Ezelshemel-tocht, Holthees te Noord-Brabant

18 km Wandelroute Ezelshemel-tocht, te Holthees

Een wandeltocht door landbouwgebied en een tweetal natuurgebieden, landgoed Geijsteren en de Ezelshemel. Landgoed Geijsteren is een gevarieerd natuurgebied met bos, weide en akkers dat doorsneden wordt door het beekdal van de Oostrumse Beek. Tijdens dit deel van de tocht komt men langs de Willibrorduskapel uit de 16e eeuw en een watermolen. Na verlaten van dit gebied gaat de tocht via Maashees naar Vierlingsbeek. In dit deel van de tocht komt men langs een iets of wat verscholen kapelletje "Op De Hei", het kapelletje is zeker een bezoekje waard. Aan het einde van de tweede wereld oorlog tijdens de slag om Overloon schuilden in directe omgeving van dit kapelletje 127 mensen in zelf gegraven schuilkelders. Voor Vierlingsbeek komt men langs de tweede watermolen. In de Tweede Wereldoorlog is de molen verwoest, het waterrad is gelukkig gespaard gebleven. Het nog werkende waterrad wordt aangedreven door het water van de Molenbeek. Na verlaten van Vierlingsbeek gaat de tocht door de Ezelshemel, een beek begeleidend loofbos dat zijn naam dankt aan het feit dat er de ezels van kasteel Makken begraven werden. Als laatste bezienswaardigheid komt men langs een grote witte kapel, de Mariakapel. 60% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 26-10-2014, laatst bijgewerkt op: 8-9-2018

Station Vierlingsbeek als startpunt: Met de rug naar station RD richting restaurant, vervolgens bij T-splitsing voor het restaurant LA. Voorbij sportvelden RA, kn79 volg 86, verhard fietspad. Bij kruising RD, vervolgens het fietspad ca. 250m volgen tot plantsoen met enkele speeltoestellen, verharde zijpaden negeren. Voor het plantsoen RA, grindpad, wn route. Na ca. 80m het grindpad met bocht naar links verder volgen, vervolgens bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route, iets verder passeert men een picknicktafel, vervolgens het grindpad verder volgen tot T-splitsing iets voorbij brugje. Begin de routebeschrijving bij punt 9.1ste regel.

Met de rug naar het plein LA vertrekken, “Gildestraat”, vervolgens de weg volgen tot weg “Loobeekweg” aan linkerhand voorbij spoorwegovergang, overige zijwegen negeren.
Bij deze weg LA, “Loobeekweg”, na ca. 250m, voorbij woning nr.8 buigt de weg naar rechts, kn2 volg 3, verderop in het bosgebied gaat de verharde weg tijdelijk over in een onverhard pad met gescheiden verhard fietspad, na verlaten van het bosgebied wordt weer de verharde weg gevolgd.
Weg met flauwe bocht naar links verder volgen, “Loobeek”, weg aan rechterhand negeren, kn10 volg 8.
Bij kruising RD richting spoorwegovergang, “Loobeek”, kn8 volg 11.
RD spoorwegovergang over, onverhard pad aan rechterhand negeren, direct daarna aan overzijde RA, smal onverhard pad tussen afrasteringen parallel aan het spoor, wn route.
Voor bosrand LA, wn route, vervolgens bosrand aan rechterhand volgen tot T-splitsing bij verharde weg.
Bij deze T-splitsing RA, kn11 volg 37, vervolgens verharde weg volgen tot kruising met doorgaande weg.
Bij deze kruising RD, onverhard pad, kn37 volg 23, men passeert parkeerterreintje en informatiepaneel “Boshuizerbergen”.
Ca. 60m voorbij het parkeerterreintje LA, smal licht slingerend bospad met SLL bordje, de wn route wordt verlaten, verderop gaat het pad door de rand van een open plek.
T.h.v. rand bosgebied, bij T-splitsing RA, breed pad, vervolgens het pad volgen tot 4-sprong met aan rechterhand een houten hek met klaphek, zijpaden negeren.
Bij deze 4-sprong RD, doorgaand pad verder volgen, vervolgens na ca. 50m RA, wn route.
Doorgaand pad met flauwe bocht naar links verder volgen, smal pad aan rechterhand negeren, wn route.
RD, klaphek aan rechterhand negeren, vervolgens na ca. 20m LA, wn route.
Bij 4-sprong RD, smal pad met houten afsluitboom, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
Bij T-splitsing LA, iets breder pad, wn route.
Na ca. 130m, t.h.v. korte metalen buis “grondwatermeetpunt” RA, pad met houten afsluitboom, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
RD, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij 6-sprong t.h.v. kapel 3de pad aan linkerhand volgen, kn24 volg 25, vervolgens het pad volgen tot kruising, zijpad negeren
# De Willibrorduskapel, deze kapel stamt uit de 16e eeuw.
Bij deze kruising LA, kn25 de wn route wordt verlaten, brede beukenlaan door open plek in bosgebied.
Aan einde van de beukenlaan, bij 4-sprong RA brugje over, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing LA, “Sint Wilbertsweg 24-30”, kn62 volg 13.
# Iets verder passeert men een watermolen, voor een bezoek direct na brugje LA een stukje het weiland inlopen.
In bocht naar rechts van de weg LA, onverhard pad, “St. Wilbertsweg no 30”, wn route.
Bij splitsing rechts aanhouden, wn route, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing RA, fietspad langs doorgaande weg volgen, wn route.
Ca. 70m na passeren van kombord “Maashees”, bij kruising LA, “Raaijveldweg”, wn route, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijweg negeren.
# Men passeert horecagelegenheid “De Bolle Buik”.
Bij deze T-splitsing LA, “Mgr. Geurtsstraat”.
Na ca. 120m, voorbij woning nr.60 LA, “Touwbaan”, kn13 volg 97, na ca. 300m gaat de verharde weg over in een onverhard pad, vervolgens het pad volgen tot kruising met verharde weg, verderop voorbij bosperceel buigt het pad naar rechts, smalle zijpaadjes door het bosperceel negeren.
Bij deze kruising LA, verharde weg, kn97 volg 96.
Ca. 120m voorbij flauwe bocht naar rechts RA door klaphek, wn96, begrazingsgebied, midden door grasland richting overstap aan overzijde, na passeren van de overstap doorlopen naar klaphek aan overzijde van het 2de grasland.
Na verlaten van 2de grasland, bij T-splitsing met aan linkerhand een bankje RA, wn route.
RD, pad aan rechterhand negeren, verharde weg, wn route.
# Voor een bezoek aan kapelletje en informatiepaneeltje over schuilplaats een klein stukje het pad aan rechterhand inlopen.
Bij kruising RA, de wn route wordt verlaten, vervolgens de weg volgen tot witte woning aan linkerhand, zijpaden negeren.
Voor deze woning LA, gras-pad, wn route.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, direct daarna voor witte woning nr.30 RA, wn route, iets verder gaat de verharde weg over in een onverhard pad, verderop t.h.v. bosperceel buigt het pad naar links, wn route.
Bij kruising RA, bosrand aan linkerhand verder volgen, wn route.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, wn route.
Voor doorgaande weg LA, “Op den Bosch”, kn92 volg 93, vervolgens de weg volgen tot woning nr.2, zijpaden negeren.
Na passeren van deze woning LA, “Vliegenberg”, wn route.
Enkele meters na passeren van bosrand, voorbij omheining RA, kn93 volg 89, smal bospad, na verlaten van bosgebied buigt pad naar links.
Bij T-splitsing RA, wn route, het bosgebied wordt verlaten.
Voorbij witte woning RD, weg aan rechterhand negeren, kn89 volg 88.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, kn88 volg 83, vervolgens bij T-splitsing LA, fietspad langs doorgaande weg volgen, “Grotestraat”, wn route.
# Watermolen “De Klef”.
Na passeren van woning nr.110 LA, “Hulder”.
Na ca. 130m, voorbij inrit woning nr.10 LA, onverhard pad met omheining aan linkerhand, iets verder buigt het pad met flauwe bocht naar rechts, vervolgens het pad volgen tot kruising met smal verhard weggetje, zijpaden negeren.
Bij deze kruising LA, verhard weggetje.
Bij kruising voor metalen voetgangerssluis LA, onverhard pad, vervolgens het pad ca. 200m volgen tot gras-pad aan rechterhand met kn86 routepaaltje.
# Naar station Vierlingsbeek, Ga bij het gras-pad RA, kn86 volg 79, direct daarna bij T-splitsing eveneens RA, vervolgens het grindpad volgen tot 3-sprong voorbij bosschages, iets voor de bosschages passeert men een picknicktafel. Bij deze 3-sprong links aanhouden, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verhard fiets-/voetpad. Bij deze T-splitsing LA, vervolgens het verhard pad volgen tot T-splitsing voorbij de sportvelden, zijpaden negeren. Bij deze T-splitsing LA, kn79 volg 78, vervolgens weg volgen tot men aan rechterhand het station ziet, het startpunt.

Bij het gras-pad RD, gras-pad richting grindpad aan rechterhand negeren, kn86 volg 87.
Bij Y-splitsing RD, grindpad.
Iets voorbij brugje, bij T-splitsing RA, kn87 volg 94, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing bij verharde weg met aan rechterhand een brug, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, verharde weg, wn route.
# Een klein stukje naar rechts is de voorburcht te zien, het laatst overgebleven gedeelte van het voormalige kasteel Makken.
Iets voorbij ruime bocht naar rechts, bij kruising LA, “Koesteeg”, kn94 volg 93.
Bij kruising RA, verharde weg, kn9 volg 16.
Bij T-splitsing LA, “kapelstraat”, kn16 volg 96.
T.h.v. kapel RD, “Kapelstraat”, weg aan linkerhand negeren, wn route.
#Witte kapel, Mariakapel.
Bij T-splitsing RA, “Gildestraat”, kn96 volg 95, vervolgens de weg volgen tot het “Meester Theo Plein”, het startpunt.

SLL = Stichting Limburgs Landschap
Groen/gele en metalen markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

"Meester Theo Plein" schoolplein van de basisschool, Gildestraat 25-27, 5824 AA te Holthees. Plan Route

A73, neem afrit 7-Vierlingsbeek. Volg de Overloonseweg en Parallelweg naar de Gildestraat in Holthees. Parkeren kan op het plein.

Station, Vierlingsbeek. Buurtbus 255 (richting Venray). Bushalte Rodermansstraat, Holthees. Ga in westelijke riching op Gildestraat naar Broek. U vindt uw bestemming links. De route is eventueel ook te starten vanaf het station Vierlingsbeek, zie hiervoor de routebeschrijving.

Watermolen in Vierlingsbeek Adrie: Watermolen in Vierlingsbeek
De Oostrumse Beek Adrie: De Oostrumse Beek
Watermolen de Holtmeulen Adrie: Watermolen de Holtmeulen
Willibrorduskapel uit de 16e eeuw Adrie: Willibrorduskapel uit de 16e eeuw
kapelletje Op De Hei Adrie: kapelletje Op De Hei
Schuilkelder Adrie: Schuilkelder
Mariakapel Adrie: Mariakapel

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart ezelshemel-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Eetcafé B & B Trefpunt Holthees

Gildestraat 40
5824 AB Holthees

1. Adrie 11 mei 2018 om 16:51

Vandaag 11 mei 2018 de wandelroute gecontroleerd. Geen veranderingen gezien, wel de routebeschrijving op een paar puntjes wat vereenvoudigd. De routebeschrijving is weer actueel. De watermolen bij Vierlingsbeek blijft leuk voor een bezoek. Veel wandelplezier!

2. Adrie 11 september 2016

8 september 2016 de wandelroute gecontroleerd. Op wat kleine veranderingen in herkenningspunten klopte de routebeschrijving nog. Knooppuntpaaltje 89 was weg, dit is gemeld bij Routebureau Brabant. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Willem 2 november 2015 om 08:01

Vandaag deze route gelopen met prachtig najaarsweer. Mooie tocht met veel afwisseling. Route is duidelijk beschreven.

Foto’s van linksboven vervolgens met de klok mee: Waterrad van de Holtmeulen, Landgoed Geijsteren, Bordje “Land van Cuijk” bij de Wiilibrorduskapel, Bruggetje over de Oostrumse Beek en Brug voorbij Vierlingsbeek op weg naar Holthees.

4. Gerard 12 april 2015

De route op een zaterdag gelopen en was als of je alleen op de wereld was. Het was een hele mooie afwisselende route. Alleen was het schrikken toen er 2 jachthonden op me af kwam hollen (schuilhut Maashees). Gelukkig kwam de eigenaar net op tijd!

Gerard

5. Lennard 1 november 2014

Afgelopen dinsdag gelopen met fris maar fraai wandelweer.

Afgezien van het stukje in het begin langs de A73 ligt de route verder redelijk rustig gelegen. Ondanks dat de route voor het grootste deel door agrarische gebied loopt vond ik het toch een leuke en afwisselende tocht op te lopen.