Heidemoore-tocht, Belfeld te Limburg

19 km Wandelroute Heidemoore-tocht, te Belfeld

Een stevige boswandeling door o.a. het Nederlandse natuurgebied Holtmühle, het Duitse natuurgebied "Schlucht", Heidemoore en het Brachter Wald, alle onderdeel van het grens overschrijdende Grenspark. Vanuit het recreatiepark gaat de tocht over smalle paden langs een kronkelend beekje door de heuvels heen, deels door het natuurgebied Holtmühle en deels door het Duitse natuurgebied "Schlucht" met op diverse plaatsen mooie uitzichten over het Maasdal. Vervolgens gaat de tocht naar het Brachter Wald een groot omheind gebied met een beperkt aantal ingangen. Tot het midden van de negentiger jaren van de vorige eeuw was dit ca. 1250 ha grote gebied in militair gebruik voor de opslag van munitie. Dit grootste munitiedepot van West-Europa werd nadat de militairen vertrokken waren, in 1997 aangewezen als beschermd natuurgebied. De afgelopen decennia heeft zich op de zeer voedselarme en droge zandgronden een uniek gebied ontwikkeld, dat sinds kort weer toegankelijk is. Na verlaten van het voormalige munitiedepot gaat de tocht langs een in bedrijf zijnde groeve richting Heidemoore met het Sonsbeek Ven en het mooie Lange Ven. Aan het einde van de tocht komt men langs enkele imposante mammoetbomen en het open heidelandschap "Hühnerkamp". De tocht is eventueel in te korten is tot 15 kilometer. 94% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 16-4-2015, laatst bijgewerkt op: 7-10-2017

Bij de verharde weg met rug naar het parkeerterrein RA vertrekken.
Na ca. 130m, voor flauwe bocht LA, onverhard pad met houten afsluitboom en SBB bordje “Höltmuhle”, vervolgens het pad ca. 140m volgen tot smal pad aan rechterhand ruim voorbij informatiepaneeltje “Bronbeekje”, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad RA, na enkele meters daalt het pad richting beekje, MSN route, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong met rechtdoor een pad met traptreden, zijpaadjes negeren.
Bij deze 4-sprong RD, stijgend pad met traptreden, vervolgens op de heuvelrug rechts aanhouden, MSN en wn route, verderop daalt men de heuvelrug weer af via een steil pad met traptreden.
In het dalletje links aanhouden, direct daarna buigt het pad naar rechts, stijgend pad met traptreden, MSN en wn route, vervolgens de top van de heuvelrug volgen tot pad aan rechterhand t.h.v. wegwijzerbord “Maria Hoef” en iets verder een uitkijkplateau, overige dalende zijpaadjes negeren.
Bij dit pad RA, dalend pad, kn20 volg 16, de MSN route wordt verlaten.
Aan voet van heuvel bij kruising met eveneens smal pad RD.
Na ca. 70m RA, dalend pad, wn route.
Bij T-splitsing RA, vervolgens na passeren van het beekje links aanhouden, pad aan rechterhand negeren, wn route, direct daarna RD, stijgend pad aan linkerhand negeren, het pad volgt de voet van heuvelrug.
Bij 3-sprong voor een iets lagere heuvelrug RA, wn route.
Na ca. 70m buigt het pad naar links, vervolgens t.h.v. picknicktafel rechts aanhouden, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij T-splitsing LA, bosrand aan linkerhand volgen, kn16 volg 22.
T.h.v. bankje RD, pad aan rechterhand negeren, kn22 volg 18, vervolgens het pad verder volgen tot bocht naar rechts t.h.v. drie bankjes, zijpad negeren.
Voorbij deze bocht LA, kn18 volg “Duitsland”, direct daarna bij 4-sprong met picknicktafel RD richting “Schlucht”.
Bij 5-sprong 2de pad aan rechterhand, MSN route, stijgend pad met dalletje aan rechterhand, vervolgens het pad volgen tot komvormig heidegebiedje aan linkerhand, smalle zijpaadjes negeren.
Bij splitsing t.h.v. het heidegebiedje rechts aanhouden.
Iets voor het einde van dit heidegebiedje RD, pad aan linkerhand door dit heidegebiedje negeren, direct daarna bij 3-sprong voor heuvelrug RA, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong met eveneens breed pad, smalle paadjes richting heuvelrug aan linkerhand negeren.
Bij deze 3-sprong LA.
RD, ruiterpad aan linkerhand negeren, direct daarna in linkerbocht RD, smal pad volgen.
Bij T-splitsing LA, wn route.
RD, pad met bankje aan linkerhand negeren, wn route, vervolgens het pad ca. 1km verder volgen tot pad aan rechterhand met hoge grenspaal en staande kei.
Bij dit pad met grenspaal 430 en staande kei RA, via kort verbindingspad naar de Nederlandse zijde van de grens lopen, vervolgens na passeren van klaphek bij T-splitsing LA, kn78 volg 31, bosrand aan linkerhand volgen.
RD, bospad aan rechterhand negeren.
Bij 4-sprong t.h.v. horecagelegenheid “De Witte Stein” en “de Grens” LA, verharde weg, kn31 volg Duitsland, direct daarna het linker onverhard pad met bordje ruiterpad en fietswegwijzerbord “Brüggen 7,5km” aan overzijde van verharde weg volgen, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong voor omheining.
# Bij de omheining kan men de route inkorten tot 15km door de lus door het voormalig defensieterrein niet te volgen. Ga bij de 4-sprong voor de omheining LA, ga verder bij punt 7. 1ste regel.
Bij deze 4-sprong RD door opening in omheining, direct daarna bij 5-sprong RD, blauw en witte paaltjes route richting “Bracht”, verhard weggetje met omheining aan rechterhand volgen.
Bij 3-sprong aan einde van dennenbos LA, breed onverhard pad met aan linker- en rechterzijde heuvels, blauwe paaltjes route.
RD, pad aan linkerhand negeren, blauw en witte paaltjes route.
Voor heuvels langs pad RA richting uitkijktoren (niet toegankelijk), blauwe paaltjes route.
Bij T-splitsing LA, verhard weggetje, blauwe paaltjes route.
Bij kruising t.h.v. uitzichtplateau RA, onverhard pad, blauwe paaltjes route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij brede verharde weg.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna RD, onverhard pad aan rechterhand negeren, blauw en witte paaltjes route.
Na ca. 260m, aan einde van perron LA, blauw en witte paaltjes route.
Bij kruising met links een vijver RD, onverhard pad, blauw en witte paaltjes route.
Bij kruising RD, blauw en witte paaltjes route.
Bij kruising LA, blauw en witte paaltjes route.
Bij kruising RA, blauwe paaltjes route.
Bij T-splitsing LA, blauwe paaltjes route.
RD, pad aan linkerhand negeren, blauw en witte paaltjes route.
Weer aangekomen bij de omheining het omheind gebied via doorgang verlaten, vervolgens bij 4-sprong RA, omheining aan rechterhand volgen.
Voor flauwe bocht LA, pad langs de omheining wordt verlaten.
RD, pad aan linkerhand negeren.
Bij kruising met verharde weg en links twee bankjes RD.
Bij Y-splitsing RA, vervolgens het doorgaande pad volgen tot T-splitsing voor heuvelrug, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA.
Bij 3-sprong LA, direct daarna RD, smal pad aan rechterhand negeren.
In linkerbocht RA, smal pad.
Na ca. 65m het pad met bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, direct daarna bij een wat rommelige splitsing rechts aanhouden, MSN route.
Bij T-splitsing LA, MSN route.
T.h.v. bankje RD, pad naar groeve aan rechterhand negeren, MSN route.
Na kort klimmetje bij 3-sprong RA, rand van heuvelrug aan rechterhand volgen, MSN route.
Bij 4-sprong RD, het pad kruist ruiterpad, MSN route.
Na ca. 70m buigt het pad naar links en loopt samen met het ruiterpad, direct daarna t.h.v. hoogzit voor de jacht RD, MSN route.
Na ca. 230m RD, smalle paadjes aan linkerhand negeren, het pad buigt naar rechts en volgt de rand van heuvelrug aan linkerhand, MSN route.
Bij Y-splitsing voor komvormig heidegebiedje RA, breed pad, MSN route, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong met breed pad, smalle zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RD, MSN route.
Bij kruising met eveneens breed pad RD, MSN route, bord “Naturschutzgebiet”, verderop voor half open plek buigt het pad naar links en volgt de rand van de half open plek, MSN route.
Bij T-splitsing met bord “Naturschutzgebiet” RA, MSN route, vervolgens het pad volgen tot bocht naar rechts.
Iets voor deze bocht LA, MSN route, aan rechterhand passeert men een ven.
Bij 4-sprong met picknicktafel RD, MSN route, pad gaat door een open plek met een aantal vennen.
Bij 4-sprong met bankje RD richting “Galgevenn”, MSN route.
Na ca. 140m LA, pad is tevens ruiterpad, MSN route.
Na ca. 90m, bij kruising met smal pad RA, MSN route.
Bij T-splitsing met aan rechterhand een bankje LA, breed pad, MSN route.
RD, pad aan linkerhand negeren, direct daarna bij 4-sprong RD, het pad kruist een ruiterpad.
Bij kruising voorbij picknicktafel LA, richting “Hühnerkamp”, MSN route.
RD, pad aan rechterhand negeren, men passeert een picknicktafel, MSN route.
Na ca. 100m LA, pad met bord “Naturschutzgebied”, MSN route, verderop t.h.v. houten steiger buigt het pad naar rechts weg van het ven.
Bij T-splitsing met bankje RA, vervolgens na ca. 30m LA, MSN route.
T.h.v. vervallen hoogzit voor de jacht het pad met bocht naar rechts verder volgen.
Bij T-splitsing LA, breed pad, MSN route.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna bij kruising RD, MSN route.
Bij 4-sprong met bankje RD, MSN route.
Na ca. 150m LA, pad met bordje “Naturschutzgebiet”, MSN route.
RD, pad aan linkerhand negeren, rand van open gebied verder volgen, MSN route.
Rechts aanhouden, verbindingspad naar parallel lopend pad aan linkerhand negeren, direct daarna bij 4-sprong met aan rechterhand verharde weg RD, ruiterpad.
Bij 5-sprong met grenspaal 437 2de pad aan rechterhand volgen, pad met twee bankjes en open plek aan rechterhand, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, kn23 volg 4.
Na ca. 150m RA richting het parkeerterrein, het startpunt.

RA = rechtsaf
RD = rechtdoor
LA = Linksaf
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

Parkeerterrein bij DroomPark Maasduinen, Maalbekerweg 25, 5951 NS te Belfeld. Plan Route

Volg de A73 naar de Boxhoverweg/Poldersweg in Belfeld. Neem afrit 17-Belfeld vanaf de A73. Volg de Poldersweg naar de Maalbekerweg.

De wandelroute is hondvriendelijk. Honden zijn toegestaan in dit gebied.

Grenspaal 430 Adrie: Grenspaal 430
Uitkijktoren Adrie: Uitkijktoren
Hoogzit voor de jacht, ook met uitzicht Adrie: Hoogzit voor de jacht, ook met uitzicht
Mammoetbomen Adrie: Mammoetbomen
Hoogzit voor de jacht, hier wordt het al lastiger om in te komen Adrie: Hoogzit voor de jacht, hier wordt het al lastiger om in te komen
Uitkijktoren, bij deze is beklimmen niet toegestaan Adrie: Uitkijktoren, bij deze is beklimmen niet toegestaan
Voormalige grootste munitiedepot van West-Europa Adrie: Voormalige grootste munitiedepot van West-Europa
Het Lange Ven Adrie: Het Lange Ven
Het Sonsbeek Ven Adrie: Het Sonsbeek Ven
Nogmaals de mammoetbomen, maar nu in een ander seizoen Adrie: Nogmaals de mammoetbomen, maar nu in een ander seizoen

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart heidemoore-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Horecagelegenheid op DroomPark Maasduinen

Keulseweg 202
5953 HP Reuver

1. Tineke (de Gemzen) 8 oktober 2017 om 18:27

Vrijdag 6 oktober 2017 maakten wij (Bergwandelclub de Gemzen) deze prachtige wandeling. We hebben de route wat aangepast om de Horeca halverwege te krijgen: De witte Stein in Reuver. Iedereen was erg enthousiast over al het moois dat we onderweg tegen kwamen, vooral veel soorten paddenstoelen. En we hadden geluk met het weer.Bedankt voor het uitzetten van deze tocht, hij blijft zeker in ons programma.

2. Adrie 6 mei 2016

Gisteren 5 mei 2016 op een mooie lentedag deze wandeltocht die grotendeels over de grens bij onze oosterburen loopt nog eens gelopen. Tevens van de gelegenheid gebruikt gemaakt de routebeschrijving eens te controleren. Een leuke verandering was een nieuw uitzichtplateau, met mooi uitzicht met Belfeld aan de horizon

3. Hondenwandelvoetjes.nl 30 maart 2016 om 12:40

Met de zon op ons bolleke hebben we in zalig paasweer de Heidemooretocht gelopen. We waren met 7 personen en 6 honden.
    Wij vonden het een prachtige tocht. Heel veel leuke items en heerlijk op het terrasje van restaurant “de Grens”gezeten. Door al het moois waren we even de weg kwijt, maar gelukkig bracht de GPS uitkomst! De Brachter Wald was misschien wat saai voor ons, maar voor de honden niet. Die vonden de zandwallen geweldig! En net voor we weer het gebied verlaten was er een ven waar ze heerlijk gezwommen hebben. De Heidemoortocht is een prachtige wandeling, aanrader! Omdat wij het grootste gedeelte via de GPS gelopen hebben kan ik de routetekst niet goed beoordelen. Maar de KPW kennende zit dat wel goed!

Foto’s van links naar rechts: Even rusten… Brachter Wald, De steengroeve en Mammoetbomen

4. Lennard 19 april 2015

Gisteren gelopen met grotendeels stralend weer.

Ik vond het een mooie tocht met op veel plaatsen verrassend veel hoogteverschillen. M.n. het eerste stuk met zijn stroompjes en "kloven" vond ik erg leuk. De lus over het voormalige munitiedepot is dan juist weer eentonig, maar wel interessant vanwege de nog duidelijk aanwezige restanten van militaire oorsprong, waaronder een hoge uitkijktoren.