Hoenderboom-route, Heeze te Noord-Brabant

23 km Wandelroute Hoenderboom-route, te Heeze

De tocht gaat over heide, door bossen en door een stukje beekdal. De Strabrechtse Heide vormt samen met de Lieropse heide het grootste aaneengesloten heidegebied in Noord-Brabant. In het gebied staat een oude grenspaal de Hoenderboom, waar vroeger de grenzen van Heeze, Mierlo, Lierop, Someren en Sterksel bij elkaar kwamen. Voor een deel zijn deze grenzen nog zichtbaar in de vorm van wegen, greppels en wallen. De Strabrechtse Heide is een afwisselend gebied met stuifzand, struik- en dopheide. Verder zijn er vennen, waaronder het grote Beuven, het Waschven, het Henneven, het Grafven en het Kranemeer. Het gebied wordt omzoomd door naaldbossen. De vergrassing van de heide wordt tegengegaan door beweiding door een schaapskudde van de stichting het Kempisch heideschaap. Met zijn 1500 hectare is de Strabrechtse Heide beslist een van de indrukwekkendste natuurgebieden van ons land. Verder voert een klein gedeelte van de tocht door het beekdal van de "Kleine Dommel", dit Beekdal bestaat uit kleinschalig akkerland, met eikenwallen en broekbossen. In de natte periode, met name in het voor- en najaar, als het veel geregend heeft is het verstandig waterdichte schoenen te dragen. 92% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 1-5-2007, laatst bijgewerkt op: 11-11-2018

Het parkeerterrein RA verlaten, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot 4-sprong voor metalen afsluitboom, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RD, onverhard pad, kn48 volg 54, verderop voorbij enkele gebouwen waaronder een schaapskooi komt men uit op de “Strabrechtse heide”, vervolgens het brede pad met gescheiden grind-/fietspad volgen tot kruising.
Bij deze kruising met picknicktafel LA, pad met aan beide zijde dennen, de wn route wordt verlaten.
Bij Y-splitsing LA, direct daarna voor perceel berken RA, het pad kruist ruiterpad, pad door brede open strook in bosgebied volgen.
Het pad met flauwe bocht naar links door open strook verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, verderop voor open gebied buigt het pad naar rechts.
Pad met bocht naar links verder volgen richting knuppelbrugje, gras-pad aan rechterhand negeren.
Ruim na passeren van 2de knuppelbrugje, t.h.v. bosschages RA, slingerend pad door rand bosgebied volgen.
RD, smal pad aan linkerhand negeren, wn route.
Doorgaand smalle pad met bocht naar rechts verder volgen, wn route, gras-pad aan linkerhand negeren.
RD, pad aan linkerhand negeren, kn45 volg 52.
Bij 5-sprong t.h.v. rand bosgebied 2de pad aan linkerhand, rw route, de wn route wordt tijdelijk verlaten.
Bij kruising met breed pad en gescheiden fietspad RD, rw en wn route, aan rechterhand passeert men een ven met picknicktafel, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, rw en wn route, verderop ruim na passeren van picknicktafel buigt het pad naar links.
Bij Y-splitsing RD, pad aan rechterhand negeren, rw en wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn52 volg 51.
Voorbij omheind grasland RD, pad aan linkerhand negeren, kn51 volg 58, de rw route wordt verlaten.
RD, pad aan linkerhand negeren.
Bij T-splitsing RA, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 230m, t.h.v. brandweerpaaltje 23 LA, pad met brandweerpaaltje 21.
Bij kruising RA.
Bij kruising RD, wn route.
RD, smal pad aan linkerhand negeren, direct daarna bij 3-sprong voor grote kei links aanhouden, wn route.
# Voor een bezoekje aan het onderduikerskamp Dennenlust een klein stukje het smalle pad aan linkerhand inlopen.
Bij T-splitsing LA, wn route.
Bij kruising RA, wn route, bosrand aan rechterhand volgen.
Bij deze T-splitsing LA.
Bij T-splitsing voor bankje RA, pad met grind-/fietspad, wn route.
Bij splitsing links aanhouden, wn route, het grind-/fietspad wordt verlaten, vervolgens na ca. 80m eveneens links aanhouden, pad aan rechterhand negeren, kn56 volg 89, vervolgens het pad ca. 1,7 km volgen tot pad aan linkerhand met houten hek en klaphek voor bosgebied, bij dit pad staat aan rechterhand de grenspaal “Hoenderboom”, verderop passeert men een smal beekje.
# Bij gemeentelijke grenspaal “Hoenderboom”, zie tekst op paal, kwamen voor de gemeentelijke herindeling vijf gemeentegrenzen, Someren, Sterksel, Heeze, Mierlo en Lierop, samen.
Bij dit pad LA door het klaphek, wn route, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong voor bankje.
Bij deze 3-sprong LA, kn89 volg 64, iets verder het knuppelbrugje over, verderop na passeren van het knuppelbrugje buigt het pad voor een bankje met flauwe bocht naar rechts.
Bij kruising RD richting bosgebied, wn route.
Bij kruising RA, de wn route wordt verlaten, vervolgens het rechte pad volgen tot kruising met breed pad iets voor groot ven, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, het pad buigt naar rechts richting bankje, voorbij het bankje het pad met een grote bocht naar links verder volgen tot volgend bankje, smalle paadjes aan linkerhand richting het ven negeren.
Bij dit bankje rechts aanhouden, iets verder buigt het pad naar rechts weg van het ven.
Voor bosrand met ANWB Witven routepaaltje LA.
Bij T-splitsing LA richting klaphek.
Na passeren van het klaphek bij T-splitsing LA, het fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, let op drukke weg!!!
T.h.v. bosrand RA, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing.
# Voor een bezoek aan horecagelegenheid, iets voor de T-splitsing het grasveld aan linkerhand oplopen, iets verder is aan linkerhand de horecagelegenheid te zien.
Bij deze T-splitsing RA, grindpad, vervolgens het pad volgen tot 5-sprong bij verhard fietspad, zijpaden negeren.
Bij deze 5-sprong met bankje RD, kn88 volg 86, verderop t.h.v. bankje en ven aan rechterhand buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing RA, wn route.
Bij T-splitsing RA, breed pad, de wn route wordt verlaten.
Voor rand bosgebied aan linkerhand LA, smal pad met BL bordje “Lange Bleek”, na ca. 160m buigt het pad naar links het bosgebied in.
Bij 3-sprong RA.
Bij T-splitsing RA.
Iets voorbij 2de flauwe bocht naar links met aan rechterhand grasland RA, smal bospad, een klein stukje loopt het pad parallel aan de bosrand en buigt vervolgens naar links.
Bij T-splitsing voor afrastering RA.
RD, klaphek aan linkerhand negeren.
Bij 3-sprong voor bosrand RA, wn route, het smalle bospad buigt naar links.
Bij kruising met doorgaande weg RD, let op drukke weg!, onverhard pad met BL bordje “Herbertusbossen”.
Bij T-splitsing LA, wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Op laag heuveltje RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna RA, wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren, kn80 volg 1.
Bij T-splitsing RA, wn route, vervolgens het pad ca 1,2km volgen tot 4-sprong ruim voorbij 3de flauwe bocht naar links, zijpaden negeren, verderop passeert men kn1 volg 83 en gaat het onverharde pad over in een grind-/fietspad.
Bij deze 4-sprong RD, wn route.
Bij 5 sprong het grind-/fietspad met bocht naar rechts verder volgen, wn route, vervolgens het grindpad volgen tot T-splitsing voor boerderij, zijpaden negeren, verderop buigt het grindpad naar links.
Bij deze T-splitsing RA, “Boschlaan”, verharde weg, kn83 volg 73, vervolgens de weg volgen tot pad met poort aan linkerhand voorbij de kasteelgracht, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad LA door de poort richting kasteel “Heeze”, onverhard pad.
# Kasteel Heeze.
T.h.v. ingang kasteel RA, verharde oprijlaan, vervolgens de oprijlaan volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijpad negeren.
# Voorbij de poort passeert men aan linkerhand een duiventoren.
Bij deze T-splitsing RA, “Kapelstraat”, doorgaande weg door “Heeze”, vervolgens de doorgaande weg volgen tot klein plantsoen met eiken aan rechterhand.
Voor dit plantsoen RA, “Strabrecht”, vervolgens de weg volgen tot woonboerderij nr.4, deze woning staat bijna aan de rand van de bebouwde kom, zijwegen negeren.
T.h.v. deze boerderij links aanhouden, smalle weg tussen de twee woonboerderijen inlopen, na ca. 40m gaat de smalle weg over in een onverhard pad.
RD pad aan linkerhand negeren, direct daarna RA, wn route.
Voor houten hek links aanhouden, “Rulse laarzenpad”, de linkerzijde van het grasland volgen richting linkerhoek van het kleine broekbos aan de overzijde van het grasland, let op wz en wn routepaaltjes, verderop na verlaten van het broekbos eveneens de linkerzijde van het grasland volgen, wz en wn route.
T.h.v brugje met draaihekje LA het brugje over, wz en wn route, na passeren van 2de brugje buigt het pad naar links, vervolgens de afrastering aan rechterhand volgen tot 3de brugje, wz en wn route.
Na passeren van het 3de brugje bij T-splitsing RA, wz en wn route, iets verder buigt het pad naar links met bosschages aan linkerhand.
Bij T-splitsing LA, de wz en wn route worden verlaten, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing LA richting het parkeerterrein, het startpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
BL = Brabants Landschap
wz= wit-zwarte “Rulse laarzen pad” en rw = rood-witte SBB route markeringen.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Parkeerterrein Natuurpoort De Plaetse, De Plaetse 72, 5591 TV te Heeze. Plan Route

A67, afslag 34 Geldrop/Heeze, weg richting Heeze volgen. Vervolgens in Heeze bij rotonde links "3e afslag". Volg vervolgens bord Strabrechtse Heide. De weg helemaal uitrijden tot aan de parkeerplaats van Staatsbosbeheer aan rechterhand.

Station Heeze, ga in zuidelijke riching op De Laarstukken naar Dominee Kremerstraat Weg vervolgen naar Irenelaan Sla linksaf om op de Irenelaan te blijven Sla rechtsaf naar de Burgemeester Serrarisstraat Sla linksaf naar de Herbertuslaan Weg vervolgen naar Burgemeester Coxlaan Sla rechtsaf naar de Kapelstraat. De route kan gestart worden bij punt 9. 4de regel. Bij deze regel i.p.v. voor plantsoen RA, voorbij dit plantsoen LA, Strabrecht

De Hoenderboom, gemeentegrenspaal Adrie: De Hoenderboom, gemeentegrenspaal
Het opschrift Adrie: Het opschrift
De Strabrechtse heide Adrie: De Strabrechtse heide
Kempisch heideschaap Adrie: Kempisch heideschaap
De Lange Bleek Adrie: De Lange Bleek
Brugje over de Rul Adrie: Brugje over de Rul
Imposante beuken in de Herbertus bossen Adrie: Imposante beuken in de Herbertus bossen
Duiventoren bij kasteel Heeze Adrie: Duiventoren bij kasteel Heeze

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart hoenderboom-route.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Tapperij De Zwaan

5711 RJ Someren

1. Wim 10 november 2018 om 19:45

Beste Adrie,
    Bedankt voor de mooie route. We hebben hem vandaag met veel plezier gelopen.
    We denken, dat er een foutje in de beschrijving zit, zie hieronder. Dus als je hem nog eens loopt, kijk eens of onze opmerking correct is.
    – Bij kruising RA, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
    – Bij deze T-splitsing RA. -> dit moet volgens ons “LA” zijn
    – Bij T-splitsing voor bankje RA, pad met grind-/fietspad, wn route.

1. Adrie 11 november 2018 om 06:50

Wim bedankt voor het melden! Moet inderdaad LA zijn. Er is bij de laatste wijziging een foutje ingeslopen. De routebeschrijving is aangepast.

2. Adrie 6 januari 2018 om 15:23

Vandaag 6 januari 2018 de wandeltocht vernieuwd. Halverwege de tocht komt men nu langs de nieuwe horecagelegenheid De Soete Inval bij natuurpoort Vennenhorst. Tevens het mooie Witven in de wandelroute opgenomen. Veel wandelplezier!

3. Adrie 8 oktober 2016

De wandeltocht op 6 oktober 2016 gecontroleerd tevens vernieuwd. Wat langere paden zijn uit de wandeltocht gehaald en vervangen door een meer gevarieerder pad in het bosgebied de Lange Bleek. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

4. Adrie 26 september 2014

21 september de wandelroute gecontroleerd. Tevens is de wandelroute iets gewijzigd, het recent gereconstrueerde onderduikerskamp Dennenlust is in de tocht opgenomen. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

5. Adrie 17 november 2013

Er vinden momenteel werkzaamheden plaats op de Strabrechtse Heide in de omgeving van het Beuven. In het kader van "Vernatting Natura 2000 gebied Strabrechtse Heide en Beuven" wordt het landschap rondom het Beuven opener. Dit wordt gedaan door het kappen van een deel van het naaldbos en het maken van een open bosrand rondom de vennen. Als gevolg van deze werkzaamheden zijn paden op een aantal plaatsen tijdelijk minder goed begaanbaar. De werkzaamheden zijn naar verwachting gereed in december 2013. De routebeschrijving rond het Beuven aangepast aan de huidige situatie, tevens is het wandelnetwerk als extra herkenningspunten in dit deel van de tocht al opgenomen. Veel wandelplezier!

6. Toon van Bruggen 20 juli 2012

Wat hebben wij genoten van de wandelroute. Kleine twijfeling gehad bij punt 2 (dit pad blijven volgen tot einde, hier rechtsaf). Dit soort routes zoeken wij meer. Dank.

7. Henk Kist 28 maart 2011

Deze weg blijven volgen tot in “Heeze”, links van deze weg ligt kasteel “Heeze”.
    Einde weg RA, “Kapelstraat”. Dit is een wat bredere weg door “Heeze”.

Moet worden:
    Deze weg blijven volgen tot net voorbij het kasteel “Heeze”. Ga door de voetgangersluis en ga bij oprijlaan RA.
    Einde oprijlaan RA, “Kapelstraat”. Dit is een wat bredere weg door “Heeze”.

Opm: op deze manier een mooie frontale blik op kasteel en de route wordt maar ong. 100 meter langer.

1. Adrie 25 november 2011 om 15:51

Het route wijzigingsvoorstel van Henk voor een mooie frontale blik op kasteel Heeze is in de route opgenomen.
      Tevens is de opmerking van Peter verwerkt in de beschrijving. Henk en Peter bedankt hiervoor.

8. Peter H 8 maart 2011

Vandaag deze mooie en afwisselende wandeling onder een strak blauwe hemel gemaakt. Routebeschrijving is duidelijk en goed te volgen.
    Bij punt 5 is het ‘fietsnetwerk 50 Regio Eindhoven’ veranderd in ‘fietsnetwerk 12 Regio Eindhoven’.

9. Lennard 25 september 2010

Vandaag deze mooie wandeling door dit uitgestrekte gebied gelopen.

Een paar opmerkingen m.b.t. de routebeschrijving:

Punt 2, 2e regel hier wordt gesproken over een paaltje met paarse kop. Deze heb ik op dit punt echter niet aangetroffen.
    Voorgestelde wijziging:
    “Bij kruising RD langs groene slagboom zandpad nemen. Rechts van dit pad is heide en links een bosperceel.”

Een deel van de route loopt door het stuk dat begin juli 2010 in brand heeft gestaan. A.g.v. blus- en boswerkzaamheden zijn er nu meer (zij)paden dan oorspronkelijk het geval was. Een deel van het verbrande bos is inmiddels gerooid.
    I.v.m. gewijzigde situatie volgende voorgestelde verbeteringen in de tekst:
    – Punt 2, eennalaatste regel: “RD pad door bos volgen, pad op linkerhand negeren.”
    vervangen door:
    “RD pad volgen, zijpaden negeren.”
    – Punt 3 eerste regel “Op de rechterhand ziet men heide en op de linkerhand bos, paden op linkerhand negeren.”
    “Op de rechterhand ziet men heide en op de linkerhand bos, zijpaden negeren.”

1. Adrie 9 oktober 2010 om 20:36

De voorgestelde wijzigingen zijn in de tekst opgenomen, Lennard bedankt voor je reactie!

10. Marloes 1 mei 2009

We hebben deze route op 26 april gelopen, inderdaad een prachtige wandeling door een mooi natuurgebied. Wij vonden de routebeschrijving overigens wel duidelijk, ook bij het begin van punt 2.

11. Adrie 19 mei 2008

Begin van punt 2. lijkt voor verwarring te zorgen, als correctie op beschrijving kunnen de eerste 2 regels van punt 2. vervangen door:
    RA het parkeerterrein verlaten.
    RD verharde weg oversteken, onverhard pad, rechts van dit pad is heide en links een bos perceel.

12. Denis van Beurden 19 mei 2008

Inderdaad een erg mooi gebied, maar ook wij zijn bij het begin van punt 2 fout gelopen, tot 2 keer toe zelfs, en omdat wij geen kaartje van de omgeving hadden, zijn wij omgedraaid en hebben we de door natuurmonumente uitgezette routes gelopen. Misschien zou een kleine aanpassing bij punt 2 dus voor wat verduidelijking kunnen zorgen!

13. Rija Verd 19 februari 2008

Mooie route door een prachtige natuur. Bij punt twee is het begin van de beschrijving onduidelijk, wij zijn de verharde weg overgestoken ipv rechtsaf en hebben zo de rode route opgepakt en met een kaartje van de omgeving erbij zijn we weer op de beschreven route gekomen. Buiten dit punt staat de route perfect op papier, zeker voor herhaling vatbaar. Bedankt!

14. Gommaar Bruynseels - België 23 juli 2007

Heb op 22/7/2007 deze prachtige wandeling gelopen. Enig mooi natuurgebied!! Zeer mooie route! Correcte beschrijving.

15. Kees van Tiggelen 14 juli 2007

leuke routes door Adrie Raaijmakers,
    maak er ook eens uit Bergen op Zoom,Wouwse Plantage,Roosendaal, Etten-Leur(West-Polderroute of Panhoef, Breda