Een oud landschap-de kleine tocht, Vierlingsbeek te Noord-Brabant

13 km Wandelroute Een oud landschap-de kleine tocht, te Vierlingsbeek

Deze wandeltocht is een kortere variant van de 19 kilometer lange tocht "Door een oud landschap". Voor degene die de tocht van 19 kilometer reeds gelopen heeft zal er niets nieuws te ontdekken zijn. De tocht gaat door de uiterwaarden van de Maas, in een gebied met Maasheggen. Karakteristiek voor de Maasheggen is dat het landschap is verdeeld in een groot aantal kleine percelen die van elkaar zijn gescheiden door meidoorn- en sleedoorn heggen. De heggen zijn zo dicht in elkaar gevlochten dat ze een ondoordringbare afscheiding vormen. In het verleden diende ze dan ook als natuurlijke afrastering voor vee. Tevens vormen de dichte heggen een prima broedplaats voor vogels. Verder gaat de tocht door een klein bosgebied de Groeningsche Bergen met een mooi uitzichtpunt over het Maasheggenlandschap. 64% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 19-3-2016, laatst bijgewerkt op: 14-9-2018

Bij de kerk aan zijde van de kerktoren en met de rug naar de ingang LA vertrekken, direct daarna RA, “Spoorstraat”, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing LA, “Grotestraat”, direct daarna RA, “Achter de Heuf”.
T.h.v. ingang naar begraafplaats RD, “D’n Umloop”, weg aan rechterhand negeren, verderop buigt de weg naar links.
Bij T-splitsing RA.
Ca. 60m voorbij bocht naar links RA, fietsroute LF3b “Maas route”.
Iets voor de Maas gaat de smalle weg over in een verhard fietspad, direct daarna het fietspad met bocht naar links verder volgen.
RD, gras-pad met betonblokken aan linkerhand negeren, verderop buigt het fietspad naar links weg van de Maas.
Ca. 50m voorbij bocht naar rechts RD, breed grindpad, verhard fietspad aan linkerhand negeren.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
Doorgaand pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
Na ca. 240m, in flauwe bocht naar links RA, kn56 volg 25.
RD, gras-pad aan linkerhand negeren.
Voor SBB bordje “Brabant Oost” RA, smal fietspad, kn25 volg 24.
Aan einde van fietspad het pad met bocht naar links verder volgen, breed grindpad parallel aan de Maas, wn route, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong bij verharde weg.
Bij deze 3-sprong LA, verharde weg, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 500m RA, gras-pad rechts van poel met bankje met SBB bordje “Maasdal”, “Peter Edward RAW pad”.
Bij kruising LA, smalle verharde weg, wn route.
Bij T-splitsing LA, kn23 volg 28, direct daarna na het passeren van waterloop LA, vervolgens het smalle gras-pad langs weilandjes volgen tot klein bosgebied, men passeert vier draaihekjes, wn route.
# Voor een pauze langs dit pad passeert men op een kleine afstand boerderijterras “De Schutkooi”, voor meer informatie zie het informatiepaneeltje langs het pad.
T.h.v. het bosgebied, voorbij bocht naar rechts LA, smal stijgend pad met informatiepaneeltje “De Ponti natuurpad”, wn route, het pad volgt gedeeltelijke een heuvelrug door het bosgebied.
Bij 3-sprong voorbij bankje rechts aanhouden, wn route.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, de wn route wordt verlaten, vervolgens voor fietsroute LF3b bord RA, onverhard pad met SBB bordje “Brabant Oost”.
Bij Y-splitsing rechts aanhouden, kn26 volg 27, vervolgens na passeren van houten afsluitboom LA, verharde weg, kn27 volg 54.
RD, fietspad aan linkerhand negeren, breed grindpad, wn route.
Doorgaand pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, wn route.
RD, pad aan linkerhand negeren.
Bij 4-sprong RD, smalle weg met metalen afsluitboom, kn54 volg 58.
Na ca. 200m, in flauwe bocht naar rechts LA, gras-pad met lager gelegen bos aan linkerhand, de wn route wordt verlaten.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, direct daarna LA, G-R route.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna bij T-splitsing RA, G-R route, iets verder stijgt het pad en buigt naar rechts, op heuveltop passeert men een bankje met mooi uitzicht over het maasheggenlandschap.
Voorbij de heuvel het pad met flauwe bocht naar links door rand van het bosgebied verder volgen, smal stijgend pad aan rechterhand negeren, G-R route.
Bij T-splitsing RA, verhard fietspad, G-R route, kn57 volg 58.
In flauwe bocht naar rechts LA, onverhard pad, wn route, na ca. 60m, t.h.v. klein heideveldje buigt het pad naar links het bosgebied in, G-R route.
Bij splitsing links aanhouden, wn route, de G-R route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA, breed grindpad, wn route.
Doorgaand pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, kn58 volg 80, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
RD, weg aan linkerhand negeren, wn route, iets verder buigt de weg naar rechts, vervolgens de weg volgen tot kruising met doorgaande weg, zijweg negeren.
Bij deze kruising RD, “Burggraaf”, direct daarna voorbij muur rond woning LA, vervolgens de weg volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA richting de kerk, het startpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
G-R = geel/rode routemarkeringen van streekpad.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerkpaaltje met alleen richting aanduiding.

H. laurentius kerk, Pastoor Jansenstraat 1-2, 5821 AZ te Vierlingsbeek. Plan Route

A73, neem afslag 7 Vierlingsbeek richting Vierlingsbeek/Overloon. Sla rechtsaf bij Overloonseweg (borden naar Vierlingsbeek).

Station Vierlingsbeek. Met de rug naar station RD richting restaurant vertrekken, vervolgens bij T-splitsing voor restaurant LA. Aan einde van sportpark RD, kn79 volg 80. Weg met bocht naar rechts verder volgen, wn route. Bij 4-sprong RD, "Spoorstraat", vervolgens de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

Maasheggen, ze ogen nog kaal Adrie: Maasheggen, ze ogen nog kaal
Maasheggen, al wat fleuriger Adrie: Maasheggen, al wat fleuriger
Bloemrijk grasland Adrie: Bloemrijk grasland
Aan de oever van de Maas Adrie: Aan de oever van de Maas
Aan de Maas met zicht op het kerkje van Bergen Adrie: Aan de Maas met zicht op het kerkje van Bergen
Maasheggenlandschap Adrie: Maasheggenlandschap
Insectenhotel Adrie: Insectenhotel
Zicht op de kerktoren van Vierlingsbeek Adrie: Zicht op de kerktoren van Vierlingsbeek

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart een-oud-landschap-de-kleine-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Café-Restaurant De Wildeman

Grotestraat 38
5821 AG Vierlingsbeek

De Schutkooi

Veerweg 3
5827 AD Vortum-Mullem

1. Marij Verhoeven 12 mei 2018 om 07:48

Op vrijdag 11 mei 2018 de route voor de derde keer gelopen. De bloei van de meidoorn was al op zijn retour, maar nog steeds mooi, ook het fluitekruid bloeide volop. Het is een prachtige route met een goede beschrijving.

2. Adrie 22 juli 2017 om 09:54

De wandelroute 21 juli 2017 gecontroleerd. Geen bijzonderheden geconstateerd. Wel is er tegenwoordig halverwege de tocht de gelegenheid tot pauze op een boerderijerf “De Schutkooi”. De tocht passeert de achterzijde van deze boerderij, op een informatiepaneel aan de route wordt aangegeven hoe men er via een weiland kan komen. Wel rekening houden met beperkte openingstijden. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

3. Marij Verhoeven 14 mei 2017 om 13:28

Voor de tweede keer deze wandeling gelopen. Prachtig, de meidoorn stond in bloei daar waar hij niet gesnoeid was.

4. Marij Verhoeven 6 april 2017 om 14:40

Prachtige wandeling, de meidoorn bloeide nog niet, maar de sleedoorn wel. Geweldig! De routebeschrijving klopte perfect.

5. Mat Thijssen 28 december 2016 om 11:17

Als ik het GPX-bestand van Oud Landschap de kleine tocht in Vierlingsbeek download, krijg ik een joekel van een bestand (ruim 2GB). Het lijkt me dat dat niet kan kloppen.

1. Adrie 28 december 2016 om 11:59

Mat Thijssen bedankt voor het melden! Het GPS bestand kan weer gedownload worden.