Klokkenberg-tocht, Overloon te Noord-Brabant

16 km Wandelroute Klokkenberg-tocht, te Overloon

De tocht gaat door het bosgebied de Overloonsche duinen en langs het beekje Loobeek. Overloon is vooral bekend om zijn Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog (1944) werd Overloon bijna helemaal verwoest bij de Slag om Overloon een tiendaagse tankslag tussen een Amerikaanse tankdivisie en het Duitse leger. Zowel straatnamen als het museum en een militaire begraafplaats zijn herinneringen aan deze gebeurtenis. Het bosgebied de Overloonsche Duinen dankt zijn naam aan de oorspronkelijke stuifduinen en is momenteel een gevarieerd gebied met kleine heideveldjes en een half open gebied met jeneverbesstruiken. De Loobeek gaat hoofzakelijk door landbouwgebied. 85% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 26-1-2013, laatst bijgewerkt op: 5-2-2018

Op diverse punten wordt verwezen naar route paaltjes. De vermeldingen zijn alleen bedoeld als extra herkenningspunten.
Met de rug naar de ingang van de kerk LA vertrekken, vervolgens het voetpad met plein aan rechterhand volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, “Vierlingsbeekseweg”, vervolgens de weg volgen tot kruising voorbij woning nr.20.
Bij deze kruising RA, “Gen. Hasbroecklaan”.
Bij T-splitsing LA, “Museumlaan”.
In bocht naar links een klein stukje RD, kn74 volg 31, vervolgens rechts aanhouden richting ingang “Oorlogsmuseum Overloon”.
T.h.v. deze ingang RD, voetpad richting de sportvelden volgen, wn route.
# Er zijn bouwactiviteiten achter de sportvelden met als gevolg dat er een pad afgesloten is met bouwhekken, voorlopig als alternatief: Bij T-splitsing voor de sportvelden RA. Bij T-splitsing LA, “Raaijweg”, vervolgens de weg volgen tot kruising iets voorbij sporthal “Raaijhal”, wegen aan rechterhand negeren. Bij deze kruising met aan linkerhand de bouwactiviteit RA, direct daarna bij 3-sprong rechts aanhouden, rode (paaltjes) en wn route, vervolgens na ca. 20m rechts aanhouden smal pad. Ga verder bij punt 2. 3de regel Bij Y-splitsing…….

Bij T-splitsing voor de sportvelden LA richting “Overloonse duinen”, wn route.
Bij overgang van verharde weg naar onverhard pad met verhard fietspad RA, kn31 volg 32, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing voor kleine woning nr.19, smalle zijpaadjes negeren, verderop buigt het pad naar rechts, weer iets verder voor de sportvelden naar links.
Bij deze T-splitsing RA, rode (paaltjes) en wn route.
Bij kruising met verharde weg RD, direct daarna bij 3-sprong rechts aanhouden, rode en wn route, vervolgens na ca. 20m rechts aanhouden smal pad.
Bij Y-splitsing aan einde van dit pad RA, men volgt weer de rode route, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong op heuveltop, smalle zijpaadjes negeren.
Bij deze 3-sprong LA, dalend pad tussen twee heuveltoppen, het pad buigt naar links, rode route.
Voorbij deze bocht het pad met bocht naar rechts verder volgen, direct daarna bij 4-sprong RD, rode route.
Voor half open heidegebied het pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, rode route, het pad volgt de rand van het heidegebied.
Voorbij het heidegebied bij T-splitsing RA, wn route, de rode route wordt verlaten.
Bij kruising RA, verharde weg, kn32 volg 24.
Bij kruising met doorgaande weg RD, onverhard pad, wn route, vervolgens het doorgaande pad volgen tot kruising iets voor verlaten van bosgebied, zijpaden negeren, verderop buigt het pad met ruime bocht naar links.
Bij deze kruising RD, na enkele meters volgt het pad de bosrand, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, (kn84 volg 94), de wn route wordt verlaten.
# Men passeert een gemeentegrenspaal.
Ruim na passeren van beekje het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, bosrand aan linkerhand volgen.
Bij 4-sprong links aanhouden, “Laagheidseweg”, verharde weg, (kn94 volg 15).
Na ca. 160m, in 2de flauwe bocht naar links LA, onverhard pad, (wn) route, vervolgens het pad volgen tot kruising met doorgaande weg.
Bij deze kruising RD, onverhard pad met veerooster, (kn15 volg 25), verderop voor bosperceel buigt het pad naar rechts.
Voorbij bosperceel RD, pad aan linkerhand negeren.
Bij kruising voor brug over beekje LA, gras-pad met het beekje aan rechterhand volgen, (wn) route.
Bij 3-sprong met aan rechterhand een brugje LA, gras-pad met zijarm van het beekje aan rechterhand volgen, de (wn) route wordt verlaten, vervolgens het gras-pad volgen tot betonnen brugje iets voorbij stuw.
Bij dit brugje RA het brugje over, direct daarna aan overzijde RD, pad  langs akker volgen.
Bij T-splitsing RA, verharde weg.
Voor houten stalletje LA, onverhard pad, verderop buigt het pad naar rechts.
Na passeren van bosrand aan linkerhand, bij 4-sprong met infopaneeltje “De grenspalen” LA, iets verder bosrand aan rechterhand volgen.
Voor bosrand aan linkerhand LA, pad met bordje “Overloonse Duinen” langs bosrand, vervolgens het pad volgen tot bosschages aan linkerhand, verderop voorbij hoogspanningslijnen passeert men twee bospaden aan rechterhand, beide negeren.
Iets voor de bosschages RA het 2de pad aan rechterhand volgen, pad met houten afsluitboom en blauw paaltje.
Bij T-splitsing LA, verhard fietspad, vervolgens het fietspad volgen tot kruising, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, onverhard pad, rode/blauwe en wn route.
Bij kruising RD, iets verder voorbij heuveltje buigt het pad naar rechts en gaat door heuvelachtig half open gebied, rood/blauwe en wn route, vervolgens het doorgaande pad volgen tot 3-sprong met informatiepaneel op een heuveltop.
Bij deze 3-sprong RD richting smalle doorgang tussen jeneverbesstruiken aan voet van de heuvel, wn route.
Bij 6-sprong met verhard fietspad en aan rechterhand een picknicktafel het 1ste pad aan rechterhand volgen, kn33 volg 34, pad met aan beide zijden jeneverbesstruiken.
Bij 4-sprong RD, G-R en wn route, pad met jeneverbesstruiken aan rechterhand.
Bij 4-sprong RD, vervolgens bij splitsing voor bankje links aanhouden, G-R en wn route.
Bij kruising LA, G-R en wn route.
Bij kruising RA, G-R route.
Na ca. 160m LA, G-R route.
Bij 3-sprong RA richting open strook met hoogspanningslijnen, vervolgens voor flauwe bocht naar rechts LA, G-R route, men passeert de hoogspanningslijnen.
Weer in bosgebied bij kruising RA, stijgend pad, kn36 volg 38, de G-R route wordt verlaten.
Bij kruising met breed pad RD, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verhard fietspad, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, het verharde fietspad volgen, wn route.
T.h.v. fietsknooppunt bordje 56 het fietspad met bocht naar links verder volgen, onverhard pad aan rechterhand negeren, iets na deze bocht RA, onverhard pad, wn route.
Bij 3-sprong LA, stijgend pad, wn route.
Bij 3-sprong aan voet van de heuvel RA, wn route, vervolgens het pad volgen tot kruising met smal heidegebied aan linkerhand, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, smal pad door heidegebied volgen, kn38 volg 37.
Bij Y-splitsing links aanhouden, verhard fietspad richting uitkijktoren, wn route.
T.h.v. uitkijktoren, in bocht naar links van het fietspad RA, onverhard pad, kn37 volg 34, vervolgens bij kruising met ATB pad RD, het pad ca. 100m verder volgen tot eveneens wat breder pad aan linkerhand.
# Voorbij dit pad gaat de tocht richting een recreatiegebied, honden zijn er niet toegestaan. Als alternatief kan men bij dit pad LA, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing. Bij deze T-splitsing RA, wn route. Bij kruising RD, verharde weg, bosrand aan linkerhand volgen, de wn route wordt verlaten. Ga verder bij punt 9. 4de regel Iets voor boerderij….

Bij dit pad RD, het pad aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 100m LA, vervolgens na ca. 40m bij T-splitsing eveneens LA, verderop gaat het pad over een grasveld bij de recreatieplas.
Na verlaten van recreatiegebied bij 3-sprong LA, het pad buigt naar rechts, vervolgens bosrand aan linkerhand volgen.
Bij kruising RA, verharde weg, bosrand aan linkerhand volgen.
Iets voor boerderij, in bocht naar rechts LA, breed onverhard pad.
T.h.v. hoogspanningslijnen RD, pad met houten afsluitboom aan linkerhand negeren.
Direct na passeren van open strook met de hoogspanningsmasten RA, smal iets verscholen bospad.
T.h.v. heuvel rechts aanhouden, smal pad voor de heuvel en iets breder pad voorbij de heuvel aan linkerhand negeren, gele (paaltjes) route, verderop iets voor rand bosgebied buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, breed pad, gele route.
RD, pad aan linkerhand negeren, de gele route wordt verlaten, vervolgens het pad met bosrand aan linkerhand volgen tot bocht naar links, zijpaden negeren.
Bij deze bocht het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, paarse (paaltjes) route, men loopt nu door de rand van het bosgebied, verderop t.h.v. akker buigt het pad met flauwe bocht naar links.
Direct na deze flauwe bocht LA, bospad met houten afsluitboom, paarse en wn route.
Voorbij kleine open plek met gras RD, achtereenvolgens pad aan rand van de open plek aan rechter- en bospad aan linkerhand negeren, paarse route.
Na ca. 70m RA, paarse route, let op het pad is tevens ATB pad, verderop buigt het pad naar links.
# Langs dit pad passeert men een militaire begraafplaats, een Brits ereveld.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, direct daarna t.h.v. bankje LA, bospad, paarse route, het pad buigt met ruime bocht naar links.
Bij kruising met eveneens een smal pad RD, paarse route.
Bij kruising RA, de paarse route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot overgang naar verharde weg, zijpaden negeren, iets verder volgt men een afrastering aan linkerhand.
Bij deze overgang RD, verhard weggetje, men verlaat het bosgebied.
Bij 3-sprong links aanhouden, wn route.
Bij T-splitsing LA, wn route, direct daarna de weg met bocht naar rechts verder volgen, “Museumlaan”, kn74 volg 73.
Voorbij woning nr.23 RA, “Generaal Hasbroecklaan”, wn route.
Bij kruising LA, vervolgens de weg volgen tot plein aan rechterhand, zijweg negeren.
Voor dit plein RA richting de kerk, het startpunt.

G-R = streekpad met geel-rode route markeringen
Groen/gele en (metalen) markeringen, kn staat voor een knooppunt paaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk paaltje met alleen richting aanduiding.

H. Theobaldus kerk, 14 Oktoberplein 9, 5825 CC te Overloon. Plan Route

A73, neem afrit 7-Vierlingsbeek vanaf de A73. Volg de Vierlingsbeekseweg naar de 14 Oktoberplein.

Station Venray. Bushalte Museumlaan, Overloon.

Brugje over het Afleidingskanaal Adrie: Brugje over het Afleidingskanaal
Afleidingskanaal Adrie: Afleidingskanaal
Omgeving de Spurkt Adrie: Omgeving de Spurkt
Overloonse Duinen Adrie: Overloonse Duinen
Jenerbesstruiken Adrie: Jenerbesstruiken
Pad door heidegebied met in de verte een uitkijktoren Adrie: Pad door heidegebied met in de verte een uitkijktoren
De 25m hoge uitkijktoren Adrie: De 25m hoge uitkijktoren
Uitzicht vanuit een van de vele openingen Adrie: Uitzicht vanuit een van de vele openingen
Militaire begraafplaats Adrie: Militaire begraafplaats

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart klokkenberg-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Brasserie Effe Overloon

5825 AM Overloon

1. Els en Christine 9 februari 2018 om 12:16

Adrie,
    We hebben gisteren, 8 februari, de wandeling gelopen. De beschrijving was weer super en we hebben genoten van de omgeving. Bedankt dat je zulke mooie wandelingen ‘maakt’, wij zijn fan!

2. Adrie 6 februari 2018 om 17:13

Gisteren 5 februari 2018 de wandelroute gecontroleerd, aan einde van punt 1. is er een pad afgesloten met bouwhekken. In de directe omgeving zijn er geen mogelijkheden om het pad te omzeilen. In de routebeschrijving is er een alternatief beschikbaar. Het alternatief gaat via extra stukje harde weg tot voorbij de bouwactiviteiten. In de routebeschrijving wordt verwezen naar de bouwplaats, zou het terrein weer toegankelijk is verneem ik dit graag via een reactie of mail. Bij voorbaat bedankt! De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Adrie 19 december 2015

21 november 2015 de wandelroute gecontroleerd en tevens wat gewijzigd. Er zijn enkele lange paden vervangen door wat meer slingerende smalle paadjes. Veel wandelplezier!

4. Delfine 15 november 2014

Route gelopen op 12/11/2014. Ganse dag miezerig en regenachtig. Hierdoor lijkt het landschap ook veel somberder, alhoewel er wel veel afwisseling in zat. Wij vonden het tweede deel van de tocht mooier dan het eerste deel.
    Geen problemen gehad met het vinden van de juiste wegen : beschrijving in combinatie met gps-route gebruikt.
    Dank je wel !

5. Lennard 26 januari 2013

Vandaag gelopen met grijs winters weer met af en toe lichte sneeuw. Het is een leuke en afwisselende route. De uitkijktoren geeft een mooi uitzicht en de bijna 130 treden die je moet nemen zijn de moeite waard.

De route is duidelijk beschreven, maar op een aantal punten niet correct.

Punt 5, 6e regel: "Bij kruising RD, breed zandpad, de gele route wordt verlaten."
    RD moet RA zijn.

Punt 6, 3e regel: "RD, pad op linkerhand negeren, men passeert een houten slagboom."
    Linkerhand moet rechterhand zijn.

Punt 7, 8e zin: "RD, pad met houten slagboom op rechterhand negeren, men passeert hoogspanningsdraden."
    Rechterhand moet linkerhand zijn.

Minder kritische foutjes:
    Startpunt moet "14 Oktoberplein" zijn. In de tekst van de routebeschrijving klopt dit wel.

Punt 3, 6e regel: "Einde pad RD, “Laagheid”, verharde weg, weg op rechterhand negeren."
    "Laagheid" moet "Laagheidseweg" zijn.

1. Adrie 26 januari 2013 om 19:11

Lennard bedankt voor de reactie, de beschrijving is op genoemde punten aangepast .