Langs brinken en over essen 1, Sellingen te Groningen

6 km Wandelroute Langs brinken en over essen 1, te Sellingen

Deze wandeling komt uit het boekje Sellingen Toen en Nu, in 2013 uitgegeven door de Vereniging ter Bevordering van het Toerisme in Sellingen, kortweg de VBT. Sinds de jaren 70 van de vorige eeuw hebben de vrijwilligers zich al toegelegd op het maken van wandel- en fietsroutes voor de toeristen die Westerwolde bezoeken. Ondanks de ontwikkelingen van het internet is er nog steeds vraag naar. In het boekje staan 2 korte wandelingen en een fietsroute, die allemaal starten bij de VBT in de Dorpsstraat. Zij zijn te combineren tot een rondje van 10 km. U wordt geleid langs allerlei bijzondere plekken uit het dorp: allereerst passeert u de plek van het standbeeld van Heksje Hasje, dat helaas gestolen is. Het verhaal is gelukkig nog wel te vinden op de Nederlandse volksverhalen bank. En de sokkel! Daarna loopt u langs de Oude Stelmakerij uit de 17de eeuw. In dit gebouw, dat vrij toegankelijk is, is een tentoonstelling ingericht over Westerwolde. Even verder staat de burgemeester Buiskoolbank. Buiten het dorp gaat de route door een jong bos, langs het Ruiten Aa-kanaal, over en langs de Zuid – Es en het natuurgebied de Vennekampen. Tenslotte kunt u de middeleeuwse kerk bewonderen. In de zomermaanden is er op de woensdagmiddagen iemand aanwezig om u de binnenkant te laten zien. Er zijn prachtige schilderingen. U komt weer bij de VBT, die zo’n 40 jaar geleden gevestigd was op dezelfde plek, het toenmalige Hotel Homan. 66% van deze wandeltocht is onverhard.
Geïnteresseerd in de omgeving? Bezoek de VBT ( Vereniging Bevordering Toerisme ).

Opgesteld door: Vereniging Bevordering Toerisme VBT op: 1-4-2018

1. U staat met uw rug naar de Hof van Sellingen en de VBT en u gaat naar rechts verder de Dorpsstraat in. Op nummer 20 passeert u de plek, waar tot voor Kerst 2017 het standbeeld van Heksje Hasje stond. Helaas, ze is gestolen, maar ze komt wel weer terug. Wij missen haar.
  2. U passeert de 1ste brink met op de achtergrond de middeleeuwse kerk, die u aan het einde van de wandeling van dichtbij passeert.
  3. Op nummer 30 is Snackbar Sell’n en op nummer 32 het informatie – en streek-historisch centrum: de Oude Stelmakeij. Dit is het op een na oudste pand van het dorp (1697).
  4. Loop nog steeds RD en voorbij de 2de brink steekt u de Hassebergerweg over. Op de hoek staat de Burgemeester Buiskoolbank. Hij organiseerde in de jaren dertig van de vorige eeuw de ontginning van dit gebied.
  5. Nog steeds RD. Aan de overkant is Herberg Sellingen, rechts is B en B de Hassehof. Ga de 1ste straat RA, de Veltkeweg.
  6. 1ste straat LA, de Oude Kampenweg.
  7. Na circa 250 meter neemt u het 2de bospaadje rechts door een houtwal langs het veld. Dit is het Annie Hoomoedt – pad, het bordje is helaas weg. Annie heeft het paadje zelf gekapt, ze is dus wel een bordje waard.
  8. Einde pad RA, een maaipad langs een sloot, dit pad is niet altijd goed gemaaid.
  9. Einde maaipad LA, asfaltweg schuin oversteken.
  10. Aan de andere kant van de sloot uw weg min of meer RD vervolgen langs een bosrand.
  11. 1ste bospad LA. Zijpaden negeren.
  12. Einde bospad LA.
  13. Zijpad naar rechts negeren en wanneer u het Ruiten Aa-kanaal bereikt, RA.
  14. Ongeveer 300 meter na huisnummer 2, RA, een bospad van Staatsbosbeheer. Loop RD tot het einde, een asfaltweg.
  15. De asfaltweg RD oversteken en het smalle paadje over de zuides nemen.
  16. Einde paadje RA en terug naar het dorp lopen in de richting van de N.H.-kerk.
  17. U loopt RD de Torenstraat in, direct voorbij de kerk LA, een verhard keienpad langs de kerk. Er is nog een grafsteen uit 1869. Loop steeds RD, klinkerpad naar rechts negeren. U loopt in de richting van en langs een begraafplaats, totdat u bij een asfaltweg komt. Hier RA.
  18. Deze weg volgen tot het kruispunt. U bent op de hoek van de Ds,. Reindersweg en de Westerkamp. Ds. Reinders is op 5 maart 1945 in het concentratiekamp Bergen-Belsen overleden. Op de hoek aan de overkant is een monument voor de verzetshelden.
  19. Hier gaat u RA. U Op de hoek is Gon’s Theetoentje. Op de Westerkamp passeert u enkele winkels en Eetcafé Heerlijkheid Westerwolde.
  20. U loopt door tot Dorpsstraat nummer 8, het startpunt. U kunt hier besluiten om de route te vervolgen met Langs brinken en essen 2, 4 km.
Legenda

Bushalte Kerkpad, Sellingen

Wilde zwanen op de Vennekampen VBT Sellingen: Wilde zwanen op de Vennekampen
Heksje Hasje VBT Sellingen: Heksje Hasje
De brink met de kerk uit de 14de eeuw VBT Sellingen: De brink met de kerk uit de 14de eeuw
De Oude Stelmakerij VBT Sellingen: De Oude Stelmakerij
Een zandpad langs het Ruiten Aa-kanaal VBT Sellingen: Een zandpad langs het Ruiten Aa-kanaal
Reeën over de Vennekampen VBT Sellingen: Reeën over de Vennekampen
De middeleeuwse kerk in de sneeuw VBT Sellingen: De middeleeuwse kerk in de sneeuw
De zwarte ooievaar op de Vennekampen VBT Sellingen: De zwarte ooievaar op de Vennekampen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart langs-brinken-en-over-essen-1.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.