Langs brinken en over essen 2, Sellingen te Groningen

4 km Wandelroute Langs brinken en over essen 2, te Sellingen

Net zoals Langs brinken en over essen 1, komt deze route uit het boekje Sellingen toen en nu van de Vereniging ter Bevordering van het Toerisme, de VBT. Dit populaire ommetje langs de Ruiten Aa gaat voornamelijk over verharde of half verharde paden. Als u de alternatieve route ( zie de kaart ) over de Dennenweg volgt, is deze wandeling zeer geschikt voor wandelwagens en rolstoelen. U kunt dan wel geen hond meenemen, omdat een deel van de Dennenweg, de heide, wordt begraasd door schapen. De wandeling start daar waar route 1 eindigde, midden in het dorp, maar al gauw loopt u via de noord – es naar het bos en de Ruiten Aa. Vlakbij camping de Barkhoorn zijn het theater en het zwembad, allebei in de open lucht. Het informatiecentrum De Noordmee is het startpunt van allerlei wandelingen van Staatsbosbeheer, die gemarkeerd zijn door paaltjes met een gekeurde kop. Langs de Ruiten Aa is een kunstwerk van Adriaan Nette, het Theater van de Natuur: een heuvel met natuurstenen trappen, waarin op elke trede een gedicht over de natuur is gegraveerd van een bekende Nederlander: Kees Stip, Rutger Kopland, K. Schippers, Jean Pierre Rawie, Jan Mulder…. Op de top van de heuvel staat een statief met een draaibaar toneelkader voor een persoonlijke visie op de omgeving. De terugweg gaat via de rond lopende Noord – Esweg. Daar is wijngaard Cruoninga en achter het gemeentehuis is de plek waar jaarlijks een paasvuur wordt ontstoken, een gebruik dat in deze streek wijd is verspreid, ook over de grens.
Eenmaal terug en nog niet uitgewandeld? In het dorp starten nogal wat Westerwolde Lussen, die te vinden zijn op deze site en bij de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ). 39% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Vereniging Bevordering Toerisme VBT op: 2-4-2018

1. U staat met uw rug naar de Hof van Sellingen en de VBT. U steekt de straat over en gaat LA in de richting van de COOP.
  2. Ga vóór de COOP RA, de Breewischweg.
  3. Voorbij het appartementencomplex LA. U volgt nog steeds de Breewischweg, die overgaat in een pad. U loopt langs sportvelden en tennisbanen tot een bruggetje over de Ruiten Aa.
  4. Steek de brug over en ga gelijk LA, een pad langs de Ruiten Aa.
  5. Loop aan het einde van het pad even naar links, naar de asfaltweg, de Beetserweg. Ga hier RA. Waar de weg naar links buigt , gaat u RA naar de ingang van Camping de Barkhoorn.
  6. Na het bord 10 km., gaat u RA. U loopt langs het openlucht – theater en het openlucht – zwembad.
  7. Bij de parkeerplaats tegenover de ingang van het zwembad steekt u schuin LA de parkeerplaats over in de richting van een paadje met een bruggetje en een blauw bord P-invaliden.
  2. Ga vóór de COOP RA, de Breewischweg.
  4. Steek de brug over en ga gelijk LA, een pad langs de Ruiten Aa.
  8. Het bruggetje over en u bent bij het Informatiecentrum en Pannenkoekenhuis de Noordmee.
  9. Voorbij de Noordmee RA, steek de klinkerweg over en loop naar het riviertje de Ruiten Aa.
  10. Daar LA, langs de meanders van de rivier. Zo komt u bij het Theater van de Natuur. Beklim de trappen, lees de gedichten en geniet van het uitzicht.
  11. Hierna loopt u naar de klinkerweg, LA en direct 1ste bospad RA.
  12. U loopt langs een ven en een bankje. RD blijven lopen en zoveel mogelijk rechts aanhouden rondom een heideveld.
  13. Bij de klinkerweg gaat u LA. Loop door tot u bij een kruising komt. Links is Camping de Bronzen Eik en restaurant de Ruiten Aa.
  14. Daar RA in de richting van een brug.
  15. Over de brug, 1ste weg RA, de Noord-Esweg, asfaltweg.
  16. U loopt de hele weg af, langs wijngaard Cruoninga, naar de Dorpsstraat. Achter het gemeentehuis wordt hier elk jaar een paasvuur ontstoken.
  17. Hier RA. U steekt de straat over en komt bij het startpunt de VBT en de Hof van Sellingen.

Hof van Sellingen, Dorpsstraat 8, 9551 AE te Sellingen. Plan Route

Bushalte Kerkpad, Sellingen

Deze route is geschikt voor rolstoelen of kinderwagens.

De Ruiten Aa in de nazomer VBT Sellingen: De Ruiten Aa in de nazomer
De Noordmee in het bos VBT Sellingen: De Noordmee in het bos
De Ruiten Aa aan de Dennenweg VBT Sellingen: De Ruiten Aa aan de Dennenweg
Het Theater van de Natuur VBT Sellingen: Het Theater van de Natuur
Het ven bij de Dennenweg VBT Sellingen: Het ven bij de Dennenweg
De Dennenweg VBT Sellingen: De Dennenweg
Wijngaard Cruoninga VBT Sellingen: Wijngaard Cruoninga
Het Poaskevuur Robin Meijer: Het Poaskevuur

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart langs-brinken-en-over-essen-2.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.