Langs de Duuvelskuul, Afferden te Limburg

21 km Wandelroute Langs de Duuvelskuul, te Afferden

Wandeltocht door een deel van het Nationaal Park de Maasduinen, het park dankt zijn naam aan de opvallende stuifzandruggen die paraboolduinen worden genoemd. Deze paraboolduinen zijn ontstaan tegen het einde van de laatste ijstijd. Grote delen van Noord- en Midden-Limburg waren toen bedekt met een laag dekzand. Door de wind werd dit zand opgeblazen tot zandruggen en hoefijzervormige duinen. Het gebied bestaat uit een aaneenschakeling van bossen, stuifzanden en heidevelden. Verder komt men langs diverse vennen met prachtige namen, zoals het Zevenboomsven en de Duuvelskuul waarnaar deze route vernoemd is. Het laatste deel van de tocht gaat door een gedeelte van het Eckeltse-beekdal. Als bezienswaardigheden komt men langs een 12,5 meter hoge uitkijktoren op de hoogste paraboolduin van de Maasduinen, het Paoters kapelletje en kasteelruïne Bleijenbeek . Kasteel Bleijenbeek begint haar bouwgeschiedenis kort voor de 14e eeuw en eindigt als ruïne in 1944 toen ze verwoest werd. 93% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 23-3-2008, laatst bijgewerkt op: 5-3-2020

Voor doorgaande weg en met rug naar het parkeerterreintje RA vertrekken, direct daarna RA, “Kapelstraat”.
Bij kruising met aan rechterhand kapel RD, “Kapelstraat”, de weg volgen tot woning nr.28, zijwegen negeren.
Voorbij deze woning, in flauwe bocht naar rechts van de weg LA, “Kapelstraat 31 t/m 38 43 t/m 71”, kn51 volg 49, de weg volgen tot bocht naar links in het bos, zijwegen negeren.
Bij deze bocht RD, grindpad richting “Activiteiten centrum Zevenboom”, het pad volgen tot pad voor bosrand aan rechterhand, ruim voorbij het “Activiteiten centrum Zevenboom”.
Bij dit pad RD, direct daarna LA, smal pad met houten afsluitboom en SBB bordje Maasduinen, paarse route.
Bij T-splitsing LA, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, paarse route.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, vervolgens na ca. 40m bij kruising met verharde weg RD, paarse route, verderop voorbij doorgang voor vee met twee klaphekken gaat het pad door open heuvelachtig gebied, paarse route.
Voor bankje, bij 3-sprong in laagte RA, paarse route, vervolgens het pad volgen tot klaphek.
Voorbij het klaphek, links aanhouden, paarse route.
Bij T-splitsing LA, paarse route, kn60 volg 59.
Bij kruising RD, paarse route, kn59 volg 58.
Bij T-splitsing met aan rechterhand een bankje LA, paarse en wn route.
Na ca. 70m RA door klaphek, paarse en wn route.
Op heuveltop, bij 3-sprong links aanhouden, paarse route.
# Op de heuveltop kijkt men aan rechterhand uit over het Quin een heide- en vennengebied in een uitgestoven kom van rivierduinen.
Voorbij klaphek, bij Y-splitsing RA, paarse en wn route.
Bij T-splitsing RA, breed pad met gescheiden verhard fietspad en bordje “Rivierduinen route”, kn58 volg 20.
Na ca. 100m LA, “Groene Streep”, breed grindpad, paarse en wn route.
Voor woning, bij kruising RA, paarse route, kn20 volg 21, het pad buigt naar links het bos in.
RD, pad aan rechterhand negeren, paarse route.
Na ca. 170m RA, paarse en wn route, vervolgens RD, ruiter-/menroute, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij T-splitsing LA, direct daarna RA, paarse en wn route, het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, breed pad met gescheiden verhard fietspad, de paarse en wn route worden verlaten.
Na ca. 270m LA, pad met SBB bordje “Maasduinen” en afrastering aan rechterhand.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, het pad langs de afrastering verder volgen.
RD, afrastering verder volgen, pad aan linkerhand negeren.
Voorbij stalletje het pad langs de afrastering met bocht naar links verder volgen, klaphek aan rechterhand negeren.
Bij hoek in afrastering RA door klaphek, direct daarna bij 3-sprong scherp LA.
Na ca. 50m het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, het pad volgen tot kruising voor bosrand aan rechterhand, smalle zijpaadjes negeren.
Bij deze kruising LA, paarse route.
Op heuvelrug, bij kruising RA, stijgend pad richting uitkijktoren, paarse route, kn62 volg 63.
Bij 3-sprong links aanhouden, het pad over de heuvelrug verder volgen, paarse route.
Bij T-splitsing RA, paarse route, de wn route wordt verlaten.
RD, pad langs bosrand aan rechterhand negeren, paarse route.
Voor open plek met ven, bij T-splitsing LA, de paarse route wordt verlaten.
Voorbij klaphek, bij kruising LA, breed grindpad, kn47 volg 63.
RD, pad aan rechterhand negeren.
In flauwe bocht naar links van het grindpad RA door klaphek, direct daarna LA, smal stijgend zanderig pad, het pad over de heuvelrug volgen tot 4-sprong voorbij een klaphek, zijpaden negeren, G-R route.
Bij deze 4-sprong LA, G-R route, kn45 volg 44, vervolgens na ca. 30m RA, smal bospad, verderop t.h.v. zanderige plek buigt het pad iets naar rechts, het zanderige pad gaat licht slingerend verder door het bosgebied, let goed op de G-R routemarkeringen op de bomen.
Bij 4-sprong RD, smal verbindingspad links van den met G-R routemarkering inlopen, direct daarna bij 4-sprong LA, G-R route.
RD, pad richting “Paoterskapel” aan rechterhand negeren, rode route, de G-R route wordt verlaten, verderop t.h.v. rand bosgebied buigt het pad met flauwe bocht naar links.
# Voor een bezoek aan de “Paoterskapel” het pad aan rechterhand een stukje inlopen, het oorspronkelijk kapelletje is in 1880 gebouwd in opdracht van paters Jezuieten Bleyenbeek.
Direct na deze flauwe bocht RD, pad aan linkerhand negeren, rode en wn route.
Bij 4-sprong RA, rode route, kn43 volg 9.
Bij T-splitsing LA, fietspad langs doorgaande weg volgen, rode route.
T.h.v. klein kapelletje RA, “Bleijenbeek 10-12”, breed onverhard pad, rode en wn route.
# Aan rechterhand passeert men kasteelruïne Bleijenbeek.
Bij splitsing links aanhouden, direct daarna voor informatiepanelen, bij T-splitsing RA.
Na ca. 50m LA, rode route, kn9 volg 97, rechte eikenlaan door golfterrein golfterrein, het pad volgen tot grindpad aan linkerhand met bordje “Next Tee” in het bos.
Bij het grindpad LA, wn route, het grindpad buigt naar rechts, direct na deze bocht RD de lange rechte beukenlaan inlopen, onverhard pad, rode en wn route.
Voorbij bankje RD, smal pad langs waterloop aan rechterhand negeren, rode en wn route.
Bij Y-splitsing RA, wn route, direct daarna bij kruising met SBB informatiepaneel LA, kn97 volg 96, de rode route wordt verlaten.
Bij kruising met doorgaande weg RD, voorbij dassenpoort en klaphek onverhard pad dat iets verder door open gebied gaat, G-R route, de wn route wordt verlaten, het pad door open gebied volgen tot houten hek, zijpaden negeren.
Voor het houten hek RA, pad met afrastering aan linkerhand, G-R route, vervolgens na ca. 35m LA door klaphek, rode en wn route.
Op top heuvelrug het pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, kn95 volg 94, het pad volgt de heuvelrug.
RD, pad richting klein parkeerterreintje aan linkerhand negeren, rode route, verderop voor open plek buigt het pad rechts richting houten hek met klaphek, rode en wn route.
Voorbij het klaphek RD, pad aan linkerhand negeren, rode route, kn94 volg 96.
Bij kruising met aan rechterhand een houten hek en klaphek LA, rode en wn route.
Ca. 30m voor T-splitsing RA, rode route, de wn route wordt verlaten.
RD door klaphek, rode route, smal pad parallel aan een breder pad door omheind gebied volgen.
Bij kruising met aan linkerhand een klaphek RD, het pad door omheind gebied verder volgen, rode route.
Voorbij klaphek RA, rode route, pad met afrastering aan rechterhand.
Na ca. 120m LA, rode route.
Bij T-splitsing LA, de rode route wordt verlaten.
T.h.v. rand bosgebied, bij T-splitsing RA, grind-/fietspad met bosrand aan rechterhand.
Bij T-splitsing LA, fietspad langs verharde weg volgen.
Na ca. 90m RA, onverhard pad met SBB bord “Maasduinen” tevens ruiter-/menroute, het pad volgen tot T-splitsing bij breed grindpad, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, breed grindpad.
RD, pad met SBB bordje “Maasduinen” en houten afsluitboom aan linkerhand negeren.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna LA, pad met SBB bordje “Maasduinen” en houten afsluitboom, het pad volgen tot diepe waterloop aan rechterhand, zijpaden negeren.
Voor deze waterloop RA, pad met waterloop aan linkerhand.
Bij kruising LA, het pad kruist de waterloop, rode route.
Bij kruising LA, rode en wn route, het pad volgen tot kruising met aan linkerhand een pad door landbouwgebied voor een smal bosperceel, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, bospad, rode route, kn98 volg 18.
RD, pad aan linkerhand negeren, rode en wn route.
RD, gras-pad aan linkerhand negeren, rode route.
Na ca. 80m, t.h.v. bankje LA, rode en wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren, rode route.
Bij 4-sprong RA, rode en wn route.
Voor afrastering, bij 3-sprong LA, pad met afrastering aan rechterhand, rode en wn route.
Na ca. 130m RA door klaphek, rode en wn route.
Na ca. 120m LA, rode en wn route.
# De Duuvelskuul is net als het Quin een heide- en vennengebied in een uitgestoven kom tussen rivierduinen.
Bij 3-sprong LA richting ven, kn18 volg 34, de rode route wordt verlaten verderop aan voet van de heuvel buigt het pad naar links, wn route, het smalle pad aan voet van de heuvel volgen tot kruising met aan linkerhand een metalen hek.
# Voor een mooi uitzicht over De Duuvelskuul voordat men de voet van de heuvel volgt even de helling oplopen naar het bankje.
Bij deze kruising RA, wn route, het pad ca. 220m volgen tot pad met ruiter-/men routepaaltje aan linkerhand.
Bij dit pad LA, wn route.
Bij kruising met smal pad RD, pad door rechterzijde van open plek.
Voorbij klaphek, bij splitsing rechts aanhouden, de wn route wordt verlaten, vervolgens na ca. 40m RD, pad aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing LA, breed grindpad.
Bij T-splitsing RA, verharde weg.
# Verderop gaat de wandelroute door grasland langs het mooi meanderende beekje “Eckeltse Beek”, vooral in winter en voorjaar kan het grasland heel drassig zijn maar met aan het einde een leuk hangbrugje dat met nat weer zeer glibberig is. Als alternatief iets voor het beekje LA, “Spitsbrug 14 12”. Bij Y-splitsing rechts aanhouden, de weg volgen tot kruising met doorgaande weg. Ga verder bij punt 13 laatste regel.

RD, “Spitsbrug”, weg aan linkerhand negeren, vervolgens na ca. 30m LA door klaphek, kn39 volg 86, het beekje “Eckeltse Beek” aan linkerhand volgen, verderop via klaphek het grasland weer verlaten, vervolgens doorlopen tot hangbrugje, men passeert kn86 volg 55/32, via hangbrugje het beekje oversteken en de andere zijde van het beekje volgen, let op bij nat weer kan dit brugje glad zijn!!
Bij T-splitsing RA, verharde weg, kn86 de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Dorpsstraat”, de weg volgen tot het pleintje, het startpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
G-R = Streekpad met geel-rode routemarkeringen.
Paarse, rode route: Gekleurde routepaaltjes van SBB wandelroutes.
Wandelnetwerk gemeente Bergen:
Rood/witte markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Parkeerterrein t.h.v. hoek Dorpstraat-Kapelstraat in het centrum van het dorp, Dorpsstraat 35, 5851 AH te Afferden. Plan Route

Rijd naar de Dorpsstraat in Afferden. Doorrijden tot er aan uw linkerhand een parkeerterrein te zien is, hoek Dorpstraat-Kapelstraat.

Bushalte Gening, Afferden, Limburg. Aanlooproute: Loop vanuit de bushalte Gening naar de smalle parallel weg rechts van de N271 richting Afferden. Bij kruising met doorgaande weg RD, Dorpstraat, de weg volgen tot pleintje/parkeerterrein aan rechterhand.

Het Quin Adrie: Het Quin
Schotse hooglander, ook zij vinden het een mooi uitzicht Adrie: Schotse hooglander, ook zij vinden het een mooi uitzicht
Het Poaters kapelletje Adrie: Het Poaters kapelletje
Oud Hollandse landgeit Adrie: Oud Hollandse landgeit
Schaapskudde op de Eckeltse Bergen Adrie: Schaapskudde op de Eckeltse Bergen
Schotse hooglander Adrie: Schotse hooglander
Kasteelruïne Bleijenbeek Adrie: Kasteelruïne Bleijenbeek
Kasteelruïne Bleijenbeek, nu een paar jaar later Adrie: Kasteelruïne Bleijenbeek, nu een paar jaar later
De Duuvelskuul Adrie: De Duuvelskuul
De Duuvelskuul nu in de winter Adrie: De Duuvelskuul nu in de winter

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart langs-de-duuvelskuul.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Cafétaria eetcafé 't Kapelleke

Langstraat 2
5851 BE Afferden

1. Marieke 25 augustus 2017 om 12:29

Gister hebben we met z’n drieën deze wandelroute gelopen ter voorbereiding op onze wandeltocht van Porto naar Santiago binnenkort. Wat een prachtige route! We hebben genoten van de prachtige hei in bloei, het uitzicht vanaf de uitkijktoren, de dieren onderweg; kortom alles! En de routebeschrijving was heel duidelijk!
    Dankjewel ome Adrie!

2. Adrie 10 augustus 2017 om 13:41

De wandeltocht is vernieuwd. Men loopt nu voor een iets groter deel door het rivierduinengebied. Staatsbosbeheer heeft nieuwe klaphekken geplaatst wat de mogelijk bood op een ander punt het omheind duinengebied in te lopen. Ook is bij de Duuvelskuul de tocht iets gewijzigd, de tocht gaat nu langs een mooi uitzichtpunt. Veel wandelplezier!

3. Adrie 1 maart 2016

29 februari 2016 de wandelroute gecontroleerd. Op wat kleine wijzingen in de herkenningspunten klopte de routebeschrijving nog. Recent is de Eckeltse Beek buiten zijn oevers getreden vooral het laatste stukje in het beekdal is dan behoorlijk drassig. Tip als het halverwege al wat drassig is omkeren en het alternatief volgen. Het gezegde "het venijn zit in de staart" is in het stukje beekdal zeer toepasselijk. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

4. Adrie 27 december 2013

De route op 25 december gecontroleerd. De beschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

5. Adrie 10 juli 2012

De route is gecontroleerd. Tevens is de route gewijzigd, aan het einde gaat de tocht door een deel van de Eckeltse-beekdal.

6. Peter 26 februari 2011

Ik heb deze route op 26 februari gelopen. Een perfecte mix van bos, heide, vennen en duinen. De beschrijving is bondig en soms wat te summier. Ik ben de weg kwijtgeraakt bij de golfbanen, maar gelukkig dienden de gekleurde paaltjes als “backup”. Zeker een aanrader! Overigens registreerde mijn GPS ruim 22 km in plaats van de genoemde 21, maar dat mocht de pret niet drukken!

7. Adrie 20 juni 2010

De route is gecontroleerd. Het verbeter voorstel van Lennard is in de beschrijving opgenomen. Onder punt 4. is het omheind gebied voor grote grazers uitgebreid, de tekst is hierop aangepast. Bedankt hiervoor.

8. Lennard 15 mei 2010

Bijna vergeten te melden: hoewel geen probleem als men de rode paaltjes blijft volgen is er a.g.v. de aanleg van nieuwe afbakening voor grote grazers in de tweede helft van punt 4 e.e.a. veranderd. Men passeert twee nieuwe klaphekken waarvan de tweede ligt bij regel 11: “Op T-splitsing rechts aanhouden, het doorgaand pad buigt hier naar rechts, rood paaltje.” De T-splitsing lijkt nu meer op een kruising met aan de linkerhand een half verhard fietspad en de buiging naar rechts is niet meer buiging herkenbaar, maar gewoon een rechte weg. De buiging naar links in de volgende regel voor een deel nog wel.

9. Lennard 13 mei 2010

9 mei heb ik deze mooie route gelopen.

Enige kleinigheidje dat ik wil melden m.b.t. de routebeschrijving is dat men tussen regels 9 en 10 van punt 2 (“Bij kruising LA, paars paaltje.” respectievelijk “Op T-splitsing RA, paars paaltje.”) nog een splitsing aantreft. Tussen bovengenoemde regels zou dus toegevoegd kunnen worden: “Bij splitsing links aanhouden, paars paaltje.”). Voor de rest correcte beschrijving.

10. Jan en Riek 18 november 2009

Dinsdag 17-11-2009 we hebben vandaag de route gelopen”de duvelskuul”.
    Een geweldige mooie tocht, ook in de herfst, maar wel in de zomer voor herhaling vatbaar.
    Goed beschreven en bedankt!!!
    (Misschien wel makkelijker een nummer voor de regelbeschrijving??)

11. Karla van de Velde 14 juni 2009

Zaterdag 13 juni zijn we naar Afferden gereisd om deze wandeling te maken. Wat een prachtige tocht in een fraai landschap op zo’n zonnige dag! Adrie je krijgt hiervoor een 10 en bedankt.

12. G. Bruynseels - België 24 mei 2009

Zaterdag 23/5/2009 deze route gelopen. Werkelijk prachtig! Volledig in de natuur.
    Correcte beschrijving.

13. Thea en Wm 23 april 2009

Op zondag 19-4-2009 deze route gelopen.
    Maar deze route steeg boven onze verwachting uit.
    Schitterende route met vennetjes bossen heide.
    route is prima beschreven.