Hondshoek-de kleine tocht, Sint Anthonis te Noord-Brabant

14 km Wandelroute Hondshoek-de kleine tocht, te Sint Anthonis

Een gevarieerde tocht die door de boswachterij Sint Anthonis, landbouwgebied en door twee dorpskernen gaat. Deze tocht is een kleinere variant van de 23 kilometer lange Hondshoek-wandeling, de grote lus door het bosrijke zuidwestelijke deel van de boswachterij is niet in deze tocht opgenomen. Boswachterij Sint Anthonis is een van oorsprong productiebos dat door jarenlang beheer veranderd is in een zeer aantrekkelijk bosgebied met een groot open heidegebied. Op het heidegebied maar ook in een gedeelte van het bos grazen schotse hooglanders en schapen die het gebied open houden. Tijdens de tocht komt men langs een schaapkooi met vaak ook de kudde schapen in de directe nabijheid. De dorpskernen van Sint Anthonis en Oploo zijn leuke plaatsjes met in het plaatsje Oploo een watermolen 'D'n Olliemeulen' en een standerdmolen 'De Korenbloem' als bezienswaardigheid. 59% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 1-3-2018, laatst bijgewerkt op: 30-3-2018

Met de rug naar de ingang van de kerk RD vertrekken, verhard voetpad met aan linkerhand een groot plantsoen.
Bij T-splitsing voor gemeentehuis nr.3 LA.
Bij T-splitsing RA, “Molenstraat”, vervolgens de weg volgen tot 3-sprong voorbij woning nr.8A, zijwegen negeren.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, “Molenstraat”.
RD, “Molenstraat”, weg aan linkerhand negeren.
In ruime bocht naar links RA, 1ste weg aan rechterhand, “Hoefstraat”, vervolgens de weg volgen tot verkeersluis met grote betonnen legoblokken, iets voorbij woning nr.20.
Voorbij deze verkeerssluis LA, “St. Patrickpad”.
RD, “St. Patrickpad”, weg aan rechterhand negeren, verderop t.h.v. scoutinggebouw “De Hoefse Hut” gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Iets voor tracktorsluis, t.h.v. klimtoren RA door smalle opening in afrastering, bospad.
Na ca. 50m, het pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, vervolgens het pad volgen tot kruising voorbij een lage heuvelrug, zijpaden negeren, verderop loopt men tussen houten omheiningen van paardenweide, voorbij de weide aan rechterhand passeert men straatnaambordje “Toon Althuizenpad”.
Bij deze kruising RD, direct daarna rechts aanhouden, pad aan linkerhand negeren, het pad buigt naar links en volgt de rand van het bosgebied op enige afstand.
Bij splitsing rechts aanhouden, direct daarna bij T-splitsing RA, breed pad, vervolgens het pad volgen tot verharde weg.
Bij de verharde weg LA, “Nullen nrs. 15-26-24”, verharde weg, kn12 volg 53, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Bij kruising RD, verharde weg, wn route.
# Men passeert horecagelegenheid “De Heksenboom”.
Voorbij woning nr.40A RA, bospad met twee kleine “Natuurpoort” sleutels, wn(53), iets verder buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing LA, geel-groene route, de wn route wordt verlaten.
T.h.v open plek met picknicktafels het 2de pad aan rechterhand inlopen, geel-groene route,
vervolgens het pad volgen tot klaphek aan linkerhand, zijpaden negeren, verderop wordt de geel-groene route weer verlaten.
LA door het klaphek, pad met afrastering aan linkerhand, vervolgens het pad volgen tot kruising met fiets-/grindpad, zijpaden negeren, verderop passeert men kn52 volg 51.
Bij deze kruising LA, pad met fiets-/grindpad, geel-groene route, kn51 volg 59.
Voor houten hek met veerooster RA, smal bospad, geel-groene route.
Na verlaten van het bos met aan linkerhand een iets naar achtergelegen schaapskooi RA, geel-groene route.
Bij kruising in het midden van open gebied LA, geel-groene en wn route, vervolgens het pad volgen tot kruising voorbij een poel aan rechterhand.
Bij deze kruising RD, kn50 volg 46, de geel-groene route wordt verlaten.
Iets voor bosrand, bij kruising met breed RD, wn route.
Bij kruising LA, kn46 volg 40.
RD, smal pad aan rechterhand negeren, verderop voor schuurtje buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA over veerooster, verharde weg, wn route, vervolgens t.h.v. schuurtje LA, onverhard pad, wn route.
Het doorgaande pad met ruime bocht naar links verder volgen, twee dicht bij elkaar gelegen paden aan rechterhand negeren.
Na ca. 850m, voor klein bosperceel aan rechterhand RA, pad met houten afsluitboom, wn route.
Bij kruising met verharde weg RD, onverhard pad met gescheiden verhard fietspad, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, het pad met gescheiden verhard fietspad verder volgen, kn40 volg 59, verderop buigt het pad naar links.
T.h.v. boerderij nr.72A RA, verharde weg, kn59 volg 58.
Bij T-splitsing RA, wn route, vervolgens de weg volgen tot kruising met doorgaande weg, zijweg negeren.
Bij deze kruising RD, let op drukke weg!, “Gemertseweg”, kn58 volg 81.
# Men passeert restaurant “Tussen Harrie & Toon”.
Voorbij woning nr.16 RA, onverhard pad met gescheiden verhard fietspad, wn route.
T.h.v. picknicktafel het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, gras-pad aan linkerhand negeren, wn route, iets verder buigt het pad naar links.
Ca. 160m voorbij deze bocht LA, gras-pad met waterloop aan rechterhand, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot kruising met doorgaande weg, zijpaden negeren, verderop t.h.v. woning nr.5 gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij deze kruising LA, “Blauwstraat”, fietspad langs de doorgaande weg volgen, direct daarna RA, “Vloetweg”, vervolgens de weg volgen plantsoen met gracht ca. 150m voorbij de kerk, zijwegen negeren, verderop t.h.v. molen gaat de “Vloetweg” over in “Grotestraat” en passeert men kn56 volg 55.
# T.h.v. standerdmolen “de Korenbloem” is aan uw rechterhand watermolen “D’n Olliemeulen”, leuk om een klein lusje rond de watermolen te lopen. In het plantsoen met gracht voorbij de kerk heeft een kasteeltje ’t Juffere gestaan, zie informatiepaneeltje bij het plantsoen.
Iets voor einde van dit plantsoen, voor woning nr.7 LA, smal weggetje, “”Grotestraat 5”, kn55 volg 17, verderop na ca. 100m gaat het weggetje over in verhard fietspad, vervolgens het fietspad volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, “Lepelstraat”, kn17 volg 16, men passeert kombord “Sint Anthonis” en viaduct, vervolgens de weg volgen tot woning nr.18, zijwegen negeren.
Voorbij deze woning LA, “Lepelstraat”, kn16 volg 15.
Na ca. 100m RA, smal verhard voetpad richting de kerk, het startpunt.

Geel-groene, blauwe en oranje zijn SBB routepaaltjes in een de drie kleurencombinatie.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Zonhove-Brink 9, 5845 BH te Sint Anthonis. Plan Route

A73, neem afrit 6-Boxmeer. Ga verder op de N272. Rijd naar de N602 in Sint Anthonis. Parkeren kan in de directe omgeving van de kerk.

Station Boxmeer buurtbus 259 Sint Anthonis richting Landhorst.

Schaapskooi Adrie: Schaapskooi
Bijvoeren van de schapen Adrie: Bijvoeren van de schapen
Heidegebied Adrie: Heidegebied
Schotse hooglander Adrie: Schotse hooglander
Standerdmolen De Korenbloem Adrie: Standerdmolen De Korenbloem
Stuw bij de watermolen Adrie: Stuw bij de watermolen
Watermolen D'n Olliemeulen Adrie: Watermolen D'n Olliemeulen
De Korenbloem gezien vanuit de watermolen Adrie: De Korenbloem gezien vanuit de watermolen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart hondshoek-de-kleine-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Eetcafé de 3 burgemeesters

Grotestraat 10-A
5841 AB Oploo

1. Bart en Petra 30 maart 2018 om 13:11

Erg leuke en gevarieerde wandeling die we gelopen hebben op zondag 25 maart met heerlijk voorjaarsweer. Verrassend mooi was het grote heidegebied met schaapskooi waar al veel lammetjes rondliepen.
    En halverwege de wandeling een lekker bakje koffie met appeltaart, wat wil je nog meer ! Overigens wordt hier verwezen naar De Heksenboom maar deze naam is veranderd in restaurant Tussen Harrie en Toon, dit ter info.

1. Adrie 30 maart 2018 om 14:57

Bart en Petra bedankt voor het melden! Bij het samenstellen van deze kleine tocht had ik het lijstje restaurants overgenomen van de Hondshoek-wandeling en verder niet meer gecontroleerd of alle uitbaters nog klopte. Niet “De Heksenboom” meer het restaurant “De Pannenkoekenhoeve” heeft een nieuwe uitbater. Restaurant “Tussen Harrie & Toon” staat nu bij het lijstje en in de routebeschrijving.