Het Groene Woud-7-variant, Liempde te Noord-Brabant

14 km Wandelroute Het Groene Woud-7-variant, te Liempde

Lijnwandeling van Liempde naar Sint-Oedenrode door De Geelders en langs het Duits Lijntje in het Nationaal Landschap Het Groene Woud. Deze lijnwandeling is de korte variant van de 20,3 kilometer lange lijnwandeling "Het Groene Woud-7", die start op het station in Boxtel. Met Liempde als startpunt is de lijnwandeling 14,3 kilometer, men mist dan een gedeelte door het natuurgebied De Geelders. Vanuit Liempde gaat de lijnwandeling naar de rand van het gebied De Geelders. Aan de rand wordt het voormalige Duitse Lijntje gevolgd, het traject werd geopend in 1878 als onderdeel van de verbinding Londen-Berlijn-Sint-Petersburg. Wat nog rest is een laatst overgebleven stuk spoorlijn tussen Boxtel en Veghel. Vervolgens gaat de tocht door kleinschalig landbouwgebied naar de Dommel. Het Dommeldal bestaat uit beemden, akkers en bosjes. De beemden zijn wei- en hooilanden. Verder van het riviertje liggen op de hogere gronden bolle akkers. Voor Sint-Oedenrode wordt de Dommel tijdelijk verlaten voor een bezoek aan het buurtschap Oud Rijsingen met o.a. Hoeve Arbeidslust of Kienehoeve, de oorspronkelijke hoeve was de eerste ontginningsboerderij van de Schijndelse Heide. Na een bezoek aan het buurtschap wordt nog een klein maar leuk stukje Dommel gevolgd voordat de tocht in Sint-Oedenrode eindigt. Bij Liempde gaat de wandeltocht met een pontje de Dommel over, het kan zijn dat het pontje uit de vaart is. Meer informatie over het pontje. 78% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 1-6-2018, laatst bijgewerkt op: 16-1-2024

Vanuit de bushalte “Raadhuisplein” aan de “Oude Postbaan” met zicht op het plantsoentje RA vertrekken, direct daarna bij 4-sprong RD, weg links van het voormalige raadhuis richting horecagelegenheid “Het Wapen van Liempde” inlopen, vervolgens voor de horecagelegenheid rechts aanhouden richting de kerk, kn77 volg 2.
Voorbij de horecagelegenheid, bij 3-sprong rechts aanhouden richting de kerk lopen, wn route, de weg die voorbij de kerk naar rechts buigt volgen tot pleintje “Tooseplein”, in de bocht naar rechts passeert men kn2 volg 1, zijwegen negeren.
Bij het pleintje links aanhouden, vervolgens voorbij het pleintje het smalle onverhard voetpad aan overzijde van de weg links van woonboerderij nr.3 inlopen, het pad “Kerkpad door Smalder” tussen haag en de woonboerderij, iets verder buigt het pad naar links, de wn route wordt weer verlaten.
RD, pad met voetgangerssluis aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing RA, verharde weg.
Voorbij rioolgemaal “Liempde” LA, onverhard pad, “Dommelsteegje”, kn3 volg 5, verderop via voetveer het riviertje de Dommel over.
# Als bij het pad “Dommelsteegje” een bordje “Pontje uit de vaart” staat RD, het onverharde pad aan linkerhand negeren, kn3 volg 1. Bij 4-sprong LA, grindpad, “Kerkakkers”, de wn route wordt verlaten, verderop gaat het grindpad over in een verharde weg. In bocht naar rechts van de weg RD, onverhard pad, “Kerkakkers”. Bij T-splitsing LA, verhard fietspad, verderop passeert men een brugje over de Dommel, voorbij het brugje het fietspad verder volgen tot bocht naar rechts. Ca. 80m voorbij deze bocht LA, breed onverhard pad. Bij T-splitsing RA. Ga verder bij punt 4. voorlaatste regel Bij T-splitsing LA…….

Ca. 150m voorbij het voetveer, bij T-splitsing RA, kn5 volg 68.
Doorgaand gras-pad met ruime bocht naar links verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
Bij overgang van verharde weg naar onverhard pad LA, smalle klinkerweg, de wn route wordt verlaten, verderop voorbij woning nr.17 gaat de klinkerweg over in een gras-pad, men passeert metalen afsluitboom.
Bij T-splitsing LA, verharde weg.
RD met horecagelegenheid “Café Het Groene Woud” aan linkerhand richting spoorwegovergang, “Slophoosweg”, weg aan linkerhand negeren, direct daarna voor de spoorwegovergang RA, grindpad pal naast de spoorlijn en met spoorlijn aan linkerhand.
Bij kruising met verharde weg RA, verharde weg.
Voorbij inrit van boerderij LA, onverhard pad met bosrand aan rechterhand, “Hoefje”
Bij kruising met gele Gasuniepaal RA, bosrand aan rechterhand verder volgen.
Bij 4-sprong met verharde weg RD, onverhard pad, “Baars”, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg.
Voorbij woning nr.9 met grote stallen RA, onverhard pad, “Henselstraatje”, wn route.
Pad met bocht naar links verder volgen, “Henselstraatje”, pad aan rechterhand negeren, kn67 volg 66.
Bij 3-sprong links aanhouden, wn route.
Bij T-splitsing LA, verhard fietspad, kn66 volg 22.
In bocht naar links RA, onverhard pad, “Morgenstraatje”, wn route.
# Verderop is een pad langs de Dommel tijdelijk afgesloten door afkalving van de oever, omleiding: bij 3-sprong links aanhouden, kn22 volg 60, blijf het Morgenstraatje dat voor de doorgaande weg overgaat in de Kartuizerweg volgen tot T-splitsing bij de doorgaande weg. Bij deze T-splitsing RA, volg de weg Ollandeseweg tot de eerste weg aan rechterhand. Bij deze weg RA het Wiro Heesterspad in. Volg de weg die iets verder overgaat in een onverhard pad tot 3-sprong voor een landbouwperceel. Bij deze 3-sprong LA. Volg verder de routebeschrijving bij punt 6 3de regel Na ca. 70m het pad………………

Bij 3-sprong RA, kn22 volg 57.
Doorgaand pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad richting klaphek aan rechterhand negeren, wn route, verderop buigt het pad naar rechts, ca. 100m voorbij deze bocht links aanhouden richting de Dommel, iets verder passeert men een draaihekje, voorbij draaihekje het smalle pad met de Dommel aan rechterhand volgen, verderop t.h.v. broekbos verlaat men de Dommel, voorbij het broekbos waterloop aan linkerhand volgen.
T.h.v. bosperceel aan linkerhand het gras-pad met flauwe bocht naar links verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren, verderop voorbij het bosperceel buigt het pad naar rechts.
Ca. 40m voorbij deze bocht, bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
Na ca. 70m het pad met flauwe bocht naar links verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren.
Voor stal, bij T-splitsing RA, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 170m LA, pad richting woning met rode pannen.
Bij kruising met doorgaande weg RD, onverhard pad, “Brugsche Kampen”.
Bij 4-sprong RA, breed pad, wn route.
Bij kruising met verharde weg RD, “Kinderbos”, kn3 volg 2, de weg volgen tot boerderij nr.5 aan linkerhand, zijpaden negeren.
T.h.v. deze boerderij RA, kn2 volg 1.
Bij T-splitsing RA, fietspad langs de doorgaande weg, kn1 volg 80.
Na ca. 90m LA, “Rijsingen”, de wn route wordt verlaten, direct daarna de smalle weg met flauwe bocht naar links verder volgen, weg richting woning aan rechterhand negeren, verderop t.h.v. woning nr.9 gaat de verharde weg over in een onverhard pad, t.h.v. bankje met “Rustpuntje” buigt het pad naar links, ca. 300m voorbij het rustpuntje door klaphek met BL bordje “Dommeldal” het smalle pad tussen afrastering en waterloop/greppel inlopen.
Ca. 50m voorbij het klaphek RA, eveneens gras-pad tussen afrastering en waterloop, iets verder buigt het pad naar links, verderop voor de Dommel buigt het pad voor een betonnen sculptuur naar links.
# Bij de sculptuur is aan overzijde van de Dommel in de verte een uitkijktoren te zien. Deze bijna 15 meter hoge uitkijktoren Rond door Recht is in 2011 ontworpen door Lucas Lenglet.
Direct na deze sculptuur RD, het brugje over de Dommel aan rechterhand richting de uitkijktoren negeren, smal pad met de Dommel aan rechterhand verder volgen. verderop buigt het pad naar links weg van de Dommel met beide zijde landbouwpercelen, ca. 200m voorbij deze bocht buigt het pad naar rechts weer richting de Dommel en gaat een brugje over.
Iets voorbij het brugje, bij T-splitsing LA, direct daarna voor parkeerterrein RA, smal pad met haag aan linkerhand inlopen, iets verder voorbij een kleine stal en metalen poort het smalle pad met nu aan beide zijde een haag verder volgen, aan einde van het pad rechts aanhouden en het parkeerterrein verlaten.
Na verlaten van het parkeerterrein, bij T-splitsing LA, direct daarna RD, “Kofferen”, weg aan rechterhand negeren, de weg “Kofferen” volgen tot bocht naar rechts met wegwijzerbord “Andere richtingen”.
In deze bocht links aanhouden, “Heuvel”, vervolgens bij 3-sprong voor kleine witte woningen met dorpspomp RA, “Kerkstraat”, de smalle weg buigt iets naar links.
Bij 4-sprong op klein pleintje links aanhouden, “Borgchrave 2 t/m 306”, vervolgens doorlopen tot hoofdingang van de kerk.
T.h.v. de hoofdingang links aanhouden het plein oplopen, aan overzijde bij T-splitsing RA, “Markt”, weg met aan linkerhand een plein met parkeerplaatsen en kiosk.
Voorbij het plein RD, “Borchmolendijk”, de weg volgen tot rotonde voorbij de Dommel, zijwegen negeren, verderop buigt de weg met flauwe bocht naar rechts.
Iets voor deze rotonde, direct na passeren van de Dommel RA, verhard voetpad, het voetpad volgen tot men de Dommel weer passeert, direct na de Dommel is de bushalte “Corridor”, het eindpunt.

RA = rechtsaf, RD = rechtdoor en LA = Linksaf.
NM = Natuurmonumenten.
BL = Brabants Landschap.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor een netwerk routepaaltje met alleen richting.

Bushalte Raadhuisplein, Oude Postbaan, 5298 AS te Liempde. Plan Route

Bushalte Corridor, Corridor te Sint-Oedenrode.

Bushalte Raadhuisplein

Kerkpad door Smalder Adrie: Kerkpad door Smalder
Populierenlaan Adrie: Populierenlaan
Dommeldal bij buurtschap Oud Rijsingen Adrie: Dommeldal bij buurtschap Oud Rijsingen
Smal pad langs de Dommel Adrie: Smal pad langs de Dommel
Kunst langs de Dommel Adrie: Kunst langs de Dommel
Brugje over de Dommel Adrie: Brugje over de Dommel
Karakteristieke witte huisjes in centrum Adrie: Karakteristieke witte huisjes in centrum
Sint-Oedenrode een echt klompendorp Adrie: Sint-Oedenrode een echt klompendorp

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart het-groene-woud-7-variant.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Liempde en Sint-Oedenrode

Café Het Groene Woud

Kasterensestraat 23
5298 NV Liempde

1. Adrie 17 maart 2022 om 17:58

Momenteel is er een pad langs de Dommel gesloten als gevolg van verzakking. Op de Google Maps kaart is een omleiding zie hiervoor de oranje lijn op de kaart.