Het Groene Woud-1-variant, Liempde te Noord-Brabant

14 km Wandelroute Het Groene Woud-1-variant, te Liempde

Lijnwandelingen van Liempde naar Best door het Hezelaarsbroek en de Scheeken in het Nationaal Landschap Het Groene Woud. De lijnwandeling is de korte variant van de 22,2 kilometer lange wandeltocht die start bij het station in Boxtel. Met Liempde als startpunt is de tocht 13,7 kilometer, men mist dan vooral enkele leuke cultuurhistorische bezienswaardigheden zoals het kasteel Stapelen, het Duits Lijntje., het groot Duijfhuis met een toch wel bijzondere duiventoren en een dwarsdeelschuur uit 1750. Na Liempde met een dorpskern die vrij gaaf is gebleven gaat de tocht richting het Hezelaarsbroek en de Scheeken. Het Hezelaarsbroek en de Scheeken zijn prachtige kleinschalige coulisselandschappen die al dateren uit de 12de eeuw. Er is een grote afwisseling van bossen, bosjes, houtwallen, boomrijen, weitjes en akkertjes. In een omheind deel van de Scheeken zijn in het voorjaar van 2017 door Brabants Landschap edelherten terug gebracht. De wandeltocht gaat door het omheinde gebied en met een beetje geluk krijgt men de edelherten ook nog te zien. In het leefgebied zijn honden niet toegestaan, voor wandelaars die een hond bij zich hebben is een alternatief dat langs het omheinde leefgebied gaat. Na verlaten van de Scheeken gaat de tocht over zandpaden en rustige weggetjes via het buurtschap De Vleut naar Best. Het buurtschap De Vleut bestaat uit een aantal verspreid liggende boerderijen, waaronder enkele fraaie langgevelboerderijen. In Best komt men door een langwerpig parkje het Salderspark. 69% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 1-6-2018, laatst bijgewerkt op: 19-6-2023

Op diverse punten wordt verwezen naar route paaltjes. De vermeldingen zijn alleen bedoeld als extra herkenningspunten.
Vanuit de bushalte aan de “Oude Postbaan”, met de rug naar het plantsoen met kiosk RA vertrekken, de weg volgen tot woning nr.11.
Voorbij deze woning LA, “Heuvelstraat”.
Voorbij woning nr.1 links aanhouden, onverhard pad met speelveldje aan rechterhand, voorbij het veldje buigt het pad naar rechts en direct na deze bocht naar links met aan linkerhand tuintjes aan achterzijde van woningen.
Bij T-splitsing RA, iets verder buigt het pad naar links en gaat door landbouwgebied.
Bij Y-splitsing scherp LA.
Na ca. 200m, in flauwe bocht naar links met aan linkerhand een picknicktafel RA.
Voorbij omheinde percelen grasland aan rechterhand, bij 3-sprong RA.
Bij T-splitsing RA, verharde weg.
Voorbij woning nr.26 rechts van de weg, in flauwe bocht naar rechts LA, “Wessendijk”, voorbij inrit naar woning gaat de verharde weg over in een onverhard pad, het pad volgen tot T-splitsing voor een bankje, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing LA, kn85 volg 86.
In bocht naar links van het pad RA, de wn route wordt verlaten, iets verder bosperceel aan linker- en graslanden aan rechterhand, voorbij het bosperceel buigt het pad naar rechts.
In bocht naar links RD door draaihekje, smal pad door rand bosperceel, na verlaten van het bosperceel buigt het pad naar links en gaat door de rand van grasland met bosrand aan linkerhand, na ca. 90m buigt het gras-pad naar rechts het bosperceel aan rechterhand in en gaat door de rand van het bosperceel, na ca. 70m buigt het pad naar links, voorbij deze bocht het pad door het bosperceel verder volgen tot T-splitsing voorbij een draaihekje.
Bij deze T-splitsing RA, breed pad, vervolgens bij kruising met verharde weg RD, “Donderdonkse Dijk”.
Na ca. 100m RA langs vervallen klaphek, smal bospad.
Na ca. 150m het pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, het pad verder RD volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA, het bredere pad met veerooster volgen tot kruising met aan rechterhand “Vleesbroekstraat”, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA.
RD, pad “Scheekerstraat” door bosperceel aan linkerhand negeren, het pad verder volgen tot gras-/onderhoudspad langs een waterloop aan rechterhand direct na het bosperceel aan linkerhand.
# Verderop gaat de wandeltocht door het leefgebied van edelherten, honden zijn er niet toegestaan. Als alternatief voorbij het bosperceel aan linkerhand het pad verder RD volgen. RD, verharde weg, weg aan linkerhand negeren. Weg met bocht naar rechts verder volgen, kn80 volg 17. Bij kruising RD, “Kanterseveldweg”, wn route. Voorbij omheind leefgebied van de edelherten aan rechterhand RA, onverhard pad, “Achterste Broekweg”, kn17 volg 91, het pad volgen tot klaphek aan linkerhand voor 2de bosperceel. Bij het klaphek LA door het klaphek, pad door grasland, de wn route wordt verlaten. Ga verder bij punt 4 4de regel Bij kruising………
Voorbij het bosperceel aan linkerhand RA, gras-/onderhoudspad met waterloop aan linkerhand, wn route, verderop buigt het gras-pad naar rechts, voorbij deze bocht via houten voetgangerssluis het grasland inlopen, vervolgens links aanhouden, via doorgang tussen twee percelen graslanden naar voetgangerssluis tegen bosrand lopen, wn route, voorbij deze voetgangerssluis buigt het pad naar links en gaat door rand van het bosperceel parallel aan het grasland.
Bij kruising RD, verharde weg, ”Hamsestraat”, wn route.
Voor woning LA, onverhard pad, “De Keel”, kn83 volg 1.
Ca. 50m voorbij veerooster met hoog klaphek LA, “Ginnekendijk”, kn1 volg 91, verderop verlaat men het omheind gebied weer via een hoog klaphek met veerooster.
Bij T-splitsing LA, kn91 volg 17.
Na ca. 200m, voorbij bosperceel RA door klaphek, de wn route wordt verlaten, pad door grasland.
Bij kruising RD, eveneens pad door grasland.
Voorbij klaphek, bij T-splitsing LA, direct daarna RA door klaphek, pad door grasland, vervolgens na enkele meters LA richting klaphek verderop.
Voorbij het klaphek LA, verharde weg, direct daarna RD, onverhard pad “Voortse Broekweg” aan linkerhand negeren, iets verder RA de picknickplaats met informatiepaneeltje “De Populierenweide” oplopen, gras-pad met afrastering aan linkerhand, verderop buigt het gras-pad naar links richting een klaphek.
Voorbij het klaphek, bij T-splitsing RA, onverhard pad met populieren.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, kn93 volg 94, de verharde weg met aan rechterhand “BestZoo” volgen tot kruising voorbij woning nr.6.
Bij deze kruising LA, “Koppelstraat”, kn94 volg 55, de weg en verderop het fietspad links van de weg volgen tot rotonde.
Bij rotonde de doorgaande weg via het fietspad aan linkerzijde van de rotonde oversteken, vervolgens aan einde van het fietspad, bij T-splitsing RA, “Hooiweg”, kn55 volg 16, de weg (fietsstraat) parallel aan de doorgaande weg volgen tot bocht naar links iets voorbij de snelweg, voorbij deze bocht het voet-/fietspad aan rechterzijde van de weg volgen met parkeerterrein aan rechterhand.
Voorbij het parkeerterrein de weg “Wilg” oversteken, direct daarna aan overzijde op het fietspad, T-splitsing RA, dalend fietspad richting Oirschot.
Bij T-splitsing RA richting ‘s-Hertogenbosch, verderop gaat het fietspad over in een verharde weg, “Zomereik”.
Voor woning nr.21 RA, kn16 volg 2, fietspad, direct daarna LA, “Wilg”, vervolgens na enkele meters RA, verhard voetpad door het “Salderspark” inlopen, wn route.
Voetpad met bocht naar links verder volgen, verbindingspad naar verharde weg aan rechterhand negeren.
Rechts aanhouden, voetpad door het parkje verder volgen, wn route.
Achtereenvolgens het voetpad met flauwe bocht naar rechts en links verder volgen, brugje aan linker- en brugje aan rechterhand negeren, wn route.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
Voorbij bocht naar links, bij kruising met fietspad RA, wn route, fietspad.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, de wn route wordt verlaten, de weg met spoor aan rechterhand volgen tot T-splitsing, zijwegen aan linkerhand negeren.
Bij deze T-splitsing schuin naar rechts het plein richting stationsgebouw oplopen, het eindpunt.

Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor een netwerk routepaaltje met alleen richting.

Bushalte Raadhuisplein, Oude Postbaan, 5298 AS te Liempde. Plan Route

Station Best, Stationsstraat 1 te Best.

Bushalte Raadhuisplein

Het oude raadhuis Adrie: Het oude raadhuis
In de verte de kerk van Liempde Adrie: In de verte de kerk van Liempde
Poel in het Hezelaarsbroek Adrie: Poel in het Hezelaarsbroek
Populierenlaan Adrie: Populierenlaan
De Scheeken Adrie: De Scheeken
Edelherten in de Scheeken Adrie: Edelherten in de Scheeken
In het leefgebied van de edelherten Adrie: In het leefgebied van de edelherten
Pad bij het buurtschap Vleuten Pad bij het buurtschap Vleuten
Schaapskooi bij de toekomstige natuurpoort Adrie: Schaapskooi bij de toekomstige natuurpoort

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart het-groene-woud-1-variant.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Liempde en Best

1. Adrie 19 juni 2023 om 08:16

Een gedeelte van de wandeltocht gaat door een leefgebied van edelherten. In het leefgebied zijn honden niet toegestaan, voor wandelaars die een hond bij zich hebben is een alternatief gemaakt dat langs het omheinde leefgebied gaat en met een beetje geluk krijgt men de edelherten toch nog te zien. De bijgevoegde wat oudere foto is gemaakt bij het lopen van het alternatief. Veel wandelplezier!

2. Adrie 2 februari 2020 om 12:38

De wandelroute is vernieuwd, in De Vleut bij het gelijknamige buurtschap is in 2019 een deel van het beeldbepalend coulisselandschap opnieuw ingericht met onder andere een nieuw aangeplante populierenweide, de wandelroute volgt de nieuwe paden door graslanden met poelen en men komt langs de nieuw aangeplante populierenweide. Veel wandelplezier!