Lange Bleek-tocht, Sterksel te Noord-Brabant

17 km Wandelroute Lange Bleek-tocht, te Sterksel

Wandeltocht door Landgoed Kloostervelden een wijk op het terrein van Providentia, de Lange Bleek en het bosgebied de Somerense Heide. De Lange Bleek en de Somerense Heide maken deel uit van de Natuurgrenspark De Groote Heide. Landgoed Kloostervelden is een woonwijk in een natuurlijke omgeving waarin mensen met en zonder (verstandelijke) beperkingen samen kunnen optrekken. De Lange Bleek is ooit een landgoed van de familie Elias geweest. Een interessant gebied met open heidegebieden en een mooi ven, genaamd Eliasven of Bultven. Het voorheen saaie bosgebied Somerense heide heeft in enkele jaren tijd een metamorfose ondergaan. Het bos was blokvormig van opzet, recht-toe-recht-aan. De bosaanleg en het beheer waren voornamelijk gericht op de houtproductie. Omdat dit niet meer nodig was, is besloten om het bos rondom het Keelven om te vormen tot een natuurlijker geheel. Er is nu een gevarieerd bos met veel afwisseling in boomsoort, leeftijd en structuur. Dood hout, natuurlijke verjonging, oud bos en mengingen zijn nu kenmerkend aan het gebied. Vooral het gebied rondom het Keelven is daardoor zeer aantrekkelijk geworden. 81% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 9-7-2013, laatst bijgewerkt op: 16-10-2022

Met de rug naar de ingang van de kerk LA vertrekken, direct daarna bij T-splitsing RA.
In bocht naar rechts van de doorgaande weg RD, kn12 volg 17, direct daarna eveneens RD, weg aan linkerhand negeren.
Voorbij brugje RD, “Dreef”, weg aan linkerhand negeren, na ca. 200m passeert men kn17 volg 19, de weg ca. 650m verder volgen tot smal bospad aan rechterhand t.h.v. inrit woning nr.26 ca. 90m voorbij een kapel, overige zijwegen en zijpaden negeren.
Bij dit pad RA het smalle bospad inlopen.
Bij 3-sprong LA, het pad met bordje “Landgoed Kloostervelden” volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, recht bospad.
Na ca. 100m LA.
Bij T-splitsing met aan linkerhand in de verte een woning RA.
Na ca. 80m LA, vervolgens voor picknicktafel RA, grindpad, het grindpad buigt naar links.
Voor bocht naar links van het grindpad met iets verder woningen rechts van het grindpad RA, gras-pad met iets verder bosrand aan rechterhand.
Bij T-splitsing LA, direct daarna RA het brugje over, het gras-pad door het grasland volgen tot 4-sprong aan de overzijde.
Bij deze 4-sprong het 2de pad aan rechterhand inlopen met bosschages aan rechterhand.
RD, pad richting de woningen aan linkerhand negeren, pad met de bosschages aan rechterhand verder volgen.
Het pad met bocht naar links verder volgen, verderop gaat het pad door het bos en wordt breder.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing RA, verharde weg.
Voor flauwe bocht naar links van de weg RA, het smalle onverharde pad door bosschages inlopen, na verlaten van de bosschages bij T-splitsing RA, de verharde weg met verderop kn11 volg 84 volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, “Peelven 7a-8-9”, wn route, verderop gaat de verharde weg over in een grindpad, wn route, ruim voorbij deze overgang buigt het pad naar rechts richting het bos.
Voor bosrand, bij 3-sprong met aan linkerhand een houten poort met klaphek rechts aanhouden, pad met bosrand aan linkerhand, kn84 volg 86, verderop voor ingang naar een landbouwperceel buigt het pad iets naar links en gaat door de bosrand.
Bij T-splitsing RA, breed pad, direct daarna LA, bospad met bordje “Opengesteld” en houten paaltjes, kn86 volg 99 (het knooppuntpaaltje staat in het zijpad aan linkerhand), het pad volgen tot pad aan rechterhand t.h.v. een bankje, paden aan linkerhand negeren.
Bij dit pad RA, wn route, smal bospad.
Voorbij omheind perceel met jonge aanplant, bij kruising LA, W-R route, de wn route wordt verlaten.
Voor hoek in afrastering, bij 4-sprong LA, W-R route, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij kruising met verhard fietspad en aan rechterhand een bankje RD, het pad pal naast met afrastering aan rechterhand inlopen, W-R route, verderop is aan linkerhand een omheind bosperceel.
Voorbij het omheind bosperceel, bij kruising RD, W-R route, het pad buigt naar rechts.
Bij T-splitsing LA, pad met bosrand aan linkerhand, W-R route.
Bij kruising RA door klaphek, vervolgens na ca. 30m LA, W-R route, pad met verderop een heuvelrug aan linkerhand, voorbij de heuvelrug passeert men aan rechterhand een schuilhut.
Iets voor grote waterplas, bij T-splitsing LA, grindpad, direct daarna in flauwe bocht naar rechts van het grindpad links aanhouden, licht stijgend pad over de heuvelrug, W-R route.
Bij 5-sprong RD, het pad aan voet heuvelrug met de heuvelrug aan rechterhand inlopen, W-R route.
Bij kruising LA, bospad met klein informatiepaneeltje, W-R route.
Voorbij klaphek, bij T-splitsing RA, W-R route, iets verder LA, smal bospad, W-R route.
Bij 4-sprong RD, W-R route. het pad kruist een ruiterpad.
Bij 4-sprong RD, het pad kruist een smalle verharde weg, grindpad met bosrand aan linkerhand, W-R route.
T.h.v. klein houten gebouwtje op het golfterrein LA, smal bospad, W-R route.
Doorgaand pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren
Bij T-splitsing LA, de W-R route wordt verlaten, vervolgens na ca. 25m RA, smal bospad.
Bij T-splitsing RA, iets verder voorbij bankje, bij 3-sprong LA, het pad buigt naar links met een open plek aan rechterhand.
Voorbij de open plek, bij T-splitsing LA, vervolgens na 60m, ruim voor een schuur aan linkerzijde van het pad RA, het pad volgen tot T-splitsing bij grindpad voor bungalowpark, zijpad negeren
Bij deze T-splitsing LA, grindpad met bosrand aan linkerhand.
Bij kruising met verharde weg RD, verhard pad, kn90 volg 88, aan rechterhand is aan overzijde van het grasveld een horecagelegenheid, het pad volgen tot kruising met verhard fietspad, direct na een bankje, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, onverhard pad, kn88 volg 86, verderop t.h.v. een bankje en met een ven aan rechterhand buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, wn route.
Bij T-splitsing RA, breed pad, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 80m LA door klaphek, smal pad door de bosrand met BL bordje “Lange Bleek” en grondwatermeetpunt buis, na ca. 160m buigt het pad naar links het bos in.
Bij 3-sprong RA, breder bospad.
Bij T-splitsing LA, wn route, verderop passeert men aan rechterhand een grote open plek met op enige afstand een ven.
Iets voorbij de open plek, bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route, vervolgens na ca. 40m RA richting het ven, smal bospad, voor ven buigt het pad naar links, verderop voorbij twee bankjes buigt het pad naar links weg van het ven.
Bij kruising RA, smal bospad.
Bij 4-sprong RA, pad met een wn routepaaltje.
# De rododendronstruiken (veel geleden door de droogte) die men net gepasseerd is stonden oorspronkelijk in de tuin van villa Elias. Resten van de villa zijn te zien als men op de 4-sprong een heel klein stukje rechtdoor loopt.
Iets voor flauwe bocht naar rechts van het pad LA, smal bospad met op enige afstand de bosrand aan rechterhand, iets verder buigt het pad naar links verder het bos in.
Bij T-splitsing RA, pad door de rand van half open (heide)gebied met het half open gebied aan linkerhand, het pad volgen tot bocht naar links voor bosrand, zijpad aan linkerhand negeren.
Voor bosrand het pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
Ca. 60m voorbij een ruime bocht naar links LA, verderop gaat het pad weer door het half open (heide)gebied.
Voor bosrand het pad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, iets verder buigt het pad langs de bosrand naar links.
Bij kruising LA, breed pad, na ca. 40m, t.h.v. geel routepaaltje RA, smal bospad.
# Voordat men bij de T-splitsing LA gaat aan rechterhand staat voor de verharde weg een oorlogsmonument ter nagedachtenis aan drie Nederlandse militairen van 3-III-30 R.I. die op 12 mei 1940 door oorlogshandelingen om het leven zijn gekomen.
Na ca. 300m RD, pad aan rechterhand negeren, vervolgens na ca. 60m, direct na geel routepaaltje bij 4-sprong RA, verderop buigt het pad met ruime bocht naar links en gaat door half open (heide)gebied.
Bij Y-splitsing RA door klaphek.
Voorbij boerderij nr.13 LA, breed pad.
T.h.v. woning nr.14 RA, pad met houten afsluitboom en BL bordje, iets verder buigt het pad naar links en volgt de bosrand, het pad met bosrand aan linkerhand verder volgen tot T-splitsing bij breed grindpad, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, breed grindpad met bosrand aan linkerhand.
Bij 5-sprong met verharde weg RD, “Ten Brakeweg”, het brede grindpad dat verderop t.h.v. inrit nr.32 naar links buigt volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
# Voor een bezoek aan een horecagelegenheid loop naar de achterzijde van het kloostergebouw.
Bij deze T-splitsing RA, smalle weg, “Ten Brakeweg”, kn19 volg 17, iets verder wordt de weg breder, de weg ca. 1km volgen tot de kerk, het startpunt, zijpaden en zijwegen negeren.

BL = Brabants Landschap.
W-R = LAW pad met wit-rode route markeringen
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met nummers voor de richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen de richting of met een genummerde richting.

Kerk, Beukenlaan 1, 6029 PX te Sterksel. Plan Route

Parkeren kan in de directe omgeving van de kerk.

Bushalte Kerk, Sterksel.

Voormalig kloostergebouw Providentia Adrie: Voormalig kloostergebouw Providentia
Somerense Heide Adrie: Somerense Heide
Omgeving Keelven Adrie: Omgeving Keelven
Schotse hooglander Adrie: Schotse hooglander
Monument ter nagedachtenis aan gevallen soldaten Adrie: Monument ter nagedachtenis aan gevallen soldaten
Somerense heide Adrie: Somerense heide

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart lange-bleek-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Cafétaria De Scheep

5711 RJ Someren

1. J. Lintermans 26 juni 2023 om 17:57

Vraagje over Villa Elias:
    Wat betekent het bordje met “CODE BROOD” erop, dat tegen de muur aan de voorzijde is bevestigd?
    Alvast bedankt voor uw reactie!

1. Adrie 26 juni 2023 om 18:33

Geen idee wat de tekst op het bordje betekend, het bordje was mij ook niet opgevallen. Ook nog wat foto’s bekeken waarvan de meest recente gemaakt is in februari van dit jaar. Op deze en de andere foto’s is geen bordje te bekennen zowel links niet als rechts van de trap. Ook als ik de geschiedenis nalees is er niets dat op enige manier verwijst naar de twee woorden. Als er iemand antwoord kan geven is het Brabants Landschap zij beheren het gebied en de resten van de villa.

2. Adrie 12 juli 2022 om 16:45

Gisteren 11 juli 2022 de wandeltocht gecontroleerd en iets gewijzigd. Een pad aan de rand van het begrazingsgebied is aan het dichtgroeien dit pad is uit de wandeltocht gehaald. De wijk Kloosterveld is flink uitgebreid, de wandeltocht gaat nu niet meer door de wijk maar door de bospercelen en percelen grasland aan de rand van de wijk. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Adrie 4 december 2021 om 11:45

Inmiddels is het plaatsen van de rasters en nieuwe klaphekken van het uitgebreide begrazingsgebied afgerond. Het is een groot aaneengesloten begrazingsgebied geworden. De oude klaphekken die bij de oorspronkelijke omheinde percelen stonden zijn inmiddels ook verwijderd. De routebeschrijving is aangepast aan de nieuwe situatie.

4. Adrie 26 oktober 2021 om 16:18

In de Lange Bleek zijn de rasters om de aparte heide- en weilandpercelen grotendeels verwijderd. De klaphekken staan er nog deze zullen binnenkort ook wel verwijderd worden. In de routebeschrijving is verwijzing naar deze rasters en klaphekken al verwijderd.

5. Adrie 11 oktober 2021 om 12:31

Het begrazingsgebied in de Lange Bleek wordt uitgebreid. Op dit moment staan er rasters om de verschillende heide- en weilandpercelen met overal aparte begrazing. Deze rasters gaan weg en er komt één groot raster om het totale gebied. Als de werkzaamheden zijn afgerond wordt de routebeschrijving hierop aangepast.

6. Karin en Coen 26 maart 2021 om 14:37

Op woensdag 24 maart 2021, weer genoten van een prachtige wandeling.
    Ook deze keer klopte de route op de GPS helemaal.

Door mooie en vooral afwisselende gebieden gelopen.
    Adrie bedankt

7. Miranda 7 juli 2020 om 13:54

Gisteren deze tocht gewandeld. Een zeer mooie wandeling. Nog wel een tip voor de routebeschrijving.
    Onder 6 misschien de “# Voor bezoek aan horecagelegenheid bij de kruising even RA” plaatsen in de zin. wij lezen altijd tot de volgende aanwijzing en zagen deze regel pas staan nadat we bij de 5 sprong waren (gingen daar RA en moesten dus uiteindelijk een stukje teruglopen).

1. Adrie 7 juli 2020 om 14:44

Miranda bedankt voor de reactie! De opmerking dat men bij de kruising een horecagelegenheid passeert is in de zin verwerkt.

8. Adrie 27 juni 2019 om 17:16

Gisteren 26 juni 2019 de wandeltocht gecontroleerd en tevens iets vernieuwd. De nieuwe woonwijk rond het kloostergebouw is inmiddels aardig uitgebreid. Het voormalige Providentia terrein waarop de woonwijk gerealiseerd wordt is omgedoopt tot landgoed Kloostervelden. Op het landgoed is een bospad in de wandelroute opgenomen en een klein stukje nieuwbouwwijk waardoor men een beter beeld krijgt van het Kloostervelden project. In de Lange Bleek is een pad dat aardig aan het dichtgroeien was vervangen door een leuk smal bospad. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier.

9. M vd Ven 1 november 2018 om 17:42

Vandaag 1 november 2018 deze prachtige wandeling gewandeld. Echt super mooi.

Er klopt echter 1 dingetje niet. Bij punt 9 staat: Voorbij boerderij nr. 3 LA. Dit moet nr. 13 zijn !!!!!

1. Adrie 1 november 2018 om 17:57

M vd Ven bedankt voor het melden! Inderdaad een foutje, het huisnummer is inmiddels aangepast.

10. Adrie 6 juli 2017 om 14:30

Op 5 juli 2017 de wandelroute gecontroleerd en tevens iets gewijzigd. Inmiddels is het Providentia-terrein weer toegankelijk. De wandeltocht gaat weer door het terrein van Providentia. Verder is er in de Lange Bleek een mooi tweede stukje heidegebied in de wandeltocht opgenomen. Ook leuk om te melden er is een nieuwe horecagelegenheid boscafé De Soete Inval halverwege de tocht. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

11. Adrie 12 november 2015

Vandaag 12 november 2015 de wandelroute gecontroleerd, tevens gekeken of het terrein bij Providentia weer toegankelijk is. Nog steeds zijn er werkzaamheden, rond het gebied zijn op diverse plaatsen de wegen nog met bouwhekken afgesloten. De eerder genoemde tijdelijk oplossing, zie mijn voetnootje van 26 januari 2014, gaat toch wat langer duren dan oorspronkelijk gedacht. Voor het overige waren er geen grote veranderingen in het gebied op paar enkele kleine puntjes na. De routebeschrijving is hierop aangepast, en weer actueel. Veel wandelplezier!

12. peter en yvonne swinkels 7 oktober 2015

zeer mooie tocht gelopen met een gps ,geen problemen gehad
    Weilanden vennen bossen ver gezichten, het was mooie dag 3-10-2015.
    We hebben er van genoten

13. Hans en José van 't Hof 1 november 2014 om 19:16

Op de warmste mooiste zonnigste 1 november aller tijden hebben wij deze wandeling voor de 3de keer gelopen in de zomer/winter en nu op deze mooie herfstdag weer anders dan de andere seizoenen. Hoe mooi ons kikkerlandje is! We kwamen per toeval uit bij een bevalling van een stiertje. En bij een vossenjacht. Volgende keer in het voorjaar.

14. Hans en José van 't Hof 26 januari 2014 om 07:09

25 aug. Deze wandeling gelopen en zoals gezegd vandaag 26 januari weer, inderdaad het eerste gedeelte is door de werkzaamheden iets omslachtiger, maar met de gps en logisch redeneren prima te doen. Zoals wij brabanders zeggen “wa anklooien hed ok wel wa ” Zal onze dag niet verstoren. Als je daar doorheen gekomen bent is het wéér geweldig wandelen….ook de natuur is weer anders dan in augustus met de bloeiende hei, en nu de prachtige groene mosjes en de schotse hooglanders bij de vennen. Wij hebben weer een geweldige wandeldag gehad!!

Foto’s, prachtige natuur

15. Adrie 26 januari 2014

Door werkzaamheden bij Providentia is het terrein en het kleine bosgebied in de directe omgeving van Providentia slecht toegankelijk, op diverse plaatsen zijn delen met hekken afgezet. Als tijdelijk oplossing is het deel van de route dat over het terrein en door het bosgebied liep uit de route verwijderd. De eerste twee kilometer lopen nu om het gebied heen, door de beperkte alternatieven helaas iets minder aantrekkelijk. Zowel de beschrijving, route kaartje en GPS bestand zijn hierop aangepast. Zodra het gebied bij Providentia weer beter toegankelijk is ga ik kijken of dit terrein weer in de route opgenomen kan worden.

16. Willem 7 januari 2014

Echt een prachtige route. Vandaag – 7 januari 2014 – was ook een fijne dag om te lopen.

In het begin van de route is er wat veranderd. Door werkzaamheden aan een groot bouwterrein bij Providentia, is een gedeelte van de route niet aangegeven en gewijzigd.
    Ik geef het hieronder aan.

Laatste regel bij 1:
    RA, kn19 volg 11, verharde weg.
    Moet worden:
    Paal kn19 ontbreekt. Rechts de harde weg op gaan. Je komt nu op een bouwterrein bij Providentia.

2e wijziging:
    RA, onverhard pad, de wn route wordt verlaten.
    RD, pad op rechterhand negeren.
    LA, graspad.
    Einde pad op T-splitsing LA.
    RA, verharde weg.
    Op T-splitsing RA.
    Voor metalen hek LA, verharde weg blijven volgen.
    RA, rand van bebouwing volgen.

Moet worden:
    loop op verharde weg rechtdoor en ga dan rechtsaf. Houd hierbij de bestaande bebouwing in de gaten. Door bouwactiviteiten moet je improviseren om bij de rand van de bebouwing te komen en deze bebouwing dan aan de linkerhand houden.

3e wijziging:
    bij punt 9:
    Zodra men een groene silo achter bomen op de rechterhand ziet LA, smal onverhard pad, afhankelijk van seizoen kan het pad lastig herkenbaar zijn.
    Moet zijn:
    Zodra men een groene silo achter bomen op de rechterhand ziet LA, smal onverhard pad 30 meter voor de groene silo, afhankelijk van seizoen kan het pad lastig herkenbaar zijn.

4e wijziging:
    bij punt 10:
    Op 3-sprong voor afrastering RA, afrastering op linkerhand volgen.
    RA, smal bospad, eveneens afhankelijk van seizoen wat lastig herkenkaar.
    Moet zijn:
    Op 3-sprong voor afrastering RA, afrastering op linkerhand volgen.
    Na 150 meter RA, smal bospad, eveneens afhankelijk van seizoen wat lastig herkenkaar.

1. Adrie 7 januari 2014 om 16:45

Willem bedankt! De wijzigingsvoorstellen zijn in de beschrijving opgenomen. Ik ga binnenkort eens kijken of er een alternatief voor het routedeel bij de bouwwerkzaamheden te maken is.

17. Ton & Annelies 2 oktober 2013

Zondag 29 september deze mooie route gelopen. Perfect aangegeven en in een ander seizoen voor herhaling vatbaar.
    Bedankt.

18. Lennard 7 september 2013

Afgelopen zondag gelopen met af en toe zonnig weer. Ik ben het met Hans en José eens, het is een leuke en afwisselende route die correct en duidelijk beschreven is. Men komt op enkele stukken door heidevelden die nu in bloei staan.

19. Hans en José van't Hof 25 augustus 2013

Gisteren 24-08-2013 deze prachtige wandeling gelopen. Ondanks dat wij uit deze omgeving komen hadden wij hier nog nooit gewandeld. We hebben genoten van de rust en van de zeer afwisselende route. Gaan deze in de herfst en winter nog eens doen dus voor herhaling vatbaar.

1. Adrie 25 augustus 2013 om 16:46

Hans en José van ’t Hof bedankt voor het ingediende verbetervoorstel. De beschrijving is hierop aangepast.