Landgoed de Hoevens-tocht, Poppel te Antwerpen

10 km Wandelroute Landgoed de Hoevens-tocht, te Poppel

Wandeltocht door het zuidelijk deel van het natuurgebied Regte Heide & Riels Laag en het Landgoed de Hoevens onder Tilburg met als startpunt ijssalon Aarle ijs net over de grens met België. De tocht gaat via het Ooijevaarsnest naar Landgoed de Hoevens om vervolgens weer via het Ooijevaarsnest terug te keren. Tijdens de tocht passeert men twee keer het mooie beekdal van de Leij. Het Ooijevaarsnest is een gevarieerd landschap met drassige weilanden en beboste gebieden. Het gebied dankt de naam aan het ooievaarsnest dat op de authentiek met riet bedekte grote schuur staat. De schuur is oorspronkelijk gebouwd als schaapskooi. Landgoed de Hoevens is een particulier landgoed met graslanden, akkers, houtwallen en lanen dat samen met monumentale boerderijgebouwen waaronder een Vlaamse schuur een Kempisch coulisselandschap vormt. Ook zijn er enkele restanten van grafheuvels ontdekt, een bewijs dat er in de bronstijd al mensen hebben geleefd. Tijdens het bezoek aan het landgoed gaat de tocht ook over de natuurbegraafplaats De Hoevens, geeft men de voorkeur aan langs de natuurbegraafplaats te gaan dan kan er een alternatief gevolgd worden. 94% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers op: 20-1-2019

Met de rug naar ijssalon “Aarle ijs” nr.80 LA vertrekken, direct daarna bij 3-sprong RA, iets verder voorbij beek “Poppelsche Leij” passeert men grenspaal no.212.
Weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, onverhard pad aan linkerhand negeren.
Bij kruising met pad en verhard fietspad RD, onverhard pad, kn51 volg 55.
T.h.v. ingang 2de weiland aan rechterhand LA, bospad met houten afsluitboom en BL bordje “Ooijevaarsnest”, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing met breed pad, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, breed pad.
Na ca. 120m LA, pad met houten afsluitboom en BL bordje “Ooijevaarsnest”, direct daarna bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
Iets voorbij flauwe bocht naar links RA, wn route.
Na passeren van klein parkeerterreintje met informatiepaneel “Regte Heide”, bij T-splitsing RA, breed pad, kn53 volg 54.
Na ca. 70m, bij kruising LA, smal pad met BL bordje “Ooijevaarsnest” en bosschages aan rechterhand, wn route, verderop passeert men twee brugjes.
Iets voorbij 2de brugje, bij 3-sprong links aanhouden, wn route.
Bij 5-sprong 1ste pad linkerhand, direct daarna voorbij BL bordje RD, pad aan rechterhand negeren, kn54 volg 57, pad met grasland aan linkerhand.
Voor poel RA, kn57 volg 58, iets verder voorbij bankje buigt het pad met flauwe bocht naar rechts.
Na ca. 150m LA knuppelbrugje over, iets voorbij het knuppelbrugje buigt het pad naar rechts.
Voor bankje met daarachter een poel, bij 3-sprong LA richting natuurbegraafplaats, kn58 volg 43, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong voor ingang van de begraafplaats.
Bij deze 4-sprong RA, brede laan, wn route, vervolgens de laan volgen tot metalen afsluitboom iets voor T-splitsing.
# Bij de metalen afsluitboom gaat de wandeltocht door de natuurbegraafplaats De Hoevens, heeft men de voorkeur om langs de natuurbegraafplaats te gaan bij de metalen afsluitboom doorlopen tot T-splitsing, kn43 volg 59. Bij de T-splitsing LA, breed pad, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot kruising met verharde weg. Ga verder bij punt 4 1ste regel.

Voor de metalen afsluitboom LA door klaphek, grindpad, kn43 volg 95.
RD, “Heidepad”, grindpad aan linkerhand negeren, vervolgens het grindpad aan rechterzijde van het terrein volgen tot houten hek met klaphek aan rechterhand, via dit klaphek de natuurbegraafplaats weer verlaten.
Na passeren van het klaphek bij T-splitsing LA, breed pad, wn route, vervolgens het pad volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising LA, “Goorstraat 1-2-3”, breed grindpad, kn95 volg 96, vervolgens het pad volgen tot flauwe bocht naar links, twee grindpaden naar woningen en schuren aan rechterhand negeren.
# Aan rechterhand passeert men Vlaamse schuur en bakhuisje.
Iets voorbij deze flauwe bocht RA brugje van houten balken over, iets verder buigt het smalle pad naar links met poel aan linkerhand, verderop passeert men een smal metalen brugje, voorbij het brugje buigt het pad iets naar links en gaat tussen weilanden door met bosschages aan linkerhand.
Voor weiland, bij T-splitsing RA, wn route.
Bij 3-sprong voor grote beuk LA, gras-pad met afrastering aan linkerhand, kn96 volg 42.
Voor bankje op heuvel LA, pad door rand bosgebied met afrastering aan linkerhand, vervolgens het pad volgen tot bocht naar rechts bijna aan einde van poel.
Bij deze bocht het pad met bocht naar rechts verder volgen, brede beukenlaan, smal pad langs weiland aan linkerhand negeren, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpaden aan rechterhand negeren.
Bij deze T-splitsing LA, beukenlaan met weiland aan linkerhand, wn route.
Bij kruising RA, breed pad, wn route.
Voorbij beekdal RA, pad met BL bordje “Ooijevaarsnest”, blauwe paaltjes route, kn42 volg 40, verderop buigt het pad naar links.
T.h.v. rand bosgebied en bankje het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, blauwe paaltjes route, kn40 volg 52.
Na ca. 120m LA, bospad, blauwe paaltjes en wn route.
Ruim voor rand bosgebied het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, blauwe paaltjes en wn route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, pad met bosrand aan linkerhand, blauwe paaltjes en wn route.
Voorbij bocht naar links RD, pad aan rechterhand negeren, bosrand verder volgen, blauwe paaltjes en wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, de bosrand verder volgen, blauwe paaltjes en wn route, voorbij grasland buigt het pad naar rechts.
Voorbij deze bocht RD, pad aan linkerhand negeren, blauwe paaltjes en wn route, vervolgens het pad volgen tot 5-sprong t.h.v. rand bosgebied, zijpaden negeren, verderop passeert men kn52 volg 51, de blauwe paaltjes route wordt dan verlaten.
Bij deze 5-sprong RD, het onverhard pad aan overzijde van verhard fietspad volgen, de wn route wordt verlaten.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, verharde weg.
Bij 3-sprong LA, aan rechterhand is ijssalon “Aarle ijs”, het startpunt.

BL = Brabants Landschap.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

IJssalon Aarle ijs, Aarle 80, 2382 te Poppel. Plan Route

Vanuit Nederland volg de Turnhoutsebaan N630 naar de Goirleweg in België. Volg de Nieuwstraat en Voortjesweg naar Aarle. Parkeren kan op het privéterrein van ijssalon Aarle ijs.

Brugje over de Lei Adrie: Brugje over de Lei
Riels Laag Adrie: Riels Laag
Vleermuizenkelder Adrie: Vleermuizenkelder
Vlaamse schuur Adrie: Vlaamse schuur
De Hoevens Adrie: De Hoevens
Clun Forrest schapen Adrie: Clun Forrest schapen
Beekdal van de Leij Adrie: Beekdal van de Leij
Voormalige schaapkooi met ooievaarsnest op het dak Adrie: Voormalige schaapkooi met ooievaarsnest op het dak
Pad door het Ooijevaarsnest Adrie: Pad door het Ooijevaarsnest

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart landgoed-de-hoevens-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

IJssalon Aarle ijs

Aarle 80
2382 Poppel

1. Elly Zegers-Tijssen 1 maart 2019 om 12:37

Vanmorgen heb ik deze wandeling gedaan vanaf Aarle ijs in Poppel.
    Wat een prachtige, gevarieerde route.
    Ik heb genoten van de fluitende vogels zoals de vink, roodborstje en koolmees.
    Ook zag ik een groene specht, twee witte ooievaars(?) en een reiger.
    Verder waren er veel sneeuwklokjes en de eerste paaslelies te zien, evenals veel mooie mos-soorten.
    Als kers op de taart zag ik een reetje staan nadat ik geritsel had gehoord.
    Ik heb geen foto’s gemaakt maar ik heb de wandeling in mijn herinnering opgeslagen.