Het Groene Woud-4-variant, Oisterwijk te Noord-Brabant

17 km Wandelroute Het Groene Woud-4-variant, te Oisterwijk

Lijnwandelingen van Oisterwijk naar Lennisheuvel door het Nationaal Landschap Het Groene Woud. Deze 16,9 kilometer lange lijnwandeling is de korte variant van de 19,9 kilometer lange tocht die eindigt op het station in Boxtel. Na verlaten van de plaats Oisterwijk gaat de tocht door het natuurgebied Oisterwijkse Bossen en Vennen. Dit heel populaire wandelgebied is vooral bekend om zijn vele vennen. De tocht gaat dan ook langs diverse vennen. Enkele van de vennen hebben een aanzienlijke omvang en zijn aantrekkelijk door hun zwaar beboste, grillige oevers en het voorkomen van kleine eilandjes. Na verlaten van het natuurgebied Oisterwijkse Bossen en Vennen gaat de tocht via natuurpoort Klein Oisterwijk naar de Kampina. In de Kampina gaat de tocht door de landbouwenclave Balsvoort en langs beek de Beerze. In deze landbouwenclave is in 2015 een van de fundamenten van de vijf boerderijen weer zichtbaar gemaakt in het landschap. Rond de gebouwen lagen akkers, poelen en houtwallen. Als men goed om zich heen kijkt zijn deze landschapselementen nog steeds herkenbaar in dit deel van de Kampina. 81% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 1-6-2018, laatst bijgewerkt op: 14-12-2018

Het station aan centrumzijde (perron 1) verlaten, met de rug naar het perron RA richting voormalig stationsgebouwtje vertrekken, vervolgens t.h.v. het voormalige stationsgebouwtje LA, direct daarna bij kruising RD, “Stationsstraat”, kn25 volg 24.
Bij 4-sprong RD, “Burg. Verwielstraat”, kn24 volg 4.
Bij kruising met smalle weg en fietspad RD, “Burg. Verwielstraat”, direct daarna links aanhouden, smalle klinkerweg links van het plantsoen volgen.
In bocht naar rechts LA, verhard voetpad.
Bij 4-sprong van voetpaden RA, de beek aan rechterhand verder volgen, wn route, vervolgens bij kruising van voetpaden eveneens RA, wn route.
Bij kruising RA, kn8 volg 27, verharde weg, iets verder passeert men beek de “Voortse Stroom”.
Bij kruising voorbij de beek RD, “De Balbian Vesterlaan”.
Bij T-splitsing LA, “Burg. Canterslaan”, direct daarna RA, “Burg. Suijslaan”, wn route.
Voorbij woning nr.9 RA, “Bernard Vrienslaan”, wn route.
RD, “Bernard Vrienslaan”, weg aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising LA, “Dokter Schraderlaan”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing RA, “Scheepersdijk”.
RD, “Burg. Vogelslaan”, weg aan rechterhand negeren, direct daarna voorbij woning nr.103 LA, “Van Rijckevorsellaan”, vervolgens de weg volgen tot 4-sprong t.h.v. rand bebouwing, zijstraten negeren.
Bij deze 4-sprong RD, “Mamed Mamedovpad”, onverhard pad richting volkstuin “De Lighalle”.
Bij T-splitsing met bankje voor beek LA, smal pad met beek aan rechterhand.
Bij T-splitsing RA, breder pad, verderop passeert men brugje over beek de “Achterste Stroom”, vervolgens het pad volgen tot bocht naar rechts.
Iets voorbij deze bocht LA, smalle verharde weg, kn27 volg 69.
Bij T-splitsing LA, direct daarna RA, onverhard pad met houten voetgangerssluis en NM bordje “Oisterwijkse Bossen en Vennen”, wn route, vervolgens bij 3-sprong rechts aanhouden, kn69 volg 68, pad met groot ven aan linkerhand, iets verder buigt het pad naar links langs smalle zijde van het grote ven.
Voorbij smalle zijde van het ven, bij 3-sprong RA, b-NM en wn route, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, kn68 volg 41.
Bij 3-sprong links aanhouden, b-NM en wn route, vervolgens t.h.v. ven RD, smal pad langs het ven aan linkerhand negeren, b-NM en wn route.
Bij kruising RD, iets verder buigt het pad voor het ven naar rechts, b-NM en wn route, vervolgens het pad met ven aan linkerhand volgen tot T-splitsing bij verharde weg, verderop iets voorbij bankje aan smalle zijde van het ven passeert men kn41 volg 38, direct daarna buigt het pad naar rechts weg van het ven richting de verharde weg.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna RA, onverhard pad met ven “Heiven” aan linkerhand, b-NM route, de wn route wordt verlaten.
Bij 5-sprong scherp LA, de b-NM route wordt verlaten.
Bij 4-sprong RD, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong bij smalle verharde weg.
Bij deze 4-sprong, schuin naar rechts de verharde weg volgen, vervolgens de weg volgen tot verhard fietspad aan linkerhand, t.h.v. horecagelegenheid “Boshuis Venkraai”.
Bij dit fietspad, schuin naar links het onverharde pad links van de fietsrekken inlopen, iets verder t.h.v. NM bordje het pad met flauwe bocht naar links verder volgen.
Bij splitsing met wn en rood NM routepaaltje links aanhouden.
Bij kruising RA, breder pad met open gebied aan linkerhand.
Pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Na ca. 100m, voorbij open gebied links aanhouden, wn route.
Bij T-splitsing RA, kn36 volg 88, direct daarna LA, wn route.
Na ca. 250m, bij 3-sprong RA, wn route, verderop volgt men een beek aan linkerhand.
Bij 4-sprong LA het brugje over, kn88 volg 3, na passeren van het brugje buigt het gras-pad naar links, “Landgoed ’t Lot”, na ca. 50m buigt het gras-pad naar rechts.
Bij T-splitsing LA, kn3 volg 87, gras-pad met open grasland aan rechterhand, het gras-pad buigt met ruime bocht naar rechts, verderop voorbij bankje en straatnaambordje “Landgoed ’t Lot” buigt het gras-pad naar links.
Iets voorbij deze bocht, t.h.v. kleine natuurpoortsleutels RD, gras-pad aan rechterhand negeren, wn route, iets verder passeert men een klaphek en brugje.
Voorbij 2de klaphek LA, verhard voetpad links van het parkeerterrein volgen, kn87 volg 84.
Bij T-splitsing RA, fietspad langs weg, wn route, vervolgens de weg volgen tot inrit woning nr.8.
# Bij de inrit gaat de tocht door grasland, tijdens natte jaargetijden kan het gras-pad drassig zijn. Als alternatief kan men ook het fietspad verder volgen tot kruising. Bij deze kruising LA, “Fransebaan 4”. Bij kruising voor bosrand RD, ga verder bij punt 7. 4de regel Na ca. 100m RA……

T.h.v. deze inrit LA, weiland inlopen, wn route, het gras-pad aan linkerhand naar overzijde volgen, verderop aan overzijde buigt het gras-pad naar links met waterloop aan rechterhand, na ca. 100m via doorgang de waterloop oversteken, vervolgens de waterloop aan linkerhand volgen.
Bij 4-sprong RA, kn84 volg 81.
Bij kruising LA, verharde weg, wn route.
Na ca. 100m RA, bospad met houten afsluitboom, wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren
Na ca. 130m LA, wn route.
Bij T-splitsing RA, wn route, vervolgens na ca. 50m LA, licht slingerend bospad.
RD, pad aan linkerhand negeren, vervolgens bij 3-sprong voor open plek rechts aanhouden.
# Voor mooi uitzicht over het ‘Klokketorenven” met aan de oever een bankje enkele meters het pad aan linkerhand inlopen.
Bij T-splitsing LA, pad met op enige afstand omheining aan rechterhand
Bij T-splitsing LA, verharde weg, kn81 volg 82, vervolgens voorbij “Beatrixhoeve” RA, onverhard pad.
RD, pad aan linkerhand negeren, kn82 volg 9, direct daarna eveneens RD, bospad met houten afsluitboom aan linkerhand negeren, verderop buigt het pad naar rechts en gaat door een klaphek.
# Verderop ca. 300m voorbij het klaphek in bocht naar rechts met bankje heeft men mooi uitzicht over het “Winkelsven”.
Bij 3-sprong op graskade LA, kn9 volg 70, verderop voorbij klaphek, eveneens de graskade door begrazingsgebied volgen.
Ca. 90m na verlaten van het begrazingsgebied via klaphek, t.h.v. bankje scherp LA, r-NM route, kn70 volg 31.
In bocht naar links van het doorgaande pad rechts aanhouden, pad met NM bordje “Kampina”, r-NM route, de wn route wordt verlaten, verderop na passeren van een klaphek buigt het pad naar links, afrastering aan linkerhand verder volgen, r-NM route, ca. 450m voorbij het klaphek, t.h.v. metalen hek buigt het pad naar rechts weg van de afrastering, r-NM route, vervolgens het doorgaande pad verder volgen tot T-splitsing met verhard fietspad.
Bij deze T-splitsing RA, pad met verhard fietspad, r-NM route, vervolgens het pad ca. 1,1km volgen tot kruising voorbij witte “Kampina” woning.
Bij deze kruising RA, r-NM route, kn16 volg 22, verderop passeert men een klaphek.
Bij kruising RD, r-NM en wn22, verderop voor de beek buigt het pad naar links, vervolgens het pad met de beek aan rechterhand volgen tot smalle metalen brug.
RD, de brug aan rechterhand negeren, kn22 volg 10, de r-NM route wordt verlaten, verderop buigt het pad naar links, vervolgens het pad verder volgen tot T-splitsing met aan overzijde van de verharde weg een klaphek.
Bij deze T-splitsing RD door klaphek, gras-pad schuin naar rechts richting smal metalen brugje volgen.
RA het brugje over, aan overzijde buigt het gras-pad naar links, verderop voor smal beekje buigt het gras-pad naar rechts,
Bij T-splitsing RA, onverhard pad met gescheiden grind-/fietspad.
Bij T-splitsing LA, verharde weg.
Bij 4-sprong RD, “Lennisheuvel”, kn18 volg 20, verderop buigt de weg met ruime bocht naar links, vervolgens de weg verder volgen tot bushalte bij de kerk, het eindpunt.

NM = Natuurmonumenten.
BL = Brabants Landschap.
b-NM en r-NM = Natuurmonumenten routepaaltjes met gekleurde pijl voor richting aanduiding.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor een netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Station Oisterwijk, Stationsplein 3, 5061 HG te Oisterwijk. Plan Route

Bushalte kerk, Lennisheuvel te Lennisheuvel.

Station Oisterwijk

Landbouwenclave Balsvoort Adrie: Landbouwenclave Balsvoort
De Kampina Adrie: De Kampina
Vennen op de Kampina Adrie: Vennen op de Kampina

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart het-groene-woud-4-variant.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.