Koeberg-tocht, Helden te Limburg

19 km Wandelroute Koeberg-tocht, te Helden

Een stevige bosrijke wandeltocht door onder andere de Heldense Bossen, het bosgebied de Kesselse Bergen en het natuurgebied Kwistbeekdal. De Heldense Bossen en de Kesselse Bergen zijn aanvankelijk stuifzandgebieden die later zijn aangeplant met dennen o.a. voor de mijnbouw. Momenteel zijn beide gebieden gevarieerde bosgebieden met stuifzandheuvels. Het natuurgebied Kwistbeekdal, is een open landschap dat wordt afgewisseld met (broek)bossen. Tijdens de tocht komt men op een tweetal plaatsen herinneringen aan WOII tegen, zoals een klein kruis en een gedenksteen. In het gebied bij deze gedenksteen is een kamp geweest van waaruit het verzet De Bospartizanen van Baarlo opereerde. Aan het einde van de tocht komt men langs de Koeberg waaraan de naam van deze tocht is ontleend. Boven op de de Koeberg ziet men nog de resten van een oude eikenhaag die ooit is aangeplant om de akkers te beschermen tegen stuifzand. Het stuifzand waaide tegen deze eikenhaag en bleef liggen. Hierdoor ontstond de stuifzandberg die de naam De Koeberg kreeg. Als verdere bezienswaardigheid komt men langs de 2016 herbouwde Onderste Schans. De oorspronkelijke schans is in 1644 door de lokale bevolking gebouwd als vluchtplaats tijdens de 80-jarige oorlog. 86% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 7-9-2015, laatst bijgewerkt op: 10-2-2023

Met de rug naar de hoofdingang van de kerk RA vertrekken, iets verder RA, vervolgens de weg met plantsoentje en kiosk aan linkerhand volgen tot Y-splitsing.
Bij deze Y-splitsing RA, kn76 volg 10.
In bocht naar rechts van de doorgaande weg LA, “Kloosterstraat”, vervolgens RD, weg aan linkerhand negeren, kn10 volg 11/13, iets verder RA richting streekmuseum “Kerkeböske”, “Aan de Koeberg”, wn13.
Iets voorbij blokhut “Oos Hoes”, direct na schrikhekken RA, kn13 volg 15, het onverharde pad met houten afsluitboom volgen tot flauwe bocht naar rechts, iets voorbij afrastering rond het golfterrein, zijpaden negeren.
In deze flauwe bocht LA, kn15 volg 28, het smalle pad tussen dennen inlopen met iets verder een omheinde open plek aan rechterhand.
Bij T-splitsing RA, wn route, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, wn route, het pad volgen tot 5-sprong bij verharde weg ruim voorbij hoogspanningslijnen, wn route.
Bij deze 5-sprong RD, het brede pad aan overzijde van de verharde weg inlopen, wn route, het pad volgen tot 4-sprong voor bungalowpark, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RA, smal bospad met houten afsluitboom, kn28 volg 19, het pad volgen tot T-splitsing iets voor een perceel grasland, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA richting zanderige heuvel, wn route, vervolgens voor de heuvel, bij T-splitsing LA, pad met het perceel grasland aan linkerhand, wn route, het pad langs het perceel volgen tot doorgaande weg ruim voorbij het perceel grasland, zijpaden negeren.
Bij de doorgaande weg RD de weg oversteken en het smalle bospad met houten afsluitboom en bordje “Stichting bosbeheer Helden” links van het kleine kruisbeeld inlopen, wn route.
Na ca. 60m RA, kn19 volg 52, het pad volgen tot 4-sprong voorbij een houten afsluitboom, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RD, kn52 volg 51, na ca. 180m buigt het pad met een flauwe bocht naar rechts en gaat door een dicht bosperceel, zijpad aan linkerhand negeren, het pad verder volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, kn51 volg 55, het pad volgen tot T-splitsing bij breed pad, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, kn55 volg 56, zanderig pad met verderop een half open plek aan rechterhand.
In bocht naar rechts van het pad met de half open plek aan rechterhand het 2de pad aan linkerhand inlopen, wn route.
Bij kruising RA, kn56 volg 61, het pad ca. 150m volgen tot bij 4-sprong met aan linkerhand een iets lager gelegen pad.
Bij deze 4-sprong LA, wn route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, kn61 volg 24/60.
Bij T-splitsing RA, het fietspad aan overzijde van doorgaande weg volgen, wn route, direct daarna LA, onverhard pad met houten afsluitboom, kn24 volg 60, het pad ca. 320m volgen tot een kruising met een smal pad, twee zijpaden aan linkerhand negeren.
Bij deze kruising RD, ca. 40m doorlopen tot ruime 4-sprong, bij deze 4-sprong LA, smal slingerend bospad, kn60 volg 64, smal slingerend bospad.
Op lage heuvel, bij 4-sprong RA, de wn route wordt verlaten, het zanderige pad met iets verder een half open plek aan linkerhand ca. 350m volgen tot bocht naar rechts, zijpad en zijpaden van twee kruisingen negeren, voorbij de 2de kruising wordt het pad smaller.
Ca. 40m voorbij deze bocht LA, wn route.
Bij 4-sprong LA, kn29 volg 26, men passeert een heuvel, vervolgens voorbij deze heuvel, bij kruising RD, wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route, het pad stijgt iets, vervolgens voor heuveltop rechts aanhouden, iets verder bij Y-splitsing met aan linkerhand uitzicht over een campingterrein eveneens rechts aanhouden, wn route.
Voorbij het campingterrein, bij 3-sprong LA, dalend pad met iets verder de omheining aan linkerhand, wn route.
Bij T-splitsing RA, pad met gescheiden grind-/fietspad en iets verder een bankje, kn26 volg 27, het pad volgen tot flauwe bocht naar rechts.
Direct na deze flauwe bocht LA, smal bospad, kn27 volg 25.
Na ca. 70m, bij 3-sprong LA, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing RA, kn25 volg 70/30, vervolgens bij 3-sprong met in het pad aan linkerhand een bankje rechts aanhouden, wn30, iets verder buigt het pad naar links.
Bij 3-sprong LA, wn route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
Bij kruising RD, kn30 volg 32, het licht slingerende bospad verder volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, wn route, het pad dat verderop naar links buigt volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, pad met gescheiden grind-/fietspad, kn32 volg 33, het pad volgen tot T-splitsing, iets voor de T-splitsing buigt het pad naar rechts.
Bij deze T-splitsing LA, pad met gescheiden grind-/fietspad en bosrand aan linkerhand, kn33 volg 73.
Bij kruising met doorgaande weg RD, wn route, het pad met gescheiden grind-/fietspad langs de bosrand verder volgen.
RD, smal bospad aan linkerhand negeren, vervolgens na ca. 40m en aan rechterhand op enige afstand een woning LA, bospad met houten afsluitboom, kn73 volg 72.
Bij 4-sprong RD, zanderig pad, wn route.
Na ca. 70m RD, pad aan linkerhand negeren, het pad met bankje verder volgen tot kruising.
# Voor een bezoek aan het monument ter herinnering aan plaats van een kamp gebruikt door “De Bospartizanen van Baarlo”, een klein stukje het pad aan linkerhand inlopen.
Bij deze kruising RD, kn72 volg 70, het zanderige pad volgen tot stuifduin, zijpaden negeren, bij de stuifduin iets links aanhouden richting de heuvelrand rechts van enkele dennen waarvan de meest rechtse opvalt door zijn gesplitste stam, wn route, voorbij de dennen de heuvel afdalen met eiken aan rechterhand
Ca. 50m voorbij de heuvelrand, bij 3-sprong met aan rechterhand een dalend pad links aanhouden, stijgend pad dat iets verder naar rechts buigt en stevig daalt, wn route.
Aan voet van de heuvel, bij 4-sprong RD, wn route, direct daarna bij volgende 4-sprong eveneens RD, wn route, men passeert enkele lage heuvels.
Na ca. 160m RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Het pad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route.
T.h.v. open strook door het bos, bij kruising RD, wn route, het bospad aan overzijde van de open strook inlopen.
Bij 5-sprong LA, kn70 volg 40, het pad met gescheiden grind-/fietspad volgen tot kruising met verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, wn route, pad met aan rechterhand een picknickplaats, vervolgens  het doorgaande pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, bospad aan linkerhand negeren, bosrand volgen, wn route.
Bij 4-sprong het 2de pad aan linkerhand volgen, wn route, het brede grindpad met verderop bij een beekje kn40 volg 29 volgen tot pad voor een bosperceel aan linkerhand ruim voorbij een woning.
Bij dit pad LA, pad met bordje “Stichting Bosbeheer Helden” en bosrand aan rechterhand, de wn route wordt verlaten, voorbij het landbouwperceel aan rechterhand gaat het pad door het bos.
T.h.v. bosrand het pad met bocht naar rechts verder volgen, pad richting het beekje met stuw aan linkerhand negeren, het pad dat verderop de bosrand aan rechterhand volgt volgen tot een landbouwperceel aan rechterhand, zijpad negeren.
Voor het landbouwperceel RA, pad met bosrand aan rechterhand, voorbij het landbouwperceel gaat het pad weer door het bos.
Bij T-splitsing LA, het brede grindpad volgen tot het overgaat in een verharde weg, zijpaden negeren.
Direct na deze overgang RD, weg aan rechterhand negeren, iets verder het fietspad volgen, vervolgens bij kruising met doorgaande weg RD, “Zandberg”, wn route.
Na ca. 120m LA, “Oude Dijk”, wn route.
Ruim voorbij woning nr. 17, bij kruising RA, onverhard pad, kn91 volg 90.
Ca. 80m voorbij bosperceel aan linkerhand, bij kruising LA, breed grindpad, kn90 volg 92.
Voorbij bosperceel aan linkerhand, bij kruising RA, onverhard pad met waterloop aan linkerhand, kn92 de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing LA, wn route, pad met waterloop aan linkerhand.
# Men passeert een schans de “Onderse Schans”. De oorspronkelijke schans is aangelegd tussen 1600 en 1644.
Iets voorbij de schans, bij kruising met paden langs een brede waterloop RD, kn83 volg 94.
Voorbij tuincentrum, bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
T.h.v. woning nr.24 RA, “Kloosterstraat”, wn route.
In bocht naar rechts van de weg links aanhouden onverhard pad door landbouwgebied, wn route.
Bij kruising RD, kn94 volg 20, het pad door het landbouwgebied verder volgen tot kruising voor bosrand.
Bij deze kruising RD, bospad met houten afsluitboom, kn20 volg 23.
Voorbij hoogspanningslijnen, bij T-splitsing RA, wn route, vervolgens onder de hoogspanningslijnen, bij 3-sprong rechts aanhouden, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing LA, breed grindpad, vervolgens aan einde van het pad bij 3-sprong links aanhouden, verharde weg, kn14 volg 23, direct daarna RA, smal slingerend bospad, de wn route wordt verlaten.
Na verlaten van het bos, bij verharde weg links aanhouden, de weg met verderop kn13 volg 10 volgen tot T-splitsing voorbij het museum, zijpaden negeren, langs deze weg passeert men aan rechterhand de “Koeberg” waaraan de naam van deze wandeltocht is ontleend.
Bij deze T-splitsing LA, wn10, doorlopen tot de doorgaande weg, vervolgens bij de doorgaande weg RA, kn10 volg 76.
Na ca. 100m LA richting de kerk, het startpunt.

Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

H. Lambertus kerk, Rochusplein 22, 5988 CG te Helden. Plan Route

Rijd naar het Rochusplein in Helden. Parkeren kan in de directe omgeving van de kerk.

Bushalte Kubke, Helden.

De Heldense Bossen Adrie: De Heldense Bossen
Stuifzandheuvel in de Heldense Bossen Adrie: Stuifzandheuvel in de Heldense Bossen
Het Kwistbeekdal Adrie: Het Kwistbeekdal
Herdenkingskruis Adrie: Herdenkingskruis
Gedenksteen bij kamp “De Bospartizanen van Baarlo” Adrie: Gedenksteen bij kamp “De Bospartizanen van Baarlo”
Plattegrond van kamp “De Bospartizanen van Baarlo” Adrie: Plattegrond van kamp “De Bospartizanen van Baarlo”
De Onderse Schans De Onderse Schans

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart koeberg-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Helden

1. Adrie 10 februari 2023 om 16:48

Eergisteren 8 februari 2023 de wandeltocht gecontroleerd. Binnen de wal van de Onderse Schans is het gebouwtje realiseert. Nieuw zijn groene paddenstoelen van een recent ontwikkeld Bospadenpad die men op diverse plaatsen tegenkomt met zintuiglijke opdrachten. Op wat kleine veranderingen in de extra herkenningspunten klopte de routebeschrijving. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Adrie 26 september 2020 om 08:37

Woensdag 23 september 2020 de wandelroute gecontroleerd. Op een punt was een pad als gevolg van boswerkzaamheden verdwenen en verder een nieuw pad ontstaan door ATB rijders. De routebeschrijving is weer actueel. Binnen de wal van de Onderse Schans wordt momenteel een gebouwtje realiseert.

3. hansbea 19 januari 2020 om 16:11

Mooie wandeling, vooral de eerste helft door de bossen.
    Verschillende keren buizerds gezien.
    Zeker de moeite waard.
    en als toetje een lekkere sorbet in Helden, mmmm lekker

4. Adrie 8 januari 2018 om 17:25

Vandaag een alternatief gezocht voor het in mijn reactie van gisteren genoemde pad. De wandelroute kan weer gelopen worden. Het gevonden alternatief is eveneens een leuk pad waarbij men twee stuifduinen passeert. Wel moet men de komende dagen nog rekening houden met boswerkzaamheden aan het begin van de tocht.

5. Adrie 7 januari 2018 om 17:40

De wandelroute is tijdelijk gesloten. Melding ontvangen dat er in de Heldense Bossen een pad niet meer begaanbaar is en waarschijnlijk ook niet meer als pad begaanbaar wordt, binnenkort ga ik kijken naar een alternatief.

6. Adrie 9 juni 2017 om 09:13

Op 7 juni 2017, een nagenoeg droge maar winderige dag de wandelroute gecontroleerd. Het opstuivende zand, zie foto, laat goed zien hoe de Koeberg ooit ontstaan is. In het verleden met veel grotere vrij liggende zandgebieden werd veel meer zand verplaatst door de wind dat tegen houtwallen en bossen ophoopten, waarna in de loop van de jaren heuse heuvels ontstonden. Ook leuk te melden is de in 2016 herbouwde Onderse Schans. De tocht komt langs deze schans. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

7. Tiny 30 oktober 2016

Erg mooie route. Afgelopen vrijdag gelopen. Voor de liefhebbers van erg veel bos is deze tocht een goede aanrader!

8. Lennard 22 september 2015

Afgelopen zondag gelopen met in het begin nog stralend weer. Later kwam bewolking de zon verduisteren maar het bleef droog.

Ik vond het een mooie en overwegend rustig gelegen en bosrijke wandeling. Er zou wat meer afwisseling in mogen zitten, maar is de moeite van het lopen zeker waard.