Keelgras-route, Lieshout te Noord-Brabant

21 km Wandelroute Keelgras-route, te Lieshout

De tocht gaat door het buitengebied van Lieshout en Mariahout. Het begin van de tocht volgt een gedeelte van de Poiniersroute. Dit zijn hoofdzakelijk onverharde wegen waarover vroeger de pioniers van Mariahout naar de heide reden voor het bewerken en ontginnen van de veengronden. Vervolgens gaat de tocht gaat door de bossen van Olen en de omgeving van het Wilhelmina kanaal. Als bijzonderheden onderweg zijn enkele kleine natuurgebieden zoals het Moorselen, het Keelgras, het Torreven, de Mosbulten en de Ruweeuwsels. Tevens komt men langs twee molens, de Vogelenzang en de Leest. 70% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 25-2-2009, laatst bijgewerkt op: 24-1-2019

Start bij de kiosk aan de Heuvel in het centrum van Lieshout, loop vanaf de kiosk in noordelijke richting de “Dorpsstraat” in, links van deze straat staat borstbeeld van “Martien Coppens”, vervolgens de weg volgen tot woning nr.67, zijwegen negeren.
Voorbij deze woning LA, de “Vogelenzang”, direct daarna RA, “de Lankelaar”.
Bij kruising RD, onverhard voetpad.
Bij 4-sprong met aan linkerhand molen RD, breed onverhard pad, kn26 volg 25.
Bij splitsing links aanhouden, kn25 volg 24.
In bocht naar links RA, pad met betonnen blokken als verkeerssluis, wn route.
RD, onderhoudspaden langs waterloop negeren, kn24 volg 97, men passeert informatiepaneel “Pioniersroute” en bankje.
Bij kruising met verharde weg RD, wn route.
RD, stijgend pad richting uitkijktoren aan linkerhand negeren, wn route.
# Voor een mooi uitzicht over de omgeving even de uitkijktoren aan linkerhand beklimmen.
Aan einde van het pad RD, de rechterzijde van landbouwperceel (weiland) volgen, verderop na ca. 70m buigt het gras-pad naar links, wn route.
Na verlaten van landbouwperceel (weiland) bij T-splitsing RA, wn route.
Bij 3-sprong LA, verharde weg, kn97 volg 91.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden. “Knapersven”, kn91 volg 90.
RD, weg “Plevierstraat” aan linkerhand negeren, wn route.
In bocht naar rechts LA, “Bernadettestraat“, kn90 volg 92, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing.
# Voor een bezoek aan de Lourdesgrot of pauze i.p.v. LA de weg met bocht naar rechts verder volgen, na ca. 200m is aan linkerhand de Lourdesgrot en aan rechterhand een horecagelegenheid.
Bij deze T-splitsing LA, “Meerven”, wn route, vervolgens de weg volgen tot woning nr.21, zijwegen aan linkerhand negeren.
T.h.v. deze woning RA, onverhard pad, wn route.
Voor bosrand, bij kruising RD, kn92 de wn route wordt verlaten, bospad met metalen afsluitboom, vervolgens het pad ca. 140m volgen tot smal pad aan linkerhand met wit-rood (wr) “Ommetje West” routepaaltje en drie kleine paaltjes, smalle ATB negeren.
Bij dit pad LA, smal slingerend bospad, wr route.
Bij T-splitsing LA, recht pad met afrastering aan rechterhand, wr route, vervolgens na ca. 45m RA door klaphek, wr route.
Na verlaten van bos, bij T-splitsing LA, wr route, vervolgens voor langwerpig ven RA, smal pad met ven aan linkerhand, wr route.
Na passeren van kleine uitkijktoren, bij T-splitsing LA, de wr route wordt verlaten.
Na passeren van smalle zijde van het ven RD, smal pad aan linkerhand negeren, vervolgens voorbij klaphek, bij T-splitsing RA, breed pad met bosrand aan rechterhand, wn route.
Bij kruising RD, de wn route wordt weer verlaten, vervolgens bij kruising voor metalen poort LA, pad met omheining aan rechterhand.
Na ca. 150m LA, smal bospad, wn route.
Bij 3-sprong met bankje LA, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
RD, pad aan linkerhand negeren, kn20 volg 81, vervolgens het pad verder volgen tot bosrand aan linkerhand.
T.h.v. deze bosrand RD, pad aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten, direct daarna RA door klaphek, gras-pad door weiland richting bankje volgen, let op de oranje-paarse routepaaltjes, verderop bij het bankje RD richting klaphek aan overzijde van het grasland.
Na passeren van het klaphek, bij T-splitsing LA.
Bij kruising LA, pad met bosrand aan linkerhand.
Bij 4-sprong met bankje RA.
Bij kruising met aan linkerhand bordje “Waterwingebied” RA, wn route, niet het smalle bospad aan rechterhand inlopen, verderop verlaat men het bosgebied.
Bij 3-sprong RA, verharde weg, de wn route wordt verlaten, vervolgens na ca. 50m bij parkeerterreintje “Mosbulten” LA door klaphek, voor ven buigt het gras-pad naar rechts, vervolgens het gras-pad met ven aan linkerhand volgen, let op de oranje-rode routemarkeringen, verderop wordt het gebied met ven via een klaphek weer verlaten.
Bij T-splitsing LA, verharde weg.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Olen”, wn route, vervolgens de weg volgen tot 4-sprong, zijpad negeren.
Bij deze 4-sprong LA, onverhard pad, kn12 volg 11.
RD, pad aan linkerhand negeren, pad met brede waterloop aan linkerhand, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA.
Bij kruising RD.
Bij T-splitsing RA, pad met kanaal aan linkerhand.
RD, verharde weg, weg aan rechterhand negeren, “Weverse kanaaldijk”, vervolgens de weg volgen tot brug, zijpaden negeren.
Bij deze brug LA de brug over, kn15 volg 13, vervolgens aan overzijde bij T-splitsing RA, direct daarna de weg met bocht naar links verder volgen, fietspad aan rechterhand negeren, wn route.
Weg met flauwe bocht naar links verder volgen, onverhard pad aan rechterhand negeren, direct daarna RD, weg aan rechterhand negeren, kn13 volg 41.
RD, “Stad van Gerwen, huisnummer. 2-4-9”, weg aan rechterhand negeren, wn route.
Verharde weg gaat over in onverhard pad, direct daarna RA, “Burgerbosdreef”, wn route.
Bij kruising LA, “Vlasvenweg”, kn41 volg 9.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij 3-sprong RA, direct daarna bij Y-splitsing rechts aanhouden, het onverharde pad met gescheiden verhard fietspad lang het kanaal volgen, wn route.
Voor bosgebied RA, pad met BL bordje “Ruweeuwsels” langs bosrand volgen, wn route.
Na ca. 110m LA, de wn route wordt verlaten, iets verder passeert men twee draaihekjes t.h.v. doorgang voor vee, vervolgens het pad verder volgen tot een 3-sprong tussen drie grote beuken, zijpaden negeren, verderop na ca. 300m buigt het pad voorbij open plek aan rechterhand naar rechts, voorbij deze bocht de open plek aan rechterhand verder volgen.
Bij deze 3-sprong links aanhouden.
Bij T-splitsing LA, bosrand aan linkerhand volgen.
Bij T-splitsing voor bosrand LA, breed bospad.
RD, “Eksterlaan”, pad aan rechterhand negeren, vervolgens het pad verder volgen tot kruising voorbij akker aan linkerhand.
Bij deze kruising LA, pad met bosrand aan rechterhand, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing LA, vervolgens de weg volgen tot 5-sprong voorbij brug, fietspaden negeren. voor de brug passeert men kn9 volg 29.
Bij deze 5-sprong RD onverhard pad links van boerderij “Helena Hoeve” inlopen, kn29 volg 27.
Bij T-splitsing LA, doorgaande weg, wn route.
Voor bosperceel RA, onverhard pad, “Broeksteeg”, wn route, vervolgens het pad volgen tot kruising met verharde weg, zijpaden en zijweg negeren.
Bij deze kruising RA, verharde weg, “Den Houw“, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing LA, “Vogelenzang“.
Na passeren van kombord “Lieshout” RD, weg aan rechterhand negeren, vervolgens na ca. 60m RA, “Vogelenzang 41-43-45-47”.
Bij kruising RD, “Burg. Mostermanslaan”, vervolgens de weg verder volgen tot T-splitsing voor molen, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing LA.
# Men passeert de bergkorenmolen de “Leest”.
RD, weg aan linkerhand negeren, direct daarna bij 4-sprong LA, vervolgens de weg volgen tot de kiosk, het startpunt.

BL = Brabants Landschap
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje genummerde met richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

De kiosk aan de Heuvel in het centrum, Heuvel 11, 5737 BX te Lieshout. Plan Route

A50, neem afrit 9-Sint-Oedenrode. Volg de Eversestraat en Lieshoutsedijk naar de Lieshoutseweg. Ga verder op de Lieshoutseweg. Neem de Rooijseweg naar de Molendreef in Mariahout. Volg de Dorpsstraat naar de Heuvel in Lieshout.

Station, Eindhoven. Bushalte Station, Eindhoven (richting Uden). Bushalte Bavaria, Lieshout. Aanlooproute: Ga zuidwestelijke op Beekseweg/N615. Neem op de rotonde de 1ste afslag naar Provinciale Weg. Neem 1ste straat linksaf, Ribbiusstraat, vervolgens de weg volgen tot de kiosk, het startpunt.

Molen de Vogelenzang Adrie: Molen de Vogelenzang
Uitkijktoren in omgeving van het Keelgras Adrie: Uitkijktoren in omgeving van het Keelgras
Op weg naar de Mosbulten Adrie: Op weg naar de Mosbulten
De Mosbulten Adrie: De Mosbulten
Buitengebied Lieshout Adrie: Buitengebied Lieshout
Brug over het Wilhelminakanaal Adrie: Brug over het Wilhelminakanaal
Brug over het Wilhelminakanaal maar nu zonder sneeuw Adrie: Brug over het Wilhelminakanaal maar nu zonder sneeuw
De Mosbulten Adrie: De Mosbulten
Het Torreven Adrie: Het Torreven

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart keelgras-route.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Bavaria Brouwerijcafé

Heuvel 5
5737 BX Lieshout

De Pelgrim

Mariastraat 21 – 23
5738 AH Mariahout

1. Adrie 24 januari 2019 om 18:30

De wandelroute is vernieuwd. Het herstelde Vossenbergven in Mariahout is in de wandelroute opgenomen. Via enkele leuke bospaadjes komt de wandelroute uit op de heidecorridor tussen het Vossenbergven en het Torreven met mooi zicht op het herstelde Vossenbergven, vervolgens wordt een mooi pad langs het Torreven gevolgd.

2. Nellie Wesel 25 januari 2018 om 16:08

Woensdag 24-1-2018 deze route gelopen. Het was 14 graden !!!, bewolkt maar droog en een flinke wind. Voor mij heerlijk weer. Ook de tocht was weer mooi. Afwisselend en veel mooie vennen, bossen en open grasland. Enige puntje, onderaan bij punt 4 staat … Volgen tot t-splitsing bij harde weg, dit was echter gewoon een zandpad. Misschien beter … bij 2e bordje van Brabant Water RA.
    Dank voor alweer een mooie wandeling.

1. Adrie 26 januari 2018 om 13:27

Nellie Wesel bedankt voor de reactie! Ik ben gaan kijken naar het verhard weggetje bij de Mosbulten. Punt 5. eerste regel klopte nog, men volgt daar een klein stukje een smal verhard weggetje. Wel was er bij punt 4. laatste regel een smal bospad vermoedelijk een ATB-pad bijgekomen. Mogelijk dat U dat gevolgd heeft waardoor je op een andere plaats bij de Mosbulten bent uitgekomen. Of het nieuwe smalle pad permanent of tijdelijk is zal de toekomst uitwijzen. Voorlopig heb ik in de laatste regel van punt 4 kruising laten staan en een waarschuwing geplaatst om het smalle pad niet te volgen.

3. Adrie 19 februari 2016

De wandelroute op 19 februari 2016 gecontroleerd. Tevens is de wandelroute iets aangepast, men heeft in het waterwingebied grasland opengesteld voor wandelaars. Dit grasland is in de wandelroute opgenomen. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

4. Adrie 23 mei 2014

De route is iets gewijzigd, in de Ruweeuwsels is de route iets verlegd waardoor men een beter beeld krijgt van dit mooie natuurgebiedje. Tevens is het buurschap Achterbosch in de route opgenomen. Veel wandelplezier!

5. Mies de Groot 26 maart 2014

Dank je wel Adrie we gaan het zeker nog een keer lopen en dan zullen we heel goed opletten.
    Groetjes Mies de Groot.

1. Adrie 27 maart 2014 om 19:05

Hanneke en Mies bedankt voor de reacties en het melden dat de routebeschrijving op het punt bij de drie beuken klopt!

6. Adrie 22 maart 2014

Vandaag ben ik naar de Ruweeuwsels geweest. Er waren in het gebied geen veranderingen, ik heb nog eens kritisch naar de beschrijving gekeken ook hier heb ik geen fouten in kunnen vinden. Wel de beschrijving een klein beetje aangepast zodat de tekst niet verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Misschien ten overvloede een tip: bij twijfel teruglopen naar het laatste nog herkenbare punt en vandaar nog eens proberen de route te volgen. Bij het bezoek aan het gebied heb ik het idee opgepakt om deze route met ruim een kilometer uit te breiden. Het deel door de Ruweeuwsels wordt wat langer en het buurtschap Achterbosch wordt in de route opgenomen. Voor degene die 21 km te lang vindt vanuit Mariahout is een nieuwe kortere route in ontwikkeling die een deel van deze route doorkruist. Zodra ik de kortere route publiceer wordt ook de Keelgrasroute aangepast.

7. Mies de Groot 20 maart 2014

Inderdaad een mooie route maar op punt 5 kwamen wij er niet uit .
    L A bospad ter hoogte van dit punt staan 3 grote beuken tot zover.we hebben een uur rondjes gelopen maar kwamen er niet uit??

8. Hanneke dankers 16 maart 2014

Mooie route,duidelijk maar op punt 5 ben ik toch de weg kwijt geraakt vanaf het Wilhelmina kanaal ra ruweeusels in dan pad op linkerhand negeren zagen de drie beuken niet kwam er niet uit tensloten naar kanaal terug gelopen.misschien ligt het aan mij ,

1. Adrie 16 maart 2014 om 20:41

Hanneke Dankers bedankt voor je reactie. Als men vanaf het kanaal RA de Ruweeuwsels ingaat komt men op ca 110 meter een pad tegen op de linkerhand, deze opmerking lees ik terug in de reactie. Vervolgens op ca 140 meter nadat het pad een bocht naar links gemaakt heeft moet men LA, deze opmerking lees ik niet terug in de reactie. Nadat men dat pad ingelopen is komt men op ca 180 meter bij de 3 beuken. Ik heb ter verduidelijking wat extra informatie zoals afstanden bijgezet. Binnenkort ga ik eens kijken of er op die plaats verandering zijn, mogelijk als gevolg van beheersmaatregelen.

9. Theo en Marieke 14 juni 2013

We hebben gister deze route gelopen. Prachtige natuur en de beschrijving was heel duidelijk! Zo dicht bij huis en toch op plekken geweest die we nog niet kenden. We gaan zeker nog meer routes van de site lopen ter voorbereiding op de Kennedymars. Bedankt voor de mooie wandeling ome Adrie!

10. Lennard 29 december 2012

Een paar dagen geleden gelopen met winderig maar overwegend droog weer. Leuke route waarvan de beschrijving up to date is.

11. Paul 17 oktober 2012

Een wel heel mooie route. Arie mijn complimenten.
    Toch wel een klein puntje.
    tekstblok 2, 7de regel: een afstand van één derde zegt in feite niets. Bovendien is akkerland nu grasland. Advies:
    Van regel 7 is bocht naar links, wn route goed.
    Pad wordt doorsneden door een stukje akkerland (nu mais) gewoon doorlopen.
    RD akker verlaten laten vervallen.
    Op T-splitsing RA enz. enz.

1. Adrie 17 oktober 2012 om 13:15

De beschrijving is aangepast. Als men de rechterzijde van het genoemde veld blijft volgen wordt inderdaad aan het einde van dit veld het pad doorsneden door een stukje akkerland. Dit gedeelte heb ik achterwege gelaten. Als men de richting aanduiding van het wn route paaltje volgt loopt men vanzelf in de goede richting en verlaat men het veld op de juiste plaats. Paul bedankt voor je reactie!

12. Adrie 3 juni 2012

De route is gecontroleerd. In dit gebied heeft men de afgelopen jaren een wandelnetwerk samengesteld. Op de plaatsen waar de route samenloopt met dit wandelnetwerk zijn de wandelnetwerk verwijzingen als extra herkenningspunten in de beschrijving opgenomen.

13. Bert en Alice Kalisvaart 11 juni 2011

Prachtige route, volop rust en vogels langs wijdse velden. Klein uitstapje langs de Lourdes grot in Mariahout is de moeite waard. Deze grot is te vinden door bij T-splitsing na ‘Bernadettestraat’ nte LA, maar even RA te gaan.

14. Piet Creemers 28 september 2010

Gisteren, helaas met regen de route gelopen perfect aangeduid, mooi, afwisselend dus zeer bedankt !

15. Gommaar Bruynseels - België 22 april 2009

Op zondag 19 april bij heerlijk lenteweer deze route gelopen. Zeer mooi en afwisselend, heerlijke natuur met mooie vennen. Juiste beschrijving.
    Meer van dat!

16. Karla van de Velde 12 maart 2009

Gisteren,woensdag 11 maart 2009, zijn we naar Lieshout gereisd voor de Keelgraswandeling. Adrie wat heb je daar iets moois van gemaakt! Zo veel zandwegen en zo’n gevarieerd landschap, we hebben genoten.Ook omdat het er zo stil is.De routebeschrijving is heel goed op één punt na.Bij 2 net buiten Mariahout staat drie maal RD, weg op linkerhand negeren,direct daarna LA onverhard pad inlopen met op linkerhand waterloop. Dat moet RA zijn.Bedankt voor deze schitterende wandeling.

1. Adrie 14 maart 2009 om 17:34

Karla, hartelijk bedankt voor het doorgeven. Het foutje is in de routebeschrijving gecorrigeerd.