Langs de Essche Stroom, Boxtel te Noord-Brabant

21 km Wandelroute Langs de Essche Stroom, te Boxtel

Wandeltocht door het natuurgebied Smalwater, langs de Essche Stroom ook wel Esschestroom genoemd bij het plaatsje Esch, de Halsche Beemden, landgoed Eikenhorst en het bosgebied Sparrenrijk. Tot vijftig jaar geleden was de Essche Stroom toen nog Run genoemd minstens twee keer zo lang. Het was een ondiep riviertje met hier en daar een flinke stroomversnelling. Totdat het landschap grondig werd aangepakt tussen 1960 en 1965: meanders werden dichtgegooid, de beek verbreed en verdiept. Kades en stuwen moesten het water in toom houden. Hoogteverschillen en houtwallen verdwenen ten behoeve van de landbouw. Natuurgebied Smalwater is een gebied met volop nieuwe natuur op voormalige landbouwgronden langs de beek Beerze die in het natuurgebied Smalwater opsplitst in Kleine Aa en Smalwater. In het natuurgebied Smalwater wordt de Kleine Aa gevolgd. De Halsche Beemden in het stroomgebied van de Essche Stroom is recent geheel opnieuw ingericht, naast de Essche Stroom is een meander komen liggen. Het landgoed Eikenhorst is een oud in de Engelse landschapsstijl aangelegd landgoed, met waterpartijen die leken op natuurlijke wateren met onverwachte doorkijkjes richting het landhuis. In het landgoed staan diverse monumentale inlandse eiken, beuken, tamme kastanjebomen en exotische solitaire bomen. Via het recreatiebos Sparrenrijk en een wandelpark met het mooie Leijsenven gaat de wandeltocht naar het station in Boxtel, het startpunt. Deze wandeltocht is een variant op de oude VVV Nergena-route en gaat ook over de rondlopende weg Nergena bij het gelijknamige buurtschap een 'weg die nergens naar toe loopt'. 63% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 19-1-2022, laatst bijgewerkt op: 20-8-2023

Het station aan centrumzijde verlaten, met de rug naar het stationsgebouw LA vertrekken, de weg “Parallelweg Noord” met verderop aan linkerhand een fietsenstalling en een parkeerterrein “Jan van Eschplein” volgen tot bocht naar rechts.
Voorbij het parkeerterrein, in deze bocht links aanhouden het verhard voetpad tussen omheind wit voormalig stationsgebouw en het kleine parkeerterreintje aan rechterhand inlopen, het voetpad RD uitlopen.
Aan einde van het voetpad links aanhouden, verharde weg, de weg buigt naar rechts.
RD, “Brugstraat”, weg aan rechterhand negeren, direct daarna buigt de weg met ruime bocht naar rechts.
Bij T-splitsing LA, men passeert beekje “Smalbeek”, vervolgens na ca. 50m, bij 3-sprong LA richting “Haaren”, “Tongersestraat”, kn6 volg 7, de weg volgen tot weg aan rechterhand direct na de 2de spoorwegovergang.
Bij deze weg RA richting “Haaren”, “Kapelweg”, wn route.
Na ca. 80m LA, “Molengraafseweg”, kn7 volg 8, verderop voorbij woning nr.20 buigt de route naar rechts en gaat over in een smal grind-/fietspad met de beek Smalwater aan linkerhand, wn route.
Bij T-splitsing LA de brug over, verharde weg, wn route, verderop gaat de weg over in een onverhard pad met gescheiden grind-/fietspad.
Bij kruising RA, “Scheepdonkseweg”, eveneens onverhard pad met gescheiden grind-/fietspad, kn8 volg 17.
Direct na beek de Beerze RA door klaphek, blauwe (NM pijl) route, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met verharde weg RD door klaphek, blauwe route.
RD, klaphek aan linkerhand negeren, blauwe en wn route, iets verder de lage heuvel aan rechterhand passeren, voorbij deze heuvel buigt het gras-pad met ruime bocht naar rechts met de beek aan rechterhand.
Voorbij klaphek, bij kruising RA de brug over de Kleine Aa over, onverhard pad, kn14 volg 46.
Iets voorbij flauwe bocht naar links van het pad, direct na laatste populier LA, gras-pad tussen afrasteringen, de wn route wordt verlaten, verderop buigt het pad met flauwe bocht naar rechts met aan rechterhand bosschages met daarin een stalletje.
Aan einde pad LA, “Kapelweg” de spoorwegovergang over, aan overzijde RA, “Kromakker”, iets verder gaat de weg over in een breed onverhard pad.
Bij kruising RD, verharde weg, “Nergena”.
Kruising met onverhard pad ”Dorvenseweide” RD, de verharde weg verder volgen.
T.h.v. woning nr.10 LA, “Dennendreef”.
Bij T-splitsing LA, “Nergena”, kn31 volg 48, direct daarna RA, ‘Helweg”, kn48 volg 49.
Voor beek de Kleine Aa RA, gras-pad met beek aan linkerhand, kn49 volg 2, na ca. 600m volgt men aan linkerhand de Essche Stroom, verderop links aanhouden de hogere dijk oplopen met de beek aan linkerhand.
Iets voor stuw, voor beton platen RA de dijk verlaten en het smalle pad richting de verharde weg inlopen, wn route, bij de verharde weg rechts aanhouden de verharde weg volgen.
De weg “Kollenberg” met bocht naar links verder volgen, weg aan rechterhand negeren, wn route.
RD, weg “Kerkdries” aan linkerhand negeren, iets verder de weg met bocht naar rechts verder volgen, verbindingspad aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing LA, kn2 volg 1, de weg volgen tot plein aan rechterhand.
Bij het plein RD richting “Haaren”, “Marktplein”, kn1 volg 10, vervolgens voorbij het plein de weg met bocht naar links verder volgen, “Haarenseweg”, kn10 volg 3, de weg verder volgen tot brug over beek de Essche Stroom met voor de brug kn3 volg 4.
Bij de brug RD de brug over en doorlopen tot klaphek aan rechterhand, vervolgens RA door het klaphek, grindpad, iets verder over de graskade met de Essche Stroom aan rechterhand.
Bij T-splitsing RA de brug over, voorbij de brug RD, verharde weg, kn13 volg 14.
Bij T-splitsing LA, kn14 volg 16, na ca. 40m bij volgende T-splitsing eveneens LA, wn route, “Runsdijk”, de weg volgen tot spoorwegovergang.
RD de spoorwegovergang over, “Gestelsedijk”, kn16 volg 23, verderop voorbij huisnummer 5 het vrij liggend fietspad links van de weg volgen, het fietspad volgen tot smal bospad met BL-bordje “Eikenhorst” aan linkerhand iets voorbij bosrand met kn23 routepaaltje.
Bij dit bospad LA, pad door de bosrand.
Na ca. 300m, bij splitsing links aanhouden richting bosrand, voorbij de houten voetgangerssluis door de rand van het landbouwperceel, aan overzijde buigt het pad naar rechts het bos weer in.
Ca. 40m na deze bocht LA, wn18 (zie achterzijde routepaaltje) het bospad met houten palen inlopen, verderop passeert men een houten voetgangerssluis en weer verder een bankje bij een poel.
In bocht naar rechts LA richting houten voetgangerssluis, kn18 volg 17, iets voorbij de voetgangerssluis door een klaphek met BL bordje “Halsche Beemden”, iets voorbij het klaphek buigt het pad voor een smal beekje naar links en gaat door grasland met het beekje aan rechterhand, het meanderende beekje volgen tot een houten poortje, voorbij het poortje RA de brug over en iets verder door een klaphek met houten poort, wn route, gras-pad met brede beek Essche Stroom aan linkerhand, na ca. 1,5km passeert men t.h.v. een stuw een klaphek en iets verder een betonnen brug, het gras-pad met de beek aan linkerhand verder volgen tot een klaphek met BL bordje aan rechterhand iets voorbij de betonnen brug.
RA door het klaphek, de wn route wordt verlaten, voorbij het klaphek buigt het pad naar rechts met iets verder afrastering en knotwilgen aan linkerhand, in hoek van de afrastering schuin naar links door het midden van het grasland lopen met iets verder een beekje aan rechterhand, na een klein stukje het beekje gevolgd te zijn door de bosschages lopen tot klaphek aan linkerhand.
LA door het klaphek en de graskade oplopen, op de graskade rechts aanhouden, de graskade volgen tot T-splitsing bij verharde weg direct na een houten afsluitboom.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, verderop voorbij het bedrijf met stallen gaat de weg over in een onverhard pad, het pad volgen tot houten afsluitboom iets voorbij de bosrand.
Ca. 40m voorbij de houten afsluitboom, bij kruising LA, smal pad met BL-bordje “Eikenhorst” en rood routepaaltje.
Voorbij smal brugje, op T-splitsing LA, pad met rood routepaaltje, na ca. 50m buigt het pad naar rechts en gaat door de rand van het landgoed, verderop gaat het pad met een ruime bocht naar rechts een stukje door rand van een grasveld met het grasveld aan rechterhand.
Bij kruising met gras-pad RD, pad met rood routepaaltje, slingerend pad met iets verder aan beide zijde rododendronstruiken en voorbij bocht naar links een waterplas aan rechterhand, verderop voor imposante beuk buigt het pad naar rechts.
Op T-splitsing LA, breed pad met rood routepaaltje, het pad volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RD, breed pad met houten bord “Esscheweg NR 1-3-5”.
Iets voor houten afsluitboom het pad met bocht naar rechts verder volgen, men passeert gemetselde zuilen en houten bord “NR 1-3”, verderop passeert men aan rechterhand een kapelletje, voorbij woning nr. 3/1 gaat het grindpad over in een smal pad dat door een smal bosperceel gaat.
Na verlaten van het smalle bosperceel, bij kruising met grind-/fietspad en pad RD, beukenlaan, kn43 volg 33.
RD, pad aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 80m, t.h.v. bankje LA.
Bij T-splitsing RA, eikenlaan.
Bij bosperceel aan linkerhand met berken en jonge beuken, bij kruising LA, smal pad met groen routepaaltje door rand van dit perceel, verderop buigt het pad naar rechts dieper het bosperceel in.
Bij T-splitsing LA, brede beukenlaan, vervolgens na circa 40m RA wn33 (zie achterzijde van het routepaaltje), groen routepaaltje, iets verder staan aan beide zijde van het pad rododendronstruiken.
Bij kruising (kan ook gezien worden als een T-splitsing) RA, wn33, groen routepaaltje, vervolgens bij kruising LA, wn route, groen routepaaltje, rechte beukenlaan, het pad met verderop aan rechterhand enkele picknicktafels en speeltoestellen volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, kn33 volg 44, na verlaten van het bos bij T-splitsing LA, kn44 volg 32, de verharde weg volgen tot weg “Essche Heike” aan rechterhand direct na een voetbalveld.
Bij deze weg RA, “Essche Heike”, direct daarna LA, wn route, onverhard pad met groen elektriciteitskast aan linkerhand, iets verder buigt het pad naar rechts.
Voor omheinde kinderboerderij, bij T-splitsing LA, wn route, breed verhard fiets-/voetpad, het brede verharde pad helemaal uitlopen tot kruising voorbij clubgebouw ODC voetbalvereniging aan rechterhand.
Bij deze kruising RD, kn32 volg 5, iets verder na verlaten van het park bij kruising eveneens RD, wn route, “Jan van Brabantstraat”, de weg volgen tot kruising voorbij appartementencomplex aan rechterhand met als laatste woning nr 1.
Bij deze kruising RA, kn5 volg 6, de weg volgen tot 3-sprong met ANWB wegwijzer.
Bij deze 3-sprong links aanhouden richting centrum, “Breukelsestraat”, kn6 volg 1, vervolgens voorbij beek Smalwater RA, “Brugstraat”, de wn route wordt verlaten.
Voor spoorlijn de weg met flauwe bocht naar links verder volgen, “Spoorstraat”, weg aan linkerhand negeren.
Voorbij bocht naar links, t.h.v. woning nr.20 RA, verhard voetpad, het voetpad RD uitlopen tot verharde weg.
Bij de weg rechts aanhouden richting station, het startpunt.

NM = natuurmonumenten.
BL = Brabants Landschap.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor een netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

Station Boxtel, Stationsplein 14, 5281 GH te Boxtel. Plan Route

Parkeren kan bij het station aan de Parallelweg Noord.

Station Boxtel

Essche Stroom Adrie: Essche Stroom
Straat met zicht op de kerk in Esch Adrie: Straat met zicht op de kerk in Esch
Meanderende zijtak van de Essche Stroom Adrie: Meanderende zijtak van de Essche Stroom
De Essche Stroom Adrie: De Essche Stroom
Landhuis Eikenhorst Adrie: Landhuis Eikenhorst
Pad door tunneltje van rododendronstruiken Adrie: Pad door tunneltje van rododendronstruiken
Imposante beuk op het landgoed Adrie: Imposante beuk op het landgoed
Kapel in Dennenrijk Adrie: Kapel in Dennenrijk
Pad door Dennenrijk Adrie: Pad door Dennenrijk
Het Dennenrijk Adrie: Het Dennenrijk

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart langs-de-essche-stroom.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Boxtel en Esch

1. Adrie 31 januari 2023 om 18:27

Zondag 29 januari 2023 de wandeltocht gecontroleerd. Geen veranderingen gezien ook het kruisbeeld zie reactie van Bart en Petra op 13 maart 2022 staat er weer. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Bart en Petra 13 maart 2022 om 17:37

Vanmiddag deze wandeling met veel plezier en heerlijk wandelweer gelopen en genoten van de variatie. Ondanks de dubbeling met een stuk van de Essche Stroomtocht is het zeker een aanrader.
    Let even op bij voorlaatste regel van 1. Het kruisbeeld is weg waardoor we eerst een eind te ver rechtdoor gelopen zijn. Dus direct na spoorwegovergang rechts Kapelweg en meteen eerste weg links Molengraafseweg

1. Adrie 13 maart 2022 om 18:34

Bart en Petra bedankt voor het melden van het verdwenen kruisbeeld! In plaats van het kruisbeeld nu de afstand tot de weg vermeld.