Het Groene Woud-4, Oisterwijk te Noord-Brabant

20 km Wandelroute Het Groene Woud-4, te Oisterwijk

Een stevige lijnwandelingen van Oisterwijk naar Boxtel door Oisterwijkse Bossen en Vennen en de Kampina. Voor degene die 19,5 kilometer wat aan de lange kant vindt kan eventueel ook eindigen in het centrum van Lennisheuvel en de buurtbus nemen naar het station in Boxtel. De lijnwandelingen "Het Groene Woud-4-de kleine tocht" met Lennisheuvel als eindpunt is 16,9 kilometer. Na verlaten van de plaats Oisterwijk gaat de wandeltocht door het natuurgebied Oisterwijkse Bossen en Vennen. Dit heel populaire wandelgebied is vooral bekend om zijn vele vennen, de wandeltocht gaat dan ook langs diverse vennen. Enkele van de vennen hebben een aanzienlijke omvang en zijn aantrekkelijk door hun zwaar beboste, grillige oevers en het voorkomen van kleine eilandjes. Na verlaten van het natuurgebied Oisterwijkse Bossen en Vennen gaat de wandeltocht via natuurpoort Klein Oisterwijk naar de Kampina. In de Kampina gaat de tocht door de landbouwenclave Balsvoort en langs beek de Beerze. In deze landbouwenclave is in 2015 een van de fundamenten van de vijf boerderijen weer zichtbaar gemaakt in het landschap. Rond de gebouwen lagen akkers, poelen en houtwallen. Als men goed om zich heen kijkt zijn deze landschapselementen nog steeds herkenbaar in dit deel van de Kampina. 75% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 24-4-2018, laatst bijgewerkt op: 12-9-2023

Vanuit een van de perrons naar het voormalige witte stationsgebouw aan perron 1 lopen, met de rug naar het gebouw RD vertrekken de “Stationsstraat” inlopen, kn25 volg 24.
Bij 4-sprong RD, “Burg. Verwielstraat”, kn24 volg 4.
Bij kruising met smalle weg “Vloeiweg” en fietspad RD, “Burg. Verwielstraat”, direct daarna links aanhouden, smalle klinkerweg links van het plantsoen inlopen.
In bocht naar rechts, voorbij woning nr.51 LA, verhard voetpad met beek aan rechterhand, wn route.
Bij 4-sprong van voetpaden RA, de beek aan rechterhand verder volgen, wn route.
Bij kruising van voetpaden RA, wn route, vervolgens bij kruising RA, kn8 volg 27, verharde weg, iets verder passeert men de beek “Voortse Stroom”.
Voorbij de beek, bij kruising RD, “De Balbian Vesterlaan”.
Bij T-splitsing LA, “Burg. Canterslaan”, direct daarna RA, “Burg. Suijslaan”, wn route.
T.h.v. woning nr.9 RA, “Bernard Vrienslaan”, wn route, vervolgens RD, “Bernard Vrienslaan”, weg aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising LA, “Dokter Schraderlaan”, de weg volgen tot T-splitsing, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing RA, “Scheepersdijk”.
RD, “Burg. Vogelslaan”, weg aan rechterhand negeren, direct daarna voorbij woning nr.103 LA, “Van Rijckevorsellaan”, de weg volgen tot 4-sprong voorbij woning nr.58, zijwegen negeren.
Bij deze 4-sprong RD, “Mamed Mamedovpad”, onverhard pad richting volkstuin “De Lighalle”.
Voor beek, bij T-splitsing met bankje LA, smal pad met beek aan rechterhand.
Bij T-splitsing RA, breder pad met iets verder een brugje over beek de “Achterste Stroom”, voorbij het brugje het pad verder volgen tot bocht naar rechts.
Iets voorbij deze bocht LA, verharde weg, kn27 volg 69.
Bij T-splitsing LA, direct daarna RA, onverhard pad met houten voetgangerssluis en NM bordje “Oisterwijkse Bossen en Vennen”, wn route, vervolgens bij 3-sprong rechts aanhouden, kn69 volg 68, pad buigt naar rechts met een groot ven aan linkerhand, iets verder buigt het pad naar links langs de smalle zijde van het ven, wn route.
Voorbij smalle zijde van het ven, bij 3-sprong RA, blauwe (routepaaltje met blauwe NM pijl voor de richting) en wn route, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, blauwe route, kn68 volg 41.
Bij 3-sprong links aanhouden, blauwe en wn route, vervolgens RD, smal pad langs langwerpig ven aan linkerhand negeren, blauwe en wn route, men passeert de smalle zijde van het ven.
Bij kruising RD, iets verder buigt het pad voor het ven naar rechts, blauwe en wn route, verderop aan smalle zijde van het ven passeert men op een lage heuvel aan rechterhand een bankje, het pad met iets voorbij het bankje kn41 volg 38 verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg, iets voor de T-splitsing buigt het pad naar rechts.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna RA, onverhard pad met ven Heiven aan linkerhand, blauwe route, wn route wordt verlaten.
Bij 5-sprong scherp LA, de blauwe route wordt verlaten, men passeert de smalle zijde van het ven.
Bij 4-sprong RD, het pad volgen tot 4-sprong bij smalle verharde weg.
Bij deze 4-sprong rechts aanhouden, de verharde weg richting de witte afsluitboom volgen tot verhard fietspad aan linkerhand t.h.v. horecagelegenheid Boshuis Venkraai.
Bij dit fietspad, schuin naar links het smalle pad met rood (routepaaltje met rode NM pijl voor de richting) routepaaltje inlopen, iets verder bij kruising RD, rode route, het pad met NM bordje ca. 140m volgen tot splitsing.
Bij deze splitsing rechts aanhouden, wn en rode route.
Bij 4-sprong RD, wn en rode route, pad met verderop op enige afstand een ven aan linkerhand.
Voorbij bocht naar links RD, smal pad aan rechterhand negeren, kn63 volg 85, rode route, pad met ven aan linkerhand en iets verder een bankje, verderop ruim voorbij het ven buigt het pad naar rechts.
Pad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn en rode route, verderop t.h.v. een half open plek buigt het pad naar links weer het bos in, het pad verder volgen tot 3-sprong iets voor een beekje, zijpad negeren.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, kn85 volg 88, rode route, het pad met het beekje aan rechterhand volgen tot 4-sprong met aan rechterhand houten brugje.
Bij deze 4-sprong RA het brugje over, kn88 volg 3, voorbij het brugje buigt het smalle pad naar links, ca. 50m voorbij deze bocht buigt het smalle pad naar rechts.
Bij T-splitsing LA, kn3 volg 87, het smalle pad met open grasland aan rechterhand buigt met ruime bocht naar rechts, verderop iets voorbij een bankje buigt het pad naar links.
Iets voorbij deze bocht, voorbij twee kleine natuurpoortsleutels RD de rechterzijde van het kleien grasveldje oplopen richting een brugje, wn route.
Voorbij het brugje LA, het verhard voetpad links van het parkeerterrein inlopen, kn87 volg 84.
Aan einde van het voetpad, bij T-splitsing RA, fietspad langs weg, wn route.
Bij kruising LA richting “Rosepdreef”, “Fransebaan 4”, wn route.
Voor bosrand, bij kruising RD, kn84 volg 81.
Na ca. 100m RA, wn route, het bospad met houten afsluitboom dat na ca. 230m naar links buigt volgen tot T-splitsing, wn route.
Bij deze T-splitsing RA, wn route, vervolgens na ca. 40m LA, licht slingerend bospad, de wn route wordt verlaten.
RD, pad aan linkerhand negeren.
# Voor mooi uitzicht over het Klokketorenven met aan de oever van het ven een bankje enkele meters het pad naar het ven inlopen.
Iets verder voor half open plek, bij 3-sprong rechts aanhouden, het pad volgen tot T-splitsing ruim voorbij de half open plek.
Bij T-splitsing LA, pad met op enige afstand omheining aan rechterhand
Voor “Beatrixhoeve”, bij T-splitsing LA, verharde weg, kn81 volg 82, vervolgens voorbij  de hoeve RA, onverhard pad.
Ruim voorbij een bijenhal aan rechterhand RD, pad aan linkerhand negeren, kn82 volg 9, direct daarna eveneens RD, pad met houten afsluitboom aan linkerhand negeren, verderop buigt het pad naar rechts en gaat door een klaphek, verderop in de 2de bocht naar rechts heeft men bij een bankje mooi uitzicht over het  Winkelsven.
Op graskade, bij 3-sprong LA, kn9 volg 70, verderop voorbij klaphek het pad over de graskade door begrazingsgebied verder volgen.
Ca. 90m na verlaten van het begrazingsgebied via klaphek, t.h.v. bankje scherp LA, rode route, kn70 volg 31.
# Verderop passeert men het in 2015 zichtbaar gemaakte fundament van een van de vijf boerderijen die ooit de landbouwenclave Balsvoort vormde.
In bocht naar links van het doorgaande pad rechts aanhouden, pad met NM bordje “Kampina”, rode route, de wn route wordt verlaten, verderop voorbij een klaphek buigt het pad naar links, afrastering aan linkerhand verder volgen, rode route, ca. 450m voorbij het klaphek, t.h.v. metalen poort buigt het pad naar rechts weg van de afrastering, rode route, het doorgaande pad dat verderop naar links buigt verder volgen tot T-splitsing met verhard fietspad.
Bij deze T-splitsing RA, rode route, het pad met verhard fietspad ca. 1,1km volgen tot kruising voorbij witte Kampina woning.
Bij deze kruising RA door houten voetgangerssluis met veerooster, rode route, kn16 volg 22, verderop door een klaphek.
Bij kruising RD, rode en wn22, verderop voor de beek buigt het pad naar links, het pad verder met de beek aan rechterhand volgen tot een smalle metalen brug iets voorbij een klaphek.
RD, de brug aan rechterhand negeren, kn22 volg 60, de rode route wordt verlaten, verderop buigt het pad naar links, het pad met verderop kn60 volg 59 verder volgen tot T-splitsing met aan overzijde van de verharde weg een klaphek.
Bij deze T-splitsing RD door het klaphek met NM bordje “Smalwater”, wn route, schuin naar rechts door grasland richting de smalle metalen brug lopen met iets voor de brug een draaihekje.
Voor de smalle brug links aanhouden, de brug aan rechterhand negeren, pad met de beek aan rechterhand volgen, blauwe route, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met onverhard pad RD door klaphek, blauwe route.
Bij kruising met verharde weg RA, “Kempseweg”, de blauwe route wordt verlaten.
RD, onverhard pad “De Donders” aan linkerhand negeren.
Voor kombord “Boxtel” RA, “Loxvenseweg”.
Voor beek “Smalwater” LA, grindpad met de beek aan rechterhand, verderop voorbij woning nr.20 aan linkerhand buigt het pad naar links weg van de beek en gaat over in een verharde weg.
Bij Y-splitsing RA, weg met spoorlijn aan linkerhand, kn7 volg 6.
Bij 3-sprong LA de spoorwegovergang over richting “Centrum”, doorgaande weg, direct daarna aan overzijde RD, weg aan linkerhand negeren, iets verder passeert men een 2de spoorwegovergang, voorbij deze spoorwegovergang de weg verder volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA richting centrum, “Breukelsestraat”, kn6 volg 1.
Voorbij beekje “Smalwater” RA, “Brugstraat”, de wn route wordt verlaten.
Voor spoorlijn de weg met flauwe bocht naar links verder volgen, “Spoorstraat”, weg aan linkerhand negeren.
T.h.v. woning nr.22 rechts aanhouden, verhard voetpad.
Aan einde van het voetpad, bij Y-splitsing rechts aanhouden, de weg volgen tot het station, het eindpunt.

NM = Natuurmonumenten.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met nummers voor de richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen de richting of met een genummerde richting.

Station Oisterwijk, Stationsplein 3, 5061 HG te Oisterwijk. Plan Route

Station Boxtel, Stationsplein 14 te Boxtel.

Station Oisterwijk

Het Voorste Goorven Adrie: Het Voorste Goorven
Het Witven Adrie: Het Witven
Leuke pauze plek met passende opschrift op het bankje Adrie: Leuke pauze plek met passende opschrift op het bankje
De Rozep Adrie: De Rozep
Brugje over de Rozep Adrie: Brugje over de Rozep
Landbouwenclave Balsvoort Adrie: Landbouwenclave Balsvoort
Runderen op de Kampina Adrie: Runderen op de Kampina
Winkelsven Adrie: Winkelsven

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart het-groene-woud-4.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaatsen Oisterwijk en Boxtel

Boshuis Venkraai

Bosweg 162
5062 SH Oisterwijk

Omgeving natuurpoort Klein Oisterwijk

1. Matthijs Termeer 16 september 2022 om 12:07

Hallo Adrie,

Weet jj of de runderen van de Kampina het hele jaar aanwezig zijn in het gebied?

Groet,

Matthijs

1. Adrie 16 september 2022 om 15:47

Hallo Matthijs, tegenwoordig wordt het gebied begraasd door Brandrode runderen en het Franse ras Blonde d’Aquitaine. Beide runderrassen lopen er van de lente tot in de herfst, in de winter heb ik ze niet gezien. Mogelijk dat ze dan in andere delen van het gebied lopen al lijkt mij dat onwaarschijnlijk gezien de vacht die ze hebben.

2. Adrie 30 mei 2022 om 14:04

Gisteren 29 mei 2022 de wandeltocht gecontroleerd. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Adrie 16 augustus 2021 om 17:56

De lijnwandeling is iets aangepast, in Oisterwijkse Bossen en Vennen zijn het mooie Lammerven (foto linksonder) in de lijnwandeling opgenomen. Veel wandelplezier!

4. Adrie 19 mei 2020 om 12:08

De wandelroute is gewijzigd. Het grasland is omgeploegd en er is mais ingezaaid. Jammer dat men in de directe omgeving van natuurpoort Klein Oisterwijk nu alleen via de Oirschotsebaan en Franse Baan naar het bosgebied landgoed Rozephoeve kan lopen om vandaar door te lopen naar de Kampina. Veel wandelplezier!

5. Adrie 17 mei 2020 om 12:24

In omgeving van natuurpoort Klein Oisterwijk is een pad door grasland opgeheven. Voorlopig het alternatief volgen.