Langs de Curfsgroeve, Meerssen te Limburg
Wandeltocht langs het riviertje de Geul en over de hellingbossen in het Geuldal. De wandeltocht gaat langs het riviertje Geul, langs de Curfsgroeve en door de natuurgebieden de Dellen en het Meerssenerbroek. In 1924 startte de familie Curfs bovengrond met kleinschalige winning van Mergel, in de loop van de jaren werd de winning uitgebreid. In 2009 is de winning gestopt met als resultaat een groeve van 40 hectare groot met op plekken meer dan 60 meter diep. Een indrukwekkend gat met bijzondere natuur dat er door zijn ligging omringd door beboste hellingen aparte planten groeien en insecten aantrekt zoals vlindersoorten die normaal in zuidelijke contreien voorkomen. Het Merssenerbroek was tot midden van de negentiger jaren van de 20e eeuw landbouwgrond. Na het beëindiging van de agrarische activiteiten ontstond er spontaan bos. Wanneer de Geul veel water af moet voeren via het Geulke, mag het Meerssenerbroek weer overstromen. De Dellen bestaat voor het grootste deel uit een hooggelegen plateau met bossen met enkele pittige klimmetjes en dalingen. Het hoogste gedeelte is momenteel nog steeds door defensie in gebruik als militair oefenterrein. 82% van deze wandeltocht is onverhard
Routebeschrijving
Vanuit het station naar de spoorwegovergang lopen, bij de spoorwegovergang RA, de weg “Stationstraat” die verderop voorbij het riviertje de Geul overgaat in “Tussen de Burgen” volgen tot een doodlopende weg aan linkerhand direct na beek de Klein Geul t.h.v. een Joodse begraafplaats rechts van de weg.
# De begraafplaats is een Joodse begraafplaats die in 1715 in gebruik is genomen en hiermee een van de oudste Joodse begraafplaats van Nederland is.
Bij deze weg LA, vervolgens RD, grindpad, weg aan rechterhand negeren, iets verder in bocht naar links van de beek voorbij de reling LA, smal pad door een hoogwater geul, iets verder splitst het pad even, het smalle pad met de beek aan linkerhand verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg, let op het pad is tevens een ATB pad.
Bij deze T-splitsing LA de brug over, de verharde weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing RA de spoorwegovergang over, “Herkenberg”, aan overzijde RA, onverhard (gras)pad met enkele traptreden en spoorlijn aan rechter- en iets verder landbouwperceel aan linkerhand.
Aan einde van het pad, bij Y-splitsing rechts aanhouden de spoorwegovergang over, het fietspad langs de doorgaande weg volgen tot onverhard pad aan rechterhand ca. 80m voorbij woning nr.90.
Bij dit pad RA, onverhard pad met een met haag omzoomd grasveld aan rechterhand, voorbij het grasveld buigt het pad naar rechts, voor het riviertje de Geul buigt het pad naar links.
Direct na deze bocht RD, brugje aan rechterhand negeren, onder het viaduct door met het riviertje aan rechterhand, voorbij het viaduct buigt het pad naar links met waterloop aan linkerhand.
Ca. 90m voorbij deze bocht rechts aanhouden, pad door bosschages, iets verder bij 3-sprong rechts aanhouden, voor een metalen poort buigt het pad naar links, smal onverhard pad, ruim voorbij een stal links van het pad wordt het pad breder.
Bij kruising met verharde weg RD, het brede grind-/fietspad volgen tot 3-sprong voorbij een kapelletje.
Bij deze 3-sprong RA, smal grind-/fietspad met iets verder sportvelden aan linkerhand.
Bij 3-sprong RA brugje over, voorbij 2de brugje passeert men aan rechterhand de Geulhemmermolen, doorlopen tot T-splitsing bij verharde weg.
# De Geulhemermolen, een middenslag watermolen met een rijke historie die teruggaat tot de elfde eeuw. Voordat men bij punt 3 1ste regel RA richting Meerssen gaat een klein stukje RD zijn links van de weg monumentale rotswoningen te zien. Deze rotswoningen werden tot 1931 bewoond door blokbrekers, mannen die ondergronds mergelblokken uitkapten.
3.
Bij deze T-splitsing RA, iets verder rechts aanhouden richting Meerssen (fietswegwijzer), vervolgens voorbij het oude gebouw aan linkerhand LA, iets verder gaat de stijgende smalle weg over in een onverhard pad.
RD, stijgend pad aan linkerhand negeren.
RD, smal stevig dalend pad aan rechterhand negeren, iets verder bij 3-sprong RA, het pad met houten afsluitboom en SLL bordje volgen tot 3-sprong ruim voorbij 3de bocht naar links, smal zijpad aan linkerhand negeren.
Bij deze 3-sprong scherp RA, dalend pad met metalen afsluitboom en verderop een omheining aan linkerhand.
Voorbij diep dal aan linkerhand LA, stevig stijgend pad met SLL bordje en omheining aan linkerhand, verderop een hoge metalen trap op.
Boven aangekomen, bij 3-sprong RA, pad met bordje Laarzenpad, (het pad kan tijdens natte jaargetijden drassig zijn als alternatief kan men bij de 3-sprong ook LA, het pad volgen tot een brugje aan rechterhand. Bij het brugje RD, verderop door een klaphek. Ga verder bij punt 4 1ste regel).
Voorbij brugje, bij T-splitsing met aan linkerhand een uitzichtplateau over groeve RA, pad met omheining aan linkerhand, verderop door een klaphek.
4.
Voorbij het klaphek, bij 3-sprong met aan rechterhand een informatiepaneel LA, het pad pal naast de omheining met de omheining aan linkerhand volgen tot een klaphek, paden aan rechterhand negeren.
Voor het klaphek RA, het pad met afrastering aan linkerhand volgen tot kruising met aan linkerhand een klaphek met veerooster.
Bij deze kruising RA, men loopt weer dieper het bos in, vervolgens bij 3-sprong links aanhouden.
Bij 4-sprong LA, stijgend pad dat iets verder door een kleine open plek gaat met voorbij de open plek houten paaltjes.
Voorbij volgende rij paaltjes met SLL bordje, bij T-splitsing RA, direct daarna LA.
Bij T-splitsing LA, recht bospad.
Na ca. 120m RA, het pad is tevens een ATB pad.
In bocht naar links van het ATB pad RD, pad aan linkerhand negeren, de ATB route wordt verlaten, het pad buigt naar rechts en gaat vervolgens met een ruime bocht naar links de heuvel af met verderop traptreden in het pad.
5.
Voorbij de traptreden, bij 3-sprong links aanhouden, dalend pad, iets verder eveneens links aanhouden richting de verharde weg lopen, zijpaden aan rechterhand negeren, vervolgens bij de weg, bij Y-splitsing LA, verharde weg richting horecagelegenheid.
Voor de horecagelegenheid, bij 3-sprong rechts aanhouden, “Gemeentebroek”, weg met een klaphek en veerooster, de weg met verderop nog twee keer een klaphek volgen tot klaphek aan linkerhand met houten poort voorbij woning nr.1 en iets voor tunnel onder snelweg.
LA door het klaphek, verderop voorbij volgend klaphek met houten poort volgt het pad de bosrand aan linkerhand, het pad verder volgen tot T-splitsing voorbij een brug.
Voorbij de brug, bij deze T-splitsing LA, verharde weg met klaphek en veerooster.
Nu even goed kijken, na ca. 100m RA, smal aan begin lastig herkenbaar stijgend pad met houten afsluitboom en SLL bordje, het pad ca. 120m volgen tot Y-splitsing bij een ATB pad.
Bij deze Y-splitsing rechts aanhouden, let op het pad is tevens een ATB pad, het pad buigt naar links, voor een komvormige laagte het pad met bocht naar rechts verder met de laagte aan linkerhand volgen.
6.
Iets voorbij deze bocht, voorbij de laagte, bij 3-sprong rechts aanhouden, de ATB route wordt verlaten, vervolgens bij 4-sprong RA door klaphek met metalen poort, breed pad dat verderop door landbouwgebied gaat.
Voor bosperceel aan rechterhand RA, smal pad tussen de bosrand en afrastering, na ca. 60m buigt het pad naar links.
# Als het pad dicht gegroeid is teruglopen naar het brede pad en het alternatief volgen: Bij het brede pad RA, iets verder RD, pad aan linkerhand negeren, het pad dat verderop overgaat in een verharde weg volgen tot 4-sprong. Bij deze 4-sprong RA. Voorbij woning nr. 18, bij 3-sprong LA, “Geuldalweg”, de weg volgen tot T-splitsing voorbij tunnel onder snelweg. Ga verder bij punt 6 3de laatste regel Bij deze T-splitsing…..
Aan einde van het pad, bij T-splitsing LA, verharde weg.
Bij 3-sprong RA, “Geuldalweg”, doorlopen tot T-splitsing voorbij tunnel onder snelweg.
Bij deze T-splitsing RA, breed onverhard pad.
Pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, het pad dat verderop overgaat in een verharde weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijpad en zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing RA, de weg volgen tot spoorwegovergang, met voorbij de spoorwegovergang aan linkerhand het station, het startpunt.
Legenda:
RA = rechtsaf, RD = rechtdoor en LA = Linksaf
SLL = Stichting het Limburgs Landschap
Bekijk de volledige routebeschrijving ⇢
Bereikbaarheid en toegankelijkheid
Startpunt
Station Meerssen, Stationsplein 1, 6231CN te Meerssen. Plan Route
Met de auto
Parkeren kan bij het station.
Openbaar vervoer
Station Meerssen
Rolstoeltoegankelijkheid
Deze route is niet geschikt voor rolstoelen of kinderwagens.
Honden
Mits de geldende regels worden nageleefd, zijn honden toegestaan in dit gebied.
Foto's (10)
Routekaart
Topografische routekaart
Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart langs-de-curfsgroeve.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.
Download(s)
Horecagelegenheden
In de plaats Meersen
Boscafé de Nachtegaal
Gemeentebroek 6
6231 RV Meerssen
Bezoek website
punt 6 :
Voor bosperceel aan rechterhand RA, smal pad tussen de bosrand en afrastering, na ca. 60m buigt het pad naar links.
Na het afbuigen is sprake van een erg smal pad, langs prikkeldraad, en voor een flink deel overwoekerd met struiken. Op een gegeven moment twijfel je of je wel door kunt c.q. moet doorlopen.
Johannes bedankt voor het melden van het smalle gedeeltelijk dicht gegroeide pad! Het is inderdaad een smal pad met aan het einde enkele traptreden in het pad, ook is het pad onderdeel van een bewijzerde wandeltocht. Mogelijk dat het tijdelijk is, voor de zekerheid ga ik een alternatief voor dit pad in de wandeltocht opnemen.
Inmiddels is er een alternatief beschikbaar voor het smalle pad, zie ook de blauwe lijn op de kaarten.
Vandaag 28 januari 2024 de wandeltocht gecontroleerd. Over het riviertje de Geul was een nieuw brugje geplaatst. Het nieuwe brugje had geen gevolgen voor de wandeltocht wel is het brugje nu vermeld in de routebeschrijving. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!