Heijkersbroek-tocht, Tungelroy te Limburg

15 km Wandelroute Heijkersbroek-tocht, te Tungelroy

De wandeltocht start in het plaatsje Tungelroy en gaat door het natuurgebied de Krang en het beekdal van de Tungelroyse Beek met o.a. het natuurgebiedje Heijkersbroek. De Krang een natuurgebied direct ten zuidwesten van Swartbroek bestaat uit akkers, bos, hakhoutpercelen en vennen. Rondom de boerderijen, nu deels buiten gebruik, liggen de bolle akkers die zo kenmerkend zijn voor dit gebied en in het noorden het voormalige moerasgebied Roekespeel, nu grotendeels landbouwgrond. Na verlaten van de Krang gaat de wandeltocht door het beekdal van de Tungelroyse Beek met o.a. het natuurgebied Heijkersbroek een mooi gevarieerd populierenbos met een grote visvijver. Op veel plaatsen is de Tungelroyse Beek is weer een mooi meanderende beek geworden met enkele leuke brugjes. Een van deze brugjes is een replica van een houten beekbrug uit de Romeinse tijd. Tijdens graafwerkzaamheden aan de Tungelroyse beek zijn restanten blootgelegd van een houten beekbrug uit de Romeinse tijd. Dat inspireerde een groep vrijwilligers om een replica van de brug over de Tungelroyse beek te bouwen. 83% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 1-3-2016, laatst bijgewerkt op: 1-6-2023

Met de rug naar het “pleintje” voor de hoofdingang van de kerk RA vertrekken, direct daarna de weg met flauwe bocht naar rechts verder volgen, “Tungeler Dorpsstraat”, weg aan linkerhand negeren, de weg volgen tot woning nr.93, zijwegen negeren.
Voorbij deze woning LA, “Kievitspeelweg”, de weg volgen tot kruising met “Castertweg”, zijweg en zijpad negeren.
Bij deze kruising RD, grindpad, het pad buigt naar rechts.
T.h.v. zendmast RD, pad aan linkerhand negeren, onverhard pad met bosrand aan rechterhand, verderop buigt het pad naar rechts.
Ca. 70m voorbij deze bocht RD, gras-pad voor waterloop aan linkerhand negeren, direct daarna eveneens RD, pad met ruiter routepaaltje 105 richting 108, pad aan rechterhand negeren.
In flauwe bocht naar links, t.h.v. klein geel KB-GAS 1261B paaltje RA, smal pad door bosperceel, iets voor rand van het bosperceel buigt het pad naar links, smal pad door de bosrand.
Na verlaten van het bosperceel, bij T-splitsing RA, voor landbouwperceel buigt het pad naar links, vervolgens voor volgend bosperceel, bij 3-sprong links aanhouden, ruiterroute 108, het pad met de bosrand aan rechterhand volgen tot bocht naar rechts.
Iets voorbij deze bocht LA, gr route, het pad volgen tot flauwe bocht naar links.
Iets voor deze bocht RA, pad met NM bordje “Krang” en houten afsluitboom, ww76 volg gr, verderop voorbij twee knuppelbrugjes passeert men aan linkerhand een pad richting een vogelkijkscherm, gr route.
RD brugje over, gras-/onderhoudspaden langs de beek negeren, voorbij het brugje het smalle pad met knuppelbrugjes door bos verder volgen, gr route.
Na verlaten van het bos, bij T-splitsing RA, pad met bosrand aan rechterhand, ww75 volg bv.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, bv route.
Voor bosrand aan rechterhand RA, onverhard pad met NM bordje “De Krang” door de bosrand, bv route, iets verder RD, smal bospad aan linkerhand negeren, verderop buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing LA, ww77 volg bv.
Ca. 35m voorbij pad met NM bordje rustgebied aan rechterhand LA door klaphek, de bv route wordt verlaten, in een ruime bocht naar links met het ven aan linkerhand richting het klaphek aan overzijde lopen, vervolgens via het klaphek het grasland weer verlaten.
Voorbij het klaphek, bij splitsing rechts aanhouden, pad met afrastering aan rechterhand, voorbij het bosperceel aan linkerhand buigt het pad naar rechts en gaat door twee klaphekken bij een doorgang tussen twee percelen grasland, smal pad met afrastering aan rechterhand, iets voorbij volgende doorgang met twee klaphekken buigt het pad naar rechts, ruim voorbij bocht naar links het grasland via een klaphek verlaten.
Na verlaten van het grasland, bij T-splitsing RA, verharde weg.
T.h.v. bankje de weg met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, ww72 volg oc.
Voor inrit woning nr.4, bij 3-sprong LA, onverhard pad, ww70 volg oc.
Bij T-splitsing RA, fietspad langs verharde weg, oc route, vervolgens voorbij het brugje RA door klaphek, kn32 volg 35.
RD, pad aan linkerhand negeren, kn35 volg 36, het pad met de Tungelroyse Beek aan rechterhand verder volgen.
Voorbij bocht naar links RA, kn36 volg 37.
Voor ven (visvijver), bij T-splitsing LA, kn37 volg 39.
Voorbij picknicktafel het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren.
Voorbij metalen afsluitboom RA, parkeerterreintje met informatiepaneel “Heijkersbroek” oplopen, kn39 volg 38, aan achterzijde van het parkeerterreintje het linker pad inlopen, het pad richting ven aan rechterhand negeren, wn route, men volgt nog steeds de visvijver aan rechterhand.
Bij 3-sprong LA, wn route, direct daarna in bocht naar links RA, smaller pad, wn route, vervolgens voor beek, bij T-splitsing LA, kn38 volg 60/(Swartbroek).
RD, pad aan linkerhand negeren, iets verder RA houten brugje over, wn(Swartbroek), voorbij brugje het pad verder volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, breed pad, het pad ca. 1,4km volgen tot 3-sprong bij verharde weg, zijpaden negeren, #halverwege passeert men theetuin “De Tungelroyse Beek”, beperkt open of op afspraak.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, verharde weg, de weg volgen tot flauwe bocht naar rechts met aan linkerhand een brug.
# Bij deze brug gaat de wandeltocht ca. 2,6 km langs de meanderende Tungelroyse Beek, men loopt over een smal gras-pad door een mooi afwisselde smalle strook natuur. Voor degene die de voorkeur geeft aan bredere paden door landbouwgebied kan als alternatief in deze flauwe bocht LA de brug over, “Castertstraat”. Voorbij witte woning nr.5, in bocht naar links RA, onverhard pad, wn route. Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route. Voorbij inrit woning nr.14 LA, grindpad tussen twee woningen, wn route. Bij 3-sprong RA, ww114 volg rd, de wn route wordt verlaten, verderop buigt het pad naar links. Bij 3-sprong RA, verharde weg, “Houtweg”, rd route. Bij T-splitsing LA, “Ellerweg”, rd route. RD, weg aan linkerhand negeren, direct daarna iets voor inrit naar woning RA, gras-pad richting metalen poort. Direct na het klaphek naast de poort, bij 3-sprong LA, het pad langs de beek met afrastering aan linkerhand volgen tot T-splitsing bij verharde weg, direct na een klaphek. Ga verder bij punt 6. 2de regel Bij deze T-splitsing…….

In deze bocht de brug aan linkerhand negeren, direct daarna links aanhouden richting klaphek, voorbij het klaphek de beek aan linkerhand volgen, verderop iets voorbij een bankje het brugje aan linkerhand over, voorbij het brugje de beek aan rechterhand volgen.
Voor metalen poort met klaphek het pad met bocht naar rechts verder volgen, het pad langs de beek met afrastering aan linkerhand volgen tot T-splitsing bij verharde weg, direct na een klaphek.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg, vervolgens voor de beek LA door het klaphek, het pad met beek aan rechterhand volgen tot brugje, zijpad negeren.
RA het brugje over, voorbij twee klaphekken het pad door landbouwgebied volgen, verderop buigt het pad naar links.
# Het brugje is een replica van een houten beekbrug uit de Romeinse tijd.
T.h.v. kruisbeeld met bankje RA, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
RD, “Kerkveldweg”, weg aan linkerhand negeren, de weg volgen tot T-splitsing, zijweg negeren.
Bij deze T-splitsing schuin naar links het verhard voetpad rechts van de kapel inlopen, aan einde van het voetpad rechts aanhouden richting de kerk, het startpunt.

NM = Natuurmonumenten.
Kempen-Broek wandelnetwerk:
ww = wandelwisselnummer vergelijkbaar met een knooppuntnummers. De gekleurde symbolen gr = groene rechthoek, rd = rode driehoek, bv = blauwe vierhoek, oc = oranje cirkel en gz = gele zeshoek geven de richting aan.
Wandelnetwerk Limburg:
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

Kerk, Tungeler Dorpsstraat 66, 6005 RK te Tungelroy. Plan Route

Parkeren kan op het St. Barbaraplein aan Kemperveldweg, een zijweg van de Tungeler Dorpsstraat.

Bushalte Sint Barbaraplein, Tungelroy.

Replica van houten beekbrug uit de Romeinse tijd Adrie: Replica van houten beekbrug uit de Romeinse tijd
Galloway runderen Adrie: Galloway runderen
Brugje over de Tungelroyse beek Adrie: Brugje over de Tungelroyse beek
Landgeit Adrie: Landgeit
Bijenkorven in het Heijkersbroek Adrie: Bijenkorven in het Heijkersbroek
Vervallen boerderij Adrie: Vervallen boerderij
Kapel toegewijd aan Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand Adrie: Kapel toegewijd aan Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart heijkersbroek-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Tungelroy

Theetuin de Tungelroyse Beek, alleen op afspraak

Hulsweg 2
6005 PL Tungelroy

1. Adrie 30 november 2022 om 18:08

Vandaag 30 november 2022 de wandeltocht gecontroleerd. Op wat kleine veranderingen in de extra herkenningspunten geen andere veranderingen gezien. Wel was een pad wat drassig door herstelwerkzaamheden van natte natuur in de Roukespeel. Met uitzondering van het drassige pad heeft men verder geen hinder van de werkzaamheden. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Petra 24 januari 2021 om 17:08

Vandaag deze zeer mooie route gewandeld. Wat een mooie omgeving, bos en veel vennen , de bruggetjes maken dat deze route zeer de moeite waard is , zeker wandelen we de route nog eens in een ander jaargetijde. Aanrader zeer zeker. Op naar de volgende route Adrie.

3. Adrie 3 november 2020 om 14:00

De machines zijn weer verdwenen uit het Heijkersbroek, het alternatief is weer verwijderd uit de routebeschrijving en van de Google Maps kaart. Op enkele plaatsen is aan paden te zien dat er gewerkt is verder zijn de paden ongewijzigd. Veel wandelplezier!

4. Adrie 18 september 2020 om 17:01

Er zijn op 14 september werkzaamheden gestart die circa 5 weken in beslag nemen (afhankelijk van de van de weersomstandigheden). In de routebeschrijving is een tijdelijk alternatief zie hiervoor ook de oranje lijn op de Google Maps kaart. Voor meer informatie over werkzaamheden klimaatbuffer Heijkersbroek.

5. Wilhelmien Knapen 29 juli 2020 om 21:02

Vandaag hebben mijn man en ik deze mooie route gewandeld. Prachtige natuur en hee afwisselend. Echt genieten! De routebeschrijving is heel duidelijk. De knuppelbruggetjes zijn heel goed opgeknapt wat het wandelen heel prettig maakt. Een route die we zeker in een ander jaargetijde nogmaals gaan lopen. Een aanrader!

6. Ria van den Hout uit Tilburg 23 mei 2020 om 15:58

Beste Adri
    Mede namens mijn vriend, wil ik u bedanken voor deze, en vele andere wandelingen, van u.
    Het zijn mooie en zeer goed beschreven routes.
    We hebben er steeds met volle teugen van genoten.
    Nogmaals hartelijk bedankt.

Met vriendelijke groet
    Ria van den Hout uit Tilburg.

1. Adrie 23 mei 2020 om 16:10

Beste Ria, bedankt voor jullie compliment! Leuk om te lezen dat jullie het mooie wandelingen vinden.

7. Adrie 14 mei 2020 om 06:31

Maandag 11 mei 2020 de wandelroute gecontroleerd. De routebeschrijving op enkele punten iets aangepast o.a. door een nieuw ontstaan pad. Het beekdal van de Tungelroyse Beek is een mooi stukje geworden. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

8. Adrie 15 november 2018 om 15:11

De wandelroute gecontroleerd. Het is alweer een tijdje geleden dat er in De Krang aankondigingen stonden dat de knuppelbrugjes/vlonderpaden vervangen zouden worden, inmiddels is het zover ze zijn vernieuwd. Een hele verbetering! Het alternatief is uit de routebeschrijving verwijderd. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

9. Leon 19 augustus 2018 om 08:22

Adrie, dank voor wederom een mooie wandeltocht. Woon al mijn hele leven in deze streek maar heb de laatste maanden vele mooie plekjes ontdekt. Zo ook bij deze wandeling.
    Knuppelbruggetjes worden inderdaad gerenoveerd maar alles prima begaanbaar.

10. Bert 30 maart 2018 om 21:20

Op 30-3-2018 de tocht gelopen. Routebeschrijving klopte uitstekend en paden goed begaanbaar. Leuke tocht met veel natuur en heel weinig asfalt. Route door de Krang en langs de beek is erg mooi.

11. Adrie 22 mei 2017 om 18:40

Vandaag 22 mei 2017 de wandelroute gecontroleerd tevens vernieuwd. Aan het einde van de tocht wordt over een grotere afstand de Tungelroyse Beek gevolgd. Ook leuk om de melden dat Natuurmonumenten in de Krang de enigszins verouderde knuppelbrugjes/vlonderpad gaat verbeteren. Momenteel zijn de knuppelbrugjes op een paar plaatsen wat slechter begaanbaar.