Door een oud landschap, Vierlingsbeek te Noord-Brabant

19 km Wandelroute Door een oud landschap, te Vierlingsbeek

Wandeltocht door een uniek landschap de Maasheggen en door het bosgebied de Groeningsche Bergen. Karakteristiek voor de Maasheggen is dat het landschap is verdeeld in een groot aantal kleine percelen die van elkaar zijn gescheiden door meidoorn- en sleedoorn heggen. De heggen zijn zo dicht in elkaar gevlochten dat ze een ondoordringbare afscheiding vormen. In het verleden diende ze dan ook als natuurlijke afrastering voor vee. Tevens vormen de dichte heggen een prima broedplaats voor vogels. In het bosgebied de Groeningsche Bergen komt men langs met een mooi uitzichtpunt over het Maasheggenlandschap. 62% van deze wandeltocht is onverhard.

Opgesteld door: Adrie Raaijmakers, op: 10-11-2007, laatst bijgewerkt op: 5-5-2023

Bij de kerk aan zijde van de kerktoren en met de rug naar de ingang LA vertrekken, direct daarna RA, “Spoorstraat”, de weg volgen tot T-splitsing, zijwegen negeren.
Bij deze T-splitsing LA, “Grotestraat”, direct daarna RA, “Achter de Heuf”.
T.h.v. ingang naar begraafplaats RD, “D’n Umloop”, weg aan rechterhand negeren, verderop buigt de weg naar links.
Bij T-splitsing RA.
Ca. 60m voorbij bocht naar links RA, smalle weg, fietsroute “Maasroute”.
Iets voor de Maas gaat de weg over in een verhard fietspad, direct daarna het fietspad met bocht naar links verder volgen, na ca. 1,1km buigt het fietspad naar links weg van de Maas, het fietspad verder volgen tot een bocht naar rechts.
Ca. 50m voorbij deze bocht RD, breed onverhard pad, verhard fietspad aan linkerhand negeren.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, wn route.
Na ca. 500m het doorgaande pad met flauwe bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren.
Na ca. 240m, in flauwe bocht naar links van het pad RA, kn56 volg 25.
RD, pad met SBB bordje en houten afsluitboom aan linkerhand negeren.
Voor SBB bordje RA, smal fietspad, kn25 volg 36.
Aan einde van fietspad het pad met bocht naar links verder volgen, breed pad parallel aan de Maas, wn route, het pad volgen tot 3-sprong bij verharde weg.
Bij deze 3-sprong LA, verharde weg, kn36 volg 35.
Na ca. 500m RA, kn35 volg 32, onverhard pad met SBB bordje “Maasdal” en houten afsluitboom rechts van poel met bankje, “Peter Edward RAW pad”, wn32, verderop voor een ingang van een perceel grasland buigt het pad naar rechts.
Bij kruising RA, smalle verharde weg, kn32 volg 1.
Bij T-splitsing LA, wn1, weg parallel aan de Maas.
Na ca. 900m RA, kn1 volg 5, het terrein bij stuw en sluizencomplex oplopen richting linker achterzijde, aan linker achterzijde links aanhouden de verharde weg met rood-witte slagboom naar beneden volgen, wn route, direct daarna in bocht naar rechts van de weg RD, het gras-pad aan voet van de talud met bocht naar links volgen, aan het einde hiervan RA door klaphek, smal pad met de Maas aan rechterhand, wn route, verderop passeert men een brugje.
Voorbij 2de brugje, t.h.v. bankje rechts aanhouden, verharde weg, de weg parallel aan Maas met verderop kn5 volg 17 volgen tot T-splitsing, wn route.
Bij deze T-splitsing LA, kn17 volg 9.
RD, pad aan rechterhand negeren, vervolgens na ca. 50m LA, “Warandestraat”, grindpad,  kn9 volg 8, verderop t.h.v. boerderij gaat het onverharde pad over in een verharde weg en buigt iets verder naar rechts, de weg verder volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing LA, “Molendijk”, wn route.
Voorbij woning nr.25, bij kruising LA, onverhard pad, wn route, verderop buigt het pad naar rechts.
Voor picknicktafel, bij 3-sprong LA, kn8 volg 4.
Bij T-splitsing RA, kn4 volg 21.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, kn21 volg 22.
RD, weg aan linkerhand negeren, wn route.
In flauwe bocht naar links van de weg rechts aanhouden, breed pad, kn22 volg 23.
Doorgaand pad met bocht naar rechts verder volgen, pad met SBB bordje aan linkerhand negeren, wn route, iets verder buigt het pad naar links.
RD, smalle weg linkerhand negeren, kn23 volg 33/28, direct daarna voorbij waterloop LA, het smalle pad langs de perceeltjes grasland volgen tot een bocht naar rechts in het bos, men passeert vier draaihekjes, tussen 3de en 4de draaihekje het gras-pad aan rechterhand negeren, wn route.
# Voor een bezoek aan horecagelegenheid De Schutskooi tussen het 3de en 4de draaihekje het perceel grasland aan rechterhand inlopen, de rechterzijde volgen tot een draaihekje, na verlaten van het perceel RA.
Direct na deze bocht LA, wn route, smal stijgend pad met IVN informatiepaneeltje over de langwerpige heuvel (stuifduin) in het bos, verderop wordt de heuvel verlaten.
Voorbij bankje met aan linkerhand een perceel grasland, bij 3-sprong rechts aanhouden, kn33 volg 28.
Bij T-splitsing LA, verharde weg, de wn route wordt verlaten.
Na ca. 80m RA, onverhard pad met SBB bordje en houten afsluitboom.
Bij 3-sprong rechts aanhouden, kn26 volg 27, vervolgens voorbij houten afsluitboom LA, verharde weg, kn27 volg 54.
RD, fietspad aan linkerhand negeren, het brede pad parallel aan het fietspad volgen, wn route.
Bij 3-sprong links aanhouden, wn route, het pad ca. 1,1km volgen tot 4-sprong, zijpad negeren.
Bij deze 4-sprong RD, smalle weg met metalen afsluitboom, kn54 volg 58.
Na ca. 200m, in flauwe bocht naar rechts LA, onverhard pad met lager gelegen bos aan linkerhand, de wn route wordt verlaten, verderop buigt het pad naar rechts.
Direct na deze bocht, bij 4-sprong RD, G-R route.
RD, pad aan rechterhand negeren, direct daarna bij T-splitsing RA, G-R route, iets verder stijgt het pad en buigt naar rechts, op de heuveltop passeert men een bankje met mooi uitzicht over het maasheggenlandschap, het pad door de bosrand verder volgen tot T-splitsing bij verhard fietspad, G-R route.
Bij deze T-splitsing RA, verhard fietspad, G-R route, kn57 volg 58.
In flauwe bocht naar rechts van het fietspad links aanhouden, onverhard pad, wn route, na ca. 60m, t.h.v. open plek met heide buigt het pad naar links het bos in, wn en G-R route.
Bij splitsing links aanhouden, wn route, de G-R route wordt verlaten.
Bij T-splitsing RA, breed onverhard pad, wn route.
Het doorgaande pad met bocht naar links verder volgen, pad aan rechterhand negeren, kn58 volg 80, verderop gaat het onverharde pad over in een verharde weg.
RD, weg aan linkerhand negeren, wn route, iets verder buigt de weg naar rechts, de weg verder volgen tot kruising in het dorp, zijweg negeren.
Bij deze kruising RD, “Burggraaf”, iets verder voorbij muur rond woning aan linkerhand LA, de weg volgen tot T-splitsing.
Bij deze T-splitsing RA richting de kerk, het startpunt.

SBB = Staatsbosbeheer
G-R = geel/rode routemarkeringen van streekpad.
Groen/gele markeringen, kn staat voor een knooppuntpaaltje met genummerde richting aanduiding, wn staat voor netwerk routepaaltje met alleen richting of met een genummerde richting.

H. laurentius kerk, Pastoor Jansenstraat 1-2, 5821 AZ te Vierlingsbeek. Plan Route

Parkeren kan op het plein aan de Spoorstraat ter hoogte van de kerk.

Station Vierlingsbeek. Aanlooproute: Met de rug naar station RD richting restaurant vertrekken, vervolgens bij T-splitsing voor restaurant LA. Aan einde van sportpark RD, kn79 volg 80. Weg met bocht naar rechts verder volgen, wn route, vervolgens de weg verder volgen tot T-splitsing. Bij deze T-splitsing RA, "Spoorstraat", de weg volgen tot de kerk, het startpunt.

In de verte de kerktoren van Vierlingsbeek Adrie: In de verte de kerktoren van Vierlingsbeek
Bloemrijke akkerrand Adrie: Bloemrijke akkerrand
Insectenhotel Adrie: Insectenhotel
Bloemrijke graslanden Adrie: Bloemrijke graslanden
Aan de Maas met in de verte het kerkje van Bergen Adrie: Aan de Maas met in de verte het kerkje van Bergen
Aan de oever van de Maas Adrie: Aan de oever van de Maas
Het pont naar Afferden Adrie: Het pont naar Afferden
De kerktoren van Sambeek Adrie: De kerktoren van Sambeek
Het maasheggenlandschap Adrie: Het maasheggenlandschap

Deze wandeltocht is ook beschikbaar op een zeer gedetailleerde topografische kaart door-een-oud-landschap.pdf. Het printen van deze topografische kaart kan door gebruik te maken van de mogelijkheden die de PDF reader biedt.

In de plaats Vierlingsbeek

De Schutkooi

Veerweg 3
5827 AD Vortum-Mullem

1. Adrie 16 juni 2022 om 14:52

Het pad tussen knooppunt 1 en 5 is weer toegankelijk. De bouwhekken zijn verplaatst en de buis is gemarkeerd met borden dat er struikelgevaar is. Verder worden er deze week nog trap elementen aanbracht waardoor er gemakkelijker over de buis gestapt kan worden.

2. Adrie 5 juni 2022 om 14:45

Tussen knooppunt 1 en 5 is een pad afgesloten bij een stuw. Tijdelijk omleiding: Niet bij punt 3 3de regel het terrein van het sluizencomplex oplopen maar de weg verder volgen tot een verharde weg aan rechterhand direct na waterloop “Sambeekse Uitwatering”. Bij deze weg RA, de weg met verderop kn5 volg 17 volgen tot T-splitsing, wn route. Ga verder bij punt 3 laatste regel

3. Adrie 16 februari 2022 om 15:54

Vandaag 16 februari 2022 op een druilerige dag de wandeltocht samen met de kortere wandeltocht Een oud landschap-de kleine tocht gecontroleerd. Op diverse plaatsen was het wandelnetwerk verder uitgebreid, de nieuwe knooppuntnummers zijn als extra herkenningspunt in de routebeschrijving opgenomen. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

4. Anita 9 april 2021 om 19:45

Super mooie wandeling langs de Maasheggen heel apart en afwisselend met de maas en bos

5. Antoon en Marijke 7 april 2019 om 18:01

Prachtige wandeling bij mooi lente weer (22 graden en een heerlijk zonnetje). De sleedoorn stond vol in bloei. Ook bloeide al de eerst paarden- en pinksterbloemen. Kortom genieten van een heerlijke goed beschreven wandeling via de mooiste weggetjes in het hart van het Maasheggen landschap.

6. Frans 9 oktober 2017 om 09:11

gelopen 08-10-2017
    Leuke route om te lopen
    Met veel afwisseling
    bedankt

7. Adrie 8 oktober 2016

De beekherstel werkzaamheden zijn beëindigd. Het alternatief is weer verwijderd uit de routebeschrijving. Ter hoogte van het punt dat de Sint Jansbeek uitmondt in de Maas is een nieuw brugje gekomen. De routebeschrijving is weer actueel. Veel wandelplezier!

8. Adrie 10 maart 2016

Er vinden momenteel beekherstel werkzaamheden plaats aan de Sint Jansbeek. Men is gestart met het verwijderen van de stuw bij de beekmonding. Het pad dat t.h.v. van deze stuw gevolgd wordt is gedurende de werkzaamheden gesloten. In de routebeschrijving en op het kaartje is een alternatief beschikbaar. Tevens de rest van de route gecontroleerd. In het voorjaar ga ik weer kijken hoe het met de werkzaamheden staat. Veel wandelplezier!

9. Adrie 31 mei 2014

Vandaag 31 mei de route gecontroleerd, de routebeschrijving is weer actueel. Tevens een kleine route wijziging doorgevoerd bij de Groeningse Bergen, het pad gaat nu langs een mooi uitzichtpunt over de Maasheggen. Veel wandelplezier!

10. Lennard 21 juni 2010

Gisteren bij bewolkt, maar droog, weer gelopen.

Op zich klopt de beschrijving, maar door veranderingen zijn een aantal genoemde kenmerken niet meer van toepassing. Een aantal wegen/fietspaden is inmiddels verhard en het traject van de fietsnetwerk lijkt m.n. bij punt 1 gewijzigd.

De voorgestelde wijzingen waarin deze huidige situatie is opgenomen:

Punt 1 regel 10: “RD, fietspad LF3b verlaten, pad gaat over in een grindpad.”
    moet worden:
    “RD, fietspad LF3b verlaten.”

Punt 1 regel 13: “Bij splitsing RA, bord fietsnetwerk regio NO-Brabant.”
    moet worden
    “Bij splitsing RA, paaltje met afbeelding van een konijn.”

Punt 1 regel 15: “1e pad RA, bord fietsnetwerk regio NO-Brabant.”
    moet worden:
    “1e pad RA.”

Punt 1 regel 17: “RA smal fietspad, bord fietsnetwerk regio NO-Brabant.”
    “Vlak voor bord “Maasdal” Staatsbosbeheer RA, smal fietspad.”

Punt 1 regel 18: “Pad buigt naar links, de oever van de Maas wordt gevo

1. Adrie 29 juni 2010 om 11:47

De voorgestelde wijzigingen zijn in de beschrijving opgenomen. Lennard bedankt.

11. Sonja 29 april 2010

Op deze site vind je een gedetailleerdere kaart.

12. Marijke en Els 26 juli 2009

Vandaag liepen wij deze schitterende route, de natuurkamers zoals wij de veldjes tussen de maasheggen noemen zijn schitterend. We boften natuurlijklijk ook met het mooie weer.
    Een mooie tocht, zéker omdat we verrast werden door het natuurleerpad, heel mooi aangelegd, het insectenhotel leerden we ook tijdens deze wandeling kennen. Volgens de borden is dit het oudste Nederlands landschap: wij geloven het graag. De route is aan te bevelen voor iedereen

13. Sonja en Henk 8 juli 2009

Op 30 juni deze route gelopen en ook nu nog veel vogels te zien en te horen. Dat zal in mei nog uitbundiger zijn!
    I.v.m. de warmte de route na de sluis van Sambeek wat ingekort. Er worden op dit moment diverse geasfalteerde fietspaden aangelegd of vervangen. De route loopt soms paralel met zo’n fietspad. Mooie route!

14. G. Bruynseels - België 17 mei 2009

Op 16/5 deze route gelopen. Werkelijk prachtig! Een parel! Heel veel vogelgezang onderweg. Prachtige natuur.
    Heb lang getwijfeld om deze route te maken, omwille van de afstand (150 km.), maar heb mij de verplaatsing geen seconde betreurd.

15. Wim 12 april 2009

12-4-2009
    Leuke route om te lopen afwisseld.
    Wat me opviel veel vogelgezang.
    en veel mooie bomen met allerlei vormen .
    Route klopt in zijn geheel.
    Ook leuk dat ik weer eens een stuk van de pieterpad heb gelopen kwamen weer oude herineringen boven.

16. Johan 14 januari 2009

Ik heb deze route inmiddels 4 keer gelopen, telkens in het winterseizoen, maar ik heb de eet/drink/toiletgelegenheid , De Meerstoel, aan de sluis nog nooit open gezien……….

17. Frank... 4 september 2008

Op zaterdag 30-8 deze route gelopen. Qua weer de beste dag van de maand en ook de route is om te smullen. Op de hoek van de spoorstraat en grotestraat aan het begin is een bakker. Tip pak hier een kop koffie en een stuk vlaai. Erg lekker om zo de tocht te beginnen en van de prijs kunnen ze in de rest van het land nog wat leren, super!
    Vanwege het warme weer waren we verplicht om bij de sluizen ook nog een trappist pater te maken. De afsluitende maaltijd bij de vier linden was ook helemaal af. Perfect dus, deze dag. Bedankt namens alle “wandaluciers”.

18. Peter & Wilma 3 augustus 2008

Wij hebben deze route gelopen op 02-08-2008. Zeer mooie route, duidelijk omschreven en maar 20 km vanaf onze woonplaats Meerlo. Temperatuur was eigenlijk iets te warm, maar dat mocht de pret niet drukken

19. Paula 12 februari 2008

10-02-2008 deze mooie route gelopen.Deze route is zeer duidelijk geschreven.Uitzichten geweldig nu er nog geen blaadjes aan de bomen zitten. Het likt ons zeer mooi om deze wnadeling rond mei te lopen, als alles uit gaat lopen. Nu waren er flinke stukken zeer modderig omdat er veel kapot was gereden door trekkers omdat er overal flink gesnoeid was. Niet aan te raden met lage schoenen. Kortom we hebben zeer genoten van deze wandeling.

20. Johan 4 december 2007

vandaag gelopen in weer met winterse buien, weer een heerlijke route, langs de Maas, mijn rivier, sluis Sambeek met een drinkgelegenheid en uiteraard de binnenvaart weer vlakbij, en terug weer heel afwisselend, door weilanden, door bos en door stuifduinen, heel veel afwisseling, een dikke 19 km volgens mijn GPS. Op de hele afstand kwam ik geen mens tegen, behoudens de bebouwde kommen. Wel is goed waterdicht schoeisel aangeraden, vandaag was het één groet moddertroep. Maar dat kan de pret niet drukken.