Kempen-Broek-rondje, Stramproy te Limburg

25 km Wandelroute Kempen-Broek-rondje, te Stramproy

De wandeltocht gaat het grensoverschrijdend landschap Kempen-Broek, op de grens van Nederland en België. De wandeltocht gaat o.a. door de Stramprooierheide, Stramprooierbroek, Grootbroek, Sint-Maartensheide en De Luysen. De Stramprooierheide is een bosgebied met hoofdzakelijk grove den. Stramprooierbroek en Grootbroek bestaan uit eikenbossen, elzenbroekbos, moerasgebieden en natte graslanden. De Luysen is een moerasgebied, waarbij vooral De Luysen-Mariahof bijzonder waterrijk is. In De Luysen-Mariahof staan drie vogelkijkhutten met een prachtig uitzicht over het waterrijk gebied. Een gedeelte van de wandeltocht gaat langs de beek Abeek, men passeert daarbij twee watermolens. Op het Belgisch grondgebied de De Voorste Luysmolen en op Nederlands grondgebied de Broekmolen. De Broekmolen is alleen op afspraak te bezoeken. 90% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 9-11-2012, laatst bijgewerkt op: 4-2-2019

Het parkeerterrein RA verlaten, “Lochtstraat”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, verderop gaat de verharde weg over in een grindpad.
Bij deze T-splitsing RA, grindpad met gescheiden verhard fietspad, ww155 volg bv.
Bij 4-sprong RA, ww154 volg bv, vervolgens het doorgaande bospad ca. 1,3km volgen tot kruising iets voor rand bosgebied, zijpaden (ATB) negeren, verderop na ca. 450m wordt de bv route verlaten.
Bij deze kruising RA, men passeert aan linkerhand kapelletje, direct daarna bij 5-sprong 2de pad aan rechterhand, breed pad tussen akkers.
Bij T-splitsing LA, verharde weg.
Voorbij woning nr.5 RA, grindpad, vervolgens het pad volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RD, “Grensweg 2-8”, grindpad met gescheiden fietspad.
# Voor bocht naar links is aan uw rechterhand de Broekmolen (watermolen), alleen te bezoeken op afspraak.
Iets voorbij bocht naar links RA, ww144 volg bv, vervolgens het doorgaande pad volgen tot brugje, zijpaden negeren, verderop buigt het pad naar rechts.
# Voor bocht naar rechts passeert men aan rechterhand een zwerfsteen die in 1989 is geplaatst ter gelegenheid van 150 jaar scheiding tussen de Nederlandse en Belgische Limburgen.
Voor dit brugje LA, ww192 volg oc, pad met beekje aan rechterhand, men passeert grenspaal No.159.
Voorbij kruising van twee beekjes LA, het smallere beekje aan linkerhand volgen, oc route.
Ca. 500m voorbij flauwe bocht naar links RA, bospad, oc route.
Na ca. 320m LA, oc route.
Bij kruising RD, oc route, verderop passeert men een kapelletje met aan overzijde van het pad een vervallen schuur, vervolgens het pad verder volgen tot bocht naar rechts.
Bij deze bocht het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, pad met beekje aan linkerhand, oc route.
Bij 4-sprong met informatiepaneel “Groot Broek” RD, de oc route wordt verlaten.
Na passeren van betonnen brugje bij T-splitsing RA, beekje aan rechterhand volgen, verderop na ca. 150m buigt het doorgaande pad naar links het bosgebied in.
Bij T-splitsing met aan rechterhand een poort LA, verharde weg, iets verder gaat de weg over in een breed onverhard pad.
Bij kruising met verharde weg RD, verhard fietspad, oc route.
Na passeren van brugje bij T-splitsing RA, onverhard pad, ww199 volg oc, vervolgens het beekje aan rechterhand volgen tot kruising met verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, beekje aan rechterhand verder volgen, ww196 volg oc.
Na passeren van betonnen brugje RD, pad aan linkerhand negeren, ww195 volg oc.
RD betonnen brugje over, metalen klaphek aan linkerhand negeren, oc route.
RD smal metalen brugje aan rechterhand negeren, direct daarna links aanhouden, oc route, het beekje wordt verlaten.
Na ca. 440m, voor akker aan linkerhand LA door metalen klaphek, oc route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing voor waterloop.
Bij deze T-splitsing RA, oc route, vervolgens het pad met waterloop aan linkerhand volgen tot T-splitsing voorbij houten voetgangerssluis.
Bij deze T-splitsing RA, ww193 volg oc.
Bij kruising RD, oc route.
Bij kruising voor metalen afsluitboom RA door metalen klaphek, ww191 volg oc.
Na passeren van metalen klaphek bij T-splitsing LA, beekje aan rechterhand volgen, oc route.
RD, smal metalen brugje aan rechterhand negeren, oc route.
RD, pad aan linkerhand negeren, het beekje verder volgen, oc route.
Na passeren van kruising van twee beekjes RD, pad aan linkerhand negeren, oc route.
Bij kruising t.h.v. betonnen brugje RD, beekje aan rechterhand verder volgen, ww192 volg rd, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing met aan rechterhand betonnen brugje.
Bij deze T-splitsing RA het brugje over, direct daarna aan overzijde LA, pad met het beekje aan linkerhand, ww177 volg rd.
LA de hoge houten brug over, rd route, verderop buigt het pad naar links en gaat door een klaphek.
Na passeren 2de een wat korter brugje RD richting twee vogelkijkhutten, pad aan rechterhand negeren, ww178 volg gz.
T.h.v. informatiepaneeltje van vogelkijkhut “IJsvogel” RA, gz route, verderop voor een klein gebouwtje buigt het pad naar rechts.
# Voor een bezoek aan de vogelkijkhut de IJsvogel eerst een klein stukje RD.
Bij T-splitsing LA door metalen poort, ww190 volg gz, richting vogelkijkhut “de Wielewaal”.
Bij 3-sprong iets voor de vogelkijkhut “De Wielewaal” RA, gz route, men passeert achtereenvolgens klein houten brugje en lange smalle knuppelbrug, let op deze knuppelbrug kan glad zijn bij vochtig weer.
# Voor een bezoek aan de vogelkijkhut de Wielewaal eerst even LA.
Na passeren van klaphek links aanhouden, bosrand volgen, gz route.
Na passeren van knuppelbrugje bij T-splitsing RA, gz route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren, iets verder passeert men ww189 volg gz.
# Voor een bezoek aan de vogelkijkhut de Roerdomp bij de T-splitsing eerst even LA.
Bij deze T-splitsing LA, grindpad, ww188 volg gz.
Voor bosgebied aan rechterhand RA, smal pad langs bosrand volgen, ww187 volg gz, verderop na verlaten van het bosgebied is het pad breder, vervolgens het doorgaande pad volgen tot bocht naar rechts voor bosgebied, zijpaden negeren, ruim voorbij metalen afsluitboom passeert men ww186 volg gz.
Bij deze bocht het doorgaand pad met bocht naar rechts verder volgen, gz route, verderop buigt het pad naar links, vervolgens het pad verder volgen tot men het bosgebied weer verlaat, zijpaden negeren.
Voor bosgebied aan linkerhand RA, pad tussen akker en weiland, ww185 volg gz.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, gz route.
Na ca. 40m LA, onverhard pad, direct daarna voorbij informatiepaneel “Kempenbroek”, bij kruising eveneens LA, gz route, vervolgens het pad volgen tot kruising met verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RA, verharde weg, ww182 volg gz, vervolgens de weg volgen tot kruising, verderop buigt de weg naar links.
Bij deze kruising RA, gz route.
Voor beekje RA, gras-pad met beekje aan linkerhand, ww181 volg gz.
# Aan overkant van het beekje staat De Voorste Luysmolen.
Bij T-splitsing met aan linkerhand betonnen brugje RA, grindpad, gz route, verderop buigt het pad naar links, vervolgens het doorgaande pad verder volgen tot veerooster met aan linkerhand een klaphek, zijpaden aan rechterhand negeren.
Voor dit veerooster LA door het klaphek, gras-pad, ww179 volg oc, iets verder passeert men een bankje en informatiepaneel.
Na passeren van klaphek RD brugje over, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, oc route.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, oc route.
Bij splitsing rechts aanhouden, “Stramproyerweg”, de oc route wordt verlaten.
Na passeren van brugje RD, “Stramproyerweg”, grindpad aan rechterhand negeren.
T.h.v. bord “Nieuw Vosseven” LA, grindpad met gescheiden verhard fietspad, ww158 volg oc.
Doorgaand pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, ww157 volg oc.
In bocht naar links van het doorgaande pad rechts aanhouden door klaphek, het smalle bospad voorbij 2de klaphek inlopen, de oc route wordt verlaten.
Na passeren van klaphek, bij T-splitsing RA, verharde weg, vervolgens de weg volgen tot parkeerterrein, het startpunt.

Kempen-Broek wandelnetwerk:
ww = wandelwisselnummers zijn vergelijkbaar met knooppuntnummers. De gekleurde symbolen, bv = blauwe vierhoek, oc = oranje cirkel en rd = rode driehoek geven de richting aan.

Parkeerterrein voor de ingang van bungalowpark 't Vosseven, Lochtstraat 26, 6039 RV te Stramproy. Plan Route

Volg de A2, Ringbaan-Oost en N292 naar de Savelveld in Weert. Ga verder op de Savelveld. Neem de Crixstraat naar de Lochtstraat in Stramproy. Parkeren op het parkeerplaats iets voor de ingang van het bungalowpark 't Vosseven.

Honden zijn niet toegestaan in dit gebied.

De Broekmolen Adrie: De Broekmolen
Vervallen schuur  in het Stramprooierbroek Adrie: Vervallen schuur in het Stramprooierbroek
De grens alleen nog maar een streep Adrie: De grens alleen nog maar een streep
Grenspaal op de grens van Nederland met België Adrie: Grenspaal op de grens van Nederland met België
De Abeek Adrie: De Abeek
Stramprooierbroek Adrie: Stramprooierbroek
Tauros in het Stramprooierbroek Adrie: Tauros in het Stramprooierbroek
Vistrappen in de Abeek Adrie: Vistrappen in de Abeek

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart kempen-broek-rondje.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Brasserie Nieuw Vosseven

Lochtstraat 28
6039 RV Stramproy

De Luysmolen

Luysenweg 2
Bocholt (België)

1. Hans Claessen 16 augustus 2017 om 22:00

Hallo,

deze route afgelopen 10 Aug 2017 gelopen. Inderdaad een zeer rustige route. Je komt bijna geen mens tegen. Alleen op het laatste stukje van de route. Bij de vogelspothuisjes zaten wel veel mensen binnen. De route is goed te lopen afgezien van een paar zompige stukjes. Je schoenen zullen deels nat worden. De paden waren meestal begroeid met laag gras. Weinig overwoekering. Zeker een aanrader. Mooi landschap, afwisseling en rustig. De route gelopen via omschrijving en gpx. GPX vind ik toch prettiger ivm gevoel voor afstand, dus of de omschrijving klopt weet ik niet 100%.

2. Adrie 4 november 2015

De wandelroute op 29 oktober 2015 gecontroleerd. Op een punt een kleine wijziging doorgevoerd. Een alternatief gevonden voor een pad dat bijna overwoekerd was door bramenstruiken. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Frans 3 november 2013

Aanvulling op gisteren voor de liefhebber. Struinen met GPS route heel mooi nogmaals bedankt

4. Frans 2 november 2013

vandaag route gelopen. Was erg nat en zompig. Maar een, zo mooi, en rustig gelegen gebied SUPER. 6 wandelaars gezien op de 25km route. Perfect voor mij. Bedankt!

5. Antoon en Marijke Raaijmakers 1 april 2013

We hebben het grootste deel van de route gelopen [een combinatie van jouw route een een kaartje we we ooit van dit gebied gekocht hebben]. Zelfs in deze tijd van het jaar een schitterende route. Onderweg een visarend gespot en het karakteristieke geluid van een roerdomp gehoord. Tot onze verrassing zat er ook een kolonie aalscholvers. Kortom een vogelparadijs.