Gruttowandeling, Delft te Zuid-Holland

8 km Wandelroute Gruttowandeling, te Delft

De wandeling gaat door twee verschillende landschappen: de eerste helft voert over de eeuwenoude Tanthofkade door de open polders van Midden Delfland. U kunt vanaf Abstwoude 27 nog even een kijkje nemen op natuurkampeerterrein “de Grutto” bijvoorbeeld voor een sanitaire stop. De tweede helft gaat door het jonge waterrijk Abtswoudse Bos.

Opgesteld op: 31-12-2007, laatst bijgewerkt op: 20-5-2015

Start bij het eindpunt van tramlijn 1 die van Scheveningen via Den Haag HS en Delft CS naar Delft-Tanthof rijdt.

Wandel in westelijke richting de Ghandilaan af, deze gaat over in de Israellaan en vervolgens in de Aziëlaan. Waar rechts de Japanlaan uitkomt op de Aziëlaan, ga jij linksaf de brug over.

Na 100 meter rechtsaf, je komt dan op de Tanthofkade, een schelpenpad. Deze kade is in de 12e eeuw aangelegd. Loop de Tanthofkade op richting zuiden. Na een paar honderd meter kruis je een geasfalteerd fietspad (de Zuidkade, die naar Schipluiden voert), direct daarna buigt het schelpenpad naar links, maar jij gaat rechtdoor het graspad op. Vervolgens volg je dit pad zo’n 2 kilometer; enkele keren kruis je boerenpaden en moet je door klaphekken.

De Tanthofkade maakt enkele bochten, maar na in totaal 2 kilometer kom je op de geasfalteerde autoweg, Abtswoude.

Hier ga je even rechts en dan even links, zodat je op het parallelle fietspad komt. Hier ga je 30 meter naar rechts en dan ga je naar links. Via een boerenerf kom je op het pad door de weilanden naar Nivon-camping ‘De Grutto’.

Na een pauze op de Grutto neem je het pad door de weilanden terug en na het passeren van de boerderij ga je rechtsaf het fietspad op. Na ruim 100 meter rechtsaf, over een hek, weer over een graspad, parallel aan het pad naar de Grutto. Dit pad is de Mandjeskade (als er schapen in de wei lopen hangt er een bord aan de ingang dan zijn honden verboden).

Na 500 meter linksaf langs de bosrand. Aan het eind van dit pad steek je het geasfalteerde fietspad over en je neemt het voetpad schuin naar links. Nadat je over een brug met leuning gegaan bent, houd je rechts aan. Na 200 meter kom je op een T-splitsing, daar ga je van het pad af rechtdoor omhoog, ‘Moeder Aarde’ op. Boven neem je het pad naar links, op de viersprong ga je naar rechts: naar beneden, langs een plasje; weer omhoog en weer naar beneden. Steek de brug met de leuning over en ga direct daarna naar links, volg dit pad steeds rechtdoor en volg de bocht naar rechts. Aan het eind van dit pad, bij een oude boerderij, steek je de brug over en loopje rechtdoor het zandpaadje op(boerderij aan je linkerhand). Na 50 meter linksaf, je komt dan op een autoweg (Abtswoude).Ga deze weg rechtsaf op. Na een paar  honderd meter is links het Vietnampad, ga dit op en loop het af tot het eind. Daar ga je rechtsaf het graspaadje in. Je bent nu weer bij de keerlus van tram 1.

Tramlijn 1 Abtswoudsepark, Delft Busbaan Tanthof, 2622 te Delft. Plan Route

Tram 1, bus 80-82

Honden zijn niet toegestaan in dit gebied.

Foto's

Er zijn geen foto's beschikbaar

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart gruttowandeling.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Er zijn geen horecagelegenheden bekend! Ken jij er één in de buurt van de wandelroute? Meldt het ons dan via de contactpagina..

1. Arnold Vermeeren 23 mei 2015

Vandaag deze route gelopen. Een mooie route. De beschrijvingen kloppen prima, alleen het bord aan het begin van de Mantjeskade (over de schapen ed.) hangt er niet meer. M.b.v. Google Maps konden we vinden wat het juiste pad was. Als ik me het goed herinner onderscheidt het begin van dit pad zich van een eerdere afslag door een hek dat de Mantjeskade afsluit, met een opstapje om er als voetganger makkelijk over te kunnen klimmen.

2. Adrie 2 maart 2014

Jan de wandelaar bedankt voor de reactie! De opmerkingen zijn in de beschrijving verwerkt.

3. jan de wandelaar 2 maart 2014

Grandioos deze route met plezier gewandeld samen met mijn vrouw, aanrader als je een liefhebber van de natuur ben. Route beschrijving klopt aardig paar kleine foutjes, in de route beschrijving. De straatnaam aan het begin van de route is Gandhilaan zo is het pad mandjeskade niet echt herkenbaar maar (er hangt een bord aan de ingang als er schapen in de wei lopen dan zijn honden verboden). Mooie route. Honden niet toegestaan. Moerassig traject

4. Jos&Heleen 8 augustus 2010

Leuke, korte route door polderlandschap en jong bos. Een waterrijk gebied waar wij diverse vogels zagen. Fuut met jongen, ganzen, zwaluwen, roofvogels en fazanten. Ook veel bloemen, bessenstruiken en vlinders. Zeer vriendelijk ontvangen op caming De Grutto voor een sanitaire stop. Jammer dat er gedurende de hele wandeling een sky-line van bebouwing aanwezig is. Toch genoten van deze route!

5. Webmaster 26 augustus 2009

Ik heb contact gehad met de Grutto. Men is op zich blij met de vermelding van hun natuurcamping in de route, en voor een sanitaire stop of als je belangstelling hebt voor de camping ben je zeker welkom. De korte beschrijving is enigszins aangevuld op hun verzoek, zodat nu uit die tekst blijkt dat de route niet standaard over hun terrein loopt, maar dat de keuze aan de wandelaar wordt gelaten.

6. Bas Kamp 6 augustus 2009

Woensdag 5 augustus op een warme dag deze route gelopen. Het is een wandeling die geschikt is voor het hele gezin. Het landschap is gevarieerd, eerst graskades en daarna parkachtig terrein. Op de NIVON camping was men niet zo gelukkig dat ze opgenomen waren in de route. De omschrijving van de route was uitstekend en verdwalen (bijna) onmogelijk. Ook een voordeel vond ik zelf dat er weinig verharde wegen waren opgenomen.

7. Wim Alsemgeest 8 september 2008

Op 7 september 2008 heb ik deze route gelopen. Hou je van polderlandschap en ‘ongerepte’ natuur en heb je even iets minder tijd, dan is deze korte route een absolute aanrader. Het weer was bar en boos, regen en harde wind maar ondanks dat heb ik ervan genoten. Het asfaltprecentage in de wandeling is gering, het aan- en afloopgedeelte daargelaten. Een paar hoogtepunten zijn de Tanthofkade, een lange graskade midden tussen de weilanden door. Dan de oase van rust bij de Nivon camping ‘De Grutto’. Je moet weer terug maar het is zeker even de moeite waard om er naartoe te lopen. Opnieuw wordt je weer de wei in gestuurt en beland je in een ruig en naturlijk terrein met veel waterpartijen, riet, lisdodden, wilgen en zo meer. Uiteindelijk kom je in een meer gecultiveerd, parkachtig landschap maar ook dit is zeer de moeite waard. Zeker ‘Moeder Aarde’ is mooi en moet een oase zijn voor vogels. Het barst er werkelijk van de verschillende bessenstruiken, een gedekte tafel. Ik heb er geen vogel gez