Herbertus-tocht, Heeze te Noord-Brabant

22 km Wandelroute Herbertus-tocht, te Heeze

Wandeltocht door de Herbertusbossen, de Lange Bleek, Somerense Heide en over de Strabrechtse Heide, de gebieden maken deel uit van het Natuurgrenspark De Groote Heide. De Herbertusbossen zijn vernoemd naar Herbertus van Heeze, de eerste Heer van Heeze. Het is een oud bos met hoog opgaand loof- en naaldhout maar ook met kleine graslanden die mooie doorkijkjes bieden. Door het gebied stromen de Sterkselse Aa en de Groote Aa die bij het kasteel samenkomen en verder gaat als de Kleine Dommel ook wel de Rul genoemd. De Lange Bleek is een gevarieerd bosgebied met een mooi ven het Bultven en enkele heidegebiedjes. De naam Lange Bleek is afkomstig van een ven, dat direct ten zuiden van het huidige bosgebied gelegen heeft, het ven is drooggelegd en ontgonnen. Tot 1920 was de Somerensche Heide een uitgestrekt heidegebied. Tussen 1920 en 1930 is het grootste deel van het gebied omgezet in landbouwgrond de overgebleven stukken werden met naaldhout beplant. In latere beheersmaatregelen is het bosgebied geleidelijk veranderd in een meer gevarieerd bosgebied met diverse vennen. De Strabrechtse Heide is een van de grootste heidegebieden in ons land. In het gebied staat de Hoenderboom een gemeentegrenspaal. Bij de paal kwamen vanouds vijf gemeenten bij elkaar: Heeze, Maarheeze, Someren, Lierop, en Mierlo. Door gemeentelijke herindelingen is dit aantal teruggelopen tot twee Heeze-Leende en Someren. Als verdere bezienswaardigheid passeert men o.a. kasteel Heeze een van de laatste bewoonde kastelen van Nederland. Het bestaat uit een middeleeuws deel, kasteel Eymerick, en het in 1665 door de bekende architect Pieter Post gebouwde deel. Het complex omvat diverse bijgebouwen uit 1735 zoals een merkwaardig duifhuis. Dit is een duiventoren die, buiten het kasteel, op het landgoed staat. Verder is er achter het kasteel een ijskelder ook uit 18e eeuw in een kunstmatig opgeworpen circa vier meter hoge heuvel met twee bakstenen keermuren aan weerszijden van de ingang. 94% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 13-9-2014, laatst bijgewerkt op: 28-3-2024

Met de rug naar de kerk LA vertrekken, de doorgaande weg ca. 140m volgen tot zijweg “De Beemden” aan rechterhand direct na winkel nr.19A, overige zijwegen negeren.
Bij deze weg RA, “De Beemden”, de weg volgen tot kruising in het bos, iets voor deze kruising gaat de verharde weg over in een onverhard pad, zijwegen negeren.
Bij deze kruising RA, pad met verderop een brugje.
Na verlaten van het bos, bij kruising LA.
Na ca. 300m, iets voorbij percelen grasland aan linkerhand LA, bospad met BL bordje “Herbertusbossen”.
Voor beekje, bij 3-sprong RA richting brugje, voorbij het brugje buigt het pad naar rechts, verderop passeert men aan linkerhand een waterberging herkenbaar aan de kades rond het perceel.
Ca. 35m voorbij de waterberging, bij splitsing links aanhouden, iets verder bij T-splitsing LA, direct daarna voorbij waterloop RA, het pad dat na ca. 60m uit twee parallel lopende paden bestaat met links een smal pad volgen tot pad aan linkerhand direct na een bankje en aan rechterhand een ingang naar een perceel grasland, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad LA, vervolgens bij T-splitsing RA, grindpad, iets verder links aanhouden het pad inlopen met aan het begin van het pad aan rechterzijde een rij beuken en iets verder aan beide zijde rododendronstruiken.
Na ca. 150m, t.h.v. rood routepaaltje het pad met bocht naar rechts tussen twee grote beuken verder volgen, voorbij deze bocht het pad verder volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, breed pad met iets verder een bankje.
Voorbij het bankje RA, wn route.
Het pad met bocht naar links verder volgen, gras-pad aan rechterhand negeren, wn route, iets verder buigt het pad naar rechts en volgt de bosrand aan rechterhand.
Ca. 250m voorbij deze bocht links aanhouden, de wn route wordt verlaten, pad met afrastering aan linkerhand.
Bij 4-sprong met bankje RD, pad door heide, vervolgens voor omheind gebied, bij kruising RA, kn80 volg 81.
# Het door oude dennen omzoomde pad dat men volgt is het Freulelaantje, De freule liet ze zich met een ezelswagentje rondrijden over hetzelfde rondje waarna het laantje uiteindelijk de naam Freulelaantje kreeg.
Bij T-splitsing LA, direct daarna RD, pad aan rechterhand negeren, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn route, verderop buigt het pad naar links.
Ca. 70m voorbij flauwe bocht naar links, voor opener bos het pad met bocht naar rechts verder volgen, pad met BL bordje “Natuurreservaat” aan linkerhand negeren, wn route.
Bij kruising met doorgaande weg RD door klaphek aan overzijde van de doorgaande weg, let op drukke weg!!!, wn route, smal bospad.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, de wn route wordt verlaten.
Ca. 80m voorbij flauwe bocht naar links LA, verderop gaat het pad door half open (heide)gebied.
Voor bosrand, bij T-splitsing RA, iets verder buigt het pad naar links.
Bij kruising LA, breed pad, vervolgens na ca. 40m, t.h.v. geel routepaaltje RA, smal bospad.
Na ca. 300m, voorbij geel routepaaltje RD, pad aan rechterhand negeren, vervolgens na ca. 60m bij 4-sprong RA, verderop buigt het pad met ruime bocht naar links en gaat door half open (heide)gebied.
Voor houten poort met klaphek, bij Y-splitsing scherp LA, wn route, het pad met iets lager gelegen grasland aan rechterhand volgen tot een bospad aan linkerhand iets voor een bocht naar rechts.
Bij dit pad LA, bospad, kn81 volg 80, verderop buigt het pad naar rechts, wn route.
Ca. 150m voorbij deze bocht LA, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising RA, voor ven buigt het pad naar rechts en volgt het ven aan linkerhand, verderop na ca. 150m buigt het pad naar rechts weg van het ven.
Bij T-splitsing LA, vervolgens na ca. 40m bij splitsing links aanhouden.
Na ca. 550m, tussen een flauwe bocht rechts en naar links met aan linkerhand een wn routepaaltje RA.
In bocht naar rechts LA, smal bospad, verderop buigt het pad t.h.v. de bosrand naar rechts.
Voorbij klaphek, bij T-splitsing RA, breed zandpad.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Na ca. 100m LA, pad met houten afsluitboom, wn route.
# Tijdelijke omleiding: het pad volgen tot kruising met verhard fietspad, zijpaden negeren. Bij deze kruising RA, pad met gescheiden verhard fietspad. Voorbij omheind bosperceel aan linkerhand LA, pad met het omheinde perceel aan linkerhand. Voorbij omheind bosperceel bij kruising RD. Iets voorbij het ven aan rechterhand RA. Bij kruising met aan rechterhand pad naar een ven LA, vervolgens na ca. 50m bij kruising LA. Ga verder punt 6 6de regel Bij 4-sprong met………

Na ca. 80m, t.h.v. bankje RA, wn route.
Voor open plek met ven, bij 3-sprong met bankje rechts aanhouden, wn route.
Voorbij de open plek, bij 4-sprong LA, pad met iets verder het ven aan linkerhand, de wn route wordt verlaten.
Voorbij picknicktafel, bij kruising met verhard fietspad RD.
RD, pad aan linkerhand negeren, men volgt een stukje een ruiterpad.
T.h.v. picknicktafel RD richting ven, beide zijpaden aan rechterhand negeren.
Iets voorbij het ven, bij kruising RD, vervolgens na ca. 50m bij kruising LA.
Bij 4-sprong met trimparcourstoestel 12 “Steunspringen” RD, het pad met omheind perceel aan rechterhand RD volgen tot kruising met een half verhard pad.
Bij deze kruising RA, verhard pad, vervolgens na ca. 60m LA, het onverhard pad door de bosrand volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
# Voor een bezoek aan een horecagelegenheid het grasveld aan rechterhand oplopen aan overzijde is aan linkerhand een horecagelegenheid.
Bij deze T-splitsing LA, fietspad langs doorgaande weg, vervolgens t.h.v. bankje RA de doorgaande weg oversteken, let op drukke weg!!, het bospad aan overzijde van de weg inlopen, wn route.
Na ca. 80m RA door klaphek, de wn route wordt verlaten, verderop buigt het pad naar links.
Iets voorbij deze bocht het pad met bocht naar rechts langs de bosrand verder volgen, iets verder buigt het pad naar links.
Voor bankje links aanhouden, het pad dat met een ruime bocht naar rechts buigt met verderop een bankje volgen tot kruising voorbij een klaphek direct na een bocht naar links.
# Tijdelijke omleiding: Bij deze kruising RD, het pad volgen tot kruising met een smal pad iets voor open gebied. Bij deze kruising LA. Iets na verlaten van het bos bij kruising RD door het klaphek, verderop een knuppelbrugje over. Ga verder bij punt 2de regel.

Bij deze kruising LA, breed pad met afrastering aan linkerhand
Bij T-splitsing met aan linkerhand een klaphek met veerooster RA, het pad met afrastering aan linkerhand volgen tot kruising met aan linkerhand een klaphek.
Bij deze kruising LA door het klaphek richting het bankje verderop, wn route, t.h.v. het bankje buigt het pad naar links en gaat een knuppelbrugje over.
Voorbij het knuppelbrugje, voor bankje rechts aanhouden richting klaphek, kn89 volg 56, voorbij het klaphek het pad met afrastering aan rechterhand volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing met aan overzijde van het pad een grenspaal RA, wn route, het pad met verderop een smal beekje ca. 1,6km volgen tot splitsing.
# De grenspaal is de gemeentelijke grenspaal de Hoenderboom, hier kwamen vanouds vijf gemeenten bij elkaar Heeze, Maarheeze, Someren, Lierop en Mierlo.
Bij deze splitsing links aanhouden, pad met gescheiden grind-/fietspad, kn56 volg 53, vervolgens na ca. 60m eveneens links aanhouden, verderop buigt het pad naar links.
Ca. 220m voorbij de bocht naar links RD, pad aan rechterhand negeren, kn53 volg 54.
RD, pad met klaphek en metalen poort aan linkerhand negeren, wn route.
Bij 3-sprong LA, kn54 volg 44, pad met grind-/fietspad.
Na ca. 1,6 km, t.h.v. SBB informatiepaneel “Strabrechtse Heide” en picknicktafel RD, pad aan rechterhand negeren, kn44 volg 47.
RD, grind-/fietspad aan rechterhand negeren, direct daarna LA, grind-/fietspad met BL bordje “Herbertusbossen” en verderop een brugje, kn47 volg 1.
Bij T-splitsing het grind-/fietspad met bocht naar rechts verder volgen, kn1 volg 83, iets verder buigt het grindpad naar links.
Bij 4-sprong RA, bospad, de wn route wordt verlaten, verderop voor een brugje met daarachter een metalen poort buigt het pad naar links.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, het grind-/fietspad, het grindpad volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, “Boschlaan”, kn83 volg 73.
Voorbij beekje RD, onverhard pad langs gracht aan linkerhand negeren, wn route, weg met de gracht aan linkerhand.
# Voor een bezoek aan een ijskelder, het pad aan linkerhand een klein stukje inlopen.
Voorbij de kasteelgracht LA door poort, onverhard pad, de wn route wordt verlaten.
# Kasteel Heeze, het bestaat uit een middeleeuws deel en een in 1665 gebouwde deel.
T.h.v. ingang kasteel RA, brugje over en de verharde oprijlaan volgen.
Voorbij poort LA, onverhard pad door de bosrand, verderop t.h.v. een bankje buigt het pad naar rechts.
# De toren aan rechterhand is een duiventoren laat 18de eeuw gebouwd.
Ca. 40m voorbij deze bocht RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij kruising RD, direct daarna gaat het onverhard pad over in een verharde weg, de weg volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Bij deze T-splitsing LA richting de kerk, het startpunt.

SBB = Staatsbosbeer
BL = Brabants Landschap
Groen-gele route markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting.

St. Martinus kerk, Jan Deckersstraat 24, 5591 HS te Heeze. Plan Route

Parkeren kan in de direct omgeving van de kerk.

Station Heeze. Aanlooproute: Met de rug naar het station aan oostzijde perron 1 vertrekken, vervolgens RA het parkeerterrein oplopen richting grindpad aan rechter achterzijde, grindpad met spoor aan rechterkant, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, verderop voorbij tennisvelden buigt het pad naar links. Op deze T-splitsing RA, verharde weg. LA, "Marijkelaan". Bij kruising RA, "Molenstraat", deze weg volgen tot 4-sprong bij doorgaande weg. Bij deze 4-sprong RD, "Jan Deckersstraat", richting kerk, het startpunt.

Herbertusbossen Adrie: Herbertusbossen
De Sterkselse Aa Adrie: De Sterkselse Aa
Oude beuken in de Herbertusbossen Adrie: Oude beuken in de Herbertusbossen
Freulelaantje Adrie: Freulelaantje
Het Bultven in de Lange Bleek Adrie: Het Bultven in de Lange Bleek
De Strabrechtse Heide, mooi vennegebied Adrie: De Strabrechtse Heide, mooi vennegebied
De Hoenderboom, grenspaal Adrie: De Hoenderboom, grenspaal
De Hoenderboom Adrie: De Hoenderboom
Kempische Heideschaap Adrie: Kempische Heideschaap
IJskelder Adrie: IJskelder
Duiventoren bij kasteel Heeze Adrie: Duiventoren bij kasteel Heeze

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart herbertus-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In plaats Heeze

Boscafé de Soete Inval

Bosrandweg 6
5711 RJ Someren

1. Adrie 28 maart 2024 om 19:50

Vandaag 28 maart 2024 de wandeltocht gecontroleerd. Op een aantal plaatsen moeten uitwijken naar de berm of een stukje door het bos gelopen. Op twee plaatsen stonden paden volledig onderwater zonder goede uitwijk mogelijkheden deze paden zullen voorlopig nog wel onderwater staan. Voor deze paden een omleiding beschreven zie hiervoor ook de blauwe lijnen op de Google Maps kaart. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Koen 9 april 2023 om 14:44

Vandaag de route gelopen op de .GPX, die klopte nog 100%. Leuke route met afwisselend bos en heide. Heerlijke wandeling in het paaszonnetje!

3. Adrie 21 februari 2022 om 19:53

Na de verandering van het begrazingsgebied in de Lange Bleek is nu ook het begrazingsgebied op de Lieropse Heide gewijzigd. Op de Lieropse Heide is het begrazingsgebied kleiner geworden. Op een plaats is er een pad met een houten hek afgesloten en voorzien van een hangslot, als gevolg hiervan is de wandeltocht gewijzigd. Nieuw in de wandeltocht is een knuppelbrugje en de wandeltocht gaat langs het mooie Witven. Veel wandelplezier!

4. Adrie 7 december 2021 om 15:59

Inmiddels is het plaatsen van de rasters en nieuwe klaphekken van het uitgebreide begrazingsgebied afgerond. Het is een groot aaneengesloten begrazingsgebied geworden. De oude klaphekken die bij de oorspronkelijke omheinde percelen stonden zijn inmiddels ook verwijderd. Een pad is definitief gesloten, de wandeltocht is iets gewijzigd. De kaarten en de routebeschrijving zijn aangepast aan de nieuwe situatie.

5. Adrie 26 oktober 2021 om 16:58

In de Lange Bleek zijn de rasters om de aparte heide- en weilandpercelen grotendeels verwijderd. De klaphekken staan er nog deze zullen binnenkort ook wel verwijderd worden. In de routebeschrijving is verwijzing naar deze rasters en klaphekken al verwijderd. Omdat er een smal pad naar de de rand van de Lange Bleek door het nieuwe raster versperd is er een voorlopig alternatief in de routebeschrijving opgenomen zie ook de blauwe lijn op de Google Maps kaart.

6. Adrie 11 oktober 2021 om 12:33

Het begrazingsgebied in de Lange Bleek wordt uitgebreid. Op dit moment staan er rasters om de verschillende heide- en weilandpercelen met overal aparte begrazing. Deze rasters gaan weg en er komt één groot raster om het totale gebied. Als de werkzaamheden zijn afgerond wordt de routebeschrijving hierop aangepast.

7. Adrie 24 december 2019 om 13:49

Gisteren 23 december 2019 de wandelroute gecontroleerd. Bij mijn vorige bezoek waren er voorbereidingen getroffen om het oude brugje over de Sterkelse Aa te vervangen. Inmiddels is het nieuwe brugje gereed is mooi geworden. De routebeschrijving is hierop aangepast en weer actueel. Op de fotocollage zonsopkomst op de Strabrechtse Heide en enkele foto’s gemaakt in de Herbertusbossen. Veel wandelplezier!

8. Adrie 17 augustus 2017 om 16:13

De wandelroute is een klein beetje gewijzigd. Halverwege de tocht passeert men nu de nieuwe horecagelegenheid Boscafé de Soete Inval. Tevens de rest van de wandelroute gecontroleerd. Veel wandelplezier!

9. Ad 29 september 2016

afgelopen zondag deze route gelopen; volop genoten van de mooie combinatie van bos en heide (deze laatste helaas niet in bloei). Complimenten voor de duidelijke routebeschrijving !

10. Adrie 3 mei 2016

Vandaag 3 mei 2016 de wandelroute gecontroleerd. Het begrazingsgebied op de Strabrechtse Heide was flink uitgebreid met als gevolg dat op een aantal plaatsen de klaphekken verplaatst zijn. De routebeschrijving is hierop aangepast en weer actueel. Veel wandelplezier!

11. Lennard 21 januari 2015

Afgelopen zaterdag 17-1 gelopen met heerlijk wandelweer. Lekker fris met weinig wind en stralende zon.

Ik vond het een mooie en afwisselende route waarin een aantal stukken me van andere routes bekend voorkwamen. Toch zat er genoeg "nieuw" traject in om de moeite van het lopen zeker waard te zijn.

12. Gerda van de Ven 24 november 2014

Een mooie route op een mooie novemberdag. Gisteren 23 november de route gelopen. Een foutje opgemerkt. Alinea 10, laatste regel Bij splitsing links aanhouden, kn56 volg 57, vervolgens na 60m op Y-splitsing eveneens links aanhouden, pad met gescheiden fietspad.

Moet zijn kn 56 volg 53. (zie ook het vervolg van de routebeschrijving waarin verwezen wordt naar 53.)

1. Adrie 24 november 2014 om 10:24

Inderdaad een foutje, de routebeschrijving is aangepast. Gerda van de Ven bedankt voor het melden!