Herbertus-tocht, Heeze te Noord-Brabant

21 km Wandelroute Herbertus-tocht, te Heeze

Een bos en heide wandeling. De tocht gaat door de Herbertusbossen, de Lange Bleek en over de Strabrechtse Heide. Na verlaten van Heeze gaat de tocht door de Herbertusbossen, Herbertusbossen is de naam van een oud bos met hoog opgaand loof- en naaldhout met brede lanen, maar is ook het stroomgebied van de Sterkselse Aa, een sterk meanderend beekje. Vervolgens gaat de tocht door de Lange Bleek, een door dennenbos gedomineerd natuurgebied. In dit gebied gaat de tocht over enkele prachtige kleine heidegebiedjes en langs het mooie ven, het Bultven. Als laatste gaat de tocht over één van de grootste heidegebieden van ons land, de Strabrechtse Heide. 94% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 13-9-2014, laatst bijgewerkt op: 26-4-2019

Met de rug naar de kerk LA vertrekken, vervolgens de doorgaande weg ca. 140m volgen tot winkel nr.19A, zijwegen negeren.
Voorbij deze winkel RA, “De Beemden”, vervolgens de weg volgen tot kruising in bosgebied, iets voor deze kruising gaat de verharde weg over in een onverhard pad, zijwegen negeren.
Bij deze kruising RA, verderop passeert men een brugje.
T.h.v. rand bosgebied, bij kruising LA.
Na ca. 300m, t.h.v. bosgebied LA, bospad met BL bordje “Herbertusbossen”.
Bij 3-sprong RA het brugje over.
Bij splitsing links aanhouden, iets verder bij T-splitsing LA, direct daarna voorbij waterloop RA.
RD, pad aan linkerhand negeren, men volgt twee parallel lopende paden, vervolgens het pad volgen tot Y-splitsing met grindpad, zijpaden negeren.
Bij deze Y-splitsing scherp LA, grindpad, direct daarna scherp RA, pad met in het begin aan rechterhand een rij beuken.
Na ca. 150m, t.h.v. rood routepaaltje het pad met bocht naar rechts verder volgen, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, blauwe paaltjes route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, breed pad, wn route, de blauwe paaltjes route wordt weer verlaten.
Na ca. 100m RA, wn route.
Doorgaand pad met bocht naar links verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren, wn route, iets verder buigt het pad naar rechts en volgt de bosrand aan rechterhand.
Na ca. 250m links aanhouden, de wn route wordt verlaten, pad met afrastering aan linkerhand.
Bij 4-sprong met bankje RD, pad door heide.
Bij kruising voor omheind gebied RA, kn80 volg 81.
Bij T-splitsing LA, direct daarna RD, pad aan rechterhand negeren, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij 3-sprong RA, wn route, vervolgens het pad volgen tot kruising met doorgaande weg.
Bij deze kruising RD, let op drukke weg!!, smal bospad iets naar links aan overzijde van doorgaande weg inlopen, wn route.
Voor omheind gebied, bij 3-sprong rechts aanhouden, de wn route wordt verlaten.
Ca. 80m voorbij flauwe bocht naar links LA richting klaphek, G-B route, verderop voorbij het klaphek gaat het pad door heidegebied.
Bij T-splitsing voor bosrand RA, G-B route, het pad buigt naar links.
Na passeren van klaphek, bij kruising LA, G-B route, nu even goed kijken na ca. 40m RA, smal bospad, G-B route, vervolgens het pad ca. 330m volgen tot 4-sprong met aan rechterhand een klaphek, zijpaden negeren, iets voor de 4-sprong volgt men aan rechterhand een afrastering.
Bij deze 4-sprong RA door het klaphek, G-B route.
Bij Y-splitsing voor houten hek LA, wn route, de G-B route wordt verlaten, vervolgens het pad aan rand van het gebied volgen tot men begrazingsgebied via klaphek verlaat.
Ca. 40m voorbij het klaphek LA, bospad, kn81 volg 80, verderop buigt het pad naar rechts.
Ca. 150m voorbij deze bocht LA, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising RA, voor ven buigt het pad naar rechts en volgt het ven aan linkerhand, verderop na ca. 150m buigt het pad naar rechts weg van het ven.
Bij T-splitsing LA, vervolgens na ca. 40m bij splitsing rechts aanhouden.
Voor 2de flauwe bocht naar links RA, smal bospad.
T.h.v. rand bosgebied, bij T-splitsing LA.
Bij T-splitsing RA, direct daarna LA, na passeren van greppel en houten paaltjes eveneens LA, kn86 volg 88, het pad loopt enkele meters parallel aan het bredere pad.
Bij 4-sprong RD, het pad kruist ATB pad.
Bij 4-sprong RA richting open plek.
Bij 4-sprong RA, pad met iets verder een ven aan linkerhand.
Na passeren van picknicktafel, bij kruising met verhard fietspad RD.
RD, pad aan linkerhand negeren, men volgt een stukje ruiterpad.
Bij 4-sprong links aanhouden richting ven met knuppelbrugje.
Iets voorbij het ven, bij kruising LA.
Bij T-splitsing RA, direct daarna het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren.
Bij T-splitsing LA, direct daarna RA, smal pad, vervolgens na ca. 50m bij Y-splitsing rechts aanhouden.
Bij kruising RA, pad met “Coopertest 2200m” paaltje, verderop passeert men trimparcoursbord 11 “Springen”.
Voorbij het trimparcoursbord, bij T-splitsing LA.
Bij T-splitsing RA, wn route.
Na ca. 60m LA, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
# Voor een bezoek aan een horecagelegenheid het grasveld aan rechterhand oplopen, iets verder is de horecagelegenheid aan linkerhand te zien.
Bij deze T-splitsing LA, fietspad langs doorgaande weg, wn route, vervolgens t.h.v. bankje RA de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!!, bospad met klaphek inlopen, wn route.
Bij splitsing links aanhouden, wn route.
Voor open gebied, bij 4-sprong LA, wn route.
Bij kruising met aan linkerhand een klaphek RA, wn route, vervolgens na ca. 50m LA richting bosrand, wn route, het pad gaat een klein stukje door de rand van het bosgebied en buigt vervolgens naar rechts weer terug naar het open gebied.
Bij 3-sprong RD, wn route, pad aan rechterhand negeren, men loopt verder het open gebied in, verderop buigt het pad naar links.
Bij 3-sprong met aan rechterhand bankje en knuppelbrugje links aanhouden, kn89 volg 56, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing voorbij klaphek, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, wn route, verderop passeert men een smal beekje.
# Aan overzijde van de T-splitsing staat de gemeentelijke grenspaal de Hoenderboom.
Bij splitsing links aanhouden, kn56 volg 53, vervolgens na ca. 60m bij eveneens links aanhouden, pad met gescheiden grind-/fietspad, verderop buigt het pad naar links.
T.h.v. bosschages RD, pad aan rechterhand negeren, kn53 volg 54.
RD, pad met klaphek en metalen hek aan linkerhand negeren, wn route.
Bij 3-sprong LA, kn54 volg 44, pad met grind-/fietspad.
T.h.v. SBB informatiepaneel “Strabrechtse Heide” en picknicktafel RD, pad aan rechterhand negeren, kn44 volg 47.
RD, grind-/fietspad aan rechterhand negeren, direct daarna LA, grind-/fietspad met BL bordje “Herbertusbossen”, kn47 volg 1, verderop passeert men een brugje.
Bij T-splitsing RA, kn1 volg 83, grind-/fietspad verder volgen, iets verder buigt het grindpad naar links.
Bij 4-sprong RA, bospad, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot kruising voor brugje met daarachter een metalen hek.
Bij deze kruising LA.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, grindpad, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, kn83 volg 73.
Voor kasteelgracht RD, pad langs gracht aan linkerhand negeren, wn route.
# Voor bezoek aan ijskelder, het pad aan linkerhand een klein stukje inlopen.
Voorbij kasteelgracht LA door poort, onverhard pad, de wn route wordt verlaten.
# Kasteel Heeze.
T.h.v. ingang kasteel RA, verharde oprijlaan.
Na passeren van poort LA, onverhard pad.
# Duiventoren.
T.h.v. bankje het pad met bocht naar rechts verder volgen, vervolgens na ca. 40m RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij kruising RD, direct daarna gaat het onverharde pad gaat over in een verharde weg, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing LA richting de kerk, het startpunt.

SBB = Staatsbosbeer
BL = Brabants Landschap
G-B = OLAD route met geel-blauwe route markeringen.
Groen-gele route markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

St. Martinus kerk, Jan Deckersstraat 24, 5591 HS te Heeze. Plan Route

A67/E34, neem afrit 34-Geldrop. Neem de Geldropseweg naar de Jan Deckersstraat in Heeze.

Station Heeze. Aanlooproute: Met de rug naar het station aan oostzijde perron 1 vertrekken, vervolgens RA het parkeerterrein oplopen richting grindpad aan rechter achterzijde, grindpad met spoor aan rechterkant, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, verderop voorbij tennisvelden buigt het pad naar links. Op deze T-splitsing RA, verharde weg. LA, "Marijkelaan". Bij kruising RA, "Molenstraat", deze weg volgen tot 4-sprong bij doorgaande weg. Bij deze 4-sprong RD, "Jan Deckersstraat", richting kerk, het startpunt.

Herbertusbossen Adrie: Herbertusbossen
De Sterkselse Aa Adrie: De Sterkselse Aa
De Strabrechtse Heide Adrie: De Strabrechtse Heide
De Strabrechtse Heide, mooi vennegebied Adrie: De Strabrechtse Heide, mooi vennegebied
De Hoenderboom, grenspaal Adrie: De Hoenderboom, grenspaal
De Hoenderboom Adrie: De Hoenderboom
De Strabrechtse Heide Adrie: De Strabrechtse Heide
Kempische Heideschaap Adrie: Kempische Heideschaap
IJskelder Adrie: IJskelder
Duiventoren bij kasteel Heeze Adrie: Duiventoren bij kasteel Heeze

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart herbertus-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In plaats Heeze

Boscafé de Soete Inval

Bosrandweg 6
5711 RJ Someren

1. Adrie 17 augustus 2017 om 16:13

De wandelroute is een klein beetje gewijzigd. Halverwege de tocht passeert men nu de nieuwe horecagelegenheid Boscafé de Soete Inval. Tevens de rest van de wandelroute gecontroleerd. Veel wandelplezier!

2. Ad 29 september 2016

afgelopen zondag deze route gelopen; volop genoten van de mooie combinatie van bos en heide (deze laatste helaas niet in bloei). Complimenten voor de duidelijke routebeschrijving !

3. Adrie 3 mei 2016

Vandaag 3 mei 2016 de wandelroute gecontroleerd. Het begrazingsgebied op de Strabrechtse Heide was flink uitgebreid met als gevolg dat op een aantal plaatsen de klaphekken verplaatst zijn. De routebeschrijving is hierop aangepast en weer actueel. Veel wandelplezier!

4. Lennard 21 januari 2015

Afgelopen zaterdag 17-1 gelopen met heerlijk wandelweer. Lekker fris met weinig wind en stralende zon.

Ik vond het een mooie en afwisselende route waarin een aantal stukken me van andere routes bekend voorkwamen. Toch zat er genoeg "nieuw" traject in om de moeite van het lopen zeker waard te zijn.

5. Gerda van de Ven 24 november 2014

Een mooie route op een mooie novemberdag. Gisteren 23 november de route gelopen. Een foutje opgemerkt. Alinea 10, laatste regel Bij splitsing links aanhouden, kn56 volg 57, vervolgens na 60m op Y-splitsing eveneens links aanhouden, pad met gescheiden fietspad.

Moet zijn kn 56 volg 53. (zie ook het vervolg van de routebeschrijving waarin verwezen wordt naar 53.)

1. Adrie 24 november 2014 om 10:24

Inderdaad een foutje, de routebeschrijving is aangepast. Gerda van de Ven bedankt voor het melden!