Dorperheide-tocht, Wellerlooi te Limburg

22 km Wandelroute Dorperheide-tocht, te Wellerlooi

Het Landgoed de Hamert is een groot natuurgebied. De tocht start in het bekendste deel van dit gebied een ongeveer 250 ha groot heideveld met opvallende hoge stuifheuvels, veenplassen en vennen en een gerestaureerde oude grafheuvel. Vanuit dit z.g. "Vorstengraf" en de Trappenberg heeft men een mooi uitzicht over het Pikmeeuwenwater. Aan de rand van Landgoed de Hamert wordt het "beekje" het Geldernsch-Nierskanaal gevolgd. Het Geldernsch-Nierskanaal is vroeger gegraven om de Duitse landbouwgebieden te ontwateren. Momenteel lijkt het door Nederland stromende deel meer op een beekje dan op een kanaal. In het tweede deel van de tocht gaat men via een rustig landweggetje de Walbeckerheide, een plassengebied ontstaan door zandwinning, het gebied is een natuurontwikkelingsgebied. Vervolgens gaat de tocht richting de Dorperheide, de Dorperheide is eveneens een zandwinningsgebied, ook dit gebied is een plassengebied maar waarin de natuur zich al verder ontwikkeld heeft. Na verlaten van de Dorperheide gaat de tocht de Duitse grens over waarbij het Schloss Walbeck bezocht wordt, men loopt dan door een gevarieerd bosgebied tegen het plaatsje Walbeck. Het laatste deel van de tocht gaat door de Boerenheide. De Boerenheide is een gevarieerd bosgebied met op diverse plaatsen goed herkenbare stuifduinen. 87% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 1-11-2015, laatst bijgewerkt op: 22-6-2018

Met de rug naar “Jachthut op den Hamer” RA vertrekken, verharde weg, vervolgens na ca. 30m bij 4-sprong RA, onverhard pad, G-R route.
T.h.v. uitzichtpunt met bankje en informatiepaneel LA, G-R route, direct daarna bij 4-sprong met verharde weg RD, onverhard pad.
Na ca. 200m RA, G-R route.
Bij Y-splitsing links aanhouden.
Na ca. 70m RD, smal pad aan linkerhand negeren, vervolgens bij kruising RA, G-R route.
Bij splitsing rechts aanhouden, het doorgaande pad verder volgen.
# Hier even links aanhouden voor een bezoek aan het Vorstengraf, een van de grotere grafheuvels van Nederland. De grafheuvel wordt ook wel Scherpenheuvel genoemd.
Rechts aanhouden, smal pad aan linkerhand negeren, na passeren van klaphek gaat het pad in een grote boog om het vennengebied “Pikmeeuwenwater”.
Voor klaphek RA, vervolgens bij Y-splitsing t.h.v. veerooster rechts aanhouden, rode paaltjes route.
T.h.v. houten hek RD, pad aan rechterhand negeren, de rode paaltjes route wordt verlaten, direct daarna bij T-splitsing LA, verharde weg volgen.
Na ca. 550m, bij 4-sprong voor flauwe bocht RA, ruiterpad.
Bij 3-sprong t.h.v. van een ruïne RA, ruiterpad, verderop voor een beekje buigt het pad naar links.
Bij T-splitsing met verharde weg RA, de verharde weg volgen.
Bij kruising voor woning RA, onverhard pad, vervolgens het pad volgen tot kruising met verharde weg, zijpaden negeren.
Bij deze kruising RD, smal verhard weggetje, wn route.
Na passeren van metalen afsluitboom LA, smal grindpad, wn(43).
# Voordat men LA gaat, een klein stukje RD is een plateau met mooi uitzicht over het plassengebied.
Bij T-splitsing RA, “Heerenvenweg”, fietspad langs verharde weg volgen, wn route, verderop kruist het fietspad de weg, “Heerenvenweg” gaat dan over in “Dorperheideweg”.
Bij kruising met aan linkerhand een poort RD, kn43 volg 41.
Na ca. 350m LA richting “Walbeck”, “Rode Dijk”, onverhard pad, wn route.
Na ca. 180m LA door klaphek, SLL bordje, pad door plassengebied, verderop iets voor waterplas buigt het pad met flauwe bocht naar rechts, direct daarna voor lage heuvel met eiken buigt het pad naar rechts, de heuvel aan linkerhand volgen.
Bij Y-splitsing voor waterplas rechts aanhouden.
Voor houten hek met klaphek het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, klaphek aan rechterhand negeren.
Na ca. 130m, bij 3-sprong RA, vervolgens het pad volgen tot grote waterplas aan linkerhand, zijpaden negeren.
Bij deze grote waterplas links aanhouden, de waterplas aan linkerhand verder volgen richting klaphek.
Bij het klaphek RA door klaphek, direct daarna bij kruising RD, smal bospad, vervolgens na ca. 40m het pad met flauwe bocht naar links verder volgen
Bij 4-sprong RD.
Voorbij bosperceel met dennen, bij T-splitsing LA, eveneens een smal bospad.
Bij kruising voorbij kastanjeboom met meerdere stammen RD, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing voor metalen hek, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing LA, op enige afstand is de achterzijde van “schloss Walbeck” te zien, pad met houten omheining aan rechterhand.
Bij T-splitsing RA, de omheining aan rechterhand verder volgen.
Bij T-splitsing RA, verharde weg, men passeert kasteel Walbeck.
# Schloss Walbeck, ook Haus Walbeck genoemd, is een waterburcht in Walbeck. In 1403 wordt voor het eerst Haus Walbeck vernoemd.
T.h.v. ingang van het kasteel RD, “Am Schloss Walbeck”, weg aan linkerhand negeren.
Bij 4-sprong voor bebouwing RA, iets verder buigt het weggetje naar links.
Ca. 250m voorbij deze bocht RA, “In den Honnen”, breed grindpad door bosgebied, vervolgens het pad volgen tot 3-sprong van brede paden voorbij twee bankjes, zijpaden en zijpaden bij kruisingen negeren.
Bij deze 3-sprong LA.
Bij kruising RD richting “Arcen 4,4km über Herrensitzroute”, “In den Honnen”.
RD, pad aan linkerhand negeren.
T.h.v. rand bosgebied, bij 4-sprong RA, bospad, vervolgens het pad volgen tot kruising voorbij metalen afsluitboom.
Bij deze kruising LA, “Grensweg 9-11-15”.
RD, pad langs omheining aan linkerhand negeren, verderop buigt het doorgaande pad naar rechts, wn route.
Bij kruising LA, “Dorperheideweg”, fietspad langs verharde weg volgen, wn route.
Voorbij witte woning aan linkerhand, bij kruising RA, onverhard pad , kn41 volg 40.
Na passeren van bosrand bij splitsing links aanhouden, wn route, vervolgens RD, pad aan rechterhand negeren, wn route.
Bij T-splitsing RA, direct daarna voor brugje RA, kn40 volg 44, pad met beekje aan linkerhand.
Bij kruising met aan linkerhand smal brugje RA, kn44 volg 68, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
Bij T-splitsing RA, “Brandemolen”, wn route.
Na passeren van woning nr.57 LA, onverhard pad, wn route, verderop buigt het pad naar links het bosgebied in, wn route.
Bij kruising RA, de wn route wordt verlaten.
Iets voor rand bosgebied rechts aanhouden, het bosgebied verlaten, direct daarna het gras-pad met bosrand aan linker- en waterplas aan rechterhand volgen, iets verder buigt het pad naar links.
In bocht naar rechts RD, de bosrand verder volgen, de waterplas wordt verlaten, iets verder bij 3-sprong LA, het bosgebied inlopen, direct daarna voor de lage heuvel rechts aanhouden, het pad met ruime bocht naar links aan voet van de heuvel volgen.
Na ca. 100m, direct na flauwe bocht naar rechts, bij 3-sprong RA, het pad buigt naar links, vervolgens het pad volgen tot T-splitsing, zijpad negeren.
Bij deze T-splitsing RA, breder bospad.
Na ca. 80m LA, smal pad, wn route, iets verder kijkt men aan rechterhand uit over het bungalowpark, vervolgens het pad over de heuvelrug met bungalowpark aan rechterhand volgen tot 3-sprong in dalletje met wn route paaltje en aan rechterhand een dalend pad naar het bungalowpark.
Bij deze 3-sprong links aanhouden, wn route, het pad buigt weg van het bungalowpark, vervolgens het pad volgen tot kruising met breed grindpad.
Bij deze kruising RA, wn route, vervolgens het pad volgen tot ingang van het bungalowpark, zijpaden negeren, verderop gaat het grindpad over in een verharde weg.
Bij deze ingang 2de weg aan linkerhand volgen, kn69 volg 72.
# Voor een pauze naast de ingang is een restaurant.
Na verlaten van het parkeerterrein RA door poort van “Missionarissen van Marrianhill”, vervolgens de verharde weg volgen tot smal metalen brugje, verderop na passeren van metalen afsluitboom gaat de verharde weg over in een onverhard pad.
Bij brugje RD het brugje over, smal pad aan linkerhand negeren, G-R route, voorbij het brugje buigt het pad naar rechts, pad met smalle waterloop aan rechterhand volgen.
Na ca. 150m LA, stijgend pad, G-R route, men passeert heuvelrug, aan voet van de heuvelrug buigt het pad naar rechts, vervolgens het pad volgen tot Y-splitsing met aan rechterhand een wit routepaaltje.
Bij deze Y-splitsing rechts aanhouden, G-R route.
Bij 3-sprong LA, G-R route.
Ca. 100m na passeren van klaphek LA, G-R route, vervolgens het pad dat tussen twee hoge heuvels loopt volgen tot kruising voorbij klaphek.
Bij deze kruising RA, gras-pad met afrastering aan rechterhand, verderop buigt het pad naar links weg van de afrastering.
Bij T-splitsing RA, G-R route, het pad buigt met flauwe bocht naar links.
RD, pad aan rechterhand negeren, G-R route.
Voor metalen hek het doorgaande pad met bocht naar rechts verder volgen, pad aan linkerhand negeren, wn route.
Bij kruising met verharde weg RD, direct daarna bij T-splitsing LA, smal grindpad, wn route.
Bij Y-splitsing RA, fietspad langs doorgaande weg, wn route, vervolgens voorbij het beekje rechts aanhouden, grindpad, aan het einde van het pad is aan rechterhand “Jachthut op den Hamer”, het startpunt.

SLL = Stichting het Limburgs Landschap.
G-R = streekpad met geel-rode routemarkeringen.
Rood/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting aanduiding.

Jachthut op den Hamer gelegen aan parkeerterrein P1, Twistedenerweg 2, 5856 CK te Wellerlooi. Plan Route

Volg de A73 naar N270 bij Venray. Neem afslag 9-Venray naar N270 richting Wanssum. Volg de N270 en N271 naar parkeerterrein P1 bij Landgoed de Hamert aan de Twistedenerweg in Wellerlooi.

Station Venlo. Bus 83 (richting Nijmegen). Bushalte Hotel de Hamert, Wellerlooi.

Landgoed de Hamert Adrie: Landgoed de Hamert
Schuilhut op het Landgoed de Hamert Adrie: Schuilhut op het Landgoed de Hamert
Landgoed de Hamert, omgeving Heerenven Adrie: Landgoed de Hamert, omgeving Heerenven
Landgoed de Hamert, ruïne Adrie: Landgoed de Hamert, ruïne
Poortgebouw van Adrie: Poortgebouw van "Herrenhaus Steprath"
Dorperheide met zicht op zandwinning Adrie: Dorperheide met zicht op zandwinning
Lingsforterbeek Adrie: Lingsforterbeek

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart dorperheide-tocht.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

Hostellerie de Hamert

Klein Vink 4
5944 EX Arcen

1. Adrie 27 februari 2017 om 13:07

De Dorperheidetocht is vernieuwd, het natuurontwikkelingsgebied de Walbeckerheide is in de tocht opgenomen. Voor degene die de 22 kilometer wat lang vinden er is ook een kortere de Dorperheide de kleine tocht van 16 kilometer. Veel wandelplezier!

2. Frans 9 oktober 2016

Vandaag gelopen met mooi wandelweer
    Een mooie afwisselende route, door rustig gebied.
    bedankt

3. Lennard 1 januari 2016

Vandaag gelopen met heel rustig weer: weinig wind en overwegend zonnig.

Ik vond het een mooie en behoorlijk afwisselende route. Deze loopt bovendien voor een groot deel in lekker rustig gelegen gebied. De moeite van het lopen zeker waard.