Klingerberg – Rooth-route, Hout-Blerick te Limburg

16 km Wandelroute Klingerberg – Rooth-route, te Hout-Blerick

Wandeltocht door Hout-Blerick, de wijk Vossener en het Klingerbergpark bij de wijk Klingerberg in Blerick, door het natuurgebied Koelbroek, de Krayelheide en de Blericksche Bergen. Het natuurgebied Koelbroek is gevormd door een oude Maasarm, intussen is het gebied volledig verland. In het natuurgebied wordt een pad gevolgd met aan een zijde van het pad hoger gelegen bos en aan de andere zijde een moerasbos een restant van de oude Maasarm. Kraijelheide of Crayelheide is een natuurgebied dat bestaat uit een gevarieerd bos met grote open stukken. Tussen 1967 en 1982 zijn er plannen gemaakt om het gebied een militaire bestemming te geven, uiteindelijk werden deze plannen niet uitgevoerd wel is het gebied officieel militairterrein gebleven. De Blericksche Bergen is een licht heuvelachtig bosgebied met een mooi gelegen visvijver het Mortelsven.

Opgesteld op: 31-12-2007, laatst bijgewerkt op: 19-8-2023

Met de rug naar het plein voor de kerk RA vertrekken, vervolgens RA, “Groetweg”, de weg geheel uitlopen tot 4-sprong voorbij woning nr.46, overige zijwegen negeren.
Bij deze 4-sprong RD, “Shakespearelaan”, de weg volgen tot kruising ruim voorbij het viaduct over de snelweg met aan rechterhand “Alexander van Parmastraat” voorbij woning nr.61 en aan linkerhand een fietspad.
Bij deze kruising LA en direct daarna RA, smal grindpad parallel aan doorgaande weg, het grindpad geheel uitlopen, zijpaden aan linkerhand negeren.
Aan einde van het grindpad RD richting rotonde, bij de rotonde “Zonneveld” deze aan de linkerzijde passeren en het verhard voetpad “Vossenerlaan 2-8” langs wonningen parallel aan doorgaande weg inlopen, het voetpad volgen tot volgende rotonde, verderop kan ook een stukje grindpad gevolgd worden i.p.v. het bochtige voetpad.
Bij deze rotonde “Wisselslag” LA, “Dickenslaan” (straatnaambordje staat t.hv. woning nr.13), deze weg die verderop met ruime bocht naar rechts buigt volgen tot T-splitsing, zijpaden en –wegen negeren.
Bij deze T-splitsing op fietspad LA en direct daarop RA, dubbelbaans weg “Mulkenshofweg” oversteken en het fietspad langs de “Maashofparklaan” inlopen tot 3-sprong voor plantsoen (grasveld).
Bij deze 3-sprong LA, smalle weg met het plantsoen aan rechterhand, vervolgens t.h.v. hoogspanningsmast, bij 5-sprong het 2de pad aan linkerhand volgen, verhard voetpad parallel aan hoogspanningslijnen.
Bij T-splitsing LA, fietspad, wn route, het fietspad buigt naar rechts met doorgaande weg aan linkerhand.
T.h.v. rotonde “Mulkenshof” RA, lang recht fietspad, kn47 volg 43, vervolgens na ca. 40m LA, verhard voetpad door park (Klingerbergpark), het voetpad dat verderop naar rechts buigt ca. 500m volgen tot kruising met verhard fietspad, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, verhard fietspad, wn route, direct daarna bij kruising LA, eveneens een fietspad, kn43 volg 42, het fietspad buigt naar rechts.
Voorbij bocht naar links RD het viaduct over, fietspad aan rechterhand negeren, wn route.
Voorbij bocht naar rechts LA de trap afdalen, wn route, beneden bij 3-sprong rechts aanhouden, verharde weg, wn route.
Bij 5-sprong RA, “Buelterstraat”, doodlopende weg, kn42 volg 28.
RD, fietspad “Heershofpad” aan rechterhand negeren, verderop gaat de verharde weg over in een grindpad.
In bocht naar links van het grindpad rechts aanhouden, smal grindpad met beek aan rechterhand, kn28 volg 31, wr (witte bordjes met rode driehoek voor de richting) en wg (witte bordjes met groene driehoek voor de richting) routes.
Na ca. 350m, in flauwe bocht naar rechts LA richting brugje, wn, wr en wg route, voorbij het brugje links aanhouden, pad langs waterloop aan rechterhand negeren, bospad met SBB bordje “Koelbroek”, kn31 volg 32, wr en wg route.
Aan einde pad, voorbij houten voetgangerssluis, bij T-splitsing LA, verharde weg, wn, wr en wg route, direct daarna bij 4-sprong RD, het smalle bospad aan overzijde van de weg “Geliskensdijkweg”  inlopen, kn32 volg 67 en wg route, de wr route wordt verlaten, iets verder passeert men een houten voetgangerssluis met SBB bordje “Koelbroek”, het pad verder volgen tot overgang naar verharde weg t.h.v. woning nr.186 ruim na verlaten van het bos, zijpaden negeren.
Ca. 80m voorbij deze woning, voor erf RA, onverhard pad, wn en wg route, vervolgens bij 3-sprong rechts aanhouden, kn67 volg 64, de wg route wordt verlaten, het brede pad met verderop bij bosrand kn64 volg 61 volgen tot 4-sprong rond een groepje eikenbomen met een bankje, zijpaden negeren, (het bosperceel en het grasland na verlaten van het bos is onderdeel van Militair Oefenterrein Kraijelheide).
Bij deze 4-sprong LA, kn61 volg 62, pad met grasland aan linkerhand.
Bij kruising RA, verharde weg, kn62 de wn route wordt verlaten.
RD, pad met houten afsluitboom en met bordje “Militair Oefenterrein Kraijelheide” langs bosrand aan linkerhand negeren.
T.h.v. van 2de bosperceel, iets voor bankje aan rechterhand LA, smal pad met bordje “Militair Oefenterrein Kraijelheide” door grasland, wn en wr route (zie achterzijde routepaaltje),
Bij kruising RD, smal pad met bosrand aan rechterhand, wr route.
Voor bosrand, bij T-splitsing LA, wn en wr route.
Op 4-sprong RA, kn55 volg 54 en wr route.
Bij kruising RD, kn54 volg 53 en wr route, verderop verlaat men het bos en gaat het pad door half open grasland.
Voor bosperceel met bankje, bij T-splitsing LA, wn en wr route, men passeert het bankje.
Iets voorbij bosrand, bij 5-sprong RD, pad met half open plek aan rechterhand, kn53 volg 63 en wr route.
Voorbij de half open plek RD, pad aan linkerhand negeren, wn en wr route.
Pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, direct daarna LA, smal bospad, wn en wr route.
Bij T-splitsing RA, de wn en wr route worden verlaten.
RD, pad aan rechterhand negeren, vervolgens t.h.v. bosrand, bij T-splitsing RA, iets verder breed onverhard pad met gescheiden grind-/fietspad.
Bij 4-sprong LA, kn89 volg 90, breed pad met gescheiden grind-/fietspad en bosrand aan linkerhand.
Bij kruising met verharde weg RD, kn90 volg 81, onverhard pad met beek aan de linkerhand.
Aan einde van pad, bij T-splitsing LA, fietspad langs provinciale weg N275, kn81 volg 91.
T.h.v. horecagelegenheid en voorbij bushalte links van de N275 RA, let op, drukke weg!, het bospad met SLL bord “Dubbroek” aan overzijde van doorgaande weg inlopen, wn route.
Bij kruising RA, breed pad, wn route, iets verder het 2de smalle pad aan linkerhand inlopen, kn91 volg 92, smal pad met visvijver het Mortelsven aan linkerhand.
Het pad met bocht naar links langs de smalle zijde van het ven verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, kn92 volg 91.
Voor 2de bankje rechts aanhouden, de wn route en het ven worden verlaten, vervolgens bij T-splitsing RA, het brede pad volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RD, het smal slingerend bospad inlopen.
Bij kruising met eveneens smal pad RD.
Bij T-splitsing RA, vervolgens na ca. 35m bij kruising LA, verderop volgt het pad aan linkerhand de omheining rond een camping, voorbij de camping het pad ca. 200m verder volgen tot kruising met aan linkerhand een stijgend pad, zijpad aan linkerhand negeren.
Bij deze kruising RD, smal bospad, vervolgens na ca. 40m bij T-splitsing RA, verderop passeert men zes kleine betonnen paaltjes.
Op heuveltop, bij kruising met aan beide zijde een bankje RD, de helling afdalen met beneden een picknicktafel.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, de weg volgen tot T-splitsing, zijpaden en –wegen negeren.
Bij deze T-splitsing LA, het fietspad aan overzijde van de weg richting rotonde “Hoverhof” volgen, de doorgaande weg aan rechterzijde van rotonde oversteken, let op, druk punt!
Aan overzijde van de doorgaande weg, bij T-splitsing RD door klaphek, gras-pad met beekje aan linkerhand.
LA het brugje van boomstammen over, kn56 volg 57, direct daarna aan overzijde rechts aanhouden, verhard voetpad, kn57 volg 77.
Aan einde van het voetpad schuin naar rechts het verhard voetpad aan overzijde van de weg rechts van woning nr.30 inlopen, direct daarna bij 3-sprong RA, verharde weg, wn route.
Bij T-splitsing LA, kn77 volg 71, de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

LA = linksaf, RA = rechtsaf en RD = rechtdoor.
SLL = Stichting het Limburgs Landschap.
Geel/rode markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerkplein, Kerkplein 4-5, 5926 RG te Hout-Blerick. Plan Route

Per auto is Hout-Blerick, een kerkdorp van de gemeente Venlo, goed bereikbaar.

vanaf N.S.-station Venlo per bus, lijn 77, naar Roermond via Kessel uitstappen aan de Baarlosestraat bij de halte Hout-Blerick. Iets teruglopend in de richting Venlo-Blerick gaat u linksaf via de Molenkampweg en de Zalzerskampweg naar het Kerkplein.

Waterspeelplaats in het Klingerbergpark Waterspeelplaats in het Klingerbergpark
Brugje over de Everlose Beek Brugje over de Everlose Beek
Pad door het Koelbroek Pad door het Koelbroek
Moerasbos in het Koelbroek Moerasbos in het Koelbroek
Open gebied op de Kraijelheide Open gebied op de Kraijelheide
Visvijver het Mortelsven Visvijver het Mortelsven
Kerk in Hout-Blerick Kerk in Hout-Blerick

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart klingerberg-rooth-route.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In plaats Hout-Blerick en Boekend

Café- en Restaurant Boszicht

Provincialeweg 2
5993 RG Maasbree

1. Adrie 19 augustus 2023 om 16:36

Vandaag 19 augustus 2023 de wandeltocht gecontroleerd. Geen grote veranderingen gezien, de routebeschrijving is op een paar puntjes wat aangepast en weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Adrie 8 maart 2020 om 18:41

Vandaag 8 maart 2020 op de nog droge ochtend de wandelroute gecontroleerd en tevens iets gewijzigd. In plaats van de wijk klingerberg in Blerick is het naastgelegen Klingerbergpark in de wandelroute opgenomen en aan het einde van de wandeltocht wordt het beekje de Springbeek gevolgd. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Lennard 27 februari 2014

23 februari heb ik de route met overwegend zonnig weer gecontroleerd.
    Bij deze mijn verlate maar welgemeende excuses aan Paul Arts (voetnootje 26-02-2012). Tijdens het lopen ontdekte ik dat er een heel stuk tekst is weggevallen. Ik had de kaart, mijn GPS en m’n geheugen nodig om het weggevallen stuk te reconstrueren. Geen wonder dat je hier fout liep!
    Hoewel de routebeschrijving – afgezien van het ontbrekende stuk – nog steeds correct is, besloot ik tijdens de wandeling om de beschrijving volledig op de schop te nemen. In het gebied is een wandelroutenetwerk gekomen waarvan de relevante markeringen in de tekst zijn opgenomen. Daarnaast zijn er meer situaties beschreven en worden straatnamen alleen nog genoemd als ze ter plekke op een bord staan. Om tijdens het lopen het volgen van de beschrijving makkelijker te maken is de huidige tekst opnieuw opgesteld in de stijl van de meeste routes op deze site, nl. als een puntsgewijze opsomming van aanwijzingen. Hiermee hoop ik dat de routebeschrijving makkelijker te volgen is geworden, want het is een mooie en afwisselende tocht die de moeite waard is. Ook is er nu een GPS-track beschikbaar.
    Veel wandelplezier!

4. Paul Arts 26 februari 2012

Een heel mooie tocht, maar de omschrijving van de route is bestemd voor diegene die in de streek bekend zijn.
    Met een beetje improvisatie om je er wel uit. Doch, het ging mis bij historische boerderij, Heershof. Niet linksaf maar rechtdoor weg vervolgen. Wordt onverhard. Bij bocht naar links recht door de Koelbroekroute op. Dan: op de driesprong van verharde wegen schuin oversteken. Moet zijn Links schuin oversteken.
    Na de tellegramstijl. Je komt weer terug op de Heibeemdenweg (zegt een onbekende niets ook geen bord) hoe nu verder, rechts of links, ook geen beek te bekennen. Dus de route verder naar rechts gevolgd tot een beek. Hoera een beek. Verder gevolgd. Liep compleet verkeerd. Na veel vragen en gelopen lussen heeft een vriendelijke automobilist mij naar de auto tegenover Boszicht terug gebracht.
    Kortom, nogmaals een mooie route maar slecht omschreven. Straat of wegnaamborden zeggen de onbekende niets als die er niet staan.
    Advies: Loop de route met een ander en wees kritisch met de aanduidingen.
    V.g. Paul

5. Adrie 12 februari 2012

De wijzigingsvoorstellen zijn in de beschrijving opgenomen. Lennard bedankt!

6. Lennard 12 februari 2012

Kleine correctie op mijn onderstaande bericht bij de beschrijving van de Krayelheideroute:

"- direct na bocht LA, smal pad;"

kan beter geschreven worden als:

– direct daarna LA, smal pad;

7. Lennard 12 februari 2012

Vandaag deze route nog eens gelopen. Deze is, op een paar details na, nog steeds correct.

4e alinea:
    "Via een bospad (bij het begin staan wandelrouteborden), daarbij op de kruising rechtsaf slaan, komt u bij visvijver het Mortelsven."
    De wandelrouteborden trof ik er niet meer aan, mogelijk a.g.v. de komst van een wandelnetwerk.
    Voorgestelde wijziging:
    "Ga verder via het bospad dat schuin van de doorgaande weg af loopt, aan het begin staat de gele pijl (in rood vierkantje) van een wandelnetwerk. Bij de kruising rechtsaf, u komt bij visvijver het Motelsven."

In dezelfde alinea:
    "Daar rechts omheen lopen en enkele tientallen meters achter de bank aan het overzijde van het ven de route (bij het bordje Blerickse Bergenroute) rechtsaf over een veldweg vervolgen."
    Het bordje kon ik niet meer vinden.
    Voorgestelde wijziging:
    "Daar rechts omheen lopen. U passeert aan de overzijde van het ven een bank en gaat vlak voor de volgende bank rechtsaf over een veldweg verder."

5e alinea:
    "Bij de volgende splitsing het linkse pad aanhouden en bij het caravanterrein eerst het hek en daarna naar links volgen."
    A.g.v. boswerkzaamheden met zware machines is deze splitsing niet of nauwelijks meer herkenbaar. Als nu het wel duidelijke paadje gevolgd wordt komt men uit bij de hoek in het hekwerk van het caravanterrein.
    Voorgestelde wijziging:
    "Paadje blijven volgen. Men komt uit bij de hoek van een caravanterrein. Loop langs dit terrein met het hek op de linkerhand."

In de 3e alinea wordt een behoorlijk stuk van de route niet beschreven en moet men de rode pijlen van de Krayelheideroute volgen. Mochten er echter een of meer paaltjes verloren gaan, dan is de kans dat men verloren loopt erg aanwezig. In telegramstijl loopt men na het verlaten van de Heibeemdenweg tot men daar weer bij terug komt het volgende:
    – op kruispunt RD;
    – einde pad LA;
    – op kruispunt RA;
    – RD open veld in lopen;
    – op T-splitsing bij bank LA;
    – men loopt het bos weer in;
    – op kruispunt RD;
    – RD, negeer pad van scherp L;
    – volg bocht naar R en negeer pad van scherp L;
    – direct na bocht LA, smal pad;
    – op T-splitsing LA;
    – eerste pad RA,
    – ca. 100 m verder bij houten slagboom weer terug bij verharde weg (Heibeemdenweg).
    Hier vervolgt men de originele tekst bij de zinnen: "Rechtsaf slaan. Aan het einde van de weg (links ligt het eeuwenoude…."

8. webmaster 20 december 2011

Daar waar de Klingerberg-Rooth – route de Napoleonsbaan kruist, is een rotonde aangelegd. De beschrijving is hierop aangepast.

9. Wiel Geertjens 11 juni 2010

Webmaster, Hans en Lennard bedankt voor de wijziging. Bij controle op 11.6.2010 is mij gebleken dat de bank (nu:met tafel) verplaatst is, waardoor de routebeschrijving op dat punt niet meer correct was.

10. webmaster 25 mei 2010

Voorgestelde wijziging is opgenomen in de tekst. Bedankt voor de reacties.

11. Lennard 24 mei 2010

Gisteren met stralende zon gelopen, prachtige route.

Ik ben het met de door Hans voorgestelde wijziging eens, men gaat inderdaad vrijwel rechtdoor op dat punt bij de brug. Verkeerd lopen is echter niet aan de orde als de eerstvolgende instructie wordt opgevolgd.

12. Hans Hagens 9 april 2010

Heerlijke wandeling op een mooie voorjaarsdag. Veel afwisseling en een gemakkelijk te volgen route. Compliment.

13. Hans Hagens 9 april 2010

Voor de brug over de Everlosebeek rechtsaf. Er staat een bank. ( afgelegde afstand: 11 km).
    Moet worden:
    Als hier het pad langs de Everlosebeek bedoeld wordt, dan zou ik liever zeggen: voor de brug over de Everlosebeek de verharde weg oversteken en rechtdoor over oeverpad langs de Everlosebeek.
    Als dat niet de bedoeling is, dan ben ik verkeerd gelopen dus.

14. Arie 20 september 2009

Mooie lange wandeling, ik heb deze gelopen op 20-09-2009, een warme nazomerdag. Routebeschrijving is heel goed.

15. André (webmaster) 17 september 2008

Naar aanleiding van onderstaande en op verzoek van de maker van deze route is de tekst in alinia 4 gecorrigeerd. Bedankt voor de input.

16. Gommaar Bruynseels - België 25 augustus 2008

Heb op 24/8/2008 deze route gelopen. Op het begin na, een mooi parcours met veel bos en natuur.
    Heb echter wel het ommetje langs de vijver Mortelsven gemist (alinea 4): ik wist nl. niet dat men in Nederland een kruispunt ook een splitsing noemde! Eigenlijk zou er moeten staan: “…bij het eerste kruispuntje RA…”.
    Toch genoten van de wandeltocht.