lennard 15 november 2014

23-9 gelopen, daarbij heb ik de langste variant gelopen.

Ik vond het een mooie en gevarieerde route in grotendeels rustig gelegen gebied. De moeite van het lopen zeker waard!