Groote Beerze-tocht, Casteren te Noord-Brabant

16 km Wandelroute Groote Beerze-tocht, te Casteren

De tocht gaat door het natuurgebied De Grijze Steen, beekdal van de Groote Beerze en het natuurgebied de Neterselse Heide. Het gebied De Grijze Steen heeft veel kenmerken van een kleinschalig oud beekdallandschap: hooilanden afgewisseld door houtwallen en een verscheidenheid aan droge en natte bossen. De Neterselse Heide is een restant van de uitgestrekte boomloze heidevlakten, die van de late Middeleeuwen tot begin twinstigste eeuw grote delen van de Brabantse zandgronden bedekten. Het beekdal kan gedurende natte jaargetijden drassig zijn, waterdichte wandelschoenen zijn dan ook aan te raden. 80% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 28-9-2017, laatst bijgewerkt op: 8-6-2020

Met de rug naar de ingang van de kerk RA vertrekken, “Kerkstraat”.
Voorbij woning nr.20 LA, “Willibrordusstraat”, wn route, vervolgens de weg met flauwe bocht naar rechts volgen tot kruising, zijweg negeren.
Bij deze kruising RD, “De Bucht”, kn68 volg 7, de weg volgen tot bospad aan linkerhand, ca. 90m voorbij woning nr.19.
Bij dit pad LA richting “Mariakapel”, bospad, wn route.
Bij kruising met doorgaande weg RD, bospad, kn7 volg 60, vervolgens na ca. 60m bij splitsing links aanhouden, het pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg, verderop wordt de wn route verlaten, t.h.v. rand bosgebied buigt het pad naar links, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg.
Iets voorbij flauwe bocht naar links RD, grindpad met houten afsluitboom aan linkerhand negeren, kn60 volg 61, de weg verder volgen tot pad aan linkerhand voor bosgebied, ca. 100m voorbij een ruime bocht naar rechts, overige zijpaden negeren.
Bij dit pad LA, onverhard pad met bosrand aan rechterhand, kn61 volg 62.
Voorbij houten afsluitboom, bij 3-sprong RA, kn62 volg 30, slingerend pad door half open gebied, verderop aan overzijde van het half open gebied buigt het pad naar links een berkenbos in.
Bij T-splitsing voor waterloop LA, smal pad met waterloop aan rechterhand, wn route, t.h.v. stuw de waterloop oversteken, nu de waterloop aan linkerhand volgen, iets verder voor de bosrand buigt het pad naar rechts en gaat door de rand van het open gebied, verderop aan overzijde van het open gebied buigt het pad naar links het bos in.
Voor brede waterloop, bij T-splitsing LA, kn30 volg 29, pad met houten afsluitboom en BL bordje “Grijze Steen”, verderop buigt het pad naar links.
Iets voorbij deze bocht RA de smalle metalen brug over, kn29 volg 8, pad met beek aan linkerhand, iets voor rand bosgebied buigt het pad naar rechts weg van de beek.
Bij T-splitsing RA, kn8 volg 25, het doorgaande pad volgen tot kruising met verharde weg, zijpaden negeren, verderop buigt het pad naar links.
Bij deze kruising RD, kn25 volg 26, pad met houten afsluitboom en BL bordje “Neterselse Heide”, verderop buigt het pad naar rechts het bosgebied in.
Bij T-splitsing RA, pad met smal grindpad, de wn route wordt verlaten.
Bij T-plitsing LA, verharde weg, de weg volgen tot verkeerssluis t.h.v. oversteekplaats voor wild en grote grazers.
Bij deze oversteekplaats RA door draaihekje, kn24 volg 22, gras-pad aan rechterzijde van grasland volgen, verderop buigt het gras-pad naar links, vervolgens het gras-pad tussen beek en kleine percelen grasland volgen tot men na passeren van twee wat grotere percelen via een draaihekje het gebied weer verlaat, voorbij het draaihekje smal pad met beek aan rechterhand.
Vorbij klaphek, bij kruising LA, verharde weg, “Spreeuwelsedijk”, kn22 volg 92, direct daarna LA richting richting kapel, grindpad.
Bij T-splitsing LA, smal pad langs verharde weg, kn92 volg 21, het smalle pad ca. 60m volgen tot bospad aan linkerhand t.h.v. weiland aan rechterhand.
Bij dit pad LA, bospad, wn route, het pad buigt met flauwe bocht naar rechts.
Bij 3-sprong LA, wn route, het pad buigt naar rechts.
RD, bospad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, “Fons vd Heijdenstraat”, kn21 volg 93, de weg volgen tot pad langs bosrand aan rechterhand.
Bij dit pad RA, onverhard pad, kn93 volg 23, direct daarna t.h.v. informatiepaneel “Neterselsche Heide” het pad met flauwe bocht naar links langs bosrand verder volgen, smalle bospaden aan rechterhand negeren, wn route, verderop buigt het pad naar rechts het bos in.
Iets voorbij houten afsluitboom, bij 3-sprong links aanhouden, wn route, direct daarna bij splitsing eveneens links aanhouden, wn route.
RD, smal pad aan rechterhand negeren, vervolgens na ca. 25m LA door klaphek, kn23 volg 26, het pad ca. 500m volgen tot 3-sprong, zijpad negeren.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, smal pad met gescheiden ruiterpad, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
Voorbij deze bocht RD, smal pad aan linkerhand negeren.
Voor open gebied LA, breed pad tussen bankje en picknicktafel richting houten hek in de verte, kn26 volg 25, het routepaaltje staat bij het grindpad, verderop komen het brede pad en het grindpad samen.
Ca. 160m voorbij het houten hek met draaihekje RA, smal pad met houten afsluitboom, wn route, verderop t.h.v. rand bosgebied buigt het pad naar links.
Bij kruising met verharde weg RD, kn25 volg 8.
RD, pad aan linkerhand negeren, het pad buigt naar rechts.
RD, smal bospad aan linkerhand negeren, kn8 volg 58, het pad verder volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
Voorbij inrit woning nr.57 LA, onverhard pad, wn route.
Bij 3-sprong LA, pad met bosrand aan rechterhand verder volgen, wn route.
Bij 4-sprong het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, het pad volgen tot kruising.
Bij deze kruising RD, wn route, het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, smalle zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, kn58 volg 59.
In bocht naar rechts LA, pad tussen waterloop en bosrand, kn59 volg 60, vervolgens bij 3-sprong met paden aan beide zijde van de waterloop rechts aanhouden, het pad met waterloop aan linkerhand, iets verder buigt het pad naar rechts, verderop voor beek buigt het pad naar rechts.
T.h.v. stuw RD, de wn route wordt verlaten, het smalle pad met beek aan linkerhand volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising LA, “Kranenberg”, fietspad aan overzijde van de weg volgen, kn6 volg 68.
Bij kruising met doorgaande weg RD, “Kranenberg”, wn route.
RD, weg aan rechterhand negeren.
Voorbij horecagelegenheid RA, “Zandstraat”, de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

BL = Brabants Landschap.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor een netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

H. Willibrordus kerk, Kerkstraat 31, 5529 AK te Casteren. Plan Route

Parkeren kan op het plein voor de kerk.

Buurtbus, bushalte Kerkstraat, Casteren.

Beekdal van de Groote Beerze Adrie: Beekdal van de Groote Beerze
Natuurgebied De Grijze Steen Adrie: Natuurgebied De Grijze Steen
Brugje over de Groote Beerze Adrie: Brugje over de Groote Beerze
Beek de Groote Beerze Adrie: Beek de Groote Beerze
Beekdal van de Groote Beerze Adrie: Beekdal van de Groote Beerze
Mariakapel Adrie: Mariakapel
Monumentje ter nagedachtenis aan Lt.Col. Coenraad van Valkenburg Adrie: Monumentje ter nagedachtenis aan Lt.Col. Coenraad van Valkenburg
Natuurgebied de Neterselse Heide Adrie: Natuurgebied de Neterselse Heide
Beek de Groote Beerze Adrie: Beek de Groote Beerze

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart groote-beerze-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Casteren

1. Bert Bruggeman 8 juni 2020 om 08:44

Gisteren maar weer eens een tocht uit de snoepjestrommel van Adrie gelopen. We zijn gestart bij de kapel in Westelbeers, was minder ver rijden. Een prachtige route met veel variatie. Veel verschillende vogels en soms wel erg hoog gras maar we hebben volop genoten.

2. Wies 23 mei 2020 om 18:12

gelopen op 18 mei 2020
    Wederom weer een prachtige tocht die goed omschreven is.