Het Groene Woud-5, Boxtel te Noord-Brabant

20 km Wandelroute Het Groene Woud-5, te Boxtel

Een stevige lijnwandelingen van 20,2 kilometer van Boxtel naar Vught. Men kan eventueel ook eindigen in Sint-Michielsgestel om met de bus verder naar het station in Vught te reizen, de lijnwandeling "Het Groene Woud-5-de kleine tocht" is 14,2 kilometer. Via wandelpark met het Leijsenven gaat de tocht naar het natuurgebied en recreatiebos Sparrenrijk. Het Sparrenrijk is ontstaan toen de Halsche Heide werd ontgonnen. Na verlaten van het Sparrenrijk gaat de tocht door het Landgoed de Venrode, langs het riviertje de Dommel en landgoed Zegenwerp naar Sint-Michielsgestel. In het landgoed de Venrode komt men langs twee heel mooie, door uitstuiving ontstane vennen en een recent ontdekte grafheuvel. Het landgoed is gelegen op een stuifzandrug. Omstreeks 1900 werd in dit stuifzand beplant met grove den. Geleidelijk aan heeft zich hier berken-eikenbos ontwikkeld. Zegenwerp is een oud adellijk landgoed. De huidige situatie is omstreeks 1850 ontstaan, toen het landgoed werd getransformeerd naar de Engelse landschapsstijl. In het landgoed passeert men Huize Zegenwerp, een eenvoudig landhuis uit het eind van de 18e eeuw. In Sint-Michielsgestel wordt het riviertje de Dommel weer gevolgd richting Halder. Halder is een buurtschap met aan overzijde van het riviertje de Dommel het kasteel Nieuw-Herlaar. Het huidige kasteel is eind 18de eeuw tegen de toren van het oorspronkelijke kasteel gebouwd. Via het Park Reeburg in de plaats Vught gaat de tocht naar het station, het eindpunt. 59% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 29-4-2018, laatst bijgewerkt op: 26-6-2018

Het station aan centrumzijde verlaten, met de rug naar het stationsgebouw LA vertrekken, weg “Parallelweg Noord” volgen, verderop passeert men aan linkerhand fietsenstalling en langwerpig parkeerterrein “Jan van Eschplein”.
Voorbij het parkeerterrein links aanhouden, verhard voetpad tussen wit voormalig stationsgebouw en parkeerterreintje volgen.
Aan einde van het verhard voetpad, bij Y-splitsing links aanhouden.
RD, “Brugstraat”, weg aan rechterhand negeren, de weg buigt met flauwe bocht naar rechts.
Bij T-splitsing LA, men passeert beekje “Smalbeek”.
Na ca. 50m bij 3-sprong rechts aanhouden, “Van Hornstraat”, kn6 volg 5, vervolgens de weg volgen tot kruising met aan linkerhand “Jan van Brabrantstraat”, zijwegen negeren.
Bij deze kruising LA, “Jan van Brabrantstraat”, kn5 volg 32, vervolgens de weg volgen tot kruising met “Doornakkerlaan”, zijweg en zijpad negeren.
Bij deze kruising RD.
Bij kruising met “Leenhoflaan” RD, verhard fiets-/voetpad met lage zuilen, vervolgens na ca. 50m bij kruising eveneens RD, verhard fiets-/voetpad, pad met linker- en rechterhand sportvelden, kn32 volg 44.
RD, voetpad aan rechterhand negeren, direct daarna bij kruising LA, de wn route wordt tijdelijk verlaten, iets verder passeert men een brugje.
# Voordat men LA gaat, voor een eventuele pauze op ca. 80m is aan uw rechterhand een horecagelegenheid.
Bij kruising RD, dierenparkje aan linkerhand.
Bij kruising LA, wn route, het dierenparkje aan linkerhand verder volgen.
Na ca. 100m, iets voor wit metalen afsluitboom RA, onverhard pad, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing met verharde weg, iets voor de T-splitsing buigt het pad naar links.
Bij deze T-splitsing RA, “Essche Heike”, verharde weg, direct daarna bij T-splitsing LA, vervolgens de weg volgen tot onverhard pad aan rechterhand met stenen zuilen en boog met opschrift “Sparrenrijk”, ruim voor spoorwegovergang, zijwegen negeren.
Bij dit pad RA, onverhard pad met informatiepaneel “Sparrenrijk”, kn44 volg 33, vervolgens na ca. 60m LA, rechte beukenlaan, kn33 volg 43, iets verder passeert men picknickplaats met enkele speeltoestellen.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij kruising RA, wn43.
Na ca. 70m LA, smal bospad, wn43, iets verder passeert men rododendronstruiken.
Bij T-splitsing RA, breder recht pad, wn43.
Bij kruising met smal pad RD, de wn route wordt verlaten.
T.h.v. overgang van kleine beuken naar grote beuken, bij kruising met smal pad RD.
Bij kruising met bankje en aan linkerhand grasland RA, breed pad met fietspad.
RD, pad aan rechterhand negeren, men passeert een bankje.
Ruim voor grasland aan rechterhand, bij kruising LA, beukenlaan.
Bij kruising met aan linkerhand pad met vier houten palen RD, pad door rand bosgebied met op enige afstand aan linkerhand landbouwperceel, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, fietspad langs doorgaande weg, vervolgens het fietspad volgen tot weg “De Ketting” aan linkerhand, t.h.v. horecagelegenheid “Mortimar”.
Bij deze weg LA, “De Ketting”, kn42 volg 37, vervolgens de weg volgen tot viaduct over de snelweg, zijwegen negeren, ruim voor het viaduct passeert men kn37 volg 38.
Ca. 50m na passeren van het viaduct, t.h.v. rij palen LA, smal onverhard pad met enkele traptreden, gele paaltjes route, iets verder ven aan linkerhand, verderop t.h.v. grafheuvel het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen.
Voorbij de grafheuvel, bij 3-sprong RA, gele paaltjes route, vervolgens het smalle pad met op enige afstand het 2de ven aan linkerhand volgen tot 3-sprong met aan rechterhand een boerderij.
Bij deze 3-sprong RA door houten voetgangerssluis, de gele paaltjes route wordt verlaten, direct daarna voor de boerderij bij T-splitsing RA, breed pad met iets verder gescheiden fietspad, wn38.
Na ca. 650m, in flauwe bocht naar links LA, grindpad, kn38 volg 39.
Na passeren van brugje het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, kn38 volg 88, de Dommel aan linkerhand volgen.
Ca. 40m voorbij bankje met informatiepaneel “Meierij”, in flauwe bocht naar rechts LA, de Dommel verder volgen, kn88 volg 86.
Na ca. 700m RA door klaphek richting draaihekje aan overzijde van het grasland, kn86 volg 72, na passeren van het draaihekje het smalle pad volgen, verderop wordt het pad breder, vervolgens het pad volgen tot splitsing bij verharde weg, zijpad negeren.
Bij deze splitsing LA, verharde weg, “De Hogert”, kn72 volg 71.
Voor begraafplaats RA, gras-pad, wn route, verderop buigt het pad met ruime bocht naar links.
Bij Y-splitsing RA, verharde weg, kn71 volg 21.
Bij T-splitsing RA, “Loopstraat”, wn route.
Voor woning LA, “Brede Pad”, wn route, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
RD, pad aan rechterhand negeren, kn21 volg 22.
Bij kruising met verharde weg RD, verharde weg, “De Wielse Hoeve”, kn22 volg 23, vervolgens de weg volgen tot molen.
Iets voor de molen LA, smal bospad, kn23 volg 26, het pad buigt naar links en volgt waterplas aan rechterhand, verderop na verlaten van het bosgebied buigt het pad naar rechts, vervolgens de Dommel aan linkerhand volgen.
LA stuw over, kn26 volg 58 , direct daarna aan de overzijde bij T-splitsing LA, wn route, verderop t.h.v. bankje buigt het pad naar rechts weg van het riviertje.
Na passeren van brug en houten hek RD, pad aan rechterhand negeren, verderop voorbij inrit naar landhuis buigt het pad naar rechts en wordt smaller, wn route.
Bij Y-splitsing scherp RA richting woonboerderijen, kn58 volg 28.
T.h.v. rand bosgebied, bij T-splitsing RA, wn route, men passeert de woonboerderijen.
Bij T-splitsing met aan rechterhand metalen toegangspoort “Zegenwerp” LA, wn route, vervolgens het pad volgen tot kruising met doorgaande weg, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij deze kruising RA, voetpad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, vervolgens het voetpad volgen tot brug over de Dommel.
# Voor een bezoek aan een horecagelegenheid, voorbij de Dommel een klein stukje RD het voetpad verder volgen, rond het plein bij de Oude Toren zijn diverse horecagelegenheden.
Na passeren van de brug LA, fietspad richting “Den Dungen”, “Dommelpad”.
Bij kruising LA de brug over, direct daarna aan overzijde bij 5-sprong RA, smal pad met het riviertje aan rechterhand volgen, vervolgens het pad volgen tot kruising t.h.v brugje over de “Dommel”.
Bij deze kruising RD, gras-pad over de dijk volgen, kn1 volg 6.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, verharde weg, kn6 volg 5.
Weg met flauwe bocht naar links verder volgen, brug aan rechterhand negeren, kn5 volg 20.
Bij T-splitsing RA, direct daarna bij kruising met doorgaande weg RA, “Vughterweg”, kn20 volg 45, fietspad aan overzijde van de doorgaande weg volgen, let op drukke weg!
Na passeren van de beek “Essche Stroom” LA, onverhard pad met beek aan linkerhand, wn route, verderop buigt het pad naar rechts en gaat over in een smalle verharde weg, vervolgens de weg volgen tot kruising met doorgaande weg.
Bij deze kruising RD, wn route, let op drukke weg!, iets verder buigt de weg met flauwe bocht naar links, vervolgens de weg volgen tot 3-sprong voorbij woning 16B.
Bij deze 3-sprong LA, kn45 volg 43.
Voor doorgaande weg RA, smalle weg, verderop t.h.v. ingang carpoolplaats verhard voetpad volgen, vervolgens het voetpad volgen tot T-splitsing met de “Glorieuxlaan”, zijwegen en zijpaden negeren, men passeert de snelweg, verderop voorbij kombord “Vught” buigt het voetpad met ruime bocht naar rechts.
Bij deze T-splitsing RD, verhard voetpad met metalen voetgangerssluis, links van wegwijzer 7485-28 voor fietsers en bromfietsers, iets verder aan het einde van voetpad de linker smalle weg van de twee parallel lopende wegen volgen.
In bocht naar rechts LA het verhard voetpad door park inlopen, direct daarna het voetpad met flauwe bocht naar links verder volgen, voetpad aan rechterhand negeren.
RD, grindpad aan rechterhand negeren.
Bij 3-sprong met aan linkerhand een brugje RA.
Voor 4-sprong LA, verhard voetpad, direct daarna LA, verharde weg, iets verder buigt de weg naar rechts, “Reebrugpad”, verderop voorbij woning nr.7 het voetpad tussen woning nr.9 en woonblok inlopen.
Aan einde van het voetpad links aanhouden, direct daarna 4-sprong RD, smalle weg links van woning nr.36 inlopen, “Emmasingel”, voorbij de woning gaat de weg over in een verhard voetpad.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, direct daarna LA, “Emmasingel 8-20”, verhard voet-/fietspad met vijver aan linkerhand.
Bij T-splitsing LA, direct daar RA, “Emmasingel”, vijver aan linkerhand.
Bij T-splitsing LA, direct daar RD, weg aan linkerhand negeren, vervolgens voorbij woning nr.88 RA richting station, “Stationsstraat”, de weg met spoorlijn aan linkerhand volgen tot station, het eindpunt.

NM = Natuurmonumenten.
BL = Brabants Landschap.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor een netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Station Boxtel, Stationsplein 14, 5281 GH te Boxtel. Plan Route

Station Vught, Stationsstraat 29 te Vught.

Station Boxtel

Ven in landgoed de Venrode Adrie: Ven in landgoed de Venrode
Grafheuvel Adrie: Grafheuvel
Landgoed de Venrode Adrie: Landgoed de Venrode
De Dommel Adrie: De Dommel
Imposante bomen in landgoed Zegenwerp Adrie: Imposante bomen in landgoed Zegenwerp
Huize Zegenwerp Adrie: Huize Zegenwerp
Beekje in landgoed Zegenwerp Adrie: Beekje in landgoed Zegenwerp
Genenberg molen, voormalige korenmolen Adrie: Genenberg molen, voormalige korenmolen
Dijk langs de Dommel met in de verte kasteel Nieuw-Herlaar Adrie: Dijk langs de Dommel met in de verte kasteel Nieuw-Herlaar
Kasteel Nieuw-Herlaar Adrie: Kasteel Nieuw-Herlaar

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart het-groene-woud-5.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.