Elslooërbos-tocht, Elsloo te Limburg

13 km Wandelroute Elslooërbos-tocht, te Elsloo

Wandeltocht door het prachtige Elslooërbos en het Bunderbos. Het Elslooërbos en het Bunderbos zijn smalle hellingbossen ten zuiden van Elsloo en strekt zich uit tot aan Bunde. Kenmerkend zijn de vele bronbeekjes die van de hellingen af komen. Aan het einde van de wandeltocht wordt de kasteeltuin van kasteel Elsloo bezocht en over de dijk gelopen langs het Julianakanaal. Kasteel Elsloo is gelegen aan de voet van de Maasberg direct aan de Hemelbeek en het Julianakanaal. Het is in de 17de eeuw gebouwd en diende als vervangen voor een kasteel dat veel dichter bij de Maas stond. Dit laatste kasteel raakte in verval doordat een sterk stroomde Maas het kasteel ondermijnde. Fundamenten van dit kasteel zijn nog zichtbaar bij een lage waterstand van de Maas. Op een aantal plaatsen wordt er gelopen over smalle paden die wat ruig kunnen zijn hierbij is het dragen van een lange broek verstandig. Ook zitten er een aantal klimmetjes en dalingen in waarbij enige oefening wel nodig is. 75% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers op: 4-9-2022

Aan de weg “Terhage”, met de rug naar de parkeerstrook met daarachter een grasveld LA vertrekken.
Bij T-splitsing RA, “Kaakstraat” die in bocht naar links overgaat “Heirstraat”.
Iets voorbij de bocht naar links RA, voetpad met enkele traptreden en plantsoen aan linkerhand, voorbij het plantsoen RD, verharde weg.
Bij kruising RA, “Mergelakker”, vervolgens voorbij het viaduct RA, weg met het spoor aan rechterhand.
In bocht naar links van de weg rechts aanhouden, grindpad met het spoor aan rechterhand, verderop buigt het grindpad met ruime bocht naar links weg van het spoor.
Bij 3-sprong links aanhouden pad door bosschages.
Aan einde van het pad , bij kruising met veldkruis RA, verharde weg.
RD, weg aan rechterhand negeren, grindpad met bankje, het grindpad dat verderop smaller wordt volgen tot bocht naar links in het bos, voorbij deze bocht dalend pad met traptreden volgen.
Iets voorbij de traptreden, bij 3-sprong met iets verder aan rechterhand een brugje LA, stijgend pad , verderop buigt het pad met ruime bocht naar rechts.
T.h.v. bosrand, bij T-splitsing RA, smal pad met bosrand aan rechterhand.
Voor bocht naar links met bordje “Eigen weg” RA het smal dalend pad met verkeersbord “Zone gesloten voor alle verkeer” en met afrastering aan de linkerhand inlopen.
Na ca. 600m, bij 3-sprong links aanhouden, direct daarna bij T-splitsing LA, hol stijgend pad,
voorbij een haag aan rechterhand gaat het pad door de rand van een perceel grasland.
Iets voorbij de bosrand links aanhouden, smal stijgend pad door de bosrand.
Bij splitsing links aanhouden, pad met afrastering aan linkerhand en verderop een draaihekje, ruim voorbij het draaihekje gaat het pad over in een verharde oprit.
Bij kruising met “Hussenbergstraat” RD, “Steegske”, aan het einde van de verharde weg RD het smalle onverharde voetpad rechts van de metalen poort inlopen, het pad gaat iets verder door de rand van een landouwperceel, voorbij het landbouwperceel smal pad met aan beide zijde een haag.
RD door klaphek, pad aan linkerhand negeren.
Aan einde van het pad, bij T-splitsing LA, de verharde weg volgen tot picknicktafel op het grasveld aan rechterhand, voorbij de picknicktafel schuin naar rechts het grasveld oplopen naar smal dalend pad aan overzijde van het grasveld, het dalende pad RD volgen tot kruising met verharde weg.
Bij deze kruising RD het smalle pad links pal naast de woning inlopen, vervolgens iets voorbij bocht naar links, bij 3-sprong RA, stevig dalend pad.
Beneden RD, pad aan linkerhand negeren, iets verder buigt het pad naar rechts met aan rechterhand zicht op waterbekken bij een watermolen.
# Watermolen De Onderste molen, bouwjaar circa 1850 is de resterende van twee watermolens. De Bovenste watermolen is vermoedelijk eind 19de eeuw afgebroken.
Voorbij draaihekje LA, verharde weg met twee spoortunnels aan rechterhand.
Weg “Moorveld” met bocht naar links verder volgen, weg aan rechterhand negeren.
Voorbij woning nr.50 RA, het smalle pad met traptreden oplopen, t.h.v. een woonboerderij gaat het pad over in een grindpad en wordt breder, het grindpad ca. 80m volgen tot smal pad aan rechterhand met verkeersbord “Zone gesloten voor alle verkeer” in flauwe bocht naar links t.h.v. een metalen poort.
Bij dit pad RA, smal dalend bospad, vervolgens RD achtereenvolgens pad aan linker- en rechterhand negeren, iets verder daalt het pad stevig.
In het dal, bij Y-splitsing rechts aanhouden, vervolgens iets voor stenen muurtje met metalen schuif LA het beekje oversteken met aan linkerhand met boomstam en klein poeltje, smal stevig stijgend wat lastig herkenbaar pad, na een klein klimmetje buigt het pad naar links, als het smalle pad weer wat vlakker wordt buigt het naar rechts en gaat door de bosrand met een landbouwperceel aan linkerhand, bij hoek van het landbouwperceel buigt het pad naar links met nog steeds het landbouwperceel aan linkerhand en een beboste helling aan rechterhand, het pad met verderop een bouwvallig schuurtje aan linkerhand verder volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, men verlaat het bos, vervolgens bij 3-sprong RA, grindpad.
Bij T-splitsing LA, verharde weg.
RD, “Heerenstraat”, achtereenvolgens weg aan linker- en rechterhand negeren.
Voorbij woning nr.8 LA, “Bospad”, voorbij woning nr.4 gaat de verharde weg over in een onverhard pad, verderop het uitgespoelde pad met de heuvelrug aan de rechterhand volgen, iets voorbij het uitgespoelde deel en een klein perceeltje grasland passeert men een vlonder, voorbij de vlonder het pad ca. 100m volgen tot 4-sprong, smalle paden aan rechterhand negeren.
Bij deze 4-sprong scherp LA, pad met heuvelrug aan rechter- en dal met bronbeekje aan linkerhand, verderop buigt het pad naar links richting het beekje.
Iets voorbij brugje links aanhouden, pad door de bosrand met perceel grasland aan linkerhand, iets verder links aanhouden, stijgend pad aan rechterhand negeren, het pad door de bosrand verder volgen.
Iets voorbij kruising met een bronbeekje, bij 3-sprong scherp RA, stijgend pad.
Bij T-splitsing LA langs groen metalen afsluitboom.
Bij kruising RD, het pad verder volgen tot verharde weg.
Bij de verharde weg het smalle pad met houten afsluitboom aan overzijde van de weg inlopen, het pad volgen tot verharde weg voorbij het grasveld met picknicktafel.
Bij de verharde weg links aanhouden en de smalle klinkerweg met woning nr.2 aan rechterhand inlopen, bij draaihekje en houten afsluitboom gaat de verharde weg over in een onverhard pad met iets verder een mooi uitzichtpunt met twee bankjes.
Ruim voorbij het uitzichtpunt het pad met bocht naar links verder volgen, stijgend pad aan rechterhand negeren, men passeert een bankje en verderop een groen metalen afsluitboom met een draaihekje, voorbij het draaihekje doorlopen tot verharde weg.
Bij de verharde weg LA richting spoortunnel.
In de ruime haarspeldbocht RA “Broekhoven 8-9-10” in richting Elsloo (fietswegwijzer).
Na ca. 70m tegenover woning met nr. 7a RA, breed onverhard pad met verkeersbord “Zone gesloten voor alle verkeer”, na ca. 500m buigt het pad met ruime bocht naar rechts en bij de daarop volgende bocht naar links pad met traptreden.
Iets voorbij de traptreden, bij 3-sprong LA, vervolgens RA de hoge steile metalen trap af.
Beneden bij 3-sprong LA, pad met beekje aan rechterhand.
Iets voorbij bankje, bij splitsing rechts aanhouden het beekje verder aan rechterhand volgen tot 3-sprong met aan rechterhand een brugje.
Bij deze 3-sprong RA het brugje over, het pad buigt naar links en stijgt, verderop traptreden.
Voorbij de traptreden, bij T-splitsing LA, het pad volgen tot splitsing.
Bij deze splitsing links aanhouden, iets verder passeert men traptreden, het pad verder volgen tot 3-sprong met aan linkerhand stenen traptreden.
Bij deze 3-sprong LA, pad met de stenen traptreden, direct daarna bij T-splitsing LA, aan rechterhand heeft men een mooi uitzicht over de omgeving, het pad met traptreden buigt naar rechts.
Voor waterplas (beek), bij T-splitsing RA, iets verder passeert men een vlonder met bankjes.
Bij 3-sprong LA de vlonder over, verhard voetpad waterplas aan linkerhand.
Bij 3-sprong links aanhouden, de waterplas verder aan linkerhand volgen.
Voorbij metalen afsluitboom en voetgangerssluis, bij 3-sprong LA door poort, vervolgens bij kruising met verharde weg RD door klaphek en via de trap de dijk op.
Boven aangekomen bij T-splitsing RA.
Bij half verharde weg aan rechterhand RA, iets verder bij 3-sprong LA, klinkerweg, “Maasberg”.
Na ca. 70m LA de trap op, vervolgens aan het einde van het voetpad, bij T-splitsing RA, “Op den berg”, verderop RD bij samenkomst van de hoger en lager gelegen weg, “Dorpstraat”.
Voorbij woning nr.28 RA, richting “Kasteelpark”, “Kaakstraat”, vervolgens t.h.v. woning nr.5 RA door poortje, onverhard pad met traptreden.
Bij splitsing met aan rechterhand traptreden links aanhouden, iets verder passeert men een tunneltje.
RD, pad aan rechterhand negeren, het pad verder volgen tot pad aan linkerhand.
Bij dit pad LA, smal pad door de rand van het grasveld.
Bij splitsing rechts aanhouden, pad met groen elektriciteitskastje aan linkerhand, iets verder het grasveld via klaphek verlaten met aan linker- en rechterhand de parkeerstrook, het startpunt.

Parkeerplaats Terhagen (parkeerstrook), Terhagen 1, 6181 HR te Elsloo. Plan Route

Parkeren kan op ruime parkeerstrook aan de weg Terhagen.

Station Beek-Elsloo. Aanlooproute: Bij het station met de rug naar de parkeerplaats P&R RA vertrekken. Bij T-splitsing RA de spoorwegovergang over, direct na de spoorweg overgang LA, “Stationsstraat”, weg volgen tot 3-sprong met aan rechterhand een plein met parkeerplaatsen. Bij deze 3-sprong links aanhouden, de weg “Stationsstraat” volgen tot zijweg aan linkerhand voorbij woning nr.72. Bij deze weg LA, “Past. Tissenstraat”. Bij kruising RD, de weg buigt naar rechts en gaat over in “Past. Willemsstraat”. Bij kruising LA, “Mergelakker”. Start bij punt 1 4de regel 2de deel.

Zicht op de plaats Elsloo Adrie: Zicht op de plaats Elsloo
Vlonder over een van de bronbeekjes Adrie: Vlonder over een van de bronbeekjes
Hoge stalen trap naar een bronbeekje Adrie: Hoge stalen trap naar een bronbeekje
Watermolen Onderste molen, bouwjaar circa 1850. Adrie: Watermolen Onderste molen, bouwjaar circa 1850.
Zicht op dijk langs het Julianakanaal Adrie: Zicht op dijk langs het Julianakanaal
Uitzichtpunt Adrie: Uitzichtpunt
Een van de bronbeekjes Adrie: Een van de bronbeekjes
Pad met traptreden Adrie: Pad met traptreden
Uitzicht vanuit de plaats Elsloo Adrie: Uitzicht vanuit de plaats Elsloo
Een van de straatjes in Elsloo Adrie: Een van de straatjes in Elsloo
Viaduct in de kasteeltuin Adrie: Viaduct in de kasteeltuin

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart elslooerbos-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.