Koeberg-tocht, Helden te Limburg

19 km Wandelroute Koeberg-tocht, te Helden

Een stevige bosrijke wandeltocht door onder andere de Heldense Bossen, het bosgebied de Kesselse Bergen en het natuurgebied Kwistbeekdal. De Heldense Bossen en de Kesselse Bergen zijn aanvankelijk stuifzandgebieden die later zijn aangeplant met dennen o.a. voor de mijnbouw. Momenteel zijn beide gebieden gevarieerde bosgebieden met stuifzandheuvels. Het natuurgebied Kwistbeekdal, is een open landschap dat wordt afgewisseld met (broek)bossen. Tijdens de tocht komt men op een tweetal plaatsen herinneringen aan WOII tegen, zoals een klein kruis en een gedenksteen. In het gebied bij deze gedenksteen is een kamp geweest van waaruit het verzet "De Bospartizanen van Baarlo" opereerde. Aan het einde van de tocht komt men langs de Koeberg waaraan de naam van deze tocht is ontleend. Boven op de de Koeberg ziet men nog de resten van een oude eikenhaag die ooit is aangeplant om de akkers te beschermen tegen stuifzand. Het stuifzand waaide tegen deze eikenhaag en bleef liggen. Hierdoor ontstond de stuifzandberg die de naam De Koeberg kreeg. Als verdere bezienswaardigheid komt men langs de 2016 herbouwde Onderste Schans. De oorspronkelijke schans is in 1644 door de lokale bevolking gebouwd als vluchtplaats tijdens de 80-jarige oorlog. 86% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 7-9-2015, laatst bijgewerkt op: 14-1-2018

Met de rug naar de hoofdingang van de kerk RA vertrekken, direct daarna RA, vervolgens de weg langs het plantsoentje met kiosk volgen tot Y-splitsing.
Bij deze Y-splitsing RA, kn76 volg 10.
In bocht naar rechts LA, “Kloosterstraat”, vervolgens RD, weg aan linkerhand negeren, kn10 volg 11/13, direct daarna RA richting streekmuseum “Kerkeböske”, “Aan de Koeberg”, wn(13).
Iets voorbij blokhut “Oos Hoes”, t.h.v. schrikhek RA, kn13 volg 15, vervolgens het pad volgen tot flauwe bocht naar rechts, iets voorbij afrastering rond het golfterrein, zijpaden negeren.
In deze flauwe bocht LA, smal pad tussen kleine dennen met iets verder een afrastering aan rechterhand volgen, kn15 volg 28.
Bij 3-sprong RA, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, wn route.
T.h.v. hoogspanningslijnen RD, smal pad aan linkerhand negeren, wn route, vervolgens het pad verder volgen tot 5-sprong bij verharde weg.
Bij deze 5-sprong RD, het brede onverhard pad aan overzijde van de verharde weg volgen, wn route, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong voor bungalowpark, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RA, bospad met houten afsluitboom, kn28 volg 19.
Iets voorbij top heuvelrug, bij kruising met smal pad RD, vervolgens bij splitsing links aanhouden, wn route, direct daarna pad richting heuvel aan linkerhand negeren.
Iets voor weiland bij T-splitsing RA, wn route, vervolgens bij T-splitsing voor zanderige heuvel LA, pad met weiland aan linkerhand volgen, wn route.
Pad langs weiland met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij doorgaande weg RD, het onverharde pad aan overzijde van de weg inlopen, direct daarna voor het kruisbeeldje LA, smal bospad met houten afsluitboom en bordje “Stichting bosbeheer Helden”, wn route.
Na ca. 60m RA, kn19 volg 52, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RD, kn52 volg 51.
Rechts aanhouden, pad aan linkerhand negeren, wn route, licht dalend pad door dicht stukje bos.
Bij Y-splitsing scherp LA, kn51 volg 55, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing met breed pad, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, kn55 volg 56.
In bocht naar rechts t.h.v. open plek het 2de pad aan linkerhand volgen, wn route.
Bij kruising RA, kn56 volg 61.
Na ca. 150m bij 3-sprong met aan linkerhand een iets lager gelegen pad LA, wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren, kn61 volg 24/60.
Bij T-splitsing RA, fietspad aan overzijde van doorgaande weg volgen, direct daarna LA, onverhard pad met houten afsluitboom, kn24 volg 60.
RD, smal pad aan linkerhand negeren.
RD, pad over lage heuvelrug aan linkerhand negeren, wn route.
Bij kruising met smal pad RD, vervolgens eveneens RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna LA, smal slingerend bospad, kn60 volg 64.
Bij 4-sprong op lage heuvel RA, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad ca. 370m volgen tot T-splitsing, zijpad en zijpaden van twee kruisingen negeren.
Bij deze T-splitsing RA, vervolgens na ca. 40m LA, wn route.
Bij 4-sprong LA, men passeert een heuvelrug, kn29 volg 26, vervolgens na passeren van deze heuvelrug bij kruising RD, wn route.
RD, het pad stijgt iets, pad aan linkerhand negeren, vervolgens voor top van de heuvelrug rechts aanhouden, direct daarna bij Y-splitsing eveneens rechts aanhouden, aan linkerhand kijkt men uit over campingterrein, wn route.
Voorbij het campingterrein LA, dalend pad met na enkele meters de omheining van het campingterrein aan linkerhand, wn route.
Bij T-splitsing RA, pad met gescheiden fietspad, kn26 volg 27, vervolgens het pad volgen tot flauwe bocht naar rechts.
Direct na deze flauwe bocht LA, smal pad, kn27 volg 25.
Na ca. 70m bij 3-sprong LA, wn route.
Bij T-splitsing RA, kn25 volg 30, vervolgens bij splitsing met bankje aan linkerhand rechts aanhouden, wn(30).
Bij splitsing links aanhouden, wn route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
Bij kruising RD, eveneens licht slingerend bospad, kn30 volg 32.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, wn route.
Bij T-splitsing RA, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, verderop buigt het pad naar links, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, pad met gescheiden fietspad, kn32 volg 33, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij deze T-splitsing LA, bosrand aan linkerhand volgen, kn33 volg 73.
Bij kruising met doorgaande weg RD, wn route.
RD, smal bospad linkerhand negeren, vervolgens t.h.v. een iets naar achter gelegen woning LA, bospad met houten afsluitboom en bordje “Stichting bosbeheer Helden”, kn73 volg 72.
Bij 4-sprong RD, wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren, men passeert bankje, vervolgens het pad volgen tot kruising.
# Voor een bezoek aan het monument ter herinnering aan plaats van kamp gebruikt door “De Bospartizanen van Baarlo”, een klein stukje het pad aan linkerhand inlopen.
Bij deze kruising RD, kn72 volg 70, vervolgens het zanderige pad volgen tot stuifduin, zijpaden negeren, bij de stuifduin iets links aanhouden richting heuvelrand rechts van de den met een dubbele stam, wn route.
Ca. 50m na passeren van de heuvelrand bij 3-sprong met links een stijgend en rechts een dalend pad links aanhouden het stijgende pad volgen, na enkele meters buigt het pad naar rechts en daalt stevig, wn route, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong, zijpad negeren.
Bij deze 4-sprong RD, het pad buigt naar links, wn route
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij splitsing rechts aanhouden, wn route.
Bij kruising t.h.v. open strook door bosgebied RD, wn route.
Bij 4-sprong LA, pad met gescheiden fietspad, kn70 volg 40, vervolgens het pad volgen tot kruising met verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, wn route, aan rechterhand passeert men een picknickplaats.
Doorgaand pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, bospad aan linkerhand negeren, bosrand volgen, wn route.
Bij 4-sprong 2de pad aan linkerhand, breed grindpad, wn route, vervolgens het pad volgen tot bosrand aan linkerhand, ruim voorbij een woning, t.h.v. een waterloop passeert men kn40 volg 29.
Bij deze bosrand LA, pad met bordje “Stichting Bosbeheer Helden” langs bosrand volgen, de wn route wordt verlaten, verderop in het bosgebied buigt het pad naar rechts.
RD, pad aan rechterhand negeren.
Voor akker aan rechterhand het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, bosrand volgen.
Bij T-splitsing LA, breed grindpad, vervolgens pad volgen tot het grindpad overgaat in een verharde weg, zijpaden negeren.
Direct na deze overgang RD, weg aan rechterhand negeren.
Bij kruising met doorgaande RD, “Zandberg”.
Na ca. 120m LA, “Oude Dijk”, wn route.
Bij kruising RA, onverhard pad, kn91 volg 90, vervolgens het pad volgen tot kruising, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, kn90 volg 92.
Aan einde van het bosgebied aan linkerhand bij kruising RA, onderhoudspad met waterloop aan linkerhand volgen, kn92 de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing LA, wn route.
# Men passeert een schans.
Bij kruising met onderhoudspaden langs een brede waterloop RD, kn83 volg 94.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
T.h.v. woning nr.24 RA, “Kloosterstraat”, wn route.
In rechterbocht LA, onverhard pad, wn route, vervolgens pad volgen tot kruising.
Bij deze kruising RD, kn94 volg 20, vervolgens het pad verder volgen tot kruising voor bosrand.
Bij deze kruising RD, kn20 volg 23.
Na passeren van hoogspanningslijnen bij T-splitsing RA, wn route.
T.h.v. hoogspanningslijnen rechts aanhouden, pad aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing LA, breed pad , vervolgens bij Y-splitsing RD, verharde weg, kn14 volg 23, direct daarna RA, smal slingerend bospad, de wn route wordt verlaten.
Bij verharde weg links aanhouden, vervolgens de verharde weg volgen tot T-splitsing voorbij het museum, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, direct daarna RD, weg aan rechterhand negeren, vervolgens bij doorgaande weg RA.
Na ca. 100m LA richting de kerk, het startpunt.

Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

H. Lambertus kerk, Rochusplein 22, 5988 CG te Helden. Plan Route

A67, neem afrit 38-Helden vanaf de A67. Ga verder op de Midden Peelweg/N277. Neem de N562 naar de Rochusplein in Helden. Parkeren kan in de directe omgeving van de kerk.

Station Venlo. Bus 61 (richting Weert). Bushalte Kubke, Helden.

De Heldense Bossen Adrie: De Heldense Bossen
Stuifzandheuvel in de Heldense Bossen Adrie: Stuifzandheuvel in de Heldense Bossen
Het Kwistbeekdal Adrie: Het Kwistbeekdal
Herdenkingskruis Adrie: Herdenkingskruis
Gedenksteen bij kamp “De Bospartizanen van Baarlo” Adrie: Gedenksteen bij kamp “De Bospartizanen van Baarlo”
Plattegrond van kamp “De Bospartizanen van Baarlo” Adrie: Plattegrond van kamp “De Bospartizanen van Baarlo”
De Onderse Schans De Onderse Schans

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart koeberg-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Helden

1. Adrie 8 januari 2018 om 17:25

Vandaag een alternatief gezocht voor het in mijn reactie van gisteren genoemde pad. De wandelroute kan weer gelopen worden. Het gevonden alternatief is eveneens een leuk pad waarbij men twee stuifduinen passeert. Wel moet men de komende dagen nog rekening houden met boswerkzaamheden aan het begin van de tocht.

2. Adrie 7 januari 2018 om 17:40

De wandelroute is tijdelijk gesloten. Melding ontvangen dat er in de Heldense Bossen een pad niet meer begaanbaar is en waarschijnlijk ook niet meer als pad begaanbaar wordt, binnenkort ga ik kijken naar een alternatief.

3. Adrie 9 juni 2017 om 09:13

Op 7 juni 2017, een nagenoeg droge maar winderige dag de wandelroute gecontroleerd. Het opstuivende zand, zie foto, laat goed zien hoe de Koeberg ooit ontstaan is. In het verleden met veel grotere vrij liggende zandgebieden werd veel meer zand verplaatst door de wind dat tegen houtwallen en bossen ophoopten, waarna in de loop van de jaren heuse heuvels ontstonden. Ook leuk te melden is de in 2016 herbouwde Onderse Schans. De tocht komt langs deze schans. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

4. Tiny 30 oktober 2016

Erg mooie route. Afgelopen vrijdag gelopen. Voor de liefhebbers van erg veel bos is deze tocht een goede aanrader!

5. Lennard 22 september 2015

Afgelopen zondag gelopen met in het begin nog stralend weer. Later kwam bewolking de zon verduisteren maar het bleef droog.

Ik vond het een mooie en overwegend rustig gelegen en bosrijke wandeling. Er zou wat meer afwisseling in mogen zitten, maar is de moeite van het lopen zeker waard.