Flaes-rondje, Lage Mierde te Noord-Brabant

13 km Wandelroute Flaes-rondje, te Lage Mierde

De tocht gaat voor een groot deel door Landgoed De Utrecht, waarbij o.a. de Mispeleindse Heide aangedaan wordt en een stukje beekdal van de Reusel. Verder gaat de tocht langs de beek de Raamsloop. De Mispeleindse Heide is een beschermd natuurmonument. Het is een gevarieerd gebied van heide, vennen en bossen. Een van deze vennen is het hele mooie ven De Flaes. Langs dit ven staat d'n Flaes toren, een 25 meter hoge toren met een prachtig uitzicht over het gebied. 81% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 22-10-2012, laatst bijgewerkt op: 31-5-2016

Op diverse punten wordt verwezen naar route paaltjes. De vermeldingen zijn alleen bedoeld  als extra herkenningspunten.
Met de rug naar de ingang van de kerk RA vertrekken, vervolgens  de weg volgen tot 3-sprong aan eind van het pleintje.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, kn47 volg 14, direct daarna RA, “Ganzepoen”, wn route.
Na ca. 70m, t.h.v. woning nr.4 LA, “Poppelaar”, wn route, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, wn route.
Bij 3-sprong RA, “Zandhorst” wn route,.
Na passeren van woning nr.16 RA, fietspad volgen.
Bij kruising RD, fietspad verder volgen.
Bij T-splitsing LA.
Bij T-splitsing RA, onverhard pad, wn route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, na ca. 100m passeert men kn14 volg 41.
Bij deze T-splitsing LA, klinkerweg, wn route.
Bij kruising met beekje de “Reusel” RD, onderhoudspaden langs beekje negeren.
Bij kruising RD, kn41 volg 40.
In flauwe linkerbocht RD, kn40 volg 10, gras-pad, vervolgens na ca. 70m het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, smal pad aan linkerhand negeren, omheining van bungalowpark verder volgen, wn route.
Bij Y-splitsing voor bosrand LA, bosrand aan rechterhand volgen, wn route.
RD, smal bospad aan rechterhand negeren.
Bij 3-sprong t.h.v. bosrand LA, direct daarna RA, bospad, wn route.
Iets voor kruising scherp RA, kn10 volg 11, G-R route.
Bij 4-sprong LA, wn en G-R route.
Bij kruising met gras-pad RD.
Bij T-splitsing LA, direct daarna RA, breed pad, wn en G-R route, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing iets voor bredere open plek in bosgebied, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, kn11 volg 9, vervolgens het brede pad volgen tot kruising met doorgaande weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, “Landgoed De Utrecht”, onverhard pad, wn route, let op, drukke weg!
RD, pad aan linkerhand negeren.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route, tevens ruiterpad, aan rechterhand passeert men bord “Landgoed Wellens-Eind”.
RD, pad aan linkerhand negeren, men verlaat het ruiterpad.
Bij een wat ruime 4-sprong RD, kn9 volg 54.
Links aanhouden, smal stijgend pad volgen, wn route, vervolgens smalle heuvelrug door bosgebied volgen tot kruising met breder pad, smalle zijpaden aan linker- en rechterhand naar lager gelegen bosgebied negeren, op een tweetal plaatsen splitst het pad even, paden komen iets verderop weer samen, aan einde van de heuvel rug buigt het pad naar links, let op de wn paaltjes.
Bij deze kruising RA, wn en G-R route, vervolgens het pad volgen tot kruising met verhard fietspad, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, wn en G-R route, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong voorbij flauwe bocht.
Bij deze 3-sprong rechts aanhouden, wn en G-R route, direct daarna buigt pad iets naar links en volgt rand van beukenbos, wn en G-R route.
Voor dichter bos het pad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, kn54 volg 55, vervolgens het pad volgen tot brugje, zijpaden negeren.
Na het passeren van dit brugje RD, kn55 volg 68, G-R route, het pad buigt naar rechts richting het beekje.
Ca. 80m na passeren bankje met informatiepaneel LA, vervolgens na ca. 40m RA, wn en G-R route.
Bij 4-sprong RD, wn en G-R route.
#Bij deze 4-sprong is aan rechterhand de horecagelegenheid “In Den Bockenrijder”.
Bij 4-sprong LA, kn68 volg 67, de G-R route wordt verlaten, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA, verharde weg volgen, kn67 volg 66.
RD, pad aan linkerhand negeren, de wn route wordt verlaten.
RD, pad aan rechterhand negeren.
Bij 4-sprong RD, onverhard pad.
Bij kruising met ANWB 23092/001 paaltje RA, verhard fietspad.
# Aan dit pad staat de Fleas uitkijktoren.
Links aanhouden, pad aan rechterhand negeren, “Dunsedijk”, wn route.
Bij 4-sprong LA, kn1 volg 12, onverhard pad met metalen afsluitboom.
Bij 3-sprong links aanhouden, rand van vennengebied verder volgen, de wn route wordt verlaten.
RD, smal pad aan rechterhand negeren.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, vervolgens het brede pad volgen tot T-splitsing t.h.v. rand bosgebied, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, pad met gescheiden fietspad, vervolgens pad volgen tot deze overgaat in verharde weg.
Bij verharde weg t.h.v. woning nr.5 heeft men de keuze uit A: Het onderhoudspad of schouwpad, of B: Door landbouwgebied met aan het eind iets meer verharde weg.
Bij keuze A: gaat de laatste 1,2km van de tocht over een onderhoudspad of schouwpad langs het beekje de Raamsloop, dit pad is vooral in het late voorjaar en de zomer niet altijd even goed begaanbaar door de aanwezige begroeiing.
A: Het onderhoudspad of schouwpad.
RD, verharde weg verder volgen, pad aan linkerhand negeren, kn13 volg 47, “Dunsedijk”.
Na het passeren van smal bosgebied RA, onverhard pad, waterloop aan rechterhand volgen, wn route.
Bij T-splitsing voor beekje LA, wn route.
RD, brugje aan rechterhand negeren, wn route, vervolgens het onderhoudspad verder volgen tot T-splitsing bij doorgaande weg.
Einde pad bij deze T-splitsing RA, fietspad volgen, direct daarna bij rotonde RD, wn route, “Berrnardusweg, let op druk verkeerspunt!
Bij 3-sprong RA, direct daarna voor woning nr.10 LA, verhard voetpad, vervolgens het voetpad volgen tot de kerk, het startpunt.

B: Door landbouwgebied.
T.h.v. inrit bij woning LA, onverhard pad met metalen afsluitboom langs bosrand, kn13 volg 48, vervolgens het pad volgen tot Y-splitsing, zijpaden negeren.
Bij deze Y-splitsing RA, wn route, breed pad door landbouwgebied.
Bij 3-sprong LA, wn route.
Bij T-splitsing RA, fietspad langs doorgaande weg volgen.
Voorbij woning nr.12 LA, “Mispeleind”, vervolgens de weg volgen tot Y-splitsing bij doorgaande weg, zijweg negeren.
Bij deze Y-splitsing LA, vervolgens fietspad langs doorgaande weg volgen tot rotonde,
Bij deze rotonde RD, “Berrnardusweg, wn route, let op druk verkeerspunt!
Bij 3-sprong RA, direct daarna voor woning nr.10 LA, verhard voetpad, vervolgens het voetpad volgen tot de kerk, het startpunt.

Legenda
RA = rechtsaf
RD = rechtdoor
LA = Linksaf

G-R = Streekpad met geel-rode route markeringen
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppunt paaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk paaltje met alleen richting aanduiding.

Kerk, Dorpsplein 26, 5094 GJ te Lage Mierde. Plan Route

Neem de A58/E312 naar de Provincialeweg/N269 in Hilvarenbeek. Volg de N269 naar je bestemming in Lage Mierde.

Station Tilburg. Bushalte Dorpsplein, Lage Mierde.

Het ven De Flaes Adrie: Het ven De Flaes
D’n Flaes toren Adrie: D’n Flaes toren
D’n Flaes toren, de klim Adrie: D’n Flaes toren, de klim
Uitzicht vanuit D’n Flaes toren Adrie: Uitzicht vanuit D’n Flaes toren
Het Landgoed Utrecht Adrie: Het Landgoed Utrecht
De kerk van Lage Mierde Adrie: De kerk van Lage Mierde

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart flaes-rondje.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café Het Dorpzicht

Dorpsplein 2
5094 GJ Lage Mierde

Hof Cleyn Mierde

Dorpsplein 20

1. Wim Notebaart 3 december 2017 om 00:27

Prachtige wandeling op 1 december 2017. Helaas deed de betaalautomaat bij de toren niet alles, waarvoor deze bestemd was. Wel incasseren, maar het draaihek bleef dicht.

2. Ad en Anneke 11 februari 2015

Afgelopen zondag middag de route gelopen door de vele regen op sommige plaatsen wat moeilijker begaanbaar.
    We komen deze zomer zeker terug om de toren te belimmen
    we hebben ondanks de slechte stukken een mooie wandeling gehad.

3. erwin 10 juni 2014

Mooie wandeling met veel afwisseling. Perfect te volgen via enkel routebeschrijving zonder GPS!
    Het laatste stuk langs de waterloop is in onbruik geraakt. Zwaar zwoegen door het hoge onkruid!

1. Adrie 10 juni 2014 om 13:53

Het laatste stuk van deze route loopt over het werkpad of schouwpad langs het beekje de Raamsloop. Een echt pad is het niet te noemen en is inderdaad niet altijd even goed begaanbaar door de aanwezige begroeiing, zeker nu in het voorjaar. Over het algemeen worden dergelijke paden een of twee keer per jaar gemaaid. Het lopen is wat lastiger, toch maken dergelijke werkpaden of schouwpaden een wandeltocht een stuk aantrekkelijker, zowel voor de flora in de directe omgeving van een beekje als vanuit landschappelijk oogpunt. Voor wandelaars die dit te lastig vinden is er een alternatief in de beschrijving opgenomen, helaas zijn hier de mogelijkheden heel beperkt.

4. Marja 2 februari 2014 om 13:50

Foto: Kruisbekjes bovenop uitkijktoren.

5. Bert en Anita 16 december 2013

vandaag deze track gedaan en ja het is zeker de moeite waardt geweest erg goed wandelweer overings met 13graden en een zonnetje
    met mijn GPS had ik bij het uploaden een foutje gemaakt dus dat ging even niet maar we hadden bij toeval een print van deze track gemaakt en bij deze bedankt voor de beschrijving want die was UITSTEKEND!!! en daardoor een prachtige wandeltocht gehad in de mierden nogmaals dank namens ons Bert en Anita

6. Annemiek 28 april 2013 om 13:39

Zojuist deze wandeling gelopen. Mooie wandeling door een schitterend bosgebied. De route is prima aangegeven. Aanrader.

Foto’s van links naar rechts: De Flaes, De Flaes als ijsbaan en Ergens onderweg.

7. Lennard 3 november 2012

Gisterochtend en vroege middag gelopen met geregeld zon en een stevig briesje. Het is een mooie en overwegend in rustig gebied gelegen wandeling. De route is duidelijk en correct beschreven.

Tip: zorg voor vertrek dat er 1 euro muntjes in je beurs zitten, voor toegang tot de Flaes Toren vraagt men namelijk € 1 p.p. bijdrage in de onderhoudskosten. Vanaf die toren heb je een heel mooi uitzicht op een stuk van het natuurgebied.