Ommetje Kerkebroek, Swalmen te Limburg

12 km Wandelroute Ommetje Kerkebroek, te Swalmen

Korte wandeltocht langs riviertje de Swalm, men komt onder andere door de Hillenrader Bossen, Galgenberg, Groenewoud en het Kerkebroek waarnaar deze route is vernoemd. De Swalm in Swalmen is een snelstromende, bochtenrijk riviertje, die uit het hoger gelegen grensgebied van het nabije Duitsland komend, zich door de gehele gemeente Swalmen slingert en dwars door de dorpskern stroomt. De Swalm mondt even voorbij Swalmen uit in de Maas. De wandeltocht gaat via de Hillenrader Bossen en de Galgenberg richting het oostelijk deel van de Swalm. Vanaf de Duitse grens wordt de Swalm via kronkelwegen gevolgd tot in het plaatsje Swalmen. Als bezienswaardigheid komt men langs Kasteel Hillenraad, helaas is het kasteel is niet voor publiek toegankelijk. 83% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 13-9-2013, laatst bijgewerkt op: 9-4-2019

Voor het plein met de rug naar de ingang van de kerk LA vertrekken, direct daarna bij splitsing links aanhouden, weg met de kerk aan linkerhand, verderop voorbij het parkeerterrein trap afdalen, verhard voetpad, het voetpad buigt naar rechts.
Voorbij deze bocht LA het brugje over, direct daarna bij kruising RD, kn57 volg 50.
Bij T-splitsing RA, doorgaande weg, direct daarna LA, wn route.
RD, weg aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing LA, “Gevaren”, direct daarna de weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, “Meestersweg”, vervolgens t.h.v. schoolplein RA, smal pad voor witte woning inlopen, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, kn50 volg 51.
# Kasteel Hillenraad, helaas is het kasteel is niet voor publiek toegankelijk.
Bij kruising met doorgaande weg RD, onverhard pad, kn51 volg 52.
RD, pad aan rechterhand negeren, verderop t.h.v. kruisbeeld buigt het pad met flauwe bocht naar rechts.
Ruim voorbij het kruisbeeld, bij splitsing rechts aanhouden, wn route.
Bij T-splitsing LA, wn route, direct daarna bij 4-sprong RD, kn52 volg 1, vervolgens de lange rechte laan volgen tot 5-sprong aan einde van de laan, ruim voor rand bosgebied, men passeert 3 kruisingen.
Bij deze 5-sprong RA, breed pad, kn1 volg 3.
T.h.v. rand bosgebied, voorbij bankje LA, wn route, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong iets voor woning met grote vijver, smalle zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
Bij 4-sprong LA, “de Lanck”, verharde weg, kn3 volg 2, direct daarna RD, grindpad aan rechterhand negeren.
T.h.v. rand bosgebied RA, onverhard pad met bosrand aan rechterhand.
Na ca. 180m, ruim voor bocht naar rechts RA, smal bospad met bordje “Opengesteld”.
RD, pad aan rechterhand negeren, verderop buigt het pad naar links.
Iets voorbij deze bocht, bij splitsing rechts aanhouden, men passeert aan linkerhand open plek, paden richting de open plek negeren.
Na passeren van laagte, bij T-splitsing LA, wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna buigt het pad naar rechts, wn route.
Bij kruising RD, wn route, direct daarna bij volgende kruising LA, men verlaat het bosgebied, kn21 volg 22.
RD richting bosgebied, pad aan linkerhand negeren.
Voorbij grenspaal 411, bij T-splitsing LA, grindpad, kn22 volg 8, vervolgens het pad volgen tot kruising iets voorbij grenspaal 412 met iets verder aan linkerhand verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, breed pad met metalen slagboom, de wn route wordt verlaten, vervolgens het brede pad volgen tot kruising, smalle zijpaden negeren.
Bij deze kruising met bankje LA richting rand bosgebied.
Bij T-splitsing RA, pad met bosrand aan rechterhand.
Iets voorbij grenspaal 415A RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, vervolgens na ca. 50m bij grenspaal 417 LA, kn84 volg 83, smal pad, verderop buigt het pad naar links en gaat door landbouwgebied.
Bij T-splitsing RA, verharde weg.
Weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, weg langs bosrand aan linkerhand negeren, kn83 volg 75, vervolgens de weg verder volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing LA, wn route, vervolgens fietspad langs doorgaande weg volgen tot bosrand aan linkerhand.
#Voor een pauze, eerst een klein stukje RA aan rechterhand is langs de doorgaande weg een horecagelegenheid.
Bij deze bosrand LA, onverhard pad door rand bosgebied, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad ca. 100m volgen tot 3-sprong voor iets lager gelegen bos
Bij deze 3-sprong RA, bospad met het lager gelegen bos aan linkerhand.
Na ca. 70m LA knuppelbrugje met houten beeld van buizerd over, na passeren van knuppelbrugje buigt het pad iets naar links.
Bij 3-sprong iets voor riviertje RA, direct daarna voorbij houten beeld van eekhoorn LA het wat langer knuppelbrugje over, voorbij het knuppelbrugje buigt het pad naar rechts, paden richting de verharde weg aan linkerhand negeren, iets verder passeert men in het pad vier traptreden.
RD richting knuppelbrugje, pad met houten voetgangerssluis aan linkerhand negeren, na passeren van het knuppelbrugje het pad verder volgen tot pad aan rechterhand met een knuppelbrugje, iets voor dit pad passeert men o.a. de houten beelden van een snoek en karper.
Bij dit pad RA het knuppelbrugje over, voorbij het knuppelbrugje links aanhouden, vervolgens het riviertje aan rechterhand volgen tot T-splitsing bij verharde weg, na ca. 200m buigt het pad iets naar links weg van het riviertje.
Bij deze T-splitsing RA richting brug, verharde weg, kn78 volg 77, direct daarna voorbij de brug LA, smal onverhard pad met riviertje aan linkerhand, wn route, iets verder buigt het pad naar rechts, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong LA, kn77 volg 61, pad met lager gelegen bos met riviertje aan linkerhand.
Na ca. 250m, bij 3-sprong LA, de wn route wordt tijdelijk verlaten, men loopt nu door het lager gelegen bos, vervolgens bij 3-sprong links aanhouden, wn route, men loopt weer door iets hoger gelegen bos, verderop loopt het pad pal naast het riviertje.
Voorbij het riviertje, t.h.v. bankje LA, via overstap de open plek inlopen, vervolgens gras-pad met riviertje aan linkerhand in ruime bocht naar rechts volgen tot klaphek tegen bosrand.
Na passeren van het klaphek, bij 4-sprong RD, pad met vier traptreden.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route, vervolgens de weg volgen tot pension Groenewoud.
Voorbij dit pension RD, weg aan rechterhand negeren, wn route.
Weg met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, wn route
Voorbij bankje rechts aanhouden, onverhard pad, kn61 volg 60, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong voor afrastering met metalen hek.
Bij deze 4-sprong RD, pad met afrastering aan linkerhand, wn route, vervolgens het pad volgen tot splitsing met aan linkerhand klaphek, verderop passeert men bij doorgang voor vee twee klaphekken.
Bij deze splitsing links aanhouden door het klaphek, dalend pad, wn route.
Bij 4-sprong met aan linkerhand brugje RD, het onverharde pad door bosperceel aan overzijde van de verharde weg inlopen, kn60 de wn route wordt verlaten.
Voor grasland, bij T-splitsing LA, smal grindpad.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, direct daarna voor parkeerstrook LA, onverhard pad, vervolgens bij T-splitsing LA, doorgaande weg.
Bij verkeerslichten RA, “Neerstraat”.
T.h.v. parkeerterrein LA, via parkeerterrein en pleintje richting de kerk lopen, het startpunt.

Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Markt 5, 6071 JD te Swalmen. Plan Route

A73, neem afrit 18-Beesel vanaf de A73. Volg de Rijksweg en Rijksweg Noord naar de Markt in Swalmen. Parkeren kan in de omgeving van de kerk of op het Dokter Crasbornplein aan de Neerstraat.

Station Swalmen. Aanlooproute: Vertrek in noordoostelijke richting op de Stationsstraat naar Beeselseweg. Sla rechtsaf om op de Stationsstraat te blijven. Neem de 3e afslag rechts, Hoogstraat op. Neem de 3e afslag links, Marktstraat op. Ga rechtdoor op Markt.

Het riviertje De Swalm Adrie: Het riviertje De Swalm
Houten beeld van een libel Adrie: Houten beeld van een libel
Houten beeld van een steenmarter Adrie: Houten beeld van een steenmarter
Knuppelbrugje in het beekdal van de Swalm Adrie: Knuppelbrugje in het beekdal van de Swalm
Het riviertje de Swalm Adrie: Het riviertje de Swalm

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ommetje-kerkebroek.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Swalmen

V.O.F. café aan de Grens

Bosstraat 126
6071 PZ Swalmen

1. Margreet 7 juli 2019 om 19:24

6 juni 2019, 27 graden, zonnig met wat bewolking. Wat een prachtige wandeling! Al heel snel kruiste een reebok mijn pad, waarna hij mij nieuwsgierig in de bosjes opwachtte, en wegsprong toen ik mijn camera pakte. Twee x fout gelopen omdat ik teveel liep te genieten en te weinig oplette. Deze wandeling is voor herhaling vatbaar, wat een genot. Jammer dat meerdere houtsculpturen verdwenen of vernield waren.

1. Margreet 7 juli 2019 om 19:27

Correctie: 6 juLi

2. Margreet 8 juli 2019 om 10:41

https://photos.app.goo.gl/82za4UWYLSHuxJYE9 De foto’s van zaterdag 6 juli

2. Arnold en Hilde 16 februari 2019 om 18:24

Hoi Adri, alweer een perfect uitgeschreven wandeling, op de grens van Limburg en Duitsland. GENIETEN met hoofdletters. Blij mee. Voor het vierde jaar op rij gaan wij aan de wandel met Adri in afwisselde landschappen, maar steeds met een perfecte beschrijving in de hand.

3. Adrie 30 september 2016

Op 29 september 2016 de wandeltocht samen met de 21km lange Kerkebroektocht gecontroleerd. In een deel van het gebied is het wandelnetwerk verder uitgebreid. De nieuwe knooppunten en richtingspaaltjes zijn als extra herkenningspunten in de routebeschrijving vermeld. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

4. Simon 23 november 2014

Gisteren gelopen met schitterend weer: Prachtige en perfecte route. Bedankt!

5. Lennard 22 november 2014

Vandaag gelopen met uitstekend wandelweer: lekker rustig en zonnig herfstweer.

Als je de 21 km lange Kerkebroektocht wat te lang vindt, dan is deze ingekorte variant een prima alternatief.
    Langs de route staan veel beuken die nu in een mooie herfsttooi staan met warme tinten geel, oranje en bruin. Met de zon die er doorheen scheen ontstonden prachtige plaatjes die de wandeling nog net iets mooier maakte…

De route zelf is nog helemaal actueel.

6. Chantal en Tonny 23 september 2013

Beslist een aanrader ! Heel verrassende omgeving, schitterende natuur, mooie bossen en weideland. De routebeschrijving is zeer gedetailleerd weergegeven. Helaas was de horecagelegenheid "Aan de grens" niet open.