Halfmijl-tocht, Vessem te Noord-Brabant

18 km Wandelroute Halfmijl-tocht, te Vessem

De tocht start in het plaatsje Vessem en gaat via het gehucht Halfmijl naar het bosgebied Halve Mijl. In dit bosgebied gaat de tocht langs enkele van de zestien gerestaureerde grafheuvels in deze omgeving. Vervolgens gaat de tocht naar het Kleinmeer en het Grootmeer, de waterstand van deze vennen kan van nature sterk wisselen, en in droge zomers is droogvallen niet ongewoon. Beide vennen liggen in de Buikheide en zijn aangewezen als beschermd natuurmonument. In het verleden was de buikheide een groot heidegebied dat omgezet is in productie bos. Momenteel is het een aantrekkelijk gevarieerd bos. 88% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 15-5-2014, laatst bijgewerkt op: 7-1-2018

Met de rug naar hoofdingang van de kerk, gelegen aan het smalle pad tussen de kerk en de begraafplaats, RA vertrekken, direct daarna bij T-splitsing voor gezondheidscentrum LA, vervolgens in bocht naar rechts RD, onverhard pad, “Torenpad”.
Na ca. 80m, bij 4-sprong het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, “Merel”.
In bocht naar links RA, bospad, direct daarna bij splitsing rechts aanhouden, iets verder volgt het pad de bosrand.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, verderop gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Bij T-splitsing LA, vervolgens het pad volgen tot verharde weg, zijpaden negeren.
Bij de verharde weg RD, “Katerstraat”, direct daarna bij kruising RD, kn48 volg 86.
Bij kruising RD, “Postels Huufke”, de wn route wordt weer verlaten, vervolgens de weg volgen tot bocht naar links iets voorbij woning nr.7.
In deze bocht RA, “Maaskant“, wn route, het weggetje buigt naar links.
Bij T-splitsing RA, kn49 volg 78.
Na ca. 90m LA, onverhard pad, wn route, vervolgens het pad ca. 900m volgen tot 4-sprong in bocht naar links, zijpaden negeren.
In deze bocht het 2de pad aan rechterhand volgen, bospad met houten afsluitboom, wn route.
Na ca. 50m RA, wn route.
Bij 3-sprong LA, wn route.
In bocht naar rechts RD, smal slingerend bospad, wn route.
Bij T-splitsing LA, bosrand aan linkerhand volgen, kn78 volg 50, vervolgens het pad ca. 1km volgen tot verharde weg t.h.v. boerderijen, zijpaden negeren.
Bij deze verharde weg RD, wn route.
In bocht naar rechts RD, onverhard pad, direct daarna bij kruising met verharde weg eveneens RD, wn(23).
Bij 4-sprong voor grafheuvel en picknicktafel LA, wn route.
# Grafheuvel.
Bij kruising met aan linkerhand een grafheuvel RD, wn route.
# Als men het pad ca. 40m aan linkerhand inloopt ziet men drie grafheuvels in een rij liggen.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij kruising RD, wn route.
Bij T-splitsing RA, direct daarna bij T-splitsing LA, bosrand aan linkerhand volgen, wn route.
Bij 4-sprong RD, pad kruist verhard fietspad, nwp route, de wn route wordt verlaten, vervolgens het pad dat gedeeltelijk langs bosrand loopt volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, nwp route, men passeert bord “Grondwater-beschermingsgebied”.
RD, pad langs bosrand aan rechterhand negeren.
Bij kruising RA, nwp route, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong, zijpad negeren.
Bij deze 4-sprong LA, wn en nwp route, eveneens breed bospad.
RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij kruising RD, wn route, de nwp route wordt verlaten, vervolgens na ca. 50m bij Y-splitsing rechts aanhouden, “Grote Vliet”, wn route.
Bij 5-sprong t.h.v. bosrand 3de pad aan rechterhand volgen, kn19 de wn route wordt verlaten, bosrand aan rechterhand volgen.
RD, pad aan rechterhand negeren, bosrand verder volgen, verderop direct na linkerbocht buigt het pad naar rechts en gaat door het bosgebied.
T.h.v. rand bosgebied aan rechterhand RA, vervolgens het pad met bosrand aan rechterhand volgen tot T-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, bosrand aan rechterhand volgen.
Na ca. 200m, voorbij houten afsluitboom RA, bospad.
Bij kruising RA, kn8 volg 9.
Bij 4-sprong LA, kn9 de wn route wordt verlaten.
Voor knuppelbrug RA.
Bij uitkijkpunt op heuveltje RD, vervolgens het ven “Groot Meer” aan linkerhand verder volgen tot klein parkeerterreintje aan rechterhand, zijpaden aan rechterhand negeren.
Voorbij het parkeerterreintje RA, smal pad tegen bosrand volgen, rode paaltjes route, iets verder buigt het pad naar links.
Bij kruising met doorgaande weg RD, rode paaltjes route, vervolgens het pad ca. 300m volgen tot pad aan linkerhand met blauw routepaaltje direct na trimbord 16 “steunspringen”, verderop na ca. 200m passeert men informatiepaneel “trimparcours”, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad LA, blauwe paaltjes route, direct daarna RA, blauwe paaltjes route.
Bij 4-sprong RD, blauwe paaltjes route.
Bij T-splitsing LA, breed pad, blauwe paaltjes route, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, verderop passeert men trimbord 12 “klauteren”.
Ca. 60m voorbij dit bord LA, smal bospad, blauwe paaltjes route.
Bij T-splitsing voor kleine open plek RA, blauwe paaltjes route.
Bij kruising met aan rechterhand trimbord 9 “evenwicht” RD, blauwe paaltjes route.
Doorgaand pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, blauwe paaltjes route.
RD, pad aan linkerhand negeren, blauwe paaltjes route, open plek aan linkerhand.
Voorbij laagte, iets voor einde van de open plek LA, blauwe route.
Bij kruising RD, blauwe paaltjes route, men loop door een dicht bosgebied.
Bij T-splitsing LA, direct daarna t.h.v. bankje RA, blauwe paaltjes route.
Na ca. 170m RA, smal bospad, blauwe paaltjes route, na enkele meters buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing LA, direct daarna Y-splitsing rechts aanhouden, smal pad, blauwe paaltjes route.
Na ca. 50m bij 3-sprong links aanhouden, rood-blauwe paaltjes route, direct daarna het pad met flauwe bocht naar rechts verder volgen, gras-pad aan linkerhand negeren, blauwe paaltjes route.
Bij 4-sprong RD, het licht slingerende bospad verder volgen.
Bij T-splitsing t.h.v. rand bosgebied LA, blauwe paaltjes route, vervolgens het pad met bosrand aan linkerhand volgen tot bocht naar links, zijpaden negeren.
In deze bocht 2de pad aan rechterhand volgen, smal pad door bosgebied, blauwe paaltjes route.
Bij 4-sprong RA, breder pad, de blauwe paaltjes route wordt verlaten.
Bij 4-sprong voor waterloop LA, kn89 volg 79, direct daarna RD, pad aan linkerhand negeren, waterloop aan rechterhand volgen.
Bij kruising met doorgaande weg RD, waterloop aan rechterhand verder volgen, wn route.
Bij 4-sprong t.h.v. smal bosgebied aan rechterhand RA richting pad aan rechterzijde van het smalle bos, kn79 volg 49, vervolgens het smalle pad door het bosgebied volgen tot 5-sprong met aan rechterhand weggetje naar parkeerterrein bij tennisvelden.
Bij deze 5-sprong LA, wn route.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route, vervolgens de weg volgen tot kombord “Vessem”, zijpaden negeren.
Voorbij dit bord, in bocht rechts LA, onverhard pad met bordje “Opengesteld gemeente Eersel”, “Maaskant”, wn route, vervolgens het pad volgen tot bocht naar links, zijpad negeren.
In deze bocht RA, kn49 volg 77, direct daarna RD, pad aan rechterhand negeren, waterloop aan linkerhand volgen.
Pad langs waterloop met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, wn route, iets verder buigt het pad met flauwe bocht naar rechts het bosgebied in, wn route.
Iets voor deze bocht, bij 4-sprong LA richting kapel, de wn route wordt verlaten.
Bij kruising met doorgaande weg RD, wn route.
Na ca. 100m, bij kruising LA, kn77 volg 88.
RD, pad aan linkerhand negeren, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg
Bij T-splitsing LA, de wn route wordt verlaten.
Iets voorbij woning nr.9, in flauwe rechterbocht links aanhouden, smal onverhard pad, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, doorgaande weg volgen.
RD, weg aan rechterhand negeren.
Bij kruising RD, “Jan Smuldersstraat”.
Voor plantsoen LA, “Servatiusstraat”, kn47 volg 84, vervolgens de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

nwp = Natuurwandelpad “Halfmijl” met groen-donkergroene route markeringen.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

H Lambertus kerk, Leeuwerik 18, 5511 AG te Vessem. Plan Route

A58, neem afrit 8-Oirschot vanaf de A58. Ga verder op de N395. Neem de Hoogeindseweg, Broekdijk en Heikesestraat naar de Servatiusstraat in Vessem. Parkeren kan op het parkeerterrein voorbij de kerk.

Station Eindhoven. Stadsbus 16. Richting Veldhoven Oerle. Bushalte Heemweg/Centrum, Veldhoven. Buurtbus 492. Richting Hoogeloon Valensplein. Bushalte Wilhelminalaan, Vessem.

Donker bospad in de Buikheide Adrie: Donker bospad in de Buikheide
Houtoogst in de Buikheide Adrie: Houtoogst in de Buikheide
Brugje over het Kleinmeer Adrie: Brugje over het Kleinmeer
Het Grootmeer Adrie: Het Grootmeer
Uitzichtpunt over het Grootmeer Adrie: Uitzichtpunt over het Grootmeer
Grafheuvel Adrie: Grafheuvel
Kapel Adrie: Kapel

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart halfmijl-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Brouwerij Hotel De Gouden Leeuw

Jan Smuldersstraat 24
5512 AZ Vessem

1. Adrie 7 januari 2018 om 16:21

Vandaag 7 januari 2018 op een bewolkte ochtend de wandelroute gecontroleerd. Aan het einde van de tocht toch de zon nog even gezien. Op een plaats was in het bosgebied een open plek gecreëerd, de routebeschrijving is hierop aangepast. Verder de beschrijving op een punt iets vereenvoudigd. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

2. Adrie 14 maart 2016

Vandaag 14 maart 2016 de wandelroute gecontroleerd. Op enkele kleine veranderingen bij herkenningspunten klopte de routebeschrijving nog. De routebeschrijving is hierop aangepast en weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Herman 20 november 2014

Vandaag deze route gewandeld. Prima tocht, duidelijk beschreven, rustig, geen last van lawaai gehad. De streek was waarschijnlijk op zijn mooist in deze herfstige omstandigheden. Aan te bevelen!

4. Lennard 21 mei 2014

Afgelopen zondag gelopen met goed weer.

Ik vond het een mooie en bosrijke route. Hoewel de route ver van grote verkeersaders ligt is het helaas toch geen rustig gelegen gebied. Opstijgende vliegtuigen komen hier met grote regelmaat laag over en ook vinden crossers het er aantrekkelijk. De momenten er tussen in is het wel lekker rustig.

De route is duidelijk en makkelijk te volgen opgesteld.