Kanaal-route, Drunen te Noord-Brabant

23 km Wandelroute Kanaal-route, te Drunen

Deze route start in Drunen en gaat dan vrijwel direct over een oude spoordijk richting het afwateringskanaal 's-Hertogenbosch-Drongelen (ook bekend als Drongelens Kanaal) dat begin 20e eeuw is aangelegd om overstromingen bij 's-Hertogenbosch te voorkomen. Na het voor de tweede keer oversteken van het kanaal wordt geruime tijd de brede en vrijwel geheel met bomen en struiken begroeide dijk langs het kanaal gevolgd. Even wordt deze verlaten om een blik op het mooie Lange Wiel te werpen. Bij de volgende brug duikt de route de bossen van de Loonse en Drunense Duinen in. Na Giersbergen gaat de tocht weer terug naar het kanaal en aan de overzijde via een roeivijver en een stuk bos richting Nieuwkuijk. Vlak voor de Emmamolen van Nieuwkuijk gaat de route de dijk op die vrijwel aaneengesloten van Hedikhuizen rondom Vlijmen, Nieuwkuijk en Drunen weer naar de Maas loopt. Deze dijk leidt uiteindelijk weer naar het startpunt. Voor terugkomst heeft men aan de linkerhand nog uitzicht op de Baardwijkse Overlaat, vroeger een middel in de strijd tegen het water, nu een natuurgebiedje.

Opgesteld door: Lennard, op: 26-5-2015, laatst bijgewerkt op: 8-8-2020

Opmerking vooraf
Deze wandelroute werd oorspronkelijk uitgezet en uitgegeven door de VVV in de serie “Wandelroutes de Meierij”.  Als gevolg van de komst van de wandelnetwerken worden deze routes niet meer onderhouden en zijn de markeringen hiervan in veel gevallen in verval geraakt of zelfs verwijderd. Omdat dit toch mooie en interessante routes blijven, zijn ze ter behoud omgezet naar een beschrijving waarbij het oorspronkelijke traject hier en daar is aangepast aan de huidige omstandigheden. Tevens zijn ze vastgelegd in de vorm van gps-tracks.

Met de rug naar het voormalige café RA vertrekken, direct daarna in flauwe bocht naar rechts van de weg links aanhouden (vwn), dood lopende weg inlopen verderop t.h.v. inrit fietspad.
Op T-splitsing LA (kn76v75), fietspad over de dijk, vervolgens het fietspad geruime tijd volgen tot kruising voorbij een wat langere brug (voormalige spoorbrug over een kanaal).
Bij deze kruising LA (kn75v63 routepaaltje staat stukje naar rechts), direct daarna RD (vwn), pad aan rechterhand negeren.
Bij kruising met doorgaande weg LA (kn63v65), fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen.
Direct na brug RA door klaphek (vwn), onverhard pad met NM-bordje “Baardwijkse Overlaat”.
Na ca. 700 m LA (kn38v39), dalend pad richting ven.
Voor ven rechts aanhouden (vwn).
Op splitsing rechts aanhouden.
LA door klaphek (vwn), direct daarop RD, pad aan linkerhand negeren, het pad over de dijk geruime tijd RD volgen tot brug.
Bij kruising RA de brug over “Drongelens Kanaal” over (kn33av33b).
Direct na brug LA het onverhard pad parallel aan fietspad met het fietspad aan linkerhand volgen (vwn), verderop buigt het pad naar rechts weg van het fietspad.
Voorbij tennisvelden RA, ruiterpad met NM-bordje “Loonse en Drunense Duinen”.
Ca. 60m voorbij open strook, bij kruising RD.
Ruiterpad met bocht naar rechts vervolgen, pad aan linkerhand negeren.
Ruiterpad met flauwe bocht naar rechts vervolgen, pad aan linkerhand negeren.
Bij 3-sprong LA, ruiterpad met verhard fietspad, het pad gaat t.h.v. horecagelegenheid over in een verharde weg.
RA om de horecagelegenheid lopen, voorbij de horecagelegenheid gaat de verharde weg over in een onverhard ruiterpad, het pad volgen tot kleine witte woning “Het Witmeer”.
Ruim voorbij deze kleine woning het pad met flauwe bocht naar links vervolgen (vwn), pad aan rechterhand negeren, direct daarna op splitsing rechts aanhouden, ruiterpad.
Pad met flauwe bocht naar links vervolgen (kn77v78), pad aan rechterhand negeren, iets verder buigt het pad naar rechts, direct daarna naar links, men verlaat het bosgebied, verderop ruim na verlaten van het bos buigt het pad naar rechts (vwn) .
Iets voorbij deze bocht, bij 3-sprong RA (kn78v97).
In bosgebied, bij 3-sprong rechts aanhouden (kn97v79), vervolgens na ca. 30m LA (vwn), het pad volgen tot kruising met (kn79) routepaaltje.
Bij deze kruising LA (kn79), ruiterpad, het pad ca. 500m volgen tot splitsing.
Bij deze splitsing links aanhouden, kort daarop bij 4-sprong met aan linkerhand iets verder rand bosgebied en in de verte een woning RA, ruiterpad, wn-route.
Bij 3-sprong links aanhouden (vwn).
Op 5-sprong RD het doorgaande pad blijven volgen.
Bij kruising LA, onverhard pad met verhard fietspad, het fietspad RD blijven volgen tot 3-sprong voorbij horecagelegenheid.
Bij deze 3-sprong RA, iets verder passeert men groot parkeerterrein aan linkerhand .
Verharde weg met bocht naar links vervolgen (kn90v93), pad aan rechterhand negeren, verderop gaat de weg over in een onverhard pad.
Voorbij klein gebouwtje, bij 3-sprong LA (kn93v19).
Bij kruispunt met verharde weg RD (vwn), onverhard pad met NM-bordje “Loonse en Drunense Duinen”, verderop aan einde van akker buigt het pad naar rechts (vwn), pad over rand landbouwperceel, negeer smalle ATB paden aan linkerhand, na ca. 160m buigt het pad naar links en volgt de bosrand aan linkerhand (vwn).
Direct na passeren van bosrand, bij kruising met smal ATB pad RD.
Bij kruising LA (vwn), verderop buigt het pad naar rechts (vwn).
Op T-splitsing LA (vwn), ruiterpad.
Na ca. 70 m RA, smal ruiterpad met paaltje.
Bij kruising RD, direct daarna op T-splitsing LA (eventueel kan ook het graspad aan de andere zijde van de dijk worden gevolgd), het pad RD uitlopen tot T-splitsing bij verharde weg.
Op deze T-splitsing RA over fietspad (vwn), direct daarop na oversteken brug RD, fietspad aan rechterhand negeren.
Bij kruising RA richting parkeerplaats (kn40v34b).
Voor open grasveld (in de winter schaatsbaan) links aanhouden richting zware houten voetgangerssluis lopen (vwn), het pad links van de voetgangerssluis inlopen (vwn), verderop volgt het pad een grote waterplas (Roeivijver) aan rechterhand, het pad verder volgen tot 3-sprong bij smal asfalt-pad met aan rechterhand een betonnen plateau aan oever van de waterplas .
Bij deze 3-sprong LA, smal asfalt-pad.
Parkeerplaats RD oversteken en pad tussen eiken inlopen (vwn), iets verder gaat het pad RD door rand zanderige open plek met de open plek aan rechterhand.
Bij kleine open plek met gras, waar het pad een bocht naar links maakt rechts aanhouden richting ijzeren paal, de kleine open plek met gras aan linkerhand houden, langs de paal en doorlopen tot T-splitsing bij verharde weg.
Op deze T-splitsing RA, verharde weg, de slingerende weg volgen tot deze een haakse bocht naar links maakt en overgaat in een recht stuk.
In deze bocht RA de onverharde laan inlopen, de laan RD volgen tot kruising.
Bij deze kruising RD, weer een laan, deze vervolgens RD uitlopen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren.
Op deze T-splitsing LA (kn34bv13), verharde weg, de weg circa 450m volgen tot kruising met de “Honderd Bunderweg”, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD (vwn), verhard fietspad, “Limietpad”.
Op T-splitsing RA (kn13v17), verharde weg, “De Zeeg”.
Op T-splitsing LA (vwn), “Nieuwkuikseweg”, fietspad blijven volgen tot kruising voor windmolen, zijwegen negeren.
Bij deze kruising LA (kn17v14), “Meerdijk”, verhard fietspad over dijk, het fietspad RD volgen tot T-splitsing bij verharde weg, onderweg passeert men (kn14v45).
Op deze T-splitsing RD het onverharde pad links van de dijk inlopen (k45), het pad aan voet van de dijk volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Op deze T-splitsing RA (kn46v48), verharde weg, “Kooiweg”.
Voorbij de dijk LA, onverhard pad, direct daarop links aanhouden, smal pad met waterloop aan linkerhand, iets verder de voet van de dijk volgen met de dijk aan linkerhand.
Voor metalen poort, op T-splitsing RA.
RD, pad gaat over in verharde weg, weg aan linkerhand negeren, de weg uitlopen tot kruising met doorgaande, zijwegen negeren.
Bij deze kruising LA (kn42v41), het trottoir aan overzijde van de doorgaande weg volgen.
RD, weg aan linkerhand negeren en trottoir naar rechts vervolgen (kn41v36).
Op T-splitsing RA (vwn), “Sportlaan”.
Voor bocht naar links van de weg RA het fietspad volgen (vwn), direct daarop bij 4-sprong rechts aanhouden, vervolgens het fietspad RD over de dijk blijven volgen tot kruising met verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, fietspad over de dijk vervolgen, verderop daalt het fietspad van de dijk af, het fietspad verder RD blijven volgen tot betonnen trap met grote treden aan de linkerhand.
Hier LA (kn65v64).
Rechts aanhouden, paadje over de dijk gaan volgen.
RD de  doorgaande weg t.h.v. bebouwde kombord RD oversteken (vwn), het pad aan de voet van de dijk met de dijk aan rechterhand volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Op deze T-splitsing RA, direct daarop op T-splitsing RA, “Eindstraat”, iets verder LA, terug naar het startpunt.

Wandelroutenetwerk:
De geel/groene markeringen hiervan worden alleen als extra hulpmiddel gebruikt. In geval van twijfel is de tekst leidend.

Afkortingen:
kn65v64 = knooppunt 65, volg 64
vwn = volg wandelroutenetwerk
LA = linksaf, RA = rechtsaf en RD = rechtdoor

Niet genoemde zijpaden en –wegen moeten worden genegeerd, dat geldt ook voor paaltjes, markeringen, borden, e.d., die niet zijn vermeld.
Alle namen tussen aanhalingstekens zijn ter plekke op borden zichtbaar.

Voormalig café biljartcentrum De Westhoek, Eindstraat 50, 5151 AE te Drunen. Plan Route

A59. Komende vanaf Raamsdonksveer: Afrit 40, Drunen-Oost. Na ca. 700 m LA, Eindstraat. Komende vanaf 's-Hertogenbosch: Afrit 42, Heusden. Borden richting Drunen volgen tot men parallel aan de A59 rijdt (na derde rotonde), Spoorlaan. Bij volgende twee rotondes RD blijven rijden, Spoorlaan. Nadat Spoorlaan van A59 is weggebogen bij rotonde RA, Eindstraat. Na ruim 400 m RA (vlak voor verlaten bebouwde kom), Eindstraat. Ruime parkeergelegenheid tegenover het voormalige café biljartcentrum De Westhoek.

Station 's-Hertogenbosch. Buslijn 301 of 302. Bushalte Maleisielaan, Drunen. Flats aan rechterhand houden en richting rotonde lopen. Bij rotonde linksaf, Eindstraat. Eindstraat blijven volgen tot vlak voor einde bebouwde kom, voormalig café van startpunt aan rechterhand.

Lange Wiel Lennard: Lange Wiel
Beukenlaantje Lennard: Beukenlaantje
Boswerkzaamheden in Loonse en Drunense Duinen Boswerkzaamheden in Loonse en Drunense Duinen
De Roeivijver De Roeivijver
Eikenlaan in omgeving van Roeivijver Eikenlaan in omgeving van Roeivijver
Emmamolen Emmamolen
Pad door buitengebied Drunen Pad door buitengebied Drunen
Voormalige spoorbrug Voormalige spoorbrug

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart kanaal-route.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Bij het startpunt en langs de route in de Loonse en Drunense Duinen en Giersbergen

1. A. Damen 3 juni 2018 om 19:26

Café biljard de Westhoek bestaat niet meer.
    Het pand nr 50 heet nog wel de Westhoek.

1. Adrie 4 juni 2018 om 14:09

A. Damen bedankt voor het melden! Ik heb het startpunt gewijzigd in “Voormalig café biljartcentrum De Westhoek”. Zou ook de naam van het pand verwijderd zijn graag even melden via een reactie of mail naar info@klikprintenwandel.nl.