Hezelaar-route, Liempde te Noord-Brabant

17 km Wandelroute Hezelaar-route, te Liempde

De Hezelaar route start in Liempde en loopt voornamelijk door agrarisch terrein naar Kasteren. Hier tikt de route even de voormalige spoorweg Boxtel-Wesel (beter bekend als het 'Duits Lijntje') aan om vervolgens langs het Groot Duyfhuis en deels aan de oever van de Dommel via Kremselen naar Boskant te lopen. Op dit deel van de route zijn bossen, bolle akkers en boomkwekerijen veelvuldig te zien. Via het Vleesbroek en buurtschap Hezelaar voert de route terug naar het startpunt. Een veel geziene boom in dit landschap is de populier. Deze is op vrijwel de hele route duidelijk aanwezig in het landschap. 69% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Lennard, op: 10-3-2014, laatst bijgewerkt op: 14-12-2022

Opmerking vooraf:
Deze wandeling werd oorspronkelijk uitgezet en uitgegeven door de VVV in de serie “Wandelroutes de Meierij”. Als gevolg van de komst van de wandelnetwerken worden ze echter niet meer actief onderhouden en raken de markeringen die deze routes aanduidden in verval. Omdat dit toch mooie en interessante routes blijven, zijn ze ter behoud omgezet in een beschreven route waarbij het oorspronkelijke traject hier en daar is aangepast aan de huidige omstandigheden.

Met de rug naar het raadhuis RA vertrekken, direct daarop op splitsing rechts aanhouden (kn77v2).
Op 3-sprong rechts aanhouden richting de kerk (vwn), vervolgens de weg volgen tot woning nr.42 iets voorbij de kerk, zijwegen negeren.
Voorbij deze woning de weg met bocht naar rechts verder volgen (kn2v1), weg “Cattestraat” aan linkerhand negeren, verderop het kleine pleintje (“Tooseplein”) aan de linkerzijde passeren.
Op T-splitsing LA “Vendelstraat”, direct daarop RA, smal onverhard pad tussen woonboerderij en woning inlopen, “Kerkpad door Smalder”, het pad helemaal uitlopen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Op deze T-splitsing LA, verharde weg, iets verder gaat de weg over in een grindpad.
Op T-splitsing RA (kn4v8), verharde weg, het smalle pad in de berm aan rechterzijde van de weg volgen, verderop t.h.v. perceel populieren buigt het pad iets naar rechts, pad met afrastering aan rechterhand, het pad volgt de weg op enige afstand.
Op kruising met de verharde weg RD, gras-pad, verderop voorbij draaihekje schuin naar rechts door grasland richting het draaihekje aan overzijde van het grasland lopen, voorbij het draaihekje het riviertje de Dommel aan rechterhand volgen, iets verder de talud van de spoordijk oplopen.
Op de spoordijk, op T-splitsing RA de spoorbrug over, voorbij de spoorbrug smal grindpad met het spoor aan linkerhand.
# De spoorlijn die men nu volgt is het Duits Lijntje.
Op spoorwegovergang, op kruising RA, verharde weg, “Gemondesestraat”, direct daarop op T-splitsing LA (kn8v6), “Kasterensestraat”.
In bocht naar links, voor kapel rechts aanhouden (kn6v5), “De Maai”.
Voor bocht naar links RA (vwn), “Hoevedreef”, verderop voorbij de woonboerderijen gaat de weg over in een onverhard pad.
# Aan de rechterhand passeert men het Groot Duijfhuis met duiventoren.
Pad met flauwe bocht naar links verder volgen (kn5v68), pad richting Sint-Janspontje aan rechterhand negeren.
Pad met bocht naar links verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren, verderop buigt het pad naar rechts.
Aan einde van ruime bocht naar links RA, pad door perceel populieren, verderop voor de Dommel buigt het pad naar links, het pad met de Dommel aan rechterhand volgen tot grasland, in grasland buigt het gras-pad naar links met iets verder een poel aan rechterhand.
Na verlaten van het grasland, op T-splitsing RA, onverhard pad..
Op 3-sprong rechts aanhouden (kn67v66), “Henselstraatje”.
Op splitsing links aanhouden (vwn).
Op T-splitsing LA (kn66v22), verhard fietspad.
In bocht naar links van het fietspad RA (vwn), onverhard pad, “Morgenstraatje”.
Op 3-sprong RA (kn22v57).
Pad met flauwe bocht naar links verder volgen (vwn), pad richting viswater aan rechterhand negeren, verderop voorbij een bankje buigt het pad naar rechts.
Voorbij 2de bocht naar rechts LA (vwn), dalend pad, het pad buigt naar links, men passeert vlonder met draaihekje, smal pad met het riviertje de Dommel aan rechterhand, verderop voorbij een broekbos buigt het pad naar links weg van de Dommel, gras-pad tussen veld en waterloop met de waterloop en iets verder een bosperceel aan linkerhand, voorbij het bosperceel buigt het gras-pad naar rechts.
Iets voorbij deze bocht, op 3-sprong rechts aanhouden (vGR).
Op splitsing links aanhouden, iets verder afrastering aan beide zijde van het pad.
Voor stallen, op T-splitsing RA (vGR).
RD, smal pad aan linkerhand negeren, verderop gaat het pad over in een verharde weg.
Op T-splitsing RA (vwn), het fietspad langs de weg volgen tot T-splitsing.
Op deze T-splitsing LA (kn54v53), “Liempdseweg”, let op dit stukje van de route op medeweggebruikers!
Voor kleine kapel RA (kn53v50), “Kremselen”, de weg met verderop (kn50v49) volgen tot grindpad “Eikenstraat” aan rechterhand t.h.v. woning nr. 19/21, overige zijpaden en zijweg negeren.
Bij dit grindpad RA, “Eikenstraat”, het grindpad dat naar links buigt volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Op deze T-splitsing LA, verharde weg, men loopt Boskant binnen.
Op kruising RA, “Hazelaarstraat”.
RD, weg “Beukenstraat” aan linkerhand negeren, vervolgens voorbij ingang “vv Boskant” RA, “Esdoornstraat”, de smalle weg buigt naar links, iets verder gaat weg over in een onverhard pad, het pad volgen tot kruising.
Op deze kruising RD, “Esdoornstraat”, verharde weg die direct daarop weer overgaat in onverhard pad, het pad volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Op deze T-splitsing RA, het brede pad volgen tot kruising, zijpad negeren.
Bij deze kruising LA (kn46v84), smal bospad.
Op T-splitsing RA (vwn), eveneens smal pad.
Op T-splitsing LA, het pad breed pad met veerooster volgen tot kruising.
Op deze kruising RA (kn84v85), “Vleesbroekstraat”.
Op T-splitsing LA, verharde weg, direct daarop RA (vwn), onverhard pad met klaphek en veerooster, “Bundersdijk”.
T.h.v. bankje LA (kn85v79), “Wessen Dijk”.
RD, pad aan linkerhand negeren, verderop gaat het pad over in verharde weg.
Op T-splitsing RA.
Voorbij woning nr.22A/22 LA, onverhard pad met iets verder een omheind perceel aan linkerhand, “Akkerweg”.
Voorbij het omheind perceel, op 3-sprong rechts aanhouden.
Voor metalen hek, op T-splitsing LA.
Op splitsing links aanhouden, men passeert aan rechterhand omheind perceel met stalletje, het pad volgen tot splitsing voor plantsoentje met enkele speeltoestellen, zijpaden negeren, iets voor het plantsoentje gaat het pad t.h.v. een woonboerderij over in verharde weg.
Op deze splitsing rechts aanhouden (vwn).
Voorbij het plantsoentje rechts aanhouden (kn78v77), direct daarop op splitsing eveneens rechts aanhouden, de weg verder volgen tot 4-sprong voorbij een plantsoen met kiosk, aan overzijde van deze 4-sprong is het raadhuis, het startpunt.

Wandelroutenetwerk:
De geel/groene markeringen hiervan worden alleen als extra hulpmiddel gebruikt. In geval van twijfel is de tekst leidend.

Afkortingen:
kn66v22 = knooppunt 66, volg 22
vwn = volg wandelroutenetwerk
vGR = volg geel-rode markeringen streekpad
LA = linksaf, RA = rechtsaf en RD = rechtdoor

Niet genoemde zijpaden en –wegen moeten worden genegeerd, dat geldt ook voor paaltjes, markeringen, borden, e.d., die niet zijn vermeld.
Alle namen tussen aanhalingstekens zijn ter plekke op borden e.d. zichtbaar.

Het raadhuis, Raadhuisplein 1, 5298 CC te Liempde. Plan Route

Parkeren kan op de beperkte plaatsen in de directe omgeving van het voormalige raadhuis.

Bushalte Raadhuisplein aan de Oude Postbaan in Liempde.

Hier passeert men riviertje de Dommel. Lennard: Hier passeert men riviertje de Dommel.
Kunstwerk t.h.v. Duits Lijntje. Lennard: Kunstwerk t.h.v. Duits Lijntje.
Voormalig stationsgebouw. Lennard: Voormalig stationsgebouw.
Groot Duyfhuis. Lennard: Groot Duyfhuis.
Dit nest is bezet... Lennard: Dit nest is bezet...
Oude schuur. Lennard: Oude schuur.
Rustplaats voor kanovaarders met mooi uitzicht. Lennard: Rustplaats voor kanovaarders met mooi uitzicht.
Afgesneden Dommelarm, nu viswater. Lennard: Afgesneden Dommelarm, nu viswater.

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart hezelaar-route.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Liempde en Boskant

1. Cor, nellie en Ad 10 december 2023 om 23:12

Woensdag 6-12-23 deze route gelopen. Zeer mooie route, alleen vanwege de vele regen de laatste tijd, waren veel stukken niet begaanbaar. Heel veel modder en zelfs diepe waterplassen, waar we niet doorheen konden met wandelschoenen.
    Jammer, want er waren zeker ook veel mooie doorkijkjes en uitzichten.
    We gaan de route herhalen in een drogere periode.

2. Adrie 1 augustus 2021 om 14:27

29 juli 2021 de wandelroute gecontroleerd en iets gewijzigd. Eer smal ATB is uit de wandelroute gehaald, van het Duits Lijntje is de spoorbrug over de Dommel in de wandelroute opgenomen en een extra stukje pad langs de Dommel. DE routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Adrie 9 mei 2019 om 17:16

Vandaag 9-5-2019 de wandelroute gecontroleerd. Langs de best wel drukke Molenweg in het eerste deel van de tocht is een nieuw gras-pad parallel aan deze weg in de route opgenomen. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!