Door het Gerendal, Schin op Geul te Limburg

15 km Wandelroute Door het Gerendal, te Schin op Geul

Wandeltocht over de Sousberg, door het Gerendal, langs het kasteel Schaloen en kasteel Genhoes, over de Schaelsberg en langs de Däölkesberg. Als eerste wordt vanuit Schin op Geul de Sousberg beklommen, vanuit deze heuvel heeft men een prachtig uitzicht over Schin op Geul en omgeving. Het Gerendal maakt deel uit van een heuvelachtig landschap dat doorsneden wordt door dalen en holle wegen. De naam is afgeleid van een groot droogdal omdat er geen beek of riviertje door het dal stroomt. Na verlaten van het Gerendal gaat de wandeltocht richting kasteel Schaloen met niet ver daarvandaan kasteel Genhoes. De oudste gegevens van het bestaan van kasteel Schaloen dateren uit 1381, het was toen kleiner. In de volgende eeuw is het uitgebreid en in 1575 bijna geheel afgebrand, weer hersteld en later diverse keren gerestaureerd en gewijzigd. De geschiedenis van kasteel Genhoes gaat mogelijk verder terug in de tijd, het is mogelijk dat op de plaats van het huidige kasteel de oorspronkelijke burcht van de ridders van Valkenburg heeft gestaan, voordat deze rond het jaar 1115 het Kasteel Valkenburg bouwden. In dat geval zou kasteel Genhoes het stamkasteel van de heren van Valkenburg zijn geweest. Na een bezoek aan de kastelen gaat de wandeltocht richting De Kluis op de Schaelsberg. De Kluis is vanaf de stichting in 1688 doorlopend bewoond gebleven tot 1930, door in totaal 16 bewoners, veelal broeders genoemd. De eerste bewoner van de kluizenarij was ene broeder Laurens Plum. Voorbij De Kluis gaat de wandeltocht weer richting Schin op Geul met eerst nog een bezoek aan De Däölkesberg, een kalkrots iets wat in Nederland niet veel voorkomt. Hoe de opening in de rots is ontstaan daar zijn de meningen over verdeeld, enkel houden het op erosie terwijl andere spreken van de historische mens die de opening uitgehakt zouden hebben. 83% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 9-12-2022, laatst bijgewerkt op: 15-10-2023

Vanuit het perron naar de weg met parkeerstrook links van het voormalige stationsgebouw lopen, vervolgens deze weg uitlopen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA de spoorwegovergang over, “Vinkenbergstraat”.
Bij 3-sprong LA richting Wijlre, “Hoogbeek”, de weg volgen tot weg aan rechterhand iets voorbij bocht naar rechts.
Bij deze weg RA, doodlopende weg, “Schoonbronstraat”/“Le Boulevard de Sjin”, verderop buigt de weg naar links en gaat over in een voetpad.
Bij T-splitsing RA, de doorgaande weg die verderop van “Panhuis” overgaat in “Strucht” volgen tot weg “Grachtstraat” aan linkerhand iets voorbij woning nr.17, overige zijwegen negeren.
Bij deze weg LA richting parkeerterrein “Sousberg”, “Grachtstraat”.
Voorbij woning nr.25 de weg met bocht naar links verder richting het parkeerterrein volgen, weg aan rechterhand negeren.
T.h.v. woning nr.86 links aanhouden richting parkeerterrein, de weg buigt naar links, voorbij het parkeerterreintje RD het onverhard pad inlopen.
Op grasveld met uitzicht op de plaats Schin op Geul scherp RA, pad met SBB bordje en afrastering aan linkerhand, het pad buigt naar links met verderop enkele bankjes.
RD, klaphek aan linkerhand negeren, het pad met afrastering aan linkerhand verder volgen, verderop voorbij een schuilhut gaat het pad door het bos, na verlaten van het bos het smalle pad tussen percelen grasland volgen.
Iets voorbij bankje, bij Y-splitsing met 2de bankje aan linkerhand scherp RA.
Bij 3-sprong rechts aanhouden richting appartementen.
Na ca. 200m, iets voor de appartementen scherp LA
Na ca. 180m, voor afvoer van water (duiker) aan rechterhand, bij 3-sprong RA, iets verder smal hol pad, verderop buigt het pad naar links.
Direct na deze bocht, bij T-splitsing LA.
Na ca. 300m rechts aanhouden.
Aan einde van het pad bij 3-sprong scherp RA, verharde weg.
Bij bosrand aan linkerhand en iets verder een bankje LA, onverhard pad.
Iets voor woning, bij 4-sprong scherp LA, pad met SBB bordje en traptreden, voorbij de traptreden buigt het pad naar rechts, ruim voorbij deze bocht passeert men nogmaals traptreden.
Na verlaten van het bos, bij T-splitsing RA, breed pad met bosrand aan rechterhand, verderop gaat het pad door het bos.
T.h.v. bosrand, bij 3-sprong RA, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg met voorbij bocht naar rechts aan rechterhand een schaapskooi.
RD, weg aan linkerhand negeren, aan rechterhand passeert men een put.
Voorbij woning nr.3 RA, onverhard pad, vervolgens bij 4-sprong LA, smal pad met draaihekje en met bosrand aan rechterhand, het pad volgen tot 4-sprong bij verharde weg met aan rechterhand een draaihekje.
Bij deze 4-sprong scherp LA, verharde weg.
Voor landbouwperceel aan rechterhand rechts aanhouden, onverhard stijgend pad.
Voorbij bosperceel aan linkerhand scherp RA, het pad dat voorbij bosschages door landbouwgebied gaat volgen tot T-splitsing voorbij een kapel, zijpaden negeren.
Bij deze T-splitsing RA richting doorgaande weg.
Bij kruising met de doorgaande weg RD, verharde weg richting kasteel Schaloen.
Voorbij beek, bij 3-sprong RA, grind-/fietspad, verderop buigt het grindpad naar links.
# Bij de 3-sprong is aan linkerhand De Sjloens Meule gebouwd omstreeks 1663, men kijkt uit op kasteel Schaloen waarvan de oudste gegevens dateren uit 1381 en in de bocht naar links is aan rechterhand kasteel Genhoes te zien met een veel oudere geschiedenis vermoedelijke al van voor 1115.
Voorbij brugje, bij T-splitsing LA, iets verder rechts aanhouden het stijgend pad met NM bordje inlopen.
RD het spoorviaduct over richting “Schaelsberg Kluis”, pad aan linkerhand negeren.
Bij 4-sprong RD, het pad volgen tot 4-sprong iets voorbij de kluis.
# De Kluis is vanaf de stichting in 1688 doorlopend bewoond gebleven tot 1930.
Bij deze 4-sprong RA, iets verder verlaat men het bos.
Voorbij perceel grasland aan rechterhand RA, pad door bosschages, vervolgens bij 4-sprong met rechtdoor een poort voor een perceel grasland RA richting mergelwand Döälkesberg, bijna aan einde van de mergelwand buigt het pad naar links weg van de mergelwand.
Voorbij draaihekje, bij T-splitsing LA, pad met het spoor aan rechterhand.
Na ca. 500m RA het spoortunneltje door, na verlaten van het tunneltje, bij T-splitsing LA, verharde weg.
Voor kombord “Schin op Geul” scherp RA, onverhard pad.
Na ca. 150m LA het brugje over.
Voorbij houten poort met klaphek LA.
Na ca. 100m LA, onverhard voetpad met aan rechterhand knotwilgen, voorbij de knotwilgen buigt het pad iets naar rechts en gaat door grasland, verderop voorbij een draaihekje buigt het pad iets naar links en gaat eveneens door grasland richting een bankje met voor het bankje een brugje, voorbij het brugje buigt het pad naar rechts.
Voor voetbalveld LA door houten voetgangerssluis smal pad met het voetbalveld aan rechterhand, voor het riviertje buigt het pad naar rechts met de sportvelden aan rechterhand.
Voorbij houten voetgangerssluis, bij T-splitsing LA, verharde weg, vervolgens bij T-splitsing eveneens LA de brug over, “Tolhuisstraat”.
Bij 3-sprong LA, “Kerkplein”, vervolgens voorbij de kerk RA, “Kerkweg”, iets verder het smalle pad links van inrit woning nr.2 inlopen, aan einde van het pad komt men uit bij het station, het eindpunt.

Station Schin op Geul, Baanweg 1, 6305 BE te Schin op Geul. Plan Route

Parkeren kan bij het station

Station Schin op Geul

Aan de rand van het Gerendal Adrie: Aan de rand van het Gerendal
Geerende Berg Adrie: Geerende Berg
Pad door het Gerendal Adrie: Pad door het Gerendal
Uitzicht op Oud Valkenberg met kalkrots de Däölkesberg Adrie: Uitzicht op Oud Valkenberg met kalkrots de Däölkesberg
Sint-Jansboskapel Adrie: Sint-Jansboskapel
Kasteel Schaloen Adrie: Kasteel Schaloen
Kasteel Genhoes Adrie: Kasteel Genhoes
De Kluis Adrie: De Kluis
Uitzicht op Oud Valkenburg Adrie: Uitzicht op Oud Valkenburg
Kalkrots de Däölkesberg, Adrie: Kalkrots de Däölkesberg,
Nogmaals kalkrots de Däölkesberg, Adrie: Nogmaals kalkrots de Däölkesberg,

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart door-het-gerendal.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Schin op Geul

Brasserie Kasteel Schaloen

Oud Valkenburg 9
6305 AA Schin op Geul

1. Petra 23 april 2023 om 16:21

Wat een prachtige route. We hebben wel vaker in het Gerendal gewandeld, maar nu ook weer voor ons nieuwe paadjes. Met kuitenbijters erin is deze route afwisselend. We hebben genoten van de vergezichten en de bloeiende bloemen. Genoeg bankjes om even weer op adem te komen en te genieten van het mooie landschap.Een route om zeker vaker te wandelen. Adrie bedankt voor de goede beschrijving van deze route.