Langs de Graafsche Raam, Escharen te Noord-Brabant

15 km Wandelroute Langs de Graafsche Raam, te Escharen

De wandeltocht voert door het dal van de Graafsche Raam en de hoger gelegen esgronden. Verder voert de tocht langs het kasteel de Tongelaar, gelegen in een eeuwenoud landgoed. Het kasteel zelf dateert in zijn huidige vorm uit de 15e eeuw. 82% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 31-12-2007, laatst bijgewerkt op: 19-8-2016

Met de rug naar de hoofdingang van de kerk LA vertrekken.
Voorbij woning (voormalige Raadhuis) nr.7 RA door voetgangerssluis, “Korteweg”.
Bij T-splitsing LA, “Zanddijk”.
Bij T-splitsing RA, “Beerschemaasweg”.
Direct na passeren van brug LA, smal onverhard pad langs het beekje  “De Graafsche Raam” volgen.
T.h.v. klein bosgebiedje RD, graspad aan rechterhand negeren, wn route, vervolgens beekje en deels zijarm van beekje volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA de brug oversteken, kn62 volg 61, direct daarna LA, wn route, het pad buigt naar rechts weer terug richting het beekje, bij beekje aangekomen het pad met beekje aan linkerhand ca. 1km volgen totdat het pad door een klein bosgebied gaat (op 2/3 passeert men kn61 volg 19), zijpaden aan rechterhand negeren.
Bij dit kleine bosgebied RD pad parallel aan het beekje door kleine bosgebied volgen, pad aan rechterhand negeren, de wn route wordt tijdelijk verlaten, het pad loopt nog ca. 200m parallel met het beekje en buigt vervolgens naar rechts.
Bij T-splitsing LA, direct daarna RD, pad aan rechterhand negeren, men passeert SBB informatiepaneel “Langven en de Maurik”.
Voor bosgebied links aanhouden, het pad volgt een stukje de rand van dit bosgebied en gaat vervolgens door het bosgebied.
Na passeren van wildrooster bij Y-splitsing links aanhouden, kn19 volg 18.
Onverhard pad gaat over in verharde weg, vervolgens in rechterbocht RD, “Campagnelaan”, onverhard pad.
Bij kapelletje RD, verharde weg, weg aan rechterhand negeren, kn18 volg 17, vervolgens verharde weg volgen tot woning nr.26 aan einde van verharding van de weg.
T.h.v. deze woning LA, onverhard pad met BL bord “De Tongelaar”, wn route.
Voor brugje RA, kn17 volg 42.
Na passeren van kazemat bij kruising LA brugje over, kn42 volg 51, direct daarna RD, pad aan rechterhand negeren.
Voor beekje het pad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij 4-sprong LA brugje over, verharde weg, kn51 volg 69, direct daarna bij kruising RD richting “Tongelaar”.
In bocht naar links voor kasteel RA, onverhard pad met metalen afsluitboom, vervolgens tussen schuur en linkerbocht RA weiland aan linkerhand volgen, voor 2de weiland buigt het pad naar links, graspad verder volgen.
# Kasteel De Tongelaar.
Einde pad bij T-splitsing LA, wn route, vervolgens pad volgen tot betonnen brugje.
Na passeren van het betonnen brugje het pad met bocht naar rechts door een klein bosgebiedje verder volgen, vervolgens voor weiland links aanhouden en bosrand volgen.
Einde pad bij T-splitsing LA, kn23 volg 69.
RD betonnen brugje over, pad aan rechterhand negeren.
T.h.v. boerderij gaat onverhard pad over in verharde weg.
Bij kruising t.h.v. bakhuisje RA, kn69 volg 17.
# Voormalig bakhuisje.
Na passeren van metalen afsluitboom gaat verharde weg over in onverhard pad.
Einde pad bij T-splitsing RA, kn68 volg 14.
Na passeren van brugje gaat onverhard pad over in verharde weg.
Bij kruising LA, “Bordscheweg”, onverhard pad, kn14 volg 15.
Aan begin van bosgebied t.h.v. SBB bordje RA door houten voetgangerssluis, vervolgens links aanhouden en lage heuvelrug aan linkerhand volgen tot open grasland met daarachter een ven.
Voor dit grasveld LA de heuvelrug oplopen, wn route, op heuvelrug passeert men een betonnen paaltje, vervolgens na passeren van voetgangerssluis RD, pad langs afrastering aan rechterhand negeren, wn route.
Bij splitsing rechts aanhouden, wn route, vervolgens bij 3-sprong eveneens rechts aanhouden, direct daarna bij T-splitsing RA, breed grindpad, kn15 volg 16.
Bij 4-sprong LA, “Middelrotscheweg”, kn16 volg 67.
Bij splitsing voor woning links aanhouden, “Middelrotscheweg”, wn route.
Onverhard pad gaat over in verharde weg, vervolgens bij Y-splitsing LA, kn67 volg 66.
Bij 5-sprong RD, “Graafschedijk”, kn66 volg 65, vervolgens de weg volgen tot woning met nr.23, zijwegen negeren.
Voorbij deze woning LA, “Meester Bongaardsweg”, vervolgens de weg volgen tot men weer uitkomt bij de kerk, het startpunt.

Legenda
RA = rechtsaf
RD = rechtdoor
LA = Linksaf
BL = Brabants Landschap.

Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppunt paaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk paaltje met alleen richting aanduiding.

H. Lambertus Kerk, Burgemeester de Bourbonplein 2, 5364 PT te Escharen. Plan Route

Neem de A50 naar de Hernenseweg in Wijchen. Neem afrit Bergharen vanaf de A326. Neem de Drutenseweg/N845 en N324 naar de Burgemeester de Bourbonplein in Escharen.

Station, Cuijk. Bushalte Burg de Bourbonplein, Escharen.

De wandelroute is hondvriendelijk. Honden zijn toegestaan in dit gebied.

De Graafsche Raam Adrie: De Graafsche Raam
Landgoed de Tongelaar Adrie: Landgoed de Tongelaar
Kasteel de Tongelaar Adrie: Kasteel de Tongelaar
Bakhuisje in omgeving van het kasteel Adrie: Bakhuisje in omgeving van het kasteel
Landbouwschuur bij het kasteel Adrie: Landbouwschuur bij het kasteel
Toeschouwers Adrie: Toeschouwers

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart langs-de-graafsche-raam.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café Zaal 't Dorstige Hert

St Machutusweg 1a
5463 RA Escharen

Kasteel Tongelaar

Tongelaar 12 - 16
5451 HS Mill

1. Ger van de Ven, Lottum (LB) 30 mei 2017 om 21:21

Met onze wandelclub ‘Maashoek’, regio deel van het NKBV (Nederlandse Klim en Bergsport Vereniging) hebben we deze wandeling op 20 april 2017 gelopen. Een prachtige tocht. Een verslag en foto’s zijn te zien op ons deel van de NKBV website. De link daar naar toe is: https://maashoek.nkbv.nl/nieuws/nieuws/verslag-wandeling-escharen-nb

2. Harrie en Nellie 5 januari 2017 om 08:33

Gelopen 1 januari 2017 prachtige route goed ondanks de gure wind goed beschreven.
    Harrie en Nellie

3. Patricia 13 maart 2016

Mooie route! kasteel Tongelaar is een aanrader; koffie drinken op de binnenplaats. Route rechtsom gelopen. Langs de Raam voor het laatst bewaard. Mooiere afsluiter van de route.

4. Annie van Neerven 25 januari 2016 om 18:39

Mooie route voor iedereen die van vergezichten houdt.

Foto: Mooi herfstplaatje langs het Peelkanaal

5. Adrie 31 december 2015

Op een zonnige 30 december 2015 de wandelroute gecontroleerd. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

6. Lennard 26 december 2014

Vandaag gelopen met een rustig weer met een langzaam steeds bleker wordend zonnetje.

Ik vond het een mooie route waar, ondanks een paar lange rechte stukken, toch wel afwisseling in zit.
    De routebeschrijving is nog helemaal actueel.

7. Ernest de Groot 20 oktober 2014

Wij hebben de route gisteren gelopen tijdens een veldbezoek van Water Natuurlijk Aa en Maas aan het gebied van de (verborgen) Raamvallei. Mooie route in mooi gebied, ook al zijn enkele lanen best wel lang. PS: foto’s zijn te zien op Facebook Water Natuurlijk Aa en Maas

8. David 17 augustus 2014 om 18:40

Route gelopen op 26-7 prachtige route!

Foto’s van links naar rechts: Uitzicht onderweg en kunst onderweg

9. Leo & Jeanet- Nijmegen 26 januari 2014

We hebben deze route al een paar keer gelopen en het is elke keer weer mooi . Echt een aanrader . Ruimte , rust , historie en als afsluiter eten in het mooie Grave .

10. Tini 4 januari 2014

Tja wat zal ik zeggen gewoon kei mooi

11. Adrie 8 juni 2013

Vandaag 8 juni 2013 is route gecontroleerd, de beschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

12. Willem 22 juli 2012

Vandaag deze mooie route gelopen. Niet via de beschrijving, maar heb het kaartje even nagetekend voor mijn GPS. Wil je die gebruiken? Kun je die via http://www.wandelen.dse.nl downloaden. Dank je wel voor de route Adrie

1. Adrie 23 juli 2012 om 11:12

Willem bedankt voor de GPS track, wat extra hulp om een route compleet te maken is altijd welkom.

13. webmaster 10 januari 2011

De tekst bij punt 4 is aangepast. Leo, Antoon en Marijke bedankt voor jullie reactie.

14. Antoon en Marijke 9 januari 2011

Prachtige route met onderweg mooie boerderijen. Ook veel ganzen gezien.
    Even in verwarring bij de aanwijzing:” Bij kasteel De Tongelaar RA, metalen hek passeren. Blauwe paaltje route, de rode paaltjes route wordt” Je weet niet dat het pad langs de hooischuur de blauwe paaltjes route is. Bij de hooischuur staat geen blauwpaaltje. Het eerst volgende dat je tegen komt staat pas 500 meter verder bij “Einde pad LA, blauw paaltje”. De blauwe paaljes route loopt nl tegen jouw route in. Advies opmerking over blauwe paaltjes route weglaten. Opmerking over metalen hek is 100% helder. Verder is beschrijving zeer duidelijk

15. Leo van Trimclub NS Nijmegen 29 oktober 2009

Wij hebben vandaag met 12 personen deze prachtige wandeling gewandeld bij mooi rustig herfstweer. Op de route was weinig aan te merken, alleen konden we bij kasteel de Tongelaar het eerste blauwe paaltje niet vinden en werd de hooischuur niet als zodanig opgemerkt.
    Dit is echter de schuur direct na het hek aan je rechterhand.

16. Frank... 19 juli 2009

Gisteren met de “Wandalusiërs” deze mooie route gelopen. Tot onze verrassing was er een gastvrije vrijwilligster in het kasteel zodat we naast het bezichtigen van de kunstwerken ook nog koffie en thee konden nuttigen. Die ene regenbui vonden we wel verfrissend. Net zoals het Italiaans biertje op een terras in Grave. Geslaagde dag dus weer. Bedankt.

17. Paula 3 mei 2009

geweldig mooie route,heel afwisselend,prachtige boerderijen,en mooie vergezichten. Lopen deze route zeker nog een keer in een ander seizoen
    gerrit en paula.uden.

18. mieske aalbers 4 januari 2009

Met een zwitserse vriend deze tocht gelopen.We hebben genoten. Prachtig met de scherpe koude wind en de mensen schaatsend op het ijs . Ook verrassend het kasteel de Tongelaar waar we hartelijk werden ontvangen. Geweldig om zo bij de kachel koffie te drinken.

19. Johan 13 december 2008

Vandaag, 13 dec 2008 gelopen alleen in vrieskou, heerlijke route, niks aan overdreven. Veel afwissling, weidse verten, kasteel, bakhuis, boerderijen en nog veel mensen zonder riool en verharde weg tot thuis. Heb leuke foto’s gemaakt. Voetnoot: als je hem rechtsom, met de klok mee loopt heb je het interessantste stuk op het eind.
    En inderdaad, geef de klokrichting aan voor een wandeling, de start blijft het moeilijkst.
    Ik heb toch een manier gevonden om de google informatie uit het kaartje om te zetten naar data waar mijn gps wat mee kan, ik hoef dus niet steeds met een paar A4 tjes in de hand te lopen.

20. Nel en Wil 8 december 2008

8/12/2008
    Vandaag een koude maar schitterende dag om te wandelen.De wandeling vonden wij super mooi, omdat deze afwisselend is en je zo heerlijk ver kunt kijken en niet te vergeten mooie boerderijen te zien zijn. We hebben bij het kasteel op de binnenplaats op een bankje in het zonnetje onze boterhammen gegeten. We voelden ons 2 kasteeldames.Reigers,buizerds,valken en 2 reeën gezien. Het was gewoon super om hier te lopen op onze vrije maandag. Dank hiervoor.

21. André (webmaster) 24 augustus 2008

De tekst is aangepast op verzoek van meerdere wandelaars en de maker van deze wandeling.

22. Henk & Jeannette - Arcen 16 augustus 2008

We hebben de route op 16 augustus 2008 gelopen met heerlijk wandelweer. Een prachtige, afwisselende route. Landschappelijk mooi zonder saaie stukken erin. Een aanrader.
    Duidelijke routebeschrijving. 1 foutje in de tekst: bij punt 5, laatste regel: hier moet staan ‘bij splitsing rechts aanhouden’ (i.p.v. links aanhouden).

23. Kiki en Bert Otten 10 juni 2008

we hebben de route 7 juni j.l. gelopen met z’n viertjes, hetgeen onze “voorgangers”erover zeggen is niets overdreven, heel leuk en gevarieerd. Andre je mag blijven

24. Marian 19 mei 2008

Werkelijk een prachtige route. Gelopen op 17 mei met heerlijk wandelweer en het was helemaal niet druk. Een kleine verbetering, die ook in de reactie van Lion en Maria staat. Laatste regel onder 5 moet inderdaad zijn: bij splitsing rechts aanhouden, de afrastering blijft dan aan je rechterkant.

25. Lion en Maria 21 april 2008

21-4-08 Gisteren met prachtig lenteweer bijpassende route gelopen. Toch 3 kritische noten tekstueel:
    laatste regel onder 4: 1e weg LA, onverhard pad. Verbetersuggestie: na circa 200 m LA de Bordscheweg op, een breed onverhard pad
    onder 5 regel 5: voorvoegen loop van het ven af, een helling op en ga na houten hekje LA
    onder 5 laatste regel: onzes inziens moet het zijn: bij splitsing rechts aanhouden (ipv links)

26. Tiny en Tonny Peters en Toiy - dorp Zeeland 4 februari 2008

Hele leuke wandeling met de hond en dat op 7km van huis, met mooi rustpunt bij kapelletje, ideaal om de hond mee te nemen mag/kan veel loslopen, en dat allemaal op carnavalsmaandag

27. André (webmaster) 20 januari 2008

Aan de hand van de reactie van Gommaar en Adrie Raaijmakers is de tekst verbeterd. Onderstaande is verwerkt in de tekst.

28. Gommaar Bruynseels - België 14 januari 2008

Heb deze route gelopen op 13/1/2008. Heerlijke route! Veel mooie natuur.
    Perfecte beschrijving. Alleen bij het vertrek was het even zoeken, daar er 2 parkeerplaatsen zijn aan de kerk.
    Er zou beter staan: “Met uw rug naar de kerk, L.A. vertrekken”