Landschotsche Heidetocht, Middelbeers te Noord-Brabant

17 km Wandelroute Landschotsche Heidetocht, te Middelbeers

De tocht gaat door een drietal natuurgebieden, De Aardbossen, de Landschotsche Heide en het Molenbroek. De Aardbossen is een rijk natuurgebied dat wordt doorkruist door de Groote Beerze. In dit gebied is de oude natuurlijke kronkelende loop van de Groote Beerze te zien. In de Landschotsche Heide, en de noordelijk gelegen Kuikseindse Heide, liggen een aantal grote vennen, waarvan de Keijenhurk het grootste is. Het gebied is een gevarieerd heidegebied. Zo treffen we er zowel natte heide (dopheide) als droge heide aan (struikheide). De runderen die er grazen zorgen ervoor dat de heideplanten niet worden overwoekerd door gras en struikgewas. Als laatste gaat de tocht door het Molenbroek hier wordt het riviertje de Kleine Beerze gevolgd. Als bezienswaardigheid komt men langs de Sint-Willibrorduskerk of kortweg "Het Oude Kerkje", een gaaf bewaard gebleven dorpskerkje uit de 15e eeuw. Verder komt men langs een plek die in WOII door de Duitse piloten in opleiding gebruikt werd voor bombardements oefeningen, men had daarvoor op een heide een haven met boten nagebootst. En aan het einde van de tocht langs “Den ouwe tôrre”, het restant van een kerkje uit 13de eeuw.
85% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 27-6-2016, laatst bijgewerkt op: 17-10-2016

Op diverse punten wordt verwezen naar route paaltjes. De vermeldingen zijn alleen bedoeld als extra herkenningspunten.
Met de rug naar de ingang van de kerk RA vertrekken, doorgaande weg volgen, vervolgens RD, weg aan rechterhand negeren, kn87 volg 89.
# Het kerkje aan uw linkerhand is de Oude Sint-Willibrorduskerk of kortweg “Het Oude Kerkje”, een gaaf bewaard gebleven dorpskerkje uit de 15e eeuw.
T.h.v. het kerkje de doorgaande weg met flauwe bocht naar links verder volgen, “Westelbeersedijk”, fietspad aan linkerzijde van de weg volgen, weg aan rechterhand negeren, kn87 volg 89, vervolgens de weg ca. 500m volgen tot weg aan rechterhand iets voorbij boerderij nr.5.
Bij deze weg RA, “Langegracht”, kn89 volg 55, direct daarna LA, “Straatsedijk”, onverhard pad met gescheiden fietspad, wn route.
Voor de stallen bij boerderij RA, kn55 volg 88.
Ca. 20m voor brugje LA, slingerend pad met informatiepaneel “De Aardbossen” door smal bosgebied volgen, kn88 volg 97.
Bij splitsing links aanhouden, smal slingerend pad langs beekje verder volgen, de wn route wordt tijdelijk verlaten.
Bij T-splitsing voor riviertje LA brugje over, riviertje aan rechterhand volgen, wn route.
Bij T-splitsing RA richting brug, wn route, direct daarna bij T-splitsing LA, verharde weg, kn97 volg 90.
RD, “Schepersweg”, weg aan linkerhand negeren, kn97 volg 90.
Bij T-splitsing LA, fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, wn route, direct daarna RA, “Kromvensedijk nr.4-9”, onverhard pad, wn route, vervolgens het pad volgen tot kruising iets voorbij kleine witte woning, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, smal pad, kn90 volg 82.
Bij T-splitsing RA, breed pad, wn route.
RD door klaphek, pad met afrastering aan linkerhand volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route.
RD, klaphek aan linkerhand negeren, pad met afrastering aan linkerhand verder volgen.
Voordat het pad door het bosgebied gaat RA, het pad loopt gedeeltelijk parallel aan pad langs afrastering.
RD, pad richting houten hek aan linkerhand negeren.
Bij grindpad RD richting draaihekje, grindpad aan linkerhand negeren, vervolgens na passeren van het draaihekje rechts aanhouden, grindpad verder volgen, wn route.
T.h.v. uitkijktoren RD, pad langs bosrand aan linkerhand negeren, grindpad verder volgen, kn82 volg 81.
T.h.v. bosgebied RD, pad aan linkerhand negeren, de wn route wordt tijdelijk verlaten, vervolgens het grindpad verder volgen tot kruising met aan rechterhand klaphek.
Bij deze kruising RA door het klaphek, kn81 volg 91, vervolgens het zanderige pad volgen tot bankje bij groot ven.
T.h.v. het bankje buigt het pad naar rechts weg van het ven, direct daarna bij splitsing links aanhouden, ruiterpad, de wn route wordt weer verlaten.
Bij Y-splitsing links aanhouden, ruiterpad, vervolgens het pad volgen tot Y-splitsing voorbij klaphek.
Bij deze Y-splitsing LA, men volgt nu de rand van de “Landschotsche Heide”.
RD, “Keijenhurksedreef”, pad langs bosrand aan rechterhand negeren.
T.h.v. woning RD richting houten hek met klaphek, klaphek aan linkerhand negeren, na passeren van het klaphek het pad verder volgen tot men het gebied weer verlaat via een klaphek.
# Langs het pad dat men nu volgt is nog een restant te zien van een aarden rug in de vorm van een boot, deze werd in WOII door de Duitse piloten in opleiding gebruikt voor bombardements oefeningen.
Voorbij dit klaphek RD, smal pad langs waterloop aan rechterhand negeren.
Bij 4-sprong t.h.v. overgang naar verharde weg LA, grindpad (fietspad) volgen, kn31 volg 81
Voor bosgebied, in bocht naar links van grindpad RA, de wn route wordt verlaten, direct daarna LA, bospad.
RD, pad aan linkerhand negeren.
RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing voor half open plek in bosgebied RA.
Bij 4-sprong RD, het pad is tevens ATB pad.
Bij T-splitsing voor lage heuvelrug LA, wn route, vervolgens bosrand volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van verharde weg volgen, wn route.
Na ca. 170m LA, grindpad, vakantiepark “Kempenzoom”, wn route.
T.h.v. metalen afsluitboom links aanhouden, omheining van park volgen, wn route.
Bij kruising met verhard weggetje RD, wn route, vervolgens het pad volgen tot 5-sprong bij bosrand, zijpaden negeren.
Bij deze 5 sprong scherp RA, 1e pad aan rechterhand langs bosrand volgen, wn route.
LA, bosrand aan rechterhand volgen, wn route.
Voor beekje het pad met bocht naar links verder volgen, vervolgens RA, stuw oversteken, direct daarna aan overzijde het pad met bocht naar links verder volgen, beekje aan linkerhand volgen, kn1 volg 80.
In 2de flauwe rechterbocht RD, pad langs beekje verder volgen, smal bospad aan rechterhand negeren, wn route.
T.h.v. schrikhek RA richting bankje, vervolgens bij splitsing t.h.v. het bankje links aanhouden, kn80 volg 79, direct daarna het doorgaande pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
Na ca.  200m RA, kn79 volg 6.
T.h.v. open plek het pad met bocht naar links verder volgen, pad met beton blokken aan rechterhand negeren, na enkele meters volgt het pad de bosrand.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
Na ca. 200m LA, kn6 volg 7, onverhard pad, vervolgens het pad volgen tot flauwe bocht naar rechts halverwege bosgebied.
# De toren “Den ouwe tôrre” langs dit pad is het restant van een kerkje uit 13de eeuw.
Ca. 60m voorbij deze bocht scherp LA, smal bospad, vervolgens bij splitsing links aanhouden.
# Bij hoge waterstand kan het pad langs het beekje over enkele korte afstanden geheel onder water staan, aan einde van de routebeschrijving is een alternatief.
Bij 3-sprong LA, pad met beekje aan rechterhand volgen, vervolgens het pad langs het beekje volgen tot T-splitsing t.h.v. stuw, paden aan linkerhand negeren.
Bij deze T-splitsing RA stuw over.
Bij verharde weg RA, voetpad aan overzijde van weg volgen, wn route.
Aan einde voetpad bij kruising RD, onverhard pad met beekje aan rechterhand volgen, wn route.
Bij T-splitsing LA, fietspad langs doorgaande weg volgen, kn78 volg 85, vervolgens de weg volgen tot rotonde, zijwegen negeren.
T.h.v. deze rotonde LA, “Doornboomstraat”, kn85 volg 86, vervolgens de weg volgen tot ANWB bewegwijzering “Bladel/Casteren”, zijwegen negeren.
Bij ANWB bewegwijzering “Bladel/Casteren” RA, “Willebrordstraat”, kn84 volg 87, vervolgens deze weg volgen tot de kerk, het startpunt.

Alternatief:
Terugkeren naar de bosrand.
Bij bosrand het pad langs de bosrand verder volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing LA, vervolgens fietspad langs doorgaande volgen tot rotonde, zijwegen negeren.
Ga verder bij punt 9. voorlaatste regel.

Legenda
RA = rechtsaf
RD = rechtdoor
LA = Linksaf
BL = Brabants Landschap.

Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppunt paaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk paaltje met alleen richting aanduiding.

St. Willibrordus kerk, Willibrordstraat 16, 5091 CD te Middelbeers. Plan Route

Volg de A58 naar de Kempenweg/N395 in Oirschot. Neem afrit 8-Oirschot vanaf de A58/E312. Volg de N395 naar de Willibrordstraat in Middelbeers.

Station Best. Bushalte Hertog Janstraat, Oost West en Middelbeers. Looproute tot startpunt: RA Doornboomstraat. Doorlopen tot op rechterhand Willibrordstraat, hier RA. Willibrordstraat blijven volgen tot de kerk op rechterhand.

De wandelroute is hondvriendelijk. Honden zijn toegestaan in dit gebied.

De Landschotsche Heide Adrie: De Landschotsche Heide
Uitkijktoren op de Landschotsche Heide Adrie: Uitkijktoren op de Landschotsche Heide
Zeeslagen op de Landschotsche Heide Adrie: Zeeslagen op de Landschotsche Heide
Een van de vennen op de Landschotsche Heide Adrie: Een van de vennen op de Landschotsche Heide
Op de uitkijk in het Molenbroek Adrie: Op de uitkijk in het Molenbroek
Den ouwe tôrre Adrie: Den ouwe tôrre
De kerk van Oostelbeers Adrie: De kerk van Oostelbeers

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart landschotsche-heidetocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Familierestaurant De 4 Linden

Doornboomstraat 8
5091 CB Middelbeers

Gasterij De Kemphaan

Willibrordstraat 12
5091 CD Middelbeers

1. Cor en Nellie wesel 9 augustus 2017 om 14:36

Vandaag met ideaal wandelweer (21 graden en zon) deze tocht gelopen. Was erg mooi en afwisselend en heel duidelijk beschreven. Nergens een moment van twijffel.
    Hartelijk dank voor de alweer 5e tocht die we van u gelopen hebben. Verbazingwekkend goed geregeld! Chapeau.

2. Lennard 30 oktober 2016

Vandaag gelopen met grotendeels rustig, stralend herfstweer.

Ik vond het een mooie en afwisselende route met net genoeg variatie op de kortere Aardbossentocht om meer te zijn dan alleen maar een langere variant daarvan.
    T.h.v. de werkzaamheden is er aan de situatie niets meer veranderd t.o.v. de aanpassing twee weken geleden.

3. Adrie 17 oktober 2016

Ik ben gaan kijken, de wandelroute is aangepast en kan weer gelopen worden. Brabants Landschap is op het door Hans en Rianne Vogels genoemde punt het gebied aan het uitbreiden. Het ven Berkven is inmiddels al flink vergroot verder heeft men een weiland afgegraven met daar doorheen een ondiepe geul. Het oorspronkelijk gevolgde wandelpad langs een waterloop dat aan einde ervan langs het Berkven kwam wordt opgeheven. Het wandelnetwerk is ook een beetje gewijzigd, er is een nieuw knooppunt 6 tussen 79 en 21 gekomen met als gevolg dat de verwijzing bij knooppunt 79 niet meer klopte. Hans en Rianne Vogels nogmaals bedankt voor het melden!

4. Charles Aerssens 17 oktober 2016

Heb dit probleem al gehad op 14 september! Door uitbreiding van het Berkven en landschapsaanpassing is het vanaf pint 4 alleen mogelijk even naar links te gaan bij het bankje en dan rechts zuidwaarts tot KNP 31 langs punt 6 Hier naar rechts en door het klaphekje de Landschotseheide betreden.

5. Hans en Rianne Vogels 16 oktober 2016

Vandaag met prachtig weer deze hele mooie route gelopen.
    Halverwege de route kun je eigenlijk niet verder. We nemen tenminste aan dat je niet door prikkeldraad moet kruipen. Om de route verder te lopen hebben wij dit wel gedaan.

Het betreft punt 5:
    Direct na passeren van dit klaphek LA, smal pad met waterloop aan rechterhand volgen, kn31 volg 81.
    Aan einde van het pad RA, pad met gescheiden fietspad, de wn route wordt verlaten.

Als je bijna bij het fietspad bent is een nieuw ven bijgekomen en de afrastering bij het fietspad helemaal afgezet. Ook de blauwe wandelroute is daarmee verspert.

Bij punt 8 staat knooppunt 79 volg 21 moet zijn 79 volg 6.

1. Adrie 16 oktober 2016 om 16:44

Hans en Rianne Vogels bedankt voor het melden!. Het is inderdaad niet de bedoeling dat men door prikkeldraad moet kruipen. Ik heb de wandelroute tijdelijk gesloten. Ik ga binnenkort kijken wat er veranderd is.