Houthuizerheide-tocht, Grubbenvorst te Limburg

20 km Wandelroute Houthuizerheide-tocht, te Grubbenvorst

Wandeltocht door de uiterwaarden van de Maas, het buurtschap Houtenhuizen, het natuurgebied Schuitwater, de Houthuizerheide en Sint Jan Sleutelbergbos. Het Schuitwater, is een zeer gevarieerd natuurgebied rond een oude Maasgeul. Men komt langs de oude geul met open water, moerasbos en vochtige graslanden en over de hogerop gelegen zandgronden bedekt met bossen, heidevelden en akkers. De Houthuizerheide en het Sint Jan Sleutelbergbos zijn beide kleine gevarieerde bosgebieden. 88% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 27-11-2014, laatst bijgewerkt op: 3-3-2024

Met de rug naar ingang van de kerk RA vertrekken, direct daarna RA richting “Velden”, weg met de kerk aan rechterhand, de weg volgen tot  kruising met een zuil met daarop waterstanden ruim voorbij de dijk.
Bij deze kruising LA, grindpad, kn34 volg 30, het pad volgen tot 3-sprong, pad richting de Maas negeren.
# Als het rechter pad bij de 3-sprong gesloten is door hoog water van de Maas bij deze 3-sprong links aanhouden, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg. Bij T-splitsing RA, direct daarna RD, weg aan linkerhand negeren, fietspad aan linkerzijde van de doorgaande weg volgen. Bij rotonde rechts aanhouden richting “Lottum”, “Lottumseweg”, de weg volgen tot weg aan rechterhand iets voorbij boerderij “Herkens Hof” nr. 76/76a. Bij deze weg RA, verharde weg. Iets voorbij overgang naar onverhard pad LA, kn30 volg 29. Ga verder bij punt 1 voorlaatste regel.

Bij deze 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
T.h.v. drie grote bomen bomen langs een waterloop het pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Na ca. 150m, iets voor witte woning RA, kn30 volg 29, het pad volgen tot pad “Rutterstraatje” aan linkerhand.
Bij dit pad LA, “Rutterstraatje”, kn29 volg 83.
Bij kruising met doorgaande weg RD, wn route.
Voorbij woning nr.38 de weg met bocht naar rechts verder volgen, onverhard pad aan linkerhand negeren, kn83 volg 27, de weg die na ca. 90m naar links buigt en tijdelijk overgaat in een grindpad volgen tot 4-sprong voorbij enkele woningen.
Bij deze 4-sprong RD, “Wielhouterveldweg”, kn27 volg 26, direct daarna links aanhouden, onverhard pad door bosperceel, wn26, verderop voor een omheining buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing RA, breed pad, W-R route, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 100m, voor hoger gelegen landbouwperceel LA, pad door bosrand, W-R route.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, W-R route.
Bij kruising RD, pad met bosrand aan rechterhand verder volgen, W-R route.
Hier even goed opletten, na ca. 180m rechts aanhouden, smal bospad, W-R route.
Na verlaten van het bos, bij Y-splitsing RA, W-R en wn route, het pad volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RD, “De Papeling”, grindpad, W-R route, kn24 volg 19.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, W-R en wn route.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Homburgerweg”, W-R en wn route, de weg volgen tot breed grindpad “Schuitwater Veldweg” aan linkerhand iets voor enkele woningen, overige zijpaden negeren.
Bij dit grindpad LA, “Schuitwater Veldweg”, W-R route, kn19 volg 11, het grindpad volgen tot smal bospad aan rechterhand ca. 100m voorbij de bosrand aan rechterhand.
Bij dit pad RA, smal bospad met SBB bordje “Schuitwater”, W-R route, kn11 volg 10
Na verlaten van het bosperceel, bij T-splitsing LA, W-R en wn route, pad met landbouwperceel aan rechterhand.
Voor bosrand aan rechterhand RA, pad met bosrand aan linkerhand, groene (groen/witte SBB bordjes) route, de W-R en wn route worden verlaten, verderop buigt het pad naar rechts.
Ca. 40m voorbij deze bocht LA, groene route.
Bij T-splitsing LA, groene route en wn10.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, kn10 volg 63, direct daarna LA, “Rodevennenweg”, groene en wn route.
Na ca. 100m LA, smal onverhard pad met SBB bordje “Schuitwater”, groene en wn route.
Pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, groene en wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn63 volg 9, direct daarna LA, groene route, wn9.
# Voordat men LA gaat op ca. 400m is aan rechterhand een horecagelegenheid “Theetuin de Roode Vennen”. Voor een bezoek ga bij het knooppuntpaaltje 63 RA, kn63 volg 64. Bij T-splitsing RA, smalle klinkerweg, wn route. Na ca. 80m, t.h.v. informatiepaneel LA, wn route, verderop is de theetuin.
# Als het pad tussen de knuppelbrugjes blank staat of te drassig is: omkeren, vervolgens bij T-splitsing LA, wn62. T.h.v. bosrand, bij 4-sprong met aan rechterhand verhard fietspad en picknicktafel LA, “Vonderweg”, pad met bosrand aan linkerhand, wn62. Bij kruising LA, bospad met SBB bordje “Schuitwater”, kn62 volg 9. Bij T-splitsing RA, direct daarna bij 4-sprong RD door klaphek(1), kn9 volg 20/38, direct na het klaphek LA, stijgend pad door open plek met heide inlopen, rode (rood/witte SBB bordjes) route, wn20. Ga verder bij punt 5. 1ste regel

Voorbij een wat langer knuppelbrugje bij T-splitsing RA, groene en wn route.
Voorbij knuppelbrugje RD, pad aan rechterhand negeren, wn9, de groene route wordt verlaten, direct daarna bij 4-sprong met picknicktafel RD door klaphek(1), kn9 volg 20/38, direct na het klaphek LA, stijgend pad door open plek met heide inlopen, rode (rood/witte SBB bordjes) en wn20 route.
Voorbij omheinde jeneverbesstruik, bij 3-sprong links aanhouden, rode en wn route, iets verder gaat het pad door het bos, ruim na verlaten van het bos buigt het pad naar klaphek aan linkerzijde van het half open grasland, let op de routepaaltjes, via dit klaphek het grasland verlaten.
Na verlaten van het grasland, bij T-splitsing RA, rode en wn route.
Na ca. 90m LA, smal bospad, rode en wn route, verderop voor informatiepaneeltje “Schuilkelders” buigt het pad naar rechts, het pad met op enige afstand het langwerpig ven ca. 550m volgen tot 3-sprong.
Bij deze 3-sprong LA richting klaphek, rode en wn route, iets voorbij het klaphek, bij T-splitsing RA, het fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, kn20 volg 25, de rode route wordt verlaten.
Na ca. 100m LA door klaphek, smal bospad met SBB bordje, wn route.
Bij T-splitsing LA, wn route, voorbij 2de bocht naar rechts het smalle pad met lager gelegen grasland aan linkerhand ca. 300m verder volgen tot 3-sprong met aan linkerhand een veerooster.
Bij deze 3-sprong RA, breed pad door de bosrand, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising LA, verderop passeert men aan linkerhand een perceel grasland, het pad verder volgen tot Y-splitsing.
Iets voor deze Y-splitsing rechts aanhouden, direct daarna bij 4-sprong RD het smalle bospad inlopen, wn route.
Bij kruising RD, smal pad met SBB bordje “Schuitwater”, wn route.
Voor omheining, bij T-splitsing RA, direct daarna bij T-splitsing LA, fietspad langs verharde weg, wn route.
Bij kruising met doorgaande weg RD, verhard fietspad, direct daarna voor houten afsluitboom, bij kruising RA, kn25 volg 26, het pad ca. 1,6km volgen tot kruising met het verharde fietspad, smalle zijpaden bij drie kruisingen negeren.
Bij deze kruising RA, verhard fietspad, wn route.
Bij T-splitsing met aan linkerhand een picknicktafel RA, verharde weg, kn26 volg 52/44.
RD spoorwegovergang over, weg “Stationsweg” aan linkerhand negeren, doorlopen tot breed grindpad aan linkerhand direct na de bosschages aan linkerhand, bij dit pad LA, “Meerlosebaan”, wn52, het grindpad met verderop een bankje ca. 700m volgen tot pad aan rechterhand, t.h.v. overgang naar verharde weg.
Bij dit pad RA, de wn route wordt verlaten, het onverharde pad ca. 400m volgen tot smal pad aan linkerhand met SBB bordje, zijpad aan rechterhand negeren.
Bij dit pad LA, smal bospad met SBB bordje “Sint Jan Sleutelbergbos”.
Bij 3-sprong links aanhouden, kn43 volg 52, pad met iets verder een brugje van houten balken, voorbij het brugje gaat het pad door de bosrand, na verlaten van het bos buigt het pad naar links met bosrand aan linkerhand, wn route, het pad langs de bosrand volgen tot bocht naar links, zijpad negeren.
Bij deze bocht het pad met bocht naar links langs de bosrand verder volgen, pad aan rechterhand negeren, wn route, na ca. 60m buigt het pad met flauwe bocht naar links het bos in, wn route.
RD, smal pad aan linkerhand negeren, wn route.
Na ca. 120m RA, smal licht slingerend bospad.
Bij 3-sprong LA, het pad buigt met een ruime bocht naar rechts, het pad ca. 100m volgen tot duidelijk herkenbare 3-sprong voor een dichter bosperceel.
Bij deze 3-sprong LA, het pad met dicht bosperceel aan rechterhand volgen tot kruising met verharde weg met voor de kruising aan linkerhand een speeltuintje.
Bij deze kruising RD, onverhard pad, na ca. 30m buigt het pad naar rechts, wn route, pad met aan linkerhand een lage heuvel (beboste langwerpige stuifduin).
Bij 3-sprong LA, wn route, men passeert de heuvel, iets verder buigt het pad naar rechts en gaat slingerend verder door het bos.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna RD, pad aan rechterhand negeren, de wn route wordt verlaten, de weg volgen tot kruising direct na het spoorviaduct, zijweg negeren.
Bij deze kruising RD, “Broekeindweg”, wn route.
Voorbij omheinde visvijver RA, gras-/onderhoudspad met waterloop aan rechterhand, kn50 volg 51.
Bij kruising met informatiepaneel RD, verderop volgt het pad de andere zijde van de waterloop.
Voor woning, bij T-splitsing LA, breed grindpad, wn route.
Bij T-splitsing LA, verharde weg , kn51 volg 33.
Voorbij het kloostergebouw aan linkerhand links aanhouden het verhard voetpad door de rand van het plantsoen parallel aan de weg inlopen.
RD, voetpad aan linkerhand negeren, kn33 volg 34, vervolgens bij kruising met weg en aan rechterhand een rotonde RD, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, het voetpad parallel aan de “Kloosterstraat” verder volgen met verderop een carillon aan linkerhand, na verlaten van het plantsoen RD de weg “Kloosterstraat” volgen tot 5-sprong voor een plantsoentje met kiosk.
Bij deze 5-sprong de 2de weg aan linkerhand volgen, “Past. Vullinghsplein”.
Voorbij het plantsoentje, bij 4-sprong RD richting de kerk, het startpunt.

SBB= Staatsbosbeheer
W-R = LAW pad met wit-rode route markeringen.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met nummers voor de richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen de richting of met een genummerde richting.

Kerk, Dorpstraat 14, 5971 CC te Grubbenvorst. Plan Route

Parkeren kan op het parkeerterrein naast de kerk aan de Dorpsstraat.

Bushalte Grubbenhove aan de Venloseweg in Grubbenvorst.
Aanlooproute: Op de Venloseweg in noordelijk richting vertrekken. Na ca. 90m RA, “Kerkstraat”, de weg met bocht naar links volgen tot de kerk, het startpunt.

Natuurgebied Schuitwater, de Wissel Adrie: Natuurgebied Schuitwater, de Wissel
Natuurgebied Schuitwater, moerasbos Adrie: Natuurgebied Schuitwater, moerasbos
Natuurgebied Schuitwater, knuppelbrugje Adrie: Natuurgebied Schuitwater, knuppelbrugje
Natuurgebied Schuitwater, graslanden Adrie: Natuurgebied Schuitwater, graslanden
Kapel Adrie: Kapel
De Houthuizerheide Adrie: De Houthuizerheide
Sint Jan Sleutelbergbos Adrie: Sint Jan Sleutelbergbos
Omgeving Sint Jan Sleutelbergbos Adrie: Omgeving Sint Jan Sleutelbergbos
Kerk in Grubbenvorst Adrie: Kerk in Grubbenvorst

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart houthuizerheide-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Grubbenvorst

Theetuin de Roode Vennen

Horsterweg 20
5872 CD Broekhuizen

1. Adrie 5 april 2022 om 16:30

Zondag 4 april 2022 op een mooie zonnige dag de wandeltocht in zijn geheel gecontroleerd. Een knooppuntpaaltje was verplaatst naar een andere plek verder geen veranderingen gezien. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Adrie 17 maart 2022 om 16:42

Inmiddels is het lange knuppelbrugje in het Schuitwater vernieuwd, de wandeltocht kan weer als vanouds gelopen worden. Veel wandelplezier!

3. Adrie 26 februari 2022 om 19:08

Bij punt 8 4de regel wordt er gewerkt aan de knuppelbrugjes voorlopig het alternatief bij punt 4 en/of de blauwe lijn op de kaarten volgen.

4. Adrie 23 maart 2019 om 10:11

Vooral in de winter en het vroege voorjaar kan een deel van de uiterwaarden onder water staan, hiervoor een alternatief gemaakt. De foto is op 21 maart 2019 gemaakt vanuit de uiterwaarden met in de verte de kerk van Grubbenvorst.

5. Adrie 12 februari 2017 om 19:16

De wandelroute vandaag 12 februari 2017 gecontroleerd. Het eerder genoemde pad, zie reactie 12 mei 2016, is weer opengesteld. Op een deel van het pad waar men in het verleden over boomstammetjes liep zijn twee kortere knuppelbrugjes gemaakt. Tevens de tocht iets gewijzigd, voordat men Grubbenvorst binnenloopt is 1 kilometer verharde weg uit de wandelroute gehaald en vervangen door een goed gras-pad langs de achterzijde van Huis De Steeg een herenhuis. Het oorspronkelijke huis dateert uit de 16e eeuw. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

6. Adrie 12 mei 2016

In het natuurgebied Schuitwater is als gevolg van de slechte staat een pad voor onbepaalde tijd gesloten. Zowel op de kaarten als in routebeschrijving is er een alternatief voor het gesloten pad. Ik hoor graag wanneer de route op dat punt weer te volgen is, bij voorbaat bedankt!

7. Lennard 20 december 2014

Vandaag gelopen met in de aanvang droog en winderig weer met later wat lichte regen.

Ik vond het een heel aardige route door (verderop) bosrijk gebied. Door de regen van de afgelopen dagen was het hier en daar wat modderig, maar nergens echt slecht begaanbaar, ook al loopt een deel van de route door moerasbos.

8. Frans 7 december 2014

Gisteren gelopen met mooie weer. Een mooie afwisselende route. Gelopen met hulp van beschrijving en GPS. Bedankt