Lange Bleek-tocht, Sterksel te Noord-Brabant

17 km Wandelroute Lange Bleek-tocht, te Sterksel

Wandeltocht door woongemeenschap Providentia, de Lange Bleek en het bosgebied de Somerense Heide. Woongemeenschap Providentia is een woonwijk in een natuurlijke omgeving waarin mensen met en zonder (verstandelijke) beperkingen samen kunnen optrekken. De Lange Bleek is ooit een landgoed van de familie Elias geweest. Een interessant gebied met open heide gebieden en een mooi ven, genaamd Eliasven of Bultven. Het voorheen saaie bosgebied Somerense heide heeft in enkele jaren tijd een metamorfose ondergaan. Het bos was blokvormig van opzet, recht-toe-recht-aan. De bosaanleg en het beheer waren voornamelijk gericht op de houtproductie. Omdat dit niet meer nodig was, is besloten om het bos rondom het Keelven om te vormen tot een natuurlijker geheel. Er is nu een gevarieerd bos met veel afwisseling in boomsoort, leeftijd en structuur. Dood hout, natuurlijke verjonging, oud bos en mengingen zijn nu kenmerkend aan het gebied. Vooral het gebied rondom het Keelven is daardoor zeer aantrekkelijk geworden. 77% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 9-7-2013, laatst bijgewerkt op: 3-1-2019

Met de rug naar de ingang van de kerk LA vertrekken, direct daarna bij T-splitsing RA.
In bocht naar rechts RD, “Dreef”, kn12 volg 17, direct daarna eveneens RD, weg aan linkerhand negeren.
Na het passeren van brugje RD, “Dreef”, weg aan linkerhand negeren, verderop t.h.v inrit naar woning nr.30 gaat de weg over in een onverhard pad, vervolgens het pad volgen tot bocht naar links voorbij woning nr.27, zijwegen en zijpaden negeren, men passeert, kn17 volg 19.
In deze bocht rechts aanhouden verhard weg, kn19 volg 11.
Bij kruising LA, “Berkenlaan”, wn route.
Bij kruising met aan linkerhand een begraafplaats RA, wn route, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing voor het kloostergebouw, zijwegen en zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, direct daarna bij 3-sprong LA, “Dokter Ruttenpark”.
Na ca. 70m LA, “Spechtenlaan”, wn route, vervolgens de weg volgen tot een rotonde, zijwegen negeren.
Bij deze rotonde RA, vervolgens de weg volgen tot bocht naar rechts voor inrit van woning nr.2, zijwegen negeren.
Bij deze bocht de weg met bocht naar rechts verder volgen, “Peelven”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren, men passeert kn11 volg 84.
Bij deze T-splitsing LA, “Peelven 7a-8-9”, wn route, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad, wn route.
T.h.v. bosgebied rechts aanhouden, bosrand aan linkerhand volgen, pad aan linkerhand negeren, kn84 volg 86.
RD, bospad met BL bordje “Lange Bleek” aan linkerhand negeren, voor akker het smalle pad aan linkerhand volgen, wn route, vervolgens het pad aan de rand van het bosgebied volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, direct daarna LA, bospad, kn86 volg 99 het kn paaltje staat in het zijpad, vervolgens het pad volgen tot pad aan rechterhand t.h.v. bankje, paden aan linkerhand negeren.
Bij dit pad RA, wn route, smal bospad.
Bij kruising LA, W-R route, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising t.h.v. hoek in afrastering LA, W-R route.
Bij kruising met verhard fietspad RD, pad met afrastering aan rechterhand volgen, zowel het pad tegen de afrastering als iets verder van de afrastering kan gevolgd worden, verderop komen beide paden weer samen, W-R route.
Bij kruising RD, W-R route.
Bij T-splitsing LA, bosrand aan linkerhand volgen, W-R route.
Bij kruising RA door klaphek, vervolgens na ca. 30m LA, smal pad door heide volgen, W-R route.
Bij T-splitsing voorbij de vogelkijkhut LA, grindpad, direct daarna bij splitsing links aanhouden, licht stijgend bospad over lage heuvelrug, W-R route.
Bij 5-sprong RD, de voet met de lage heuvelrug aan rechterhand volgen, W-R route.
Bij kruising LA, W-R route.
Na het passeren van klaphek bij T-splitsing RA, W-R route, direct daarna LA, smal bospad.
Bij 4-sprong RD, W-R route.
Bij 4-sprong RD, het pad kruist een verhard weggetje, breed pad langs de bosrand volgen, W-R route.
T.h.v. klein houten gebouwtje op golfterrein LA, smal bospad, W-R route.
Doorgaand pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren
Bij T-splitsing LA, de W-R route wordt verlaten, vervolgens na ca. 30m RA, smal bospad, halverwege dit pad passeert men een klein knuppelbrugje.
Bij T-splitsing LA, vervolgens het pad volgen tot kruising met verhard fietspad.
Bij deze kruising RD, W-R route.
Bij T-splitsing voor trimparcoursbord 1 “hekjes springen” RA, W-R route.
Bij T-splitsing RA, breed pad, de W-R route wordt verlaten.
Bij kruising voor schuur LA, verhard weggetje.
Bij kruising LA, grindpad, kn90 volg 88, vervolgens het pad volgen tot 5-sprong met verhard fietspad, zijpaden negeren.
# Voor bezoek aan een horecagelegenheid bij de kruising een klein stukje RD.
Bij deze 5-sprong met bankje RD, kn88 volg 86, verderop t.h.v. bankje en ven aan rechterhand buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, wn route.
Bij T-splitsing RA, de wn route wordt verlaten.
Voor rand bosgebied aan linkerhand LA, smal pad met BL bordje “Lange Bleek”, verderop na ca. 160m buigt het pad naar links het bosgebied in.
Bij 3-sprong RA, breder bospad.
Bij T-splitsing LA, wn route.
Na passeren van open plek RD, pad aan linkerhand negeren, wn route, vervolgens na ca. 50m RA, smal bospad, verderop voor het ven buigt het pad naar links.
Na het verlaten van het ven bij kruising RA, smal bospad.
Bij 4-sprong t.h.v. hoek in afrastering RA.
Iets voor flauwe bocht naar rechts LA, smal bospad niet ver van rand bosgebied, iets verder buigt het pad naar links verder het bos in.
Bij T-splitsing voor afrastering RA, afrastering langs half open heidegebied aan linkerhand volgen.
RD, klaphek aan linkerhand negeren, afrastering aan linkerhand verder volgen.
Bij T-splitsing voor bosrand LA.
Ca. 60m voorbij ruime linkerbocht LA, na passeren van klaphek gaat pad door half open heidegebied.
Bij T-splitsing voor bosrand RA, iets verder buigt het pad naar links.
Na het passeren van klaphek bij kruising RA, breed pad.
Bij 4-sprong voor verharde weg LA, “Ten Brakeweg”, het verharde fietspad volgen.
# Het oorlogsmonument aan linkerhand bij de 4-sprong is opgericht ter nagedachtenis aan drie Nederlandse militairen van 3-III-30 R.I. die op 12 mei 1940 door oorlogshandelingen om het leven zijn gekomen.
Zodra men een groene silo achter bomen aan de rechterhand ziet LA, smal onverhard pad iets voor deze groene silo, afhankelijk van het seizoen kan het pad lastig herkenbaar zijn.
Bij kruising RA, eveneens een smal pad.
Bij T-splitsing LA.
Bij 3-sprong voor afrastering links aanhouden, de afrastering aan rechterhand volgen.
Doorgaand pad met bocht naar rechts langs de afrastering verder volgen, vervolgens bij 4-sprong RA door klaphek, verderop in heidegebied buigt het pad naar links.
Bij Y-splitsing RA door klaphek.
Voorbij boerderij nr.13 LA.
T.h.v. woning nr.14 RA, smal pad met houten afsluitboom, iets verder buigt het pad naar links, vervolgens het pad aan bosrand volgen tot T-splitsing met breed grindpad, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, het brede grindpad volgen.
Bij 5-sprong met verharde weg RD, “Ten Brakeweg”, onverhard pad.
RD, pad richting een begraafplaats aan linkerhand negeren, verderop voor de afrastering buigt het pad met een flauwe bocht naar links.
Doorgaand pad met bocht naar rechts verder volgen, verhard weggetje aan linkerhand negeren, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg, vervolgens de weg volgen tot de kerk, het startpunt, zijpaden en zijwegen negeren.

BL = Brabants Landschap.
W-R = LAW pad met wit-rode route markeringen
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor een netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Beukenlaan 1, 6029 PX te Sterksel. Plan Route

A67/E34, neem afrit 34-Geldrop. Neem de Geldropseweg en Sterkselseweg naar de Heezerweg in Sterksel. Parkeren kan in de directe omgeving van de kerk.

Station Heeze. Bushalte Kerk, Sterksel.

Voormalig kloostergebouw Providentia Adrie: Voormalig kloostergebouw Providentia
Somerense Heide Adrie: Somerense Heide
Omgeving Keelven Adrie: Omgeving Keelven
Schotse hooglander Adrie: Schotse hooglander
Monument ter nagedachtenis aan gevallen soldaten Adrie: Monument ter nagedachtenis aan gevallen soldaten
Somerense heide Adrie: Somerense heide

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart lange-bleek-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Cafétaria De Scheep

Pastoor Thijssenlaan 3
6029 RL Sterksel

Boscafé de Soete Inval

Bosrandweg 6
5711 RJ Someren

1. M vd Ven 1 november 2018 om 17:42

Vandaag 1 november 2018 deze prachtige wandeling gewandeld. Echt super mooi.

Er klopt echter 1 dingetje niet. Bij punt 9 staat: Voorbij boerderij nr. 3 LA. Dit moet nr. 13 zijn !!!!!

1. Adrie 1 november 2018 om 17:57

M vd Ven bedankt voor het melden! Inderdaad een foutje, het huisnummer is inmiddels aangepast.

2. Adrie 6 juli 2017 om 14:30

Op 5 juli 2017 de wandelroute gecontroleerd en tevens iets gewijzigd. Inmiddels is het Providentia-terrein weer toegankelijk. De wandeltocht gaat weer door het terrein van Providentia. Verder is er in de Lange Bleek een mooi tweede stukje heidegebied in de wandeltocht opgenomen. Ook leuk om te melden er is een nieuwe horecagelegenheid boscafé De Soete Inval halverwege de tocht. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Adrie 12 november 2015

Vandaag 12 november 2015 de wandelroute gecontroleerd, tevens gekeken of het terrein bij Providentia weer toegankelijk is. Nog steeds zijn er werkzaamheden, rond het gebied zijn op diverse plaatsen de wegen nog met bouwhekken afgesloten. De eerder genoemde tijdelijk oplossing, zie mijn voetnootje van 26 januari 2014, gaat toch wat langer duren dan oorspronkelijk gedacht. Voor het overige waren er geen grote veranderingen in het gebied op paar enkele kleine puntjes na. De routebeschrijving is hierop aangepast, en weer actueel. Veel wandelplezier!

4. peter en yvonne swinkels 7 oktober 2015

zeer mooie tocht gelopen met een gps ,geen problemen gehad
    Weilanden vennen bossen ver gezichten, het was mooie dag 3-10-2015.
    We hebben er van genoten

5. Hans en José van 't Hof 1 november 2014 om 19:16

Op de warmste mooiste zonnigste 1 november aller tijden hebben wij deze wandeling voor de 3de keer gelopen in de zomer/winter en nu op deze mooie herfstdag weer anders dan de andere seizoenen. Hoe mooi ons kikkerlandje is! We kwamen per toeval uit bij een bevalling van een stiertje. En bij een vossenjacht. Volgende keer in het voorjaar.

6. Hans en José van 't Hof 26 januari 2014 om 07:09

25 aug. Deze wandeling gelopen en zoals gezegd vandaag 26 januari weer, inderdaad het eerste gedeelte is door de werkzaamheden iets omslachtiger, maar met de gps en logisch redeneren prima te doen. Zoals wij brabanders zeggen “wa anklooien hed ok wel wa ” Zal onze dag niet verstoren. Als je daar doorheen gekomen bent is het wéér geweldig wandelen….ook de natuur is weer anders dan in augustus met de bloeiende hei, en nu de prachtige groene mosjes en de schotse hooglanders bij de vennen. Wij hebben weer een geweldige wandeldag gehad!!

Foto’s, prachtige natuur

7. Adrie 26 januari 2014

Door werkzaamheden bij Providentia is het terrein en het kleine bosgebied in de directe omgeving van Providentia slecht toegankelijk, op diverse plaatsen zijn delen met hekken afgezet. Als tijdelijk oplossing is het deel van de route dat over het terrein en door het bosgebied liep uit de route verwijderd. De eerste twee kilometer lopen nu om het gebied heen, door de beperkte alternatieven helaas iets minder aantrekkelijk. Zowel de beschrijving, route kaartje en GPS bestand zijn hierop aangepast. Zodra het gebied bij Providentia weer beter toegankelijk is ga ik kijken of dit terrein weer in de route opgenomen kan worden.

8. Willem 7 januari 2014

Echt een prachtige route. Vandaag – 7 januari 2014 – was ook een fijne dag om te lopen.

In het begin van de route is er wat veranderd. Door werkzaamheden aan een groot bouwterrein bij Providentia, is een gedeelte van de route niet aangegeven en gewijzigd.
    Ik geef het hieronder aan.

Laatste regel bij 1:
    RA, kn19 volg 11, verharde weg.
    Moet worden:
    Paal kn19 ontbreekt. Rechts de harde weg op gaan. Je komt nu op een bouwterrein bij Providentia.

2e wijziging:
    RA, onverhard pad, de wn route wordt verlaten.
    RD, pad op rechterhand negeren.
    LA, graspad.
    Einde pad op T-splitsing LA.
    RA, verharde weg.
    Op T-splitsing RA.
    Voor metalen hek LA, verharde weg blijven volgen.
    RA, rand van bebouwing volgen.

Moet worden:
    loop op verharde weg rechtdoor en ga dan rechtsaf. Houd hierbij de bestaande bebouwing in de gaten. Door bouwactiviteiten moet je improviseren om bij de rand van de bebouwing te komen en deze bebouwing dan aan de linkerhand houden.

3e wijziging:
    bij punt 9:
    Zodra men een groene silo achter bomen op de rechterhand ziet LA, smal onverhard pad, afhankelijk van seizoen kan het pad lastig herkenbaar zijn.
    Moet zijn:
    Zodra men een groene silo achter bomen op de rechterhand ziet LA, smal onverhard pad 30 meter voor de groene silo, afhankelijk van seizoen kan het pad lastig herkenbaar zijn.

4e wijziging:
    bij punt 10:
    Op 3-sprong voor afrastering RA, afrastering op linkerhand volgen.
    RA, smal bospad, eveneens afhankelijk van seizoen wat lastig herkenkaar.
    Moet zijn:
    Op 3-sprong voor afrastering RA, afrastering op linkerhand volgen.
    Na 150 meter RA, smal bospad, eveneens afhankelijk van seizoen wat lastig herkenkaar.

1. Adrie 7 januari 2014 om 16:45

Willem bedankt! De wijzigingsvoorstellen zijn in de beschrijving opgenomen. Ik ga binnenkort eens kijken of er een alternatief voor het routedeel bij de bouwwerkzaamheden te maken is.

9. Ton & Annelies 2 oktober 2013

Zondag 29 september deze mooie route gelopen. Perfect aangegeven en in een ander seizoen voor herhaling vatbaar.
    Bedankt.

10. Lennard 7 september 2013

Afgelopen zondag gelopen met af en toe zonnig weer. Ik ben het met Hans en José eens, het is een leuke en afwisselende route die correct en duidelijk beschreven is. Men komt op enkele stukken door heidevelden die nu in bloei staan.

11. Hans en José van't Hof 25 augustus 2013

Gisteren 24-08-2013 deze prachtige wandeling gelopen. Ondanks dat wij uit deze omgeving komen hadden wij hier nog nooit gewandeld. We hebben genoten van de rust en van de zeer afwisselende route. Gaan deze in de herfst en winter nog eens doen dus voor herhaling vatbaar.

1. Adrie 25 augustus 2013 om 16:46

Hans en José van ’t Hof bedankt voor het ingediende verbetervoorstel. De beschrijving is hierop aangepast.