Langs de Gronselenput, Schin op Geul te Limburg

16 km Wandelroute Langs de Gronselenput, te Schin op Geul

Wandeltocht langs de Keutenberg, door het beekdal van de Geul, langs kasteel Wijlre, door het Gerendal en langs het kasteel Schaloen en kasteel Genhoes. Aan de voet van de Keutenberg stroomt de Geul met langs de Geul de Gronselenput ook wel Gronselerput genoemd. De Gronselenput is een natuurlijke bron die tot 1963 als drinkwatervoorziening diende voor de bewoners op de heuvel de Keutenberg. Bij de Gronselenput was tijdens de Tweede Wereldoorlog een van de zes schuilkelders die bescherming bood tegen luchtaanvallen, deze schuilkelder was de grootste en had plaats voor 470 personen. In Wijlre wordt de watermolen Otten en het kasteel Wijlre bezocht. Watermolen Otten gebouwd in 1776 heeft twee onderslagraderen waarvan een dienst doet als korenmolen en met de andere wordt elektriciteit opgewekt. Het huidige kasteel Wijlre is rond 1652 gebouwd, de oudste vermelding dateert uit 1040. In 1389 werd het toenmalige kasteel vermeld als een versterkt huis. Het Gerendal maakt deel uit van een heuvelachtig landschap dat doorsneden wordt door dalen en holle wegen. De naam is afgeleid van een groot droogdal omdat er geen beek of riviertje door het dal stroomt. Na verlaten van het Gerendal gaat de wandeltocht richting kasteel Schaloen met niet ver daarvandaan kasteel Genhoes. De oudste gegevens van het bestaan van kasteel Schaloen dateren uit 1381, het was toen kleiner. In de volgende eeuw is het uitgebreid en in 1575 bijna geheel afgebrand, weer hersteld en later diverse keren gerestaureerd en gewijzigd. De geschiedenis van kasteel Genhoes gaat mogelijk verder terug in de tijd, het is mogelijk dat op de plaats van het huidige kasteel de oorspronkelijke burcht van de ridders van Valkenburg heeft gestaan, voordat deze rond het jaar 1115 het Kasteel Valkenburg bouwden. In dat geval zou kasteel Genhoes het stamkasteel van de heren van Valkenburg zijn geweest. Na een bezoek aan de kastelen gaat de wandeltocht langs het riviertje de Geul met mooi uitzicht op het kasteel Genhoes terug naar Schin op Geul. 76% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 9-1-2023, laatst bijgewerkt op: 2-3-2024

Vanuit het perron naar de weg met parkeerstrook links van het voormalige stationsgebouw lopen, vervolgens deze weg uitlopen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA de spoorwegovergang over, “Vinkenbergstraat”.
Bij 3-sprong LA richting Wijlre, “Hoogbeek”, de weg volgen tot weg aan rechterhand iets voorbij bocht naar rechts.
Bij deze weg RA, doodlopende weg, “Schoonbronstraat”/“Le Boulevard de Sjin”, verderop buigt de weg naar links en gaat over in een voetpad.
Bij T-splitsing RA, doorgaande weg, vervolgens iets voorbij het riviertje de Geul LA, “Engwegen”, de weg volgen tot bocht naar rechts met aan linkerhand de woningen nr.9 en nr.9A.
In deze bocht LA het smalle onverharde voetpad tussen de twee woningen inlopen, iets verder RD, pad met traptreden aan rechterhand negeren.
# Verderop in bocht  van de Geul met bij de oever een bankje passeert men aan linkerhand de Gronselenput, een natuurlijke bron die tot 1963 diende als drinkwatervoorziening voor de bewoners op de heuvel de Keutenberg.
Ruim voorbij de put gaat het onverharde pad over in een verharde weg, iets voorbij deze overgang RD, pad met traptreden aan rechterhand negeren, vervolgens voorbij woning nr.2 aan rechterhand eveneens RD, pad aan rechterhand negeren, weg met aan linkerhand een camping en voorbij de camping het riviertje de Geul.
Voorbij bocht naar links van de Geul LA door klaphek richting “Wijlre”, “Kerkpad”, het begrazingsgebied in het beekdal van de Geul inlopen, het pad volgt de Geul op enige afstand aan linkerhand maar loopt ook gedeeltes pal naast het riviertje, voorbij ruime bocht naar links van het riviertje RD het grasland oversteken met bosschages aan linkerhand (tijdens natte jaargetijden langs de andere zijde van de bosschages), verderop passeert men een rij knotwilgen, ruim voorbij de knotwilgen passeert men populieren aan linkerhand, doorlopen naar een van de twee klaphekken via het klaphek het begrazingsgebied verlaten.
Na verlaten van het begrazingsgebied, bij T-splitsing LA, verhard fietspad met een brugje over de Geul.
Aan einde van het fietspad, bij T-splitsing RA, het verhard voetpad langs de weg volgen, verderop t.h.v. wegwijzer gaat de “Valkenburgerweg” over in “Wielderdorpstraat”, de weg verder volgen weg aan rechterhand direct na woning nr.16.
Bij deze weg RA richting “Watermolen”, iets verder de trap af, beneden bij T-splitsing RA, direct daarna LA het smalle voetpad met de grote schuur aan rechterhand inlopen, voor de watermolen LA het brugje over, aan overzijde het voetpad met zijarm van de Geul aan linkerhand volgen, iets voorbij stuw buigt het pad naar rechts en gaat door een klaphek met omheining rond het terrein van de brouwerij aan linkerhand, aan einde van het pad LA de kleine parkeerplaats oplopen,.
# Watermolen Otten gebouwd in 1776 heeft twee onderslagraderen waarvan een dienst doet als korenmolen en met de andere wordt elektriciteit opgewekt.
Na verlaten van de parkeerplaats RA, “In de Beemden”, verharde weg met voetbalveld aan rechterhand.
# Het huidige kasteel Wijlre is rond 1652 gebouwd, de oudste vermelding dateert uit 1040. In 1389 werd het toenmalige kasteel vermeld als een versterkt huis.
Voorbij het voetbalveld de weg met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, bij metalen afsluitboom gaat de weg over in een grindpad met visvijver aan rechterhand, vervolgens iets voor het clubgebouw links aanhouden.
Iets voorbij bocht naar rechts het pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
Iets voor verharde weg RA, het pad parallel aan de weg volgen.
Voorbij klein parkeerterrein met overkapping en bankjes RD, het grindpad parallel aan de weg volgen, pad aan linkerhand negeren.
In de plaats Stokhem, voorbij woning nr.10 LA, verhard voetpad dat voorbij het gebouwtje “Buurthoes Der Vrakel” overgaat in een smal stevig stijgend onverhard pad, verderop voorbij bocht naar links buigt het pad direct na een bankje naar rechts, het pad aan linkerhand negeren.
Iets voorbij deze bocht, bij 3-sprong rechts aanhouden, verderop buigt het pad scherp naar rechts.
Bij Y-splitsing scherp LA, het pad dat verderop een stukje door het bos gaat volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA.
Bij kruising met verharde weg RD.
Bij kruising RA, het brede pad volgen tot pad met bankje voor de bosrand aan linkerhand, zijpaden aan rechterhand negeren, bij het 2de pad aan rechterhand is bij de boerderij in de verte een terras.
Bij dit pad LA, pad met bosrand aan rechterhand, vervolgens na ca. 60m RA, bospad met SBB bordje, verderop passeert men traptreden, voorbij een bocht naar links daalt het pad stevig met iets voorbij deze bocht traptreden in het pad.
Aan voet van de heuvel, bij 3-sprong scherp RA, direct daarna bij splitsing links aanhouden, het pad met draaihekje en bosrand aan rechterhand volgen tot 4-sprong bij verharde weg met aan rechterhand een draaihekje.
Bij deze 4-sprong scherp LA, verharde weg.
Voor landbouwperceel aan rechterhand rechts aanhouden, onverhard stijgend pad.
Voorbij klein bosperceel aan linkerhand scherp RA, het pad gaat voorbij bosschages door landbouwgebied.
Voorbij landbouwperceel aan linkerhand, voor twee bankjes LA, smal pad met afrastering aan rechterhand, verderop gaat het pad door het bos met NM bordje “Genhoes St. Jansberg”.
Ca. 120m voorbij de bosrand, ruim voor het hoogste punt scherp RA, het pad daalt en buigt naar links.
Bij 4-sprong met aan overzijde van het pad traptreden RA, het brede pad volgen tot kruising met doorgaande weg, zijpad bij kapel negeren.
Bij deze kruising RD, verharde weg richting kasteel Schaloen.
Voorbij beek, bij 3-sprong RA, grind-/fietspad, verderop buigt het grindpad naar links.
# Bij de 3-sprong is aan linkerhand De Sjloens Meule gebouwd omstreeks 1663, men kijkt uit op kasteel Schaloen waarvan de oudste gegevens dateren uit 1381 en in de bocht naar links is aan rechterhand kasteel Genhoes te zien met een veel oudere geschiedenis vermoedelijke al van voor 1115.
Voorbij brugje, bij T-splitsing RA, verderop passeert men een klaphek.
Iets voorbij 2de klaphek RA het brugje over.
Voorbij houten poort met klaphek LA.
Na ca. 100m LA door draaihekje, onverhard voetpad met aan rechterhand knotwilgen, voorbij de knotwilgen buigt het pad iets naar rechts en gaat door grasland, aan overzijde buigt het pad voorbij een draaihekje iets naar links en gaat eveneens door grasland richting een bankje met voor het bankje een brugje met draaihekjes, voorbij het brugje buigt het pad naar rechts.
Voor voetbalveld LA door houten voetgangerssluis, smal pad met het voetbalveld aan rechterhand, voor het riviertje buigt het pad naar rechts met de sportvelden aan rechterhand.
Voorbij houten voetgangerssluis, bij T-splitsing LA, verharde weg, vervolgens bij T-splitsing eveneens LA de brug over, “Tolhuisstraat”.
Bij 3-sprong LA, “Kerkplein”, vervolgens voorbij de kerk RA, “Kerkewegje”, iets verder het smalle pad links van inrit woning nr.2 inlopen, aan einde van het pad komt men uit bij het station, het startpunt.

Station Schin op Geul, Baanweg 1, 6305 BE te Schin op Geul. Plan Route

Parkeren kan bij het station

Station Schin op Geul

Watermolen Otten Adrie: Watermolen Otten
Riviertje de Geul Adrie: Riviertje de Geul
Ingang van schuilplaats in WOII Adrie: Ingang van schuilplaats in WOII
De Gronselenput Adrie: De Gronselenput
Uitzicht vanuit het beekdal van de Geul Adrie: Uitzicht vanuit het beekdal van de Geul
Het beekdal van de Geul Adrie: Het beekdal van de Geul
Kasteel Wijlre Adrie: Kasteel Wijlre
Uitzicht op Schin op Geul Adrie: Uitzicht op Schin op Geul
Kasteel Genhoes Adrie: Kasteel Genhoes
Kasteel Schaloen Adrie: Kasteel Schaloen
Het riviertje de Geul Adrie: Het riviertje de Geul

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart langs-de-gronselenput.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Schin op Geul en Wijlre

Brasserie Kasteel Schaloen

Oud Valkenburg 9
6305 AA Schin op Geul

1. Petra 20 februari 2023 om 17:44

Na lang blessure leed, hebben we weer kunnen genieten van een prachtige route in het zuiden van Limburg. In een woord, genieten en dan vergeet je snel het aantal kilometers. Vele routes in het zuiden al gewandeld en toch zijn er weer nieuwe paadjes bij die wij nog niet bewandeld hadden. Deze route is mooi voor elk jaargetijde en zeker voor herhaling vatbaar. Wat klimmetjes en mooie vergezichten maakt deze route compleet.Adrie perfect weer gemaakt, dankjewel.