Het Groene Woud-8, Sint-Oedenrode te Noord-Brabant

23 km Wandelroute Het Groene Woud-8, te Sint-Oedenrode

Deze en tevens laatste uit de reeks lijnwandelingen van Sint-Oedenrode naar Boxtel gaat door de Scheeken, langs het Duits Lijntje en langs de Dommel in het Nationaal Landschap Het Groene Woud. Voor degene die 21,7 kilometer te lang vind kan ook eindigen in het centrum van Liempde. De lijnwandeling "Het Groene Woud-8-de kleine tocht" met Liempde als eindpunt is 13,4 kilometer, men mist dan vooral een gedeelte met het Duits Lijntje. Na een kort bezoek aan het centrum van Sint-Oedenrode met diverse bezienswaardigheden gaat de tocht door een parkje met kasteel Henkenshage. Kasteel Henkenshage is een kasteelachtig gebouw in Sint-Oedenrode. Feitelijk is het gebouw dan ook geen echt kasteel, maar een landhuis. Na verlaten van Sint-Oedenrode gaat de tocht naar Boskant, dit deel van de tocht gaat hoofdzakelijk door een agrarisch populierenlandschap, een agrarisch gebied met veehouderijen en boomkwekerijen met langs de landweggetjes veel populieren wat typisch is voor deze omgeving. Van Boskant gaat de tocht via het natuurgebied de Scheeken richting Liempde. De Scheeken bestaat uit een prachtig kleinschalige coulisselandschap dat al dateert uit de 12de eeuw. Er is een grote afwisseling van bossen, bosjes, houtwallen, boomrijen, weitjes en akkertjes. Het laatste deel van de tocht staat in het teken van de Dommel en het Duits Lijntje. Het Duits Lijntje is een spoorwegtraject dat geopend is in 1878 als onderdeel van de verbinding Londen-Berlijn-Sint-Petersburg. Wat nog rest is een laatst overgebleven stuk spoorlijn tussen Boxtel en Veghel. Voordat de tocht eindigt brengen we nog een bezoek aan het park Stapelen met het 13de eeuwse kasteel Stapelen. 50% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 13-5-2018, laatst bijgewerkt op: 22-2-2023

Vanuit de bushalte en met de brug over de Dommel aan rechterhand RD vertrekken, het grindpad richting smal brugje over de Dommel inlopen, voorbij het brugje buigt het pad naar rechts en gaat over in een verhard voetpad, het voetpad met bocht naar links volgen tot 4-sprong voorbij parkeerplaats van rouwcentrum “Kuis”.
Bij deze 4-sprong LA, de smalle weg pal naast het gebouw van het rouwcentrum inlopen, verderop t.h.v. parkeerterrein naast de kerk, de weg met ruime bocht naar rechts pal naast de kerk met het parkeerterrein aan rechterhand verder volgen.
Voorbij de kerk RD het plein over, aan overzijde bij T-splitsing LA, “Heuvel”, de weg volgen tot 3-sprong met dorpspomp voorbij kleine witte woning aan linkerhand.
Bij deze 3-sprong rechts aanhouden, vervolgens na. ca. 30m bij 3-sprong rechts aanhouden richting “Boskant”, “Kofferen”.
RD, weg “Hoge Vonderstraat” aan rechterhand negeren, vervolgens na ca. 40m LA, “Emmausstraat”.
Bij T-splitsing RA.
Voorbij appartementencomplex LA, “Baron Willen van Haarenlaan”, de weg volgen tot kruising met aan rechterhand een fietspad, zijweg negeren.
Bij deze kruising RA, het fietspad volgen tot grindpad iets voorbij klinkerweg naar poort van het kasteel.
Bij dit pad LA, grindpad, vervolgens bij 4-sprong met bankje links aanhouden, het grindpad met het kasteel aan linkerhand verder volgen.
Voorbij picknicktafel, bij 4-sprong LA.
T.h.v. poort aan linkerhand RD, smalle weg aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing met bankje RA, vervolgens bij splitsing links aanhouden, men passeert twee vlonders met daartussen een klein stukje slingerend klinkerweg met aan beide zijde beukenhagen.
Voorbij 2de vlonder, bij kruising LA, verharde weg, men verlaat het parkje.
Weg met bocht naar rechts verder volgen, “Kloosterdreef”, weg aan linkerhand negeren.
Voor weg aan linkerhand RA door klaphek, kn18 volg 19, pad over graskade volgen.
# Als het klaphek gesloten is de weg “Kloosterdreef” verder volgen tot T-splitsing. Bij deze T-splitsing RA, “Gouverneur Crommelinlaan”, vervolgens in bocht naar links RD, grindpad, direct daarna bij kruising op kade RD het brugje over. Ga verder bij punt 3. laatste regel.

Voorbij klaphek, bij kruising RA het brugje over.
Bij kruising met doorgaande weg RD, onverhard pad, het pad buigt naar links, verderop voor een insectenhotel met daarachter een poel buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing RA, wn route.
Bij 3-sprong RA, wn route.
Bij T-splitsing RA, kn16 volg 17, iets verder buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing LA, smalle verharde weg, de wn route wordt verlaten.
Bij T-splitsing met picknicktafel LA, wn route.
RD, “Sloef”, weg aan linkerhand negeren, direct daarna RA, “Vogelenzang”, kn15 volg 38, verderop buigt de weg met flauwe bocht naar rechts.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna LA, “Broekdijk”, wn route.
RD, achtereenvolgens weg aan rechter- en linkerhand negeren, vervolgens t.h.v. woning nr.27 LA, “Schoorse-Hoefstraat”, de wn route wordt verlaten.
Weg met flauwe bocht naar links verder volgen, “Schoorse Hoefstaat”, weg aan rechterhand negeren.
Ruim voorbij boerderij nr.7, in flauwe bocht naar links RA, onverhard pad, “Goeiendonk”, kn39 volg 40, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, “Goeiendonk”, weg aan linkerhand negeren, de weg verder volgen tot 3-sprong voorbij woning nr.14.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, “Goeiendonk”, kn40 volg 44, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Ca. 100m voorbij flauwe bocht naar links RA, smal pad.
Na ca. 80m RA, eveneens een smal pad.
Bij kruising LA, verharde weg, iets verder RD het fietspad volgen.
Bij rotonde RD de doorgaande weg oversteken, vervolgens aan overzijde LA, fietspad richting het voormalig kerkgebouw.
Voor het voormalige kerkgebouw de weg met bocht naar rechts verder volgen, vervolgens voorbij het kerkgebouw LA, direct daarna RA, “Populierenlaan”, de weg met langwerpig plantsoen aan rechterhand volgen tot woning nr.21.
Voorbij deze woning LA, “Beukenstraat”, kn48 volg 45.
RD, “Beukenlaan”, weg aan linkerhand negeren, wn route.
Weg met bocht naar rechts verder volgen, smaller wordende weg aan linkerhand negeren, wn route.
Bij T-splitsing LA, wn route, vervolgens na ca. 30m RA, “Esdoornstraat”, de wn route wordt verlaten, verderop gaat de klinkerweg over in een onverhard pad, het pad volgen tot kruising.
Bij deze kruising RD, verharde weg, “Esdoornstraat”, het iets verder weer onverharde pad volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, het brede pad volgen tot kruising, zijpad negeren.
Bij deze kruising LA, kn46 volg 84, smal bospad.
Bij T-splitsing LA, wn route, pad met restanten van een afrastering aan rechterhand.
Bij 3-sprong RA, wn route, iets verder gaat het pad door de bosrand, verderop buigt het pad naar rechts het bos in.
Bij T-splitsing LA, breed pad, wn route.
Bij kruising RA, “Vleesbroekstraat”, kn84 volg 85, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna RA, onverhard pad, “Bundersdijk”, wn route.
Na ca. 130m, t.h.v. bankje LA, “Wessen Dijk”, kn85 volg 79.
RD, pad aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij Y-splitsing RA.
Voorbij woning nr.22 LA, onverhard pad, ”Akkerweg”, verderop omheind perceel grasland aan linkerhand.
Voorbij het omheind perceel, bij 3-sprong RA.
Voor metalen poort, bij T-splitsing RA.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
Voorbij kapel, in flauwe bocht naar links RA, verhard fietspad, “Herscheweg”, kn11 volg 66, het fietspad volgen tot bocht naar rechts ca. 500m voorbij brugje over het riviertje de Dommel, zijpaden negeren.
Ca. 80m voorbij deze bocht LA, breed onverhard pad.
Bij T-splitsing LA, wn route.
In bocht naar rechts van het doorgaande pad links aanhouden richting bos, kn67 volg 68, het pad volgen tot T-splitsing voor bosrand.
Iets voor deze T-splitsing LA het grasland inlopen met BL bordje “Dommeldal” en houten afsluitboom, door de rechterzijde met iets verder aan linkerhand een poel, voor de Dommel buigt het pad naar rechts en volgt de Dommel aan linkerhand, verderop een voorbij houten balk over een greppel buigt het pad naar rechts weg van de Dommel en gaat door een perceel populieren, het pad verder volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA.
Bij T-splitsing RA, verharde weg.
Bij overgang naar onverhard pad LA, smalle klinkerweg, verderop voorbij woning nr.17 gaat de klinkerweg over in een onverhard pad en men passeert een metalen afsluitboom.
Bij T-splitsing LA, verharde weg.
RD richting spoorwegovergang , “Slophoosweg”, weg aan linkerhand negeren, men passeert horecagelegenheid “Café ‘t Groene Woud”, direct daarna voor de spoorwegovergang LA, grindpad pal naast spoorlijn en met spoorlijn aan rechterhand, iets verder passeert een draaihekje.
Voorbij voormalige stationsgebouw, bij kruising LA, verharde weg, “Gemondesestraat”, direct daarna bij T-splitsing RA, “Kasterensestraat”, kn8 volg 4, verderop voorbij schuur kan men een klein stukje het onverharde pad met picknicktafel rechts van de weg volgen.
Iets voorbij de Dommel RA, onverhard pad, verderop voorbij draaihekje schuin naar rechts door grasland richting draaihekje in hoek aan overzijde van het grasland lopen, voorbij het draaihekje het riviertje de Dommel aan rechterhand volgen, iets verder de talud van de spoordijk oplopen.
Op de spoordijk, bij T-splitsing LA, smal grindpad met spoor aan rechterhand.
Voor viaduct, bij kruising met verharde weg RD, het spoor verder volgen.
Voorbij het viaduct RA, het onverharde pad aan voet van talud volgen.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, verharde weg.
Na ca. 200m LA, vlonderpad, verderop buigt het vlonderpad naar rechts met aan einde een brugje over de Dommel.
Voorbij het brugje, bij kruising LA, het verhard fiets-/voetpad met de Dommel aan linkerhand ca. 1,8km volgen tot bocht naar rechts iets voor doorgaande weg met brug over de Dommel.
Iets voorbij deze bocht, bij kruising RD, vervolgens na ca. 50m bij 3-sprong links aanhouden, verhard voetpad met brede waterloop aan linkerhand.
Voor rotonde LA de doorgaande weg “Brederodeweg” oversteken richting centrum, “Fellenoord”.
In bocht naar rechts van de weg LA, “Grote Beemd”.
Bij kruising LA, “Konijnshoolsedreef”.
RD, weg “Jacob Roelandsstraat” aan rechterhand negeren.
Na ca. 100m RA het vlonderpad over, verderop buigt het pad naar links.
# De heuvel aan linkerhand is een in 2012 herstelde redoute. In 1839 werd een dergelijke heuvel gebruikt door soldaten, op de heuvel stond een kanon ter bescherming van Boxtel.
Bij T-splitsing RA, verharde weg richting poort.
Voorbij de poort, bij splitsing rechts aanhouden richting poortgebouw.
Voor het poortgebouw, bij 5-sprong het 2de voetpad aan rechterhand inlopen, het grindpad pal naast de gracht.
RD, pad aan rechterhand negeren, vervolgens bij 4-sprong LA, iets verder volgt men weer de gracht.
Voorbij de gracht, bij T-splitsing RA, verharde weg.
Na verlaten van park “Stapelen”, bij T-splitsing RA.
RD, “Parallelweg Zuid”, weg aan rechterhand negeren, de weg verder volgen tot station aan linkerhand, het eindpunt.

BL = Brabants Landschap.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor een netwerk routepaaltje met alleen richting.

Bushalte Corridor Sint-Oedenrode, Corridor, 5492 HA te Sint-Oedenrode. Plan Route

Station Boxtel, Stationsplein 14 te Boxtel.

Bushalte Corridor Sint-Oedenrode

Kasteel Henkenshage Adrie: Kasteel Henkenshage
Populierenlaan Adrie: Populierenlaan
Het Dommeldal Adrie: Het Dommeldal
Brugje over de Dommel Adrie: Brugje over de Dommel
De Dommel Adrie: De Dommel
Populierenlaan Adrie: Populierenlaan
Voormalig stationsgebouw Adrie: Voormalig stationsgebouw
Het Duits Lijntje, spoorbrug Adrie: Het Duits Lijntje, spoorbrug
Kasteel Stapelen Adrie: Kasteel Stapelen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart het-groene-woud-8.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Sint-Oedenrode en Boxtel

De Vriendschap

Pastoor Teurlingsstraat 30
5492 EE Boskant

Café 't Groene Woud

Kasterensestraat 23
5298 NV Liempde

1. Marion 20 november 2020 om 19:34

Hallo Adri, vandaag deze tocht gelopen en hij was weer mooi en duidelijk beschreven.
    Bij punt 10 wanneer je de Jacob Roeland straat genegeerd hebt kun je even later rechts een natuurbelevingspad volgen ipv weg met bovht naar rechts verder volgen, brugje aan linkerhand negeren. Ruim voorbij die bocht naar rechts kom je op hetzelfde punt uit.

1. Adrie 21 november 2020 om 08:16

Marion bedankt voor de tip! In april 2018 ben ik een stukje over het natuurbeleefpad door de Dommelbimd gelopen, toen was het nog niet als een lus te lopen en heb daar verder niets meegedaan. Volgens de site van De Dommelbimd is het in juli van dat jaar in gebruik genomen, hoog tijd voor mij om ook weer eens een kijkje nemen. Ik heb in de routebeschrijving een opmerking over natuurbeleefpad door de Dommelbimd bijgevoegd.

2. Adrie 19 juni 2019 om 16:29

In de omgeving van Liempde is het rustgebied langs de Dommel door Brabants Landschap verder uitgebreid. Het pad dat door het nieuwe rustgebied ging is niet meer toegankelijk voor wandelaars en is dan ook uit de wandeltocht gehaald. De wandeltocht gaat nu om het nieuwe rustgebied naar de Dommel. Veel wandelplezier!