Het Duits Lijntje, Olland te Noord-Brabant

18 km Wandelroute Het Duits Lijntje, te Olland

Wandeltocht door het Dommeldal en het gebied De Geelders, beide gebieden maken deel uit van het Groene Woud. Het Dommeldal bestaat uit beemden, akkers en bosjes. De beemden zijn wei- en hooilanden. Verder van het riviertje liggen op de hogere gronden bolle akkers. Deze zijn al eeuwen als landbouwgrond in gebruik. Het gebied De Geelders bestaat uit een afwisselende landschap van hakhoutwallen, loofbos met dreven, populierenbosjes, grasland en akkers. De Geelders is vooral in de winter een behoorlijk nat gebied, waterdichte schoenen zijn een noodzaak. Als bezienswaardigheid komt met langs een dwarsdeelschuur uit 1750, dergelijke schuur werd gebruikt als graanschuur en de hoeve Het Groot Duijfhuis met een toch wel bijzondere duiventoren. Tijdens de wandeltocht passeert een aantal keer het voormalige Duits Lijntje waarnaar deze wandeltocht vernoemd is. Het traject werd geopend in 1878, opdat het onderdeel kon worden van de snelste verbinding Londen-Berlijn-Sint-Petersburg. Wat nog rest is een laatst overgebleven stuk spoorlijn tussen Boxtel en Veghel. Voor meer informatie over het Duits Lijntje zie de link aan het einde van de routebeschrijving. 71% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 2-9-2012, laatst bijgewerkt op: 31-7-2023

Opmerking vooraf:
Het natuurgebied ‘De Geelders’ is vooral in de winter en het vroege voorjaar een nat gebied, waterdichte schoenen zijn dan een noodzaak.

Op diverse punten wordt verwezen naar routepaaltjes. De vermeldingen zijn alleen bedoeld  als extra herkenningspunten.
Met de rug naar de ingang van de kerk LA vertrekken, doorgaande weg door het dorp.
Voorbij woning nr.38 LA, “Roest”.
In bocht naar links van de weg RA brug over de “Ollandse waterloop” over, onverhard pad, na ca. 350m buigt het pad t.h.v. een woning naar rechts met een waterloop aan linkerhand.
Bij T-splitsing LA, verharde weg met iets verder horecagelegenheid aan linkerhand.
Voorbij de horecagelegenheid LA, “Schootsedijk”, kn21 volg 62, de weg volgen tot boerderij nr.44.
Voorbij deze boerderij RA, “Nieuwstraat”, kn62 volg 58.
RD, onverhard pad aan linkerhand negeren, wn route.
RD, achtereenvolgens onverhard pad aan linker- en verharde weg “Laageind” aan rechterhand negeren.
RD, onverhard pad “Nieuwe Kampen” aan linkerhand negeren.
Na ca. 80m RA, onverhard pad, “Grote Beurs”, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing LA, fietspad langs de doorgaande weg volgen.
Na ca. 180m, iets voor woning aan linkerhand RA, verderop voorbij de stallen gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Bij T-splitsing RA, wn route, iets verder buigt het pad voor het bosperceel naar links, voorbij het bosperceel het pad verder volgen met een waterloop aan rechterhand, bij broekbos het smalle pad met het broekbos aan linkerhand inlopen, voorbij het broekbos volgt het smalle pad het riviertje de Dommel aan linkerhand, iets voorbij een draaihekje en vonder buigt het pad naar rechts weg van de Dommel, wn route.
Na deze bocht rechts aanhouden, pad met landbouwperceel (grasland) aan linkerhand, verderop buigt het pad naar links.
Het doorgaande pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad richting klaphek aan linkerhand negeren, wn route.
Bij 3-sprong LA, kn22 volg 66.
Bij splitsing LA, beton-/fietspad, wn route.
Na ca. 350m RA, onverhard pad met bordje “Eigen weg Meierijstad”, kn66 volg 67.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
In bocht naar rechts van het doorgaande pad LA, kn67 volg 68, het pad volgen tot gras-pad met houten afsluitboom en BL bordje “Dommeldal” aan linkerhand, iets voor T-splitsing bij bosrand.
# Bij dit gras-pad gaat de wandeltocht door grasland richting een pad dicht langs de oever van de Dommel, een mooi maar ruig stukje pad door broekbos met het risico dat men wat nat wordt. Als alternatief doorlopen tot de T-splitsing voor bosrand. Bij deze T-splitsing LA, kn68 volg 5, verderop buigt het pad naar rechts, voorbij deze bocht het pad verder volgen tot het overgaat in een verharde weg, zijpaden negeren. Bij deze overgang RD, klinkerweg aan rechterhand negeren. T.h.v. woning nr.9 LA, onverhard pad, wn route. Pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route. Ga verder bij punt 4. 2de regel.

Bij dit gras-pad LA het grasland inlopen, gras-pad door rechterzijde, iets verder passeert men aan linkerhand een poel, voor de Dommel buigt het pad naar rechts en volgt de Dommel aan linkerhand, verderop voorbij een houten balk over greppel buigt het pad naar rechts weg van de Dommel en gaat door een perceel populieren, het pad door het perceel populieren volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, gras-pad.
Doorgaand pad met bocht naar rechts verder volgen, gras-pad aan linkerhand negeren.
Pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad richting pontje aan linkerhand negeren, kn5 volg 6, verderop t.h.v. woonboerderij gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
# Men passeert een dwarsdeelschuur, een bijzondere duiventoren en de hoeve Het groot Duijfhuis.
Bij T-splitsing LA, wn route.
Voorbij kapel, bij 3-sprong links aanhouden, kn6 volg 8.
RA spoorwegovergang over, “Gemondesestraat”, kn8 volg 27.
# De spoorlijn die men passeert is het “Duits Lijntje”.
Na ca. 450m, voor woning met stallen RA, onverhard pad, “Donkerstraat”, kn27 volg 28, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing LA, kn28 volg 14.
Voor bocht naar links van de weg RA, kn14 volg 15, onverhard pad, verderop ca. 30m voorbij een klaphek buigt het pad naar links en gaat door de bosrand, men passeert een brugje en een klaphek, het pad verder volgen tot T-splitsing voor een landbouwperceel, smalle zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, pad met bosrand aan rechterhand, kn15 volg 34, het brede pad volgen tot 3-sprong met aan rechterhand een bankje direct na een klein houten brugje, zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong LA, wn route.
Bij kruising met aan rechterhand een gedeeltelijk dichtgegroeid pad RD, wn route, het pad verder volgen 3-sprong iets voorbij een flauwe bocht naar links met in deze bocht een veerooster, zijpaden negeren.
Bij deze 3-sprong RA, de wn route wordt verlaten, pad met aan rechterhand een metalen grondwatermeetpunt B45.D0123 buis, verderop passeert men een bankje en ruim voorbij het bankje buigt het pad voorbij een vlonder naar rechts.
Iets voorbij deze bocht LA, iets verder passeert men een bankje en gaat het pad door rand van een open plek met de open plek aan rechterhand.
Bij T-splitsing RA, vervolgens na ca. 50m RD, pad langs de half open plek aan linkerhand negeren, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn route, het pad buigt naar links.
# Bij 4-sprong t.h.v. bosrand gaat de wandeltocht over een smal pad langs de bosrand, tijdens natte jaargetijden kan dit pad drassig zijn. Als alternatief kan men bij deze 4-sprong ook RA, pad met houten afsluitboom, wn route. Voorbij metalen poort, bij T-splitsing LA, verharde weg, kn29 volg 30, de weg volgen tot spoorwegovergang. Ga verder bij punt 7. 2de regel Voor deze spoorweg……

Bij 4-sprong RD, het smalle pad tussen afrastering en de bosrand inlopen, verderop buigt het pad naar rechts, iets voor de verharde weg buigt het pad nogmaals naar rechts.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, de weg volgen tot spoorwegovergang.
Voor de spoorwegovergang met aan overzijde een horecagelegenheid LA, onverhard pad met metalen poort “De Geelders”, “De Gilders”, kn30 volg 15, iets verder RD pad aan linkerhand negeren, men passeert een metalen afsluitboom, het pad verder volgen tot bocht naar rechts direct na de volgende metalen afsluitboom, zijpaden negeren.
Bij deze bocht het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
Voor bosrand aan linkerhand LA, onverhard pad met bord “Landgoed de Geelders”, “Hoge-Beek”, wn route, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, kn15 volg 10, verharde weg, direct na de spoorwegovergang het 2de pad aan rechterhand inlopen, onverhard pad met metalen poort “De Geelders”, “Hoefje”, verderop dicht tegen de spoorlijn buigt het pad naar links, voorbij deze bocht het doorgaande pad verder volgen tot kruising, zijpad negeren.
Bij deze kruising RD.
Bij 4-sprong met verharde weg RD, “Baars”, het onverharde pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg.
RD, onverhard pad aan rechterhand negeren.
Voorbij kapel RD richting “Olland”, weg aan linkerhand negeren, kn14 volg 13, de weg “Pastoor Smitsstraat” volgen tot de kerk, het startpunt.

BL = Brabants Landschap.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting.

Kerk, Pastoor Smitsstraat 44, 5491 XP te Olland. Plan Route

Parkeren kan rond het plein tegenover de kerk.

Bushalte Pastoor Smitsstraat, Olland.

Het Dommeldal Adrie: Het Dommeldal
Populierenlaan Adrie: Populierenlaan
Dwarsdeelschuur uit 1750 Adrie: Dwarsdeelschuur uit 1750
Duiventoren Adrie: Duiventoren
De hoeve Het groot Duijfhuis Adrie: De hoeve Het groot Duijfhuis
Schuur bij het groot Duyfhuis Adrie: Schuur bij het groot Duyfhuis
Het Duits Lijntje met voormalig stationsgebouw Adrie: Het Duits Lijntje met voormalig stationsgebouw
Laarzenpad, of het nog terugkomt is maar zeer de vraag Adrie: Laarzenpad, of het nog terugkomt is maar zeer de vraag
Landgoed Geelders Adrie: Landgoed Geelders

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart het-duits-lijntje.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

De Dorpsherberg

Kasterensestraat 23
5298 NV Liempde

1. Adrie 17 maart 2022 om 17:34

Momenteel is er een pad langs de Dommel gesloten als gevolg van verzakkingen. Op de Google Maps kaart is een omleiding zie hiervoor de oranje lijn op de kaart. Ga bij punt 1 5de regel t.h.v. de horecagelegenheid RA, kn60 volg 22 een klein stukje de Karthuizerweg volgen daarna het Morgenstraatje inlopen. Ga verder bij punt 2 laatste regel maar nu bij de 3-sprong rechts aanhouden kn22 volg 66

2. Jetty en Jelmer 21 mei 2020 om 15:06

Prachtige route. Vooral het eerste deel. Heel gevarieerd. Wij hebben de route gelopen half mei. In verband met de muggen zijn lange mouwen en een lange broek aan te bevelen…

3. Adrie 29 maart 2018 om 13:06

Vandaag 29 maart 2018 de wandelroute gecontroleerd. Het in mijn reactie 3 oktober 2015 genoemde laarzen pad is niet meer vernieuwd. Op twee plaatsen herinneren twee bordjes nog aan het pad, jammer het was een mooi en tevens wat spannend pad. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

1. G Janssen 16 mei 2021 om 09:40

top, dank!

4. Wim 3 april 2017 om 20:11

Hallo, Vandaag maandag 3 april deze route gelopen. Een zeer mooie, met name het deel bij de Dommel, en afwisselende route. Echt een aanrader. Zowel de beschrijving als het .gpx bestaan waren prima. Compliment voor de route maker.

5. Isabelle en mijn hondjes Cleo en Koesja 14 februari 2017 om 16:43

Wat een fantastische route, heel afwisselend, ik heb voor route A gekozen langs de over van de Dommel en keek mijn ogen uit, heb er daarom wat lang over gedaan, maar was de moeite waard!

1. Adrie 14 februari 2017 om 20:07

Leuk te lezen dat de wandelroute verrassende punten heeft.

6. Adrie 8 oktober 2015

De route is op 3 oktober 2015 gecontroleerd, helaas het mooie laarzen pad dat gedeeltelijk gevolgd werd is recentelijk opgeheven. Als gevolg hiervan is de route door het natuurgebied Geelders iets gewijzigd. De routebeschrijving is weer actueel. Navraag door Lennard bij Staatsbosbeheer of het laarzen pad vernieuwd wordt of het definitief is opgeheven heeft volgend antwoord opgeleverd: "Het laarzen pad is in principe definitief opgeheven. Maar gezien het aantal reacties en verzoeken is Staatsbosbeheer bezig om te kijken of we de route toch kunnen vernieuwen". Zou Staatsbosbeheer besluiten de route toch te vernieuwen, dan ga ik weer kijken of het vernieuwde pad weer in de route kan worden opgenomen. Zou men tijdens de wandeltocht iets merken omtrent werkzaamheden aan een nieuw wandelpad laat het ons weten. Veel wandelplezier!

7. Yvonne 25 april 2014

Een werkelijk prachtige route langs de Dommel, door bos en weidegebied. We hebben in beide gevallen gekozen voor de B route, het laarzenpad. Het was erg nat en soms lastig begaanbaar. Vooral veel muggen! dus insmeren is nodig. De route is prima beschreven.

8. meranda ackerman 17 april 2013

Wat een fantastische route in een prachtig landschap! Het is heel afwisselend en vooral veel onverharde weg. Zeker een aanrader! De route was prima uitgewijzerd.

9. Lennard 7 september 2012

Vandaag deze mooie wandeling gelopen, daarbij heb ik in beide gevallen mogelijkheid B gevolgd. Daarbij had ik bij het stukje langs de Dommel beter een lange broek aan kunnen doen i.v.m. de brandnetels en bramen. De route is helemaal correct. Hier en daar is het door hoge begroeiing overigens wel opletten geblazen want veel paaltjes staan nu verdekt opgesteld.